Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
B230 limpan har inga knän utan övergår direkt från limpan till avgassystemet. Men Det stämmer som du säger att avgaserna och vattnet blandas i mynningen på limpan.
Nu tänker jag släppa detta en stund och gå över på insuget istället men fortsätt kom med tankar angående lambdasonden
Jag har ritat lite på insug i caden (tyvärr bara 2D). Alt.1 där tratten sticker in i plenumet och Alt.2 där tratten ligger jämt med plåten. Fördelen med alternativ 1 är ju att man får rören ett par cm längre utan att insuget blir längre. Plenumvolymen ligger på 3,7 liter om det skulle byggas såhär OBS! sugmotor!
Slängde även upp måttsättning på tratten som den är ritad just nu.
Lite tankar om detta vore trevligt
Nu tänker jag släppa detta en stund och gå över på insuget istället men fortsätt kom med tankar angående lambdasonden
Jag har ritat lite på insug i caden (tyvärr bara 2D). Alt.1 där tratten sticker in i plenumet och Alt.2 där tratten ligger jämt med plåten. Fördelen med alternativ 1 är ju att man får rören ett par cm längre utan att insuget blir längre. Plenumvolymen ligger på 3,7 liter om det skulle byggas såhär OBS! sugmotor!
Slängde även upp måttsättning på tratten som den är ritad just nu.
Lite tankar om detta vore trevligt
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- biomech
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 213
- Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
då det gäller reversion och andra öppningstider på kamaxeln bör du nog tänka till både en och två ggr ang. avgaslimpans utformning...
en originallimpa (med eller utan knä) är inte utformad för längre öppningstider och iom detta kommer motorn suga i sej vatten bakvägen på lägre varv...lamdan lär ju skrunka och motorn mår ju inte heller ngt vidare av detta i längden...
helmantlat hela vägen eller vattendumpen betydligt längre från limpan än nu om du vill vara säker med en annan kamaxel.
detta grundar jag på det jag lärt mej om marina V8'or...
...det kan ju vara ett mindre problem (med reversion) på en radfyra
nån som har koll på avgaspulserna på en vässad volvomotor kanske kan komma med mer input och bekräfta/dementera mina teorier?!
en originallimpa (med eller utan knä) är inte utformad för längre öppningstider och iom detta kommer motorn suga i sej vatten bakvägen på lägre varv...lamdan lär ju skrunka och motorn mår ju inte heller ngt vidare av detta i längden...
helmantlat hela vägen eller vattendumpen betydligt längre från limpan än nu om du vill vara säker med en annan kamaxel.
detta grundar jag på det jag lärt mej om marina V8'or...
...det kan ju vara ett mindre problem (med reversion) på en radfyra
nån som har koll på avgaspulserna på en vässad volvomotor kanske kan komma med mer input och bekräfta/dementera mina teorier?!
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Kammen jag skall använda är en k-kam och den sitter tydligen standard i volvo pentas AQ 145 (B23 med 531 topp) och det är samma limpa på den som på min. Så jag tror inte detta skall vara något problem
Åter till insuget. Kanske ska förklara lite mer. Sidorna kommer vara helt platta och på ena sidan kommer spjällhuset monteras. Invändiga diametern på insugsrören kommer vara 41mm.
Hade hoppat på lite förslag på lämpliga längder här. Vad jag lärt mig så ska längre rör ge mera vrid och kortare mer topp effekt?
Kanske skulle skapat en tråd just om detta i sugmotor avdelningen?
Åter till insuget. Kanske ska förklara lite mer. Sidorna kommer vara helt platta och på ena sidan kommer spjällhuset monteras. Invändiga diametern på insugsrören kommer vara 41mm.
Hade hoppat på lite förslag på lämpliga längder här. Vad jag lärt mig så ska längre rör ge mera vrid och kortare mer topp effekt?
Kanske skulle skapat en tråd just om detta i sugmotor avdelningen?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Gjort rent toppen på blocket så det bara är och montera toppen sen
Avgaslimpan där lambdasonden ska monteras nånstans.....
Den brutala förgasaren som satt där innan
Plockade även ner tråget idag. Funderar på att bygga ut detta så det rymmer lite mer olja då jag inte har något oljekyl, aldrig fel o ha mkt olja. Man kan ju ha hur stort tråg som helst då man inte har någon balk under motorn.
