Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Sakta men säkert! Har fått meka massor bruksbil på den lilla tid jag har och kommer få meka ännu mer med dem men det hände lite i helgen iaf :)
Sorry för bildkvalitén!

Växellådsbalk:
Bild

På plats med, Done!
Bild

måttar med bromsservon. hehe, hamnar långt bak. Kommer bygga en specialare till pedal.
Bild
Bild

O sen måste ju rattstången få plats!
Bild

Blir nåt sånt här. Idéer? :)
Bild

Överblick :P
Bild
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Byter ut balken mot en stadigare i alu.
Bild

Gick ett varv på skroten och letade efter en mindre bromsservo, hittade en bra mkt mindre i en renault 5'a! Hoppas bara man orkar bromsa sen också :P
Bild
Bild
Bild

Måttar med den nya, ser bättre ut.
Bild

Nåt åt hållen :)
Bild

Svetsar fast fästplåten
Bild
Bild

Sakta men säkert rullar det på lite grann.. uppdaterar när det händer nåt :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av larsat »

Blir bra det där, kan vara intressant höra hur det funkar med den bromsservon sen, om det ändå går ganska lätt.
Nångång i framtiden ska jag väll ta tag i min 142a o bygga nytt pedalställ, kan nog passa bra med lite mindre bromsservo där också.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Utvärdering av bromsservon lär komma när bilen kan rulla, kan dröja ett tag dock :hihi:
Ja servot blir lätt i vägen. "Bultmönstret" på Renault servon är inte samma som på min 242 iaf, har hört talas om att Nissan micra servon har i stort sätt samma som Volvo 140-240? För min del kvittar det ju men för dig kan det ju vara smidigare.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Tråkiga nyheter.
Jag har bestämt mig för att avsluta det här projektet. Två år är lång tid när man fortfarande är tonåring och mycket hinner ändras, min drömbil är inte en 242 med m50 turbo längre, jag ser inte inspirationen som jag hade tidigare pga det. Visst vore det en kul bil men inte något jag vill lägga ner min tid på mer och en massa pengar :)
Mycket tid går rakt i soptunnan då jag är tveksam till att jag kan hitta någon som vill ta vid det här projektet. Lär sälja karossen med papprena, är ju ändå en -75a, och motorn separat.
Ni som sa "det där kommer du aldrig orka färdisgställa!" är varmt välkomna med "Vad var det jag sa" ;) Men bygglusten är inte borta, det är inspirationen till detta bygge. Jag ska skaffa mig något mindre projekt tills jag har ett eget garage också tror jag :whistle:

Ångrar ingenting med det här. Lärt mig massor och alltid haft sysselsättning! :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av 24416vR »

Jag förstår hur du känner dig! Har hållt på med 2 projekt under 3 års tid nu och det blir svårt att finna inspiration till slut!
Annars ett tråkigt beslut från din sida, och du ska ha en eloge för ett imponerande arbete!
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Toni »

subw000fer skrev:Tråkiga nyheter.
Jag har bestämt mig för att avsluta det här projektet. Två år är lång tid när man fortfarande är tonåring och mycket hinner ändras, min drömbil är inte en 242 med m50 turbo längre, jag ser inte inspirationen som jag hade tidigare pga det. Visst vore det en kul bil men inte något jag vill lägga ner min tid på mer och en massa pengar :)
Mycket tid går rakt i soptunnan då jag är tveksam till att jag kan hitta någon som vill ta vid det här projektet. Lär sälja karossen med papprena, är ju ändå en -75a, och motorn separat.
Ni som sa "det där kommer du aldrig orka färdisgställa!" är varmt välkomna med "Vad var det jag sa" ;) Men bygglusten är inte borta, det är inspirationen till detta bygge. Jag ska skaffa mig något mindre projekt tills jag har ett eget garage också tror jag :whistle:

Ångrar ingenting med det här. Lärt mig massor och alltid haft sysselsättning! :hihi:
Måste säga att du din ungdom till trots låter mogen i ditt resonemang.
Ytterst få färdigställer sitt första projekt fullt ut, betydligt fler hittar skruvade ursäkter till varför man tappat gnistan, mig själv inkluderad...!
Låt det ta sin tid, nu vet du vad du ger dig in på nästa gång.
Lycka till! :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av hockne »

Jag har vart nära på att sälja min bil 3ggr men det är bara att köra på ;)

Tips låt bilen vara ett tag sen är det bara på den igen.
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av larsat »

