Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av j0jje »

Okej då blir det fixa nå motstånd sen när det blir aktuellt att tuna in den. Hade inte ens tänkt på att det där var lågohmare, tror iofs att jag kan ha nå högohmiga spridare liggandes från en 16v minns dock inte hur stora dom var, ska kolla upp det kanske jag kan använda dom istället.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av j0jje »

Var ett tag sen man uppdaterade men har gjort en hel rad med försök att få bilen att gå bra med turbo utan framgång, fick dessutom ett kraftigt oljeläckage på turbon så försökte mig på en repsats från England men den var för glapp ändå så jag köpte mig en bättre beg också från en saab 9000, var det samma? inte det, fick göra ny grenrörsfläns, downpipefläns, göra om olja in och olja ut. Så det var ju jätteroligt men fick iaf ihop den i söndags och har försökt få den att gå, men den boggar och dör så fort man tar på gasen men nu ikväll kopplade vi bort sprutet och det är samma fel, den dör direkt man drar på lite grann när man kör precis som att den klipper soppan rakt av, kopplade ur turbon och satte dit orginal spridare då blev den ju precis som den var innan och gick riktigt bra, men samma sak. Så det vi provade byta ikväll från en fungerande omega är:

Spridare
Styrbox
Luftmängdmätare
Bränslepumpsrelä
Bränslepump

Men samma sak, dör direkt man belastar den det minsta, har också mätt upp tändspolen och spridarkontakterna när felet uppkommer stillastående när jag håller jämn gas typ 2500 varv då gör den likadant men inte på bara tomgång, dock kunde den lurva till ibland. Har också provat dra i alla kontakter för ev glapp under drift utan resultat.

Nån som orkat sig igenom och har några förslag på vad det kan vara för fel? känns då absolut som ett soppafel och inte tändning.

Slänger in en bild också

Bild
__________________
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Behöver felsökningshjälp!!

Inlägg av ahberg »

vet inte om de hjälper men är det en mängdmätare med klaffel?
hade ett liknande problem på min gamla 360 turbo med 9000 snurra,
av någon konstig anledning orkade inte suget ifrån snurran öppna klaffeln vilket resulterade att skiten precis som din dog, orkade inte varva upp, hjälpte man klaffeln att öppna vid gaspådrag så gick skiten.
Monterade sedan LMM på trycksidan så fungerade bilen klockrent

kanske kan vara nåt?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Behöver felsökningshjälp!!

Inlägg av j0jje »

kopplade lmm:en direkt på insuget med turbon bara sittandes på grenröret oinkopplad så borde inte vara det. Sen provade vi som sagt en annan också så kan inte vara fel på den som satt där heller.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Behöver felsökningshjälp!!

Inlägg av j0jje »

Har fått tag på en kabelhärva nu så blir att byta ut den ikväll och prova, får hoppas på att det är nå tjall med den. För övrigt har jag varit igår och köpt mig nå fälgar som visserligen kräver lite kärlek men kommer att bli riktigt feta på bilen tror jag.

Bild

Kommer eventuellt behöva bredda skärmarna en aning men det får man leva med då det ändå ska på en ny lack så småningom. :)

Föresten vad tror ni man ska köra för upplägg på fälgarna? Polerad kant och blanksvart i mitten? helsilver? Helsvart? Grå?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Behöver felsökningshjälp!!

Inlägg av j0jje »

Nu har man äntligen hittat det fruktansvärt irriterande felet. Kan lägga till i listan på saker som bytts ikväll med:
Hela kabelhärvan
Tändspolen
Tomgångsmotorn
Lambdasond
Tog bort katalysatorn

Prova vi koppla bort Spjällägesgivaren och vips dog den inte! Kom då på att i samband med turbokonverteringen så gjorde jag vakum uttag på ett insug som jag hade liggandes som kom från en omega som var 4 år nyare, alltså antingen så var den trasig eller så passar det inte mellan så pass många år, såg rätt annars ut också. Men nu går det så imorgon kväll blir det tillbaka med sprut och tryckrör med mera och prova ladda lite lätt det wg klockan är ställd för till att börja med :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Hittat felet!

