Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

B230 limpan har inga knän utan övergår direkt från limpan till avgassystemet. Men Det stämmer som du säger att avgaserna och vattnet blandas i mynningen på limpan.

Nu tänker jag släppa detta en stund och gå över på insuget istället men fortsätt kom med tankar angående lambdasonden :thumbright:

Bild

Jag har ritat lite på insug i caden (tyvärr bara 2D). Alt.1 där tratten sticker in i plenumet och Alt.2 där tratten ligger jämt med plåten. Fördelen med alternativ 1 är ju att man får rören ett par cm längre utan att insuget blir längre. Plenumvolymen ligger på 3,7 liter om det skulle byggas såhär OBS! sugmotor!

Slängde även upp måttsättning på tratten som den är ritad just nu.

Lite tankar om detta vore trevligt :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

då det gäller reversion och andra öppningstider på kamaxeln bör du nog tänka till både en och två ggr ang. avgaslimpans utformning...

en originallimpa (med eller utan knä) är inte utformad för längre öppningstider och iom detta kommer motorn suga i sej vatten bakvägen på lägre varv...lamdan lär ju skrunka och motorn mår ju inte heller ngt vidare av detta i längden...
helmantlat hela vägen eller vattendumpen betydligt längre från limpan än nu om du vill vara säker med en annan kamaxel.

detta grundar jag på det jag lärt mej om marina V8'or...
...det kan ju vara ett mindre problem (med reversion) på en radfyra :?:
nån som har koll på avgaspulserna på en vässad volvomotor kanske kan komma med mer input och bekräfta/dementera mina teorier?!
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Kammen jag skall använda är en k-kam och den sitter tydligen standard i volvo pentas AQ 145 (B23 med 531 topp) och det är samma limpa på den som på min. Så jag tror inte detta skall vara något problem :thumbright:

Åter till insuget. Kanske ska förklara lite mer. Sidorna kommer vara helt platta och på ena sidan kommer spjällhuset monteras. Invändiga diametern på insugsrören kommer vara 41mm.

Hade hoppat på lite förslag på lämpliga längder här. Vad jag lärt mig så ska längre rör ge mera vrid och kortare mer topp effekt?

Kanske skulle skapat en tråd just om detta i sugmotor avdelningen? :roll:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Gjort rent toppen på blocket så det bara är och montera toppen sen :thumbright:
Bild

Avgaslimpan där lambdasonden ska monteras nånstans.....
Bild

Den brutala förgasaren som satt där innan :hihi:
Bild

Plockade även ner tråget idag. Funderar på att bygga ut detta så det rymmer lite mer olja då jag inte har något oljekyl, aldrig fel o ha mkt olja. Man kan ju ha hur stort tråg som helst då man inte har någon balk under motorn. :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Då har det hänt lite i helgen.

Mätte upp 3,5 liter i tråget. Ca 5cm från kanten.
Bild

Märkt upp lite.
Bild

Kapat samt återanvänder mkt av de gamla.
Bild

Knackat allt rätt o punktat.
Bild

Helsvetsat och läcktestat, blev o fylla i punkter lite här o var.
Bild

Insidan.
Bild

Skvalpskydd.
Bild

Så nu är det bara slipning och lackning kvar av tråget. Tar 1,5 liter mer nu. Trodde det skulle bli mer.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Var in i garaget en sväng o hämta lite plåt och såg detta projekt som rullat in :shock:

Bild

Hoppas han inte misstycker att man lägger ut en bild :roll:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Sitter verkligen k kammen org på b23 marinmotorn? Har kört med en k kam i min konverterade b23 och kommer prova en A kam ist. Dock så beror nog inte svårplaningen enbart på kamvalet men värdena säger ju en del. Ganska vass kam för låga rel låga varv. Men på b18-b20 satt ju k-d kam i marinmotorerna. dock mycket snällare..
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Bara i AQ145 med dubbla förgasare och 2,5l veven. Tror de andra hade A-kam. Jag såg detta i någon reservdelskatalog, reagerade också på de.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
matte119
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
Ort: Linköping/Ljungsbro

Inlägg av matte119 »

Det här har jag sett på nätet men har inte forskat vidare då jag åker B20, så inte säkert att det stämmer :wink:

AQ 140, b21 D-kam , 125 hk , 398 topp
Aq 145, b23 k-kam , 138 hk , 405 topp
AQ 151 b230 V-kam , 146 hk , 531 topp
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

hehe, jag har inte koll på alla specar heller :wink:

Vi får se vad de blir, har en A och K ligger iaf. Håller på o samtalar lite med Jens här på forumet så de kanske blir o ta fram en special :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Nu ligger toppen på posten och imorn ska det börja svarvas trattar, känns som de vänder nu :thumbright:

Någon som kan rekommendera ett spjällhus, ca 75mm stort? Antingen eftermarknads eller från någon bil. Bör funka bra ihop med spjällägesgivaren (volvo LH2.4).

Funderar även på spridarplaceringen.... Antingen bearbeta upp hål i toppen som 405 toppen eller svetsa i hylsor i insuget som jag skall bygga. Finns det några fördelar med att få spridaren nära insugsventilen?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

volvo 850 har 76mm :thumbright: tror även spjälllägesgivaren är samma som till lh,2,4.
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Alla 850? bara rycka från vinterbilen i sånt fall :hihi:

Var ute o sökte runt lite och det verkar som 960 också har 76mm.

Nån som provat KL racings 76mm?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

ja jag tror det osäker på 10v... 960 har det med. finns väl vissa 16v med 76mm med?
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Hposth skrev:ja jag tror det osäker på 10v... 960 har det med. finns väl vissa 16v med 76mm med?
Alla 850/S/V70 GLT, inte T5/T5-r/Turbo alltså. Helt riktigt på 960 också, 10v har jag inte koll på.
Skriv svar