Såg på blocket för några månader sen att det fanns en kadett c -79 i Vilhelmina som var besiktad t.om 2011 nån gång så jag ringde på den och gjorde upp priset över telefon. Då var grundtanken att jag skulle göra den till isbil så jag och en polare drog ner och hämta den på en eftermiddag mitt i veckan, började halvvägs gå väldigt dåligt bilen men det sket jag i och höll ner så vi skulle ta oss hem. Väl hemma börja den synas och jag körde den en dag till jobbet och några arbetskamrater som titta på den tyckte att den var för fin för att gå isdöden så jag kom på andra tankar.
Sen råkade jag ha en omega i ägorna med en 2 liters ohc motor med insprut och tillhörande 5 pet låda. Alltid tänkt att kadett förmodligen skulle bli väldigt pigg med den 115hk starka motorn samt att motorn drar 0.75 i en 1500kg bil så den borde ju gå t.om något billigare i en 900kg lätta kadetten samt att denna motor är betydligt modernare och mer pålitlig än 1.2 järnmotorn med förgasare som gick lite så där. Samt att avsaknaden av en 5e växel gjorde att 110 km/h blev något av en plåga.
Så jag lyfte ur 1.2an ur kadetten och 2 litern ur omegan. När jag första provmonterade motorn i kadetten så stötte jag genast på en riktig nit, motorn gick inte ner i för framvagnsbalken varken framåt, bakåt eller på höjden. Började förstå varför jag inte sett så många opel 8v i kadetten.
alternativen var ju givetvis att göra om balken men det var jag inte speciellt sugen på då jag ville hålla ner ombyggnationerna av kaross och chassi till minimala. Andra var att ha motorn extrem långt fram och kapa i plåten samt flytta ner krängningshämmaren. Ingen av alternativen lockade så jag tänkte att jag bygger helt sonika om tråget istället och flyttar "baljan" till bakre sidan av motorn istället.
Med detta földe givetvis följdproblem annat än att få själva tråget tätt och rakt. Sugledningen till oljepumpen var ju och tvungen att flyttas till de bakre regionerna samt oljestickan så det inte skulle bli några missöden så klart.
Detta visade sig vara mer jobb än jag räknade med då jag tänkte att slänga i en 2 liters opelmotor i en kadett det ska väl inte vara några problem.
Tanken med bilen är att den ska fungera som en andrabil men en busig sådan. Den ska också köras genom besiktningen och reggas om senast när beksiktningen går ut i april 2011. Så jag kommer vara tvungen att montera frambromsar från en rekord 2.2 samt allt annat nödvändigt som ska funka då man ska bruka bilen sommar som vinter, värmepkt, fläkt, hastighetsmätare osv osv.
Nu lite bilder

Hur tråget blev från insidan

Nya och gamla tråget

nya sugledningen

Gamla

Nya helt klar och putsad med trågkåpan

ihopmonterad motor med nya lager och nya oljestickan syns på bild

Här står han å fryser utan motor

Avtinad och försök till att lyfta ner motorn

Kadetterna, racekadetten står och väntar på husses kärlek

Blev givetvis tvungen att kapa ur torpeden och kardantunnel en bit för att paketet skulle få plats, sen fanns det ett annat problem också fördelare sitter i bakkant på motorn och där är också värmepaketet och det är ruggigt tight så kommer bli tvungen att göra plasten till värmepkt delbart om jag ska kunna ta lös fördelarlocket någon gång.

Genom att motorn kom så pass långt bak så blev spakstället på tok för långt så det var bara korta ner och göra själva vxlstaget också i rätt längd men det blev bra.

Nu har vi kommit till där jag är idag, håller på att lägga igen plåten vid kardantunnel och torpedvägg.

En sak som var helt gratis och mkt positivt på det här bygget är att hastighetsvajern passade rakt av i omegalådan och likaså kopplingsvajer och värmeslangarna från motorn passade med väldigt enkla medel på värmepaketet

Det som är kvar i stora drag är att lägga igen plåten i kupen, lyfta ur motorn och måla att ordentligt både in och utsida med rostskydd, underredsmassa och bodyspray. Korta kadettmellanaxeln till rätt längd pressa in omegamedbringarna som farsan svarvat till åt mig, Tack gubben! och svetsa ihop den. sen svetsa den omgjorde växellådsbalken från omegan och de nya motorfästena. Lösa gasvajerbiten. Dra all el och flytta över kabelpiska och styrdon från omegan. Dra nytt soppasystem och pump samt el. Samt diverse smågrejer så klart.