Äh klart du ska bygga vidare, jag "håller ju fortf på" med min 142a fast jag inte rört den på snart 10år :) efter diverse olika garage kom jag fram till att jag ville bygga eget, det blev ett stort projekt och ännu inte färdigställt, men vare sig det blir färdigt eller inte, så får man köra på för stunden.
Lätt att säga i efterhand att "jag borde sparat pengar", istället för att köpa massa bråte, och samla på mig. Det hade säkert varit smartare att hyrt ett lägenhetsgarage och skruvat med nån MC istället första åren, och sedan byggt ett eget garage innan man började med bilar, men livet blir inte som man tänkt sig.
Självklart kan du börja med något nytt, men frågan är om det blir som du tänkt dig heller.. kör på i mån av tid o ork så kommer det bli bra tror jag.
Oavsett beslut så lycka till framöver!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

24416vR Ja det känns ibland som att målet svävar bortåt hela tiden.. Tack!

Toni Oj, tack! Ja det är väl så, man lär sig alltid något. Och det är fler erfarenheter än just hur man knäcker en plåtbit!

hockne hehe :P Men problemet är att jag inte kan ha bilen där den är nu (hemma) och inte jobba på den, den kan inte bara stå där. Ställer jag undan den är jag rädd att den bara kommer bli stående i all evighet.. Så om någon vill ta över projektet känns det bättre, vill jag ha en 242 med m50 senare är det ju bara börja om! Det lär ju gå snabbt när man gjort det en gång innan?? :hihi:

larsat Nä.. livet blir ju inte riiiktigt som man tror det ska bli alltid ( och det är väl en jäkla tur det iofs! ) Men det känns som att jag kan ta tag i ett nytt projekt när jag är redo... eller tror att jag är redo....
Som sagt kan jag tyvärr inte ha det ståendes "brevid" och jobba nån gång ibland som jag skrev till hockne :(
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av T Landholm »

Fan va tråkigt Robin, du ve att du gjort en grym arbetsinsats iallafall :thumbright:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Robin.

Trist att du lägger ner men jag förstår dig eftersom jag själv varit där... Det vore synd om ditt påbörjade projekt sprids för vinden. Har du annonserat ut hela paketet? Mycket är ju gjort även om mycket återstår. Tycker det borde finnas nån som kan ta vid där du nu slutat. Kanske blir det som för mig att du hittar igen bilen efter 16år och köper tillbaka den eftersom förutsättningarna/lusten finns igen.
Tappa inte sugen nu utan ta paus bara. Du har lärt dig massor och delat med massor. Är väl runt 50000 klickar på din tråd som levt 2år. Tydligen är vi många som funnit ditt projekt intressant :thumbright:
Lycka till och jag ser fram emot ditt nästa projekt :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

wunderbaum_glidarn Tack tack Tommy :)

* * * NXJ * * * Tja. Jag har inte annonserat något än faktiskt, måste plocka ordning på grejjerna osv, har inte allt hemma.
Tror du verkligen att någon vill ta över ett projekt i det här stadiet? jag är lite tveksam men det vore ju jättekul om någon skulle göra det! Haha får väl se när man är 35 om den lever och är till salu :hihi:
Har inte tappat suget för att bygga, bara för det jag byggde på! Ja man får väl tacka alla som har tittat och kommenterat, har varit ganska många ändå med tanke på att det bara är ännu en gammal volvo som rostlagats :P
Tackar för lyckoönskningarna och det lär komma mer projekt! har inget på G nu, bara mååååånga planer på allt möjligt i huvudet :wink:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej igen.

Sverige är ju fullt av biltokar som du å jag tex :roll: Du har ju lagt några timmar med bilen så den är väl inte sämre än när du började.....hoppas jag :hihi: En 240 från -75 brukar ju sällan vara rostfri och din är ju iaf rostfixad. Sen finns ju kul motor som är monterad i karossen. jag tror att du kan sälja men jag tror inte du blir rik och inte att du får betalt för timmarna du lagt på den även om du räknar på 20spänn i timmen :?

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Hehe, nä bilen är ju inte sämre, men det kan nog se ut som det har blivit mer jobb på den än från början ;)
Räknar inte med att få en enda krona för att jag har lagat på den. Ett par tusingar för karossen och några för motorn.. Allting för 10000? Motorn har ju ändå HELA originalhärvan och är uppmärkt. Har ekonomiplåtar till karossen och hela fronten är nyblästrad osv. Mkt delar utöver själva karossen som borde vara värt något. Hela avgassystemet till bmw'n med kattar, hela 242 avgassystemet som är nytt.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar