Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!

Inlägg av j0jje »

Jag har varit ganska inaktiv på forumet nu ett tag så tänkte jag skulle slänga upp en tråd om mitt sidoprojekt som jag håller på med som är av lite enklare slag som motpol mot alla effektstinna projekt som man kan läsa om.

Såg på blocket för några månader sen att det fanns en kadett c -79 i Vilhelmina som var besiktad t.om 2011 nån gång så jag ringde på den och gjorde upp priset över telefon. Då var grundtanken att jag skulle göra den till isbil så jag och en polare drog ner och hämta den på en eftermiddag mitt i veckan, började halvvägs gå väldigt dåligt bilen men det sket jag i och höll ner så vi skulle ta oss hem. Väl hemma börja den synas och jag körde den en dag till jobbet och några arbetskamrater som titta på den tyckte att den var för fin för att gå isdöden så jag kom på andra tankar.

Sen råkade jag ha en omega i ägorna med en 2 liters ohc motor med insprut och tillhörande 5 pet låda. Alltid tänkt att kadett förmodligen skulle bli väldigt pigg med den 115hk starka motorn samt att motorn drar 0.75 i en 1500kg bil så den borde ju gå t.om något billigare i en 900kg lätta kadetten samt att denna motor är betydligt modernare och mer pålitlig än 1.2 järnmotorn med förgasare som gick lite så där. Samt att avsaknaden av en 5e växel gjorde att 110 km/h blev något av en plåga.

Så jag lyfte ur 1.2an ur kadetten och 2 litern ur omegan. När jag första provmonterade motorn i kadetten så stötte jag genast på en riktig nit, motorn gick inte ner i för framvagnsbalken varken framåt, bakåt eller på höjden. Började förstå varför jag inte sett så många opel 8v i kadetten.
alternativen var ju givetvis att göra om balken men det var jag inte speciellt sugen på då jag ville hålla ner ombyggnationerna av kaross och chassi till minimala. Andra var att ha motorn extrem långt fram och kapa i plåten samt flytta ner krängningshämmaren. Ingen av alternativen lockade så jag tänkte att jag bygger helt sonika om tråget istället och flyttar "baljan" till bakre sidan av motorn istället.

Med detta földe givetvis följdproblem annat än att få själva tråget tätt och rakt. Sugledningen till oljepumpen var ju och tvungen att flyttas till de bakre regionerna samt oljestickan så det inte skulle bli några missöden så klart.

Detta visade sig vara mer jobb än jag räknade med då jag tänkte att slänga i en 2 liters opelmotor i en kadett det ska väl inte vara några problem.

Tanken med bilen är att den ska fungera som en andrabil men en busig sådan. Den ska också köras genom besiktningen och reggas om senast när beksiktningen går ut i april 2011. Så jag kommer vara tvungen att montera frambromsar från en rekord 2.2 samt allt annat nödvändigt som ska funka då man ska bruka bilen sommar som vinter, värmepkt, fläkt, hastighetsmätare osv osv.

Nu lite bilder

Bild

Hur tråget blev från insidan

Bild
Nya och gamla tråget

Bild
nya sugledningen

Bild
Gamla

Bild

Nya helt klar och putsad med trågkåpan

Bild
ihopmonterad motor med nya lager och nya oljestickan syns på bild

Bild
Här står han å fryser utan motor

Bild

Avtinad och försök till att lyfta ner motorn

Bild

Bild

Kadetterna, racekadetten står och väntar på husses kärlek :wink:

Bild

Blev givetvis tvungen att kapa ur torpeden och kardantunnel en bit för att paketet skulle få plats, sen fanns det ett annat problem också fördelare sitter i bakkant på motorn och där är också värmepaketet och det är ruggigt tight så kommer bli tvungen att göra plasten till värmepkt delbart om jag ska kunna ta lös fördelarlocket någon gång.

Bild

Genom att motorn kom så pass långt bak så blev spakstället på tok för långt så det var bara korta ner och göra själva vxlstaget också i rätt längd men det blev bra.

Bild

Nu har vi kommit till där jag är idag, håller på att lägga igen plåten vid kardantunnel och torpedvägg.

Bild

En sak som var helt gratis och mkt positivt på det här bygget är att hastighetsvajern passade rakt av i omegalådan och likaså kopplingsvajer och värmeslangarna från motorn passade med väldigt enkla medel på värmepaketet :D

Det som är kvar i stora drag är att lägga igen plåten i kupen, lyfta ur motorn och måla att ordentligt både in och utsida med rostskydd, underredsmassa och bodyspray. Korta kadettmellanaxeln till rätt längd pressa in omegamedbringarna som farsan svarvat till åt mig, Tack gubben! och svetsa ihop den. sen svetsa den omgjorde växellådsbalken från omegan och de nya motorfästena. Lösa gasvajerbiten. Dra all el och flytta över kabelpiska och styrdon från omegan. Dra nytt soppasystem och pump samt el. Samt diverse smågrejer så klart.
Senast redigerad av j0jje den tor sep 20, 2012 7:35 pm, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Intressant, ska göra precis samma operation i min Caravan, så nu har man ju någon att kolla på först så man inte gör bort sig lika mycket själv sen. :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Opel Frontera har ett fränt tråg i alu.
riktigt bra för den här slags konverteringen.

