e28 m50b25 turbo
e28 m50b25 turbo
Hittills ser setupen ut så här men fylls som sagt på ju mer grejer som införskaffas
Oöppnad m50b25 ickevanos motor med tillhörande växellåda från e34 525
Vems styrsystem
Så gott som ny 325 IX tryckplatta
Ny 4-puckad sinterlamell
Puls-split grenrör egentillverkat
Garrett gt42 turbo 63mm in
Kl-racing 60mm wg
Deatschwerks intank pump
Bmc 100mm dubbelkon luftfilter
intercooler 600x300x76
precision 680cc spridare högohm
ppf 75mm dumpventil
Oöppnad m50b25 ickevanos motor med tillhörande växellåda från e34 525
Vems styrsystem
Så gott som ny 325 IX tryckplatta
Ny 4-puckad sinterlamell
Puls-split grenrör egentillverkat
Garrett gt42 turbo 63mm in
Kl-racing 60mm wg
Deatschwerks intank pump
Bmc 100mm dubbelkon luftfilter
intercooler 600x300x76
precision 680cc spridare högohm
ppf 75mm dumpventil
Senast redigerad av beaver6 den mån jun 18, 2012 12:44 am, redigerad totalt 14 gång.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Dunkar väl ut några bilder till en början.Bilen ska besiktas på tisdag innan jag river ut den befintliga m20 motorn.
Börjar med några bilder på snikkärran.... (Som nu är utbytt till en e28 istället )
motordonatorn
Motor ute
Oöppnat skulle det vara så då fick det bli oljeretur i tråget istället för i bröstkåpan som jag annars hade föredragit.
Snikvarianten av koppling men får hoppas det går att ge han lite laddtryck innan det ger sig. Å andra sidan blir det ju kul att se hur det fungerar med denna setup om man schimsar in peaktrycket korrekt.
328 grenrören
Här tillbringar man en del tid när det finns tid att tillgå
Börjar med några bilder på snikkärran.... (Som nu är utbytt till en e28 istället )
motordonatorn
Motor ute
Oöppnat skulle det vara så då fick det bli oljeretur i tråget istället för i bröstkåpan som jag annars hade föredragit.
Snikvarianten av koppling men får hoppas det går att ge han lite laddtryck innan det ger sig. Å andra sidan blir det ju kul att se hur det fungerar med denna setup om man schimsar in peaktrycket korrekt.
328 grenrören
Här tillbringar man en del tid när det finns tid att tillgå
Senast redigerad av beaver6 den mån jan 09, 2012 9:10 pm, redigerad totalt 4 gång.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Detta kommer absolut följas grymt kul o se hur långt man kommer på 30k, blir det nån bromsning sen för att se vad allting gett?
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
sabaton91 skrev:Detta kommer absolut följas grymt kul o se hur långt man kommer på 30k, blir det nån bromsning sen för att se vad allting gett?
Det blir svettigt att hålla sig till budgeten men tro mig jag ska försöka, detta hade aldrig varit möjligt om det inte var så att jag fick bilen i sig till såpass vettiga pengar så den är inte så stor del i 30K i alla fall. Är på jakt efter ett billigt aggregat. Har fått tag i ett garrett t04E till väldigt bra pengar och dessutom ska det visst vara helt oanvänt Dock så vet jag inte hur det aggregatet fungerar på en m50b25 som förhoppningsvis ska användas med 1bars laddtryck(Om nu kopplingen tillåter det). enligt vad jag läst så ska aggregatet vara 52mm in och 65mm ut. Någon som provat liknande aggregat på en m50b25:a får gärna flika in och berätta hur det fungerade i såna fall. På frågan om bromsning så är det nog risk att denna bil bara blir gatmappad (i alla fall i första skedet)
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
det låter bra, e30s jag sett brukar kosta sina slantar så
Hoppas du får allting att lira ihop, så inte budgeten går åt direkt
Hoppas du får allting att lira ihop, så inte budgeten går åt direkt
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Intressant och blir nog bra då dina bilar ser ut att bli det!
