Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 7:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 703 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 21, 2016 9:16 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
ser ut att gå bra! du får fixa en värre axel till nästa sommar. vad bestog din av nu? ganska orginal eller?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 21, 2016 2:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Körde ju en dålig repa när inte tidtagningen stämde på:
7.0132
60ft: 2.1578
slutfart: 158.4

Jo axeln var rätt så original, 28 spline originalaxlar, Eaton lamelldiff, 3.55 utväxling

Det jag tror som har hänt är att smådreven i diffen har blivit tandlösa. Tog tvärpall när den rasade så
gick inte att knuffa bilen så fick vispa runt där i med växeln i så det skulle släppa :)

Sitter å kollar på lite alternativ till bakaxeln...
Vill gärna ha differential, vad håller? Wavetrac?
31-33-35 spline axlar?
C-clip eliminators?

Eller en 9" axel direkt? Moser, Strange?

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 21, 2016 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
35 spline axlar ser jag som ett måste sen en diff som håller?? men sånt kan jag inget om jag gillar spole då är det inget som kan gå sönder.

en ford 9 tummare är en ganska klen axel som den är man måste byta allt om den ska bli bra. tror att din axel ska gå att få ganska stark men är ingen expert på dem.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 22, 2016 11:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Enda diffen som tar 35 spline axlar samt verkar hålla är från strange...

http://www.stangtv.com/features/pri-cov ... -ford-8-8/

Fast prislappen 1300-1400 dollar :O

Annars finns det kit med 35 spline axlar, spole, etc för ca $600 sen tillkommer lite lager å diverse saker...

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 22, 2016 12:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
alltid svårt att bygga en bil /axel som är bra på allt! jag skulle köra på 35 axlar, c klip eliminator, spole. hur brukar utväxligarna hålla för? kanske dax att köpa en lite värre sån också då du lix måste skimsa om allt också.
du kan dock va nöjd över att allt är ganska billigt om du jämför rally/rally cross grejor till en volvo som ändå är ganska klena så blir din axel grymt hållbar sen.

det är som det står i länken att det är lätt att få effekt i dag och det håller jag med om oftast dyrast med grejorna runtomkring som blir dyrast i slutändan. min vega har en ganska billig motor, låda, converter och axel är flera gånger dyrare.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 22, 2016 12:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ska du ha gatbarhet kvar och tänkt åka på 'stylinghjul' , skippa spolen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 22, 2016 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Utväxlingen är bytt tidigare men kan ju hända den fått skador, har ännu inte rivit bilen och kollat vad som hänt egentligen.
Jo det är rätt "billiga" grejer men det blir ju ändå en slant.. Helst om man ska ha någon sorts diffbroms, kör ju ändå några hundra mil per år med bilen.

Jens Gustavsson skrev:
alltid svårt att bygga en bil /axel som är bra på allt! jag skulle köra på 35 axlar, c klip eliminator, spole. hur brukar utväxligarna hålla för? kanske dax att köpa en lite värre sån också då du lix måste skimsa om allt också.
du kan dock va nöjd över att allt är ganska billigt om du jämför rally/rally cross grejor till en volvo som ändå är ganska klena så blir din axel grymt hållbar sen.

det är som det står i länken att det är lätt att få effekt i dag och det håller jag med om oftast dyrast med grejorna runtomkring som blir dyrast i slutändan. min vega har en ganska billig motor, låda, converter och axel är flera gånger dyrare.

mvh jens

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 09, 2016 1:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Har rivit lite i bilen här förra veckan..
Hittade lite trasiga grejer :)

Bild

Här ser ni sprucket bromsok pga. c-clip axlar.. Går dom av så vill dom komma ut från axelhuset.
Nästa setup blir det helt klart att bygga bort detta!

Bild

Här är en liten film...
Dåligt med grepp, ändå 285 r-däck

https://youtu.be/Mb66mZ8DYDc

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 09, 2016 8:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 337
Ort: Kisa
Löjligt jävla asfränt! Och du har riktigt fin finich på allt [THUMBS UP SIGN]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 14, 2016 9:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Tackar :) man försöker hålla ett cleant bygge iallafall!

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 15, 2016 6:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Såg att det finns folk som bygger om till 9" axeländar istället för att köpa c-clip eliminatorkit som tydligen alltid läcker (ingen personlig erfarenhet men enligt multipla källor på internet) drivaxlar verkar inte vara nåt bekymmer.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 15, 2016 6:13 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
tur att du inte hade trum bromsar bak då hade det slutat värre. C- klips är förbjudet i dragrace under typ 14 sekunder tror jag?

har du hittat nån diff till 35 axlar?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 15, 2016 7:47 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1041
Ort: Umeå
coupe76 skrev:
Såg att det finns folk som bygger om till 9" axeländar istället för att köpa c-clip eliminatorkit som tydligen alltid läcker (ingen personlig erfarenhet men enligt multipla källor på internet) drivaxlar verkar inte vara nåt bekymmer.


Stämmer
C-Clip eliminatorkit = skräp
Bygg med 9" ändar om möjlighet finns :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 17, 2016 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Tror det är moser eller strange som säljer ändar till 8.8 så man får 9" lager men kan behålla bromsarna från 8.8" axeln...
Ska kolla upp det!

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2016 7:53 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
det låter klokt att göra.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 703 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010