Inlägg av j0jje »

Nu har vi mappat ikväll på ca 0.4 bar och den går rätt okej ändå. Dock har jag ett irriterande oljeläckage som är svårt att lokalisera då downpipe och allt är i vägen. Blir försöka fixa oljeläckaget och göra större vevhusvent med mera och fixa allt som är provisoriskt så man kan ut och bränna lite gummi innan snön kommer.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Laddtryck!

Inlägg av Cassius »

Det kom ju en ny variant av motronicen ~92 som hade tre rader med stift i styrboxen, mellan den och den äldre motronicen är de en del elkomponenter som skiljer! :) Motorn som kom 92 hade annan kamdrivning och lite bättre kolvar bl a också. (Kamrems spännrulle istället för att spänna med vattenpumpen)

Ballt projekt hur som helst ;)

Fälgarna tycker jag du ska köra silver rakt av, möjligen polerad kant och en lite mörkare silver i mitten, polerat+svart känns som att de sitter på varannan bil idag, lite tråkigt kanske.. Vad är de för bakaxel du kör med?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Laddtryck!

Inlägg av j0jje »

Det som var konstigt var att vi prova med boxen från samma bil, men exakt samma, så misstänker att det var fel på den iaf. Men spelar roll om det var fel på den eller om det inte passa vi hitta hursom felet. Kan nämna att det gick då inte köra med den andra lmm i ändå på full mutter så feta den på massor, den känner ju inte av att jag har tilläggssprut lambdan gick i botten vid 10 men när man smög upp laddet så funka det men så fort man drog full gas så feta väl lmm:en på då. Så måste ställa tomgången med spjället men det är ju bagateller.

Tackar roligt att nån uppskattar yxbygget mitt :)

Jo det lutar väl åt helsilver, blankpolerad kant beror lite hur man får till kanten, ifall man rent måste lägga lite spackel så måste man ju lacka hela fälgen men det där ser man ju. Bakaxeln är en ascona/manta axel med lamelldiff, vet ej utväxling men går alldeles nog fort! (160 på mätarn känns i kadetten!) Finns mer och ge men man borde göra lite mer åt väghållningen då jag endast har lite styvare fjädrar bak annars orginal, men det gör väl mycket att man har smala små däck också.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Laddtryck!

Inlägg av Cassius »

Är det en std manta b axel har du 3.44 i baken, är det en manta/ascona a axel som fått diffbroms så kan de även vara 3.67.

Jag kör ju Manta A själv, med std öppen bakaxel och std 2.2a. Och visst känns det i 160+ att aerodynamiken inte hjälper. :p men bussningar, styvare fjädrar och hårdare dämpare gör en enorm skillnad ;)

Du skulle inte ha nytta av ett set boxade främre bärarmar? Mina är över, sitter ny kulled i nedre, bussningarna är urplockade så dom är redo för powerflex bussningar. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Laddtryck!

Inlägg av j0jje »

Blir nog styvare fjädrar fram också till att börja med. Nä tror inte jag ska börja med nåt sånt :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Laddtryck!

Inlägg av j0jje »

Hållt på pysslat med en massa smågrejjer nu som tar en massa tid när man har 7 mil enkel till garaget och jobbar heltid men har iaf fått bort en bra del av min "att åtgärda lista" :wink:

Både och WG klockan och olja in 90 gradersböjen tog i huven så det är åtgärdat

Bild
Fått en banjoanslutning ditpressad istället för 90gradarn

Bild

blev en enkel lösning på problemet med wg-klockan

Bild

Gjorde också om staget så herrejössesladdtrycksfjädern sitter fast ordentligt :hihi:

Bild

Slängde ihop en vevhusventburk, obs opolerad!

Bild

Fick svetsa dit lite grövre anslutning på ventilkåpan också, är nu minst diametern ca 19mm mot orginal 4 eller 6?

Bild

Måste göra ett fäste till burken bara.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!

Inlägg av j0jje »

Till salu, mer info finns under säljes!
Skriv svar