sumpen är skitkort i längsled och bygger i sidled istället.
dessutom finns det juh färdig oljepickup då.

samt i övriga fall tar man kadettråget, det kar sumpen bakåt redan, men man brukar få modda det lite så det blir 'kortare' i längsled.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kadett4wd skrev:Opel Frontera har ett fränt tråg i alu.
riktigt bra för den här slags konverteringen.

sumpen är skitkort i längsled och bygger i sidled istället.
dessutom finns det juh färdig oljepickup då.

samt i övriga fall tar man kadettråget, det kar sumpen bakåt redan, men man brukar få modda det lite så det blir 'kortare' i längsled.
Intressant! Finns på alla Frontera med OHC-motor eller? Sett nån som använt det i en sån här applikation?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Dags för en liten uppdatering

Det går sakta men säkert framåt

Bild

Inhandlade lite bra ha prylar på allas våran härliga biltema :wink: Färg rostskydd och diverse samt asfaltsmattor och dämpmatta

Bild

Köpte också en sån här finurlig pryl, adapter för termostatstyrd elfläkt, slår igång mellan 87-92´C lite högt kan tyckas men det blir nog bra.

Bild

Stoor fet elfläkt monterad

Bild

Å kylarn kom på plats

Bild

Var ut i snön uti donatorbilen och plockade lös kabelpiska, styrdon, tändspole, gaswire och pedal och lite annat smått och gott

Bild

Plåten börjar vara klar, bara undersida kvar att banka till och sätta nån punkt

Bild

Bild

Bild

Köpte mig också ett sportluftfilter ala värsting på feltema, 99kr för ett gult och 199 för rött och blått..undra va man tar? :roll:

Bild

Anledningen till att jag stoppar på superfiltret är helt enkelt att omega luftburken är duktigt för stor! Var ju då tvungen att göra mig en lmm adapter, banka till ett 3" rör till fyrkantigt 51x51 hål.

Bild

Håller nu på att ta lös motor och låda för att komma åt under kardantunnel och torped för att få det lite tightare och måla allt.

Väntar också på en Ascona B bakaxel komplett med bromsar och mellanaxel så jag kan få göra om den mellanaxeln. Sen köpte jag av samma kille Rekord 2.2 ok och skivor.

När sen motorn kommer på plats för gott då äre avgassystem som ska byggas och soppaledningar dras samt all el som ska kopplas. Avgaset blir orginal moddat (platsbrist) fram till kat sen blir det 2.5" simons resten.

Börjar vara rätt less på den här bilen nu, grymt sugen på börja skruva i den andra kadetten så motivationshöjare uppskattas stort! :wink:
Edvard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
Ort: Linköping/Jönköping

Inlägg av Edvard »

Sjukt att det inte hann spåra ur, annars brukar många komma på bättre tankar än 2.0 sug efter ett tag. Kan nog bli en ganska trevlig brukis. Sparbössa 8)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Jo men det är nog enbart för att jag har en likadan bil brevid som spårat ur någorlunda. Ja det blir en billig andrabil och hyffsat rolig hoppas jag.
Crisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 16, 2009 10:57 pm

Inlägg av Crisse »

Ser ut att bli fint :P
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Nu är det ruskigt nära att bilen börjar vara körklar. Farsan ska hjälpa mig få ihop elen sen är det bara vrida på nyckeln. inredningen är dock kvar att lägga in asfaltsmatta och ljuddämpning i kupen plus en golvmatta fram och lite smågrejer.

Slänger in några random bilder

Bild

Bild

Börjar det mesta sitta på plats och fastskruvat

Bild

2.5" efter orginalkatten och 2" till

Bild

Omega mellanaxel med ascona b knutkors

Bild

Satt dit nå 140 sportfjädrar bak så den inte ska säcka så mkt och ta i avgassystemet osv, hyffsat mkt större bromsar på ascona axeln än orginal. Fattas det bara rekord 2.2 bromsarna fram sen.


Bild

Blev kopparrör till soppaledningar, grymt smidiga att forma

Bild

Bild

Lite ljudisolering och en matta bara

Bild

Var riktigt tight att få ner nå avgasrör mellan motor och styrstången och mellan rören får kopplingswiren plats därav avgasbandaget

Bild

Bild

kommer se lite avgastrimmad ut men va fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att du börjar få ihop det :thumbright: Ska bli roligt att se hur den går sedan. Har själv en Kadett C -74 och Ascona A -75.

/David
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

David Herbertsson skrev:Kul att du börjar få ihop det :thumbright: Ska bli roligt att se hur den går sedan. Har själv en Kadett C -74 och Ascona A -75.

/David
Jo kanske blir en film då jag lägger en slir sen :) om den orkar vill säga men det borde den. Okej ascona A är en trevlig kaross :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Till salu!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Vad har du för kylare?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

omega, var dock rätt så tajt, skulle nog satt dit en 240 kylare eller liknande om jag satt dit en idag.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ja jag kollade med omegakylaren men det såg ut som att jag skulle få notcha ur rambalkarna då? Fick du göra det?

Nåt annat som man ska tänka på när man gör en sån här operation? Frågar så att jag har lite kött på benen till jag ska börja.
Skriv svar