Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Det är en på jobbet som ska köpa loss karossen av mig när jag sålt de jag vill bli av med. Så den ska inte plockas ner helt i molekyler. Tanken var väl bara att få igen pengarna jag lagt ut på den.
Så jag kommer nog tyvärr inte kunna bidra med några rattstångsdelar.
Så jag kommer nog tyvärr inte kunna bidra med några rattstångsdelar.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Fick hem en laserskuren alu plåt till insuget, nu blir de o lämna iväg på svetsning nästa vecka
Provmonterad.
Edit: Lagt annons på volvon jag snackade om tidigare i tråden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43369
Provmonterad.
Edit: Lagt annons på volvon jag snackade om tidigare i tråden.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43369
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Var länge sen man uppdaterade här men man har blivit sambo och hållt på med renoveringar i nya lyan så man ligger efter med båten nu
Har iaf fått ur motorn ur donatorbilen så det är full uppmärkning av kabelstammen till insprutningen. Sprättat den för kablar som inte behövs m.m.
Fått hem lite nya delar. Svängningsdämpare, generatorrem och lagersats till utgående axeln.
Tro det eller ej men dämparen passade direkt på det djupa svänghjulet, stift och hålbilden för skruvarna . Tyvärr så fick man inte på kåpan med det svänghjulet så det måste upp i svarven och köra bort flänsen Men jag slipper ju lösa hålbilden för givaren iaf.
Kommer lite mer uppdates snart nu när man har tid o skruva igen
Har iaf fått ur motorn ur donatorbilen så det är full uppmärkning av kabelstammen till insprutningen. Sprättat den för kablar som inte behövs m.m.
Fått hem lite nya delar. Svängningsdämpare, generatorrem och lagersats till utgående axeln.
Tro det eller ej men dämparen passade direkt på det djupa svänghjulet, stift och hålbilden för skruvarna . Tyvärr så fick man inte på kåpan med det svänghjulet så det måste upp i svarven och köra bort flänsen Men jag slipper ju lösa hålbilden för givaren iaf.
Kommer lite mer uppdates snart nu när man har tid o skruva igen
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
HejOliven skrev:Ja den där lambdasonden är det som mig mest huvudbry just nu. Men det ska nog lösa sig på något vis
Har nån av er båtfolk koll på varför man kyler grenrören på detta viset? är det bara för att hålla ner tempen i motorrummet? För om det är så så skule man kunna bygga ett nytt extraktorrör och linda med bandage och dra vattnet direkt till "avgasröret".
man kyler ner avgaserna för att drevet inte skall gå varmt...avgaserna
går ut igenom drevet.... bygg eget led ut avgaserna i aktern..
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Där ser man. Nu har inte jag några planer på att kapa upp hål i aktern. Bara hoppas att avgaserna blir tillräckligt varma för att lambdasonden ska kunna mäta.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
- Ort: finspång
Re: Olivens båt, Wellcraft Excel
peter fransson är det han i finspång/fallaOliven skrev:Toppen ligger hos Peter Fransson just nu då det ska bli lite sätesjobb, planing samt tillsnyggning av kanalerna.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Han håller till i vadstena. Hans hemsida www.petersmotor.com
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
- Ort: finspång
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hej
biomech skrev:det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört!mehebs skrev:
Hej
man kyler ner avgaserna för att drevet inte skall gå varmt...avgaserna
går ut igenom drevet.... bygg eget led ut avgaserna i aktern..
Joo jag är ingen kung på båtar, men snälla förklara varför du annser att det är dumt. Annars lär man sig inget??
Är det att det blir ruskigt varmt i båtar efter som det är ett slutet utrymme??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
vem har pratat om k-jetronic????mehebs skrev:finns inga boxar då k-jetronik är mekanisktBjale_Racing skrev:tjena,tycker tråden din e skitintressant då jag själv gått i lite samma tankar att montera ett LH2.4 på min AQ145, hade du bara tänkt slänga på sprutet o hoppas det funkar lr ska du mappa om boxen??
mvh
mvh
- biomech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 213
- Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
Re: hej
Drevet har ju hela havet/sjön som kylmedia så jag tror nog det klarar sej utan vattenkylda avgaser...calle Bengtsson skrev:biomech skrev: det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört!
Joo jag är ingen kung på båtar, men snälla förklara varför du annser att det är dumt. Annars lär man sig inget??
Är det att det blir ruskigt varmt i båtar efter som det är ett slutet utrymme??
I övrigt så har du ju svarat på din fråga själv i slutet av ditt inlägg
I vissa fall, t.ex Peppes båt där i princip hela avgassystemet är i friska luften kan man skippa vattenmantlingen. I Olivens båt där man har en låda direkt över motorn är det nog inte att rekommendera!
Det finns ju som bekant inte mkt till fartvind som kyler avgassystemet på en båt.