Kadett C -79 2L OHC Turbo| Till salu!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde

Inlägg av David Herbertsson »

Igentligen så ska du behöva byta framvagnen till en från en 1,9 för att kunna regga med mer effekt i en C Kadett. Har själv pratat med SBP flera ggr. angående detta då jag har en 1,2: i min. Dom har som vanligt olika svar varje gång man diskuterar detta. Därför blir jag glad varje gång någon får reggat en Kadett utan att dom sätter sig på tvären.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde

Inlägg av j0jje »

Var det inte bara framvagnsbalken som skulle bytas? Hade tänkt förstärka den tidigare men föll i glömskan. Tur att klockan var halv 4 och gubben ville nog hem :hihi: nä men han var då riktigt bra att ha å göra med som tur var :)
Användarvisningsbild
Mas_74
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: sön aug 26, 2007 10:45 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde

Inlägg av Mas_74 »

Kul att du är tillbaka och satsar vidare på samma bil och nu som mer gatbil.
Antar du kommer att få en riktigt rolig busbil som dessutom kommer att bli rätt snabb pga det låga vikten...
Hoppas man får se den nångång när man passerar hem på byn om du nu har den där?

Mvh Magnus mb 190e turbo (från bojn)
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)

Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde

Inlägg av j0jje »

Börjar närma sig uppstart nu.

Haft farsgubben till att fara till lokala hydralfirman och fixat pressade oljeslangar och t-kort och rör med mera till olje in och retur till turbon. Är i det stora hela, kvar att ha lös tråget och svetsa en retur och bocka en en retur från turbon och gå ihop med slang. Samt göra nå vaccum uttag på insuget och sätta dit volvospridarna och sätta dit k-jet pumpen samt koppla in McX sprutet, (+ och - :) Samt diverse småjusteringar och lite målning av tryckrör osv.

Nu lite bilder

Bild

McX tilläggssprut

Bild

Biltema elfläkt, (det som rymdes utan att kapa ihjäl fronten ;) )

Bild

De här spridarna hade jag liggandes

Bild

Var väldigt trångt med downpipe då den skulle till dubbelröret som satt där med orginalgrenrör

Bild

Bild

LMM fäste

Bild

Helsvetsat och med lambda-uttag

Bild

Bild

LMM och filter fick en udda placering, dock enda stället som det rymdes på utan seriös kapning

Bild

Bild

Börjar ta sig!

Bild

Återcirkulerande

Bild

Bild

Bild

Helsvetsat, nu bara lite puts och lite färg!

Bild
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC reggad å bes snart med Turbo | Bilde

Inlägg av j0jje »

bnippen skrev:Kul att du är tillbaka och satsar vidare på samma bil och nu som mer gatbil.
Antar du kommer att få en riktigt rolig busbil som dessutom kommer att bli rätt snabb pga det låga vikten...
Hoppas man får se den nångång när man passerar hem på byn om du nu har den där?

Mvh Magnus mb 190e turbo (från bojn)
Tackar.

Jo det blir nog en rolig bruksbus. Yes den står på byn. Kommer påbörja volvo gatbilsprojekt i vinter också med 16v motorn jag hade i gamla kadetten fast nu med mindre turbo (hx35). Det här var egentligen tänkt som ett sommarsubstitut men nu är ju snart sommarn slut :/ jobbar 6 dagar i veckan och bor 6 mil från garaget :doh: så det blir så lite gjort varje gång tyvärr men nu ser man iaf slutet :)
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Stor uppdatering, nära uppsta

Inlägg av johanedstrom »

är det inte bäst om luftmängdmätaren ligger?
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Stor uppdatering, nära uppsta

Inlägg av j0jje »

Det lär ju märkas, hoppas iaf att det ska funka ändå. Finns inte många ställen att placera om man inte drar en lång slang till filtret nånstans.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Stor uppdatering, nära uppsta

Inlägg av j0jje »

Nu är den uppstartad men får den inte att gå så länge då den surar ner sig med de bra mycket större spridarna. Försökt snåla ner tilläggssprutet i megatune utan större lycka. Ska göra lite hederlig felsökning och prova orginal spridare nästa gång och se ifall den går på tomgång så kan man utesluta att t.ex det är fel på lmm att den ligger som johanedstrom var inne på. Här är en lite trevligare bild

Bild
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av coupe76 »

roligt projekt jojje men fasen vad snabbt man fyller ett motorrum på kadett.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av j0jje »

Tackar, jo men skojja inte, speciellt när avgas är på "fel" sida och man har både bromsservot och styrstång med mera som är i vägen på insugssidan är det gott om plats :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av j0jje »

Fått inställningshjälp i megatunet av självaste tillverkaren av tilläggsprutet Pelle wåhlberg och då starta den direkt och gick mkt fint med orginalspridarna men då räckte ungefär till 0.2 i ladd innan det tog stopp, men har som sagt 314cc som ska dit tillsammans med en k-jet pump och högre soppatryck då det bara är 2.5bar orginal. Måste också byta olja i den och göra lite småsaker innan man kan ut och justera in den ordentligt, har så mkt andra bil samt skoterprojekt som måste prioriteras nu så kommer ställa undan kadetten för vinterförvaring och fixa resten så fort det börja tina till våren! Var då grymt skönt att få ordning på sprutet så man vet att det funkar!
jacob93
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor okt 27, 2011 9:33 pm

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av jacob93 »

den där lär ju göra några svartsträck när du fått till allt ;)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av j0jje »

Jo det lär den, med tanke på att det gick rätt fint att rita utan överladdning så ^^
jacob93
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor okt 27, 2011 9:33 pm

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av jacob93 »

haha det går ju rita med dom org med svetsad axel så ;P
Opel kadett 1,2s
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kadett C -79 2L OHC Turbo| Uppstartad

Inlägg av PelleW »

Hej,

ser att dina spridare du hade liggandes är på 2.2 ohm, det funkar inte direkt med MCX-boxen. Nu har jag inte läst hela tråden, men om du inte redan har så måste du använda förkopplingsmotstånd för att det ska fungera. Ett effektmotstånd i serie med varje spridare. Motståndsvärdet kan säkert någon annan svara bättre på som använt sig av denna metod, jag föredrar att använda högohmsspridare. En gissning på 4.7 - 10 ohm är nog inte helt fel.

-Pelle
Skriv svar