Har du kvar nån bild på grenröret på den du bromsa 530whp,eller blir detta ett lika dant?
Har du kvar nån bild på grenröret på den du bromsa 530whp,eller blir detta ett lika dant?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Sten skrev:Intressant och blir nog bra då dina bilar ser ut att bli det!
Har du kvar nån bild på grenröret på den du bromsa 530whp,eller blir detta ett lika dant?
Tackar Sten. Jag såg just att mina bilder i början av projekttråden på e36:an hade försvunnit och där var ju givetvis bilden på det grenröret Sitter på jobbet just nu men jag borde ha någon bild kvar på datorn hemma så jag får lägga ut en bild på det i kväll när jag kommer hem. Japp det blir något liknande grenrör som jag byggde till e36:an fast med annan placering på aggregatet givetvis. Mvh
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Ännu ett litet framsteg i snikbygget är att en kompis skänkte en audi s4 wastegate åt mig som jag funderar på att använda. Dock så hade det spruckit bort en bit av sätet tyvärr Någon som tjuvhåller på ett sådant säte så får ni gärna säga till. Tanken slog mig annars om man skulle prova svarva ett nytt....
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Aggregatet jag fick tag i hette visst t0460 och var bara 47 mm in och vad jag måttade 59.5mm ut så det kändes lite väl litet tyvärr dock väldigt smidigt utan intern wg, Var lite synd så jag får hålla ögonen öppna efter andra alternativ
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Det här kommer ju bli skoj!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
freddan302 skrev:Det här kommer ju bli skoj!
Tanken är i alla fall att det ska bli så kul som det kan bli med dom små pengarna
Senast redigerad av beaver6 den tis dec 06, 2011 4:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Sten skrev:Intressant och blir nog bra då dina bilar ser ut att bli det!
Har du kvar nån bild på grenröret på den du bromsa 530whp,eller blir detta ett lika dant?
Här Sten har du en bild på e36:ans "adaptergrenrör" Mvh
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Tack för att du postade bilden igen!
Det där måste ju vara ett perfekt grenrör om man ska bygga själv,"lätt" att bygga och bra effekt!
Är det bara m52b28 som har plåtgrenrör?
Funderar om det går att sätta det bakersta fram och tvärtom,kanske så du gjort?
Det där måste ju vara ett perfekt grenrör om man ska bygga själv,"lätt" att bygga och bra effekt!
Är det bara m52b28 som har plåtgrenrör?
Funderar om det går att sätta det bakersta fram och tvärtom,kanske så du gjort?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Sten skrev:Tack för att du postade bilden igen!
Det där måste ju vara ett perfekt grenrör om man ska bygga själv,"lätt" att bygga och bra effekt!
Är det bara m52b28 som har plåtgrenrör?
Funderar om det går att sätta det bakersta fram och tvärtom,kanske så du gjort?
Inga problem Sten Jo det är som sagt ett relativt enkelt sätt att få det att fungera. Jag tror att dessa grenrör även sitter på fler m52:or om inte kanske på alla men det är inget jag har kollat upp. Du kan prova att flytta grenrören hur du vill beroende på vilken bil din m50 ska sitta i. Har för mig att jag såg att Joakim Fernis hade sina grenrör upp och nervänt i första versionen av hans e21 med m50 t.ex (Sen tror jag det vart ombyggt och då satt grenrören "nedåt" det som vanligt) Mvh/Chrille
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Projekt 30K e30 touring m50b25 turbo
Jaha så det går att sätta dom uppåt oxå,det är ju kanon då får man ju många olika kombinationer.
Det var väl helt ok register också va?
Nä nu ska jag inte "förstöra" din tråd med flera grenrörsfrågor;-).
Det var väl helt ok register också va?
Nä nu ska jag inte "förstöra" din tråd med flera grenrörsfrågor;-).
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.