Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Moggemx skrev:Blir nog bra dethär!
Synd bara att karossen var såpass rostig :thumbdown: Risken blir ju lätt att man tappar lusten efter vägen när det blir för mycket jobb!

Hade jag varit du så skulle jag ha lagat upp det värsta så den är besiktningsbar iaf, Skitigt i att den ser lite tråkig ut och byggt på motor och drivlina o.s.v utan att modifiera karossen för mycket.
Så du i ett senare tillfälle kan flytta över alla prylar relativt enkelt till en fräschare Kaross direkt :thumbright:

Most bang for the buck så att säga :)
Jo det är ju ett sätt.. Men nu är det så att jag lider av ett syndrom. Jag vet inte om man kan kalla det "pedantism"? Jag KAN inte slänga ihop något oseriöst! det blir aldrig så! hur "fulbyggt" jag än tänker att nåt ska bli bygger jag det precis som jag vill ha det, i det skick jag vill ha det. Vilket är ´top-noch´ såklart.
Jag har stora problem med min sjuka! :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Haha, ja då är det ju värre :wink:
Men du kan ju fortfarande bygga allt annat grymt snyggt och seriöst, bara låta karossen vara lite halvseriös, Liksom använda den som bygg jigg :wink:

Hade kunnat bli en riktigt rå sleeper :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Moggemx skrev:Haha, ja då är det ju värre :wink:
Men du kan ju fortfarande bygga allt annat grymt snyggt och seriöst, bara låta karossen vara lite halvseriös, Liksom använda den som bygg jigg :wink:

Hade kunnat bli en riktigt rå sleeper :thumbright:
jo.. hittar jag nåt som är mkt bättre och inte kostar en förmögenhet så.. men nu har jag ju redan börjat på den här.. hmm.. Det jag gör kommer bli seriöst iaf :roll: sen får man se hur mkt jag gör.. men trösklarna måste bytas och rutramen måste fixas.. o skärmkanterna.. o sen är jag snart där :roll:

Kommer bli lite sleeper över det, blandat med racing. diskret på utsidan, lite lägre och lite finare fälgar och en lack som täcker hela bilen. sen på insidan blir det målat golv och ingen matta, eventuellt lite sportigare dörrsidor osv med ;) hehe
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Inlägg av Ståhl »

det är alltid roligt med rost :wink:
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Inlägg av Oves Bror »

Precis som du säger så dräller det ju inte av rostfria 75:or som folk gärna vill skänka bort....
Och den som du fått tag i är väl ganska representativ för hur en normal skött Volvo från 75 ser ut i den södra halvan av Sverige.
Men den va ju inte bortom räddning, tror till och med den är lite helare än va min va innan jag började laga, så det där fixar du nog ska du se.
Tycker däremot inte att du ska byta till den nyare bakändan, eller framändan heller för den delen.
Den gamla är ju klart tuffare! Sen slipper du ju bli misstänkt för pappersfusk oxå om den ser ut som den ska :thumbright:
För ärligt talat, hur många