Avgaslimpan där lambdasonden ska monteras nånstans.....
Den brutala förgasaren som satt där innan
Plockade även ner tråget idag. Funderar på att bygga ut detta så det rymmer lite mer olja då jag inte har något oljekyl, aldrig fel o ha mkt olja. Man kan ju ha hur stort tråg som helst då man inte har någon balk under motorn.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Då har det hänt lite i helgen.
Mätte upp 3,5 liter i tråget. Ca 5cm från kanten.
Märkt upp lite.
Kapat samt återanvänder mkt av de gamla.
Knackat allt rätt o punktat.
Helsvetsat och läcktestat, blev o fylla i punkter lite här o var.
Insidan.
Skvalpskydd.
Så nu är det bara slipning och lackning kvar av tråget. Tar 1,5 liter mer nu. Trodde det skulle bli mer.
Mätte upp 3,5 liter i tråget. Ca 5cm från kanten.
Märkt upp lite.
Kapat samt återanvänder mkt av de gamla.
Knackat allt rätt o punktat.
Helsvetsat och läcktestat, blev o fylla i punkter lite här o var.
Insidan.
Skvalpskydd.
Så nu är det bara slipning och lackning kvar av tråget. Tar 1,5 liter mer nu. Trodde det skulle bli mer.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Var in i garaget en sväng o hämta lite plåt och såg detta projekt som rullat in
Hoppas han inte misstycker att man lägger ut en bild
Hoppas han inte misstycker att man lägger ut en bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitter verkligen k kammen org på b23 marinmotorn? Har kört med en k kam i min konverterade b23 och kommer prova en A kam ist. Dock så beror nog inte svårplaningen enbart på kamvalet men värdena säger ju en del. Ganska vass kam för låga rel låga varv. Men på b18-b20 satt ju k-d kam i marinmotorerna. dock mycket snällare..
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Bara i AQ145 med dubbla förgasare och 2,5l veven. Tror de andra hade A-kam. Jag såg detta i någon reservdelskatalog, reagerade också på de.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 197
- Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
- Ort: Linköping/Ljungsbro
Det här har jag sett på nätet men har inte forskat vidare då jag åker B20, så inte säkert att det stämmer
AQ 140, b21 D-kam , 125 hk , 398 topp
Aq 145, b23 k-kam , 138 hk , 405 topp
AQ 151 b230 V-kam , 146 hk , 531 topp
AQ 140, b21 D-kam , 125 hk , 398 topp
Aq 145, b23 k-kam , 138 hk , 405 topp
AQ 151 b230 V-kam , 146 hk , 531 topp
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
http://teamstrike57.blogspot.com/
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
hehe, jag har inte koll på alla specar heller
Vi får se vad de blir, har en A och K ligger iaf. Håller på o samtalar lite med Jens här på forumet så de kanske blir o ta fram en special
Vi får se vad de blir, har en A och K ligger iaf. Håller på o samtalar lite med Jens här på forumet så de kanske blir o ta fram en special
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Nu ligger toppen på posten och imorn ska det börja svarvas trattar, känns som de vänder nu
Någon som kan rekommendera ett spjällhus, ca 75mm stort? Antingen eftermarknads eller från någon bil. Bör funka bra ihop med spjällägesgivaren (volvo LH2.4).
Funderar även på spridarplaceringen.... Antingen bearbeta upp hål i toppen som 405 toppen eller svetsa i hylsor i insuget som jag skall bygga. Finns det några fördelar med att få spridaren nära insugsventilen?
Någon som kan rekommendera ett spjällhus, ca 75mm stort? Antingen eftermarknads eller från någon bil. Bör funka bra ihop med spjällägesgivaren (volvo LH2.4).
Funderar även på spridarplaceringen.... Antingen bearbeta upp hål i toppen som 405 toppen eller svetsa i hylsor i insuget som jag skall bygga. Finns det några fördelar med att få spridaren nära insugsventilen?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Alla 850? bara rycka från vinterbilen i sånt fall
Var ute o sökte runt lite och det verkar som 960 också har 76mm.
Nån som provat KL racings 76mm?
Var ute o sökte runt lite och det verkar som 960 också har 76mm.
Nån som provat KL racings 76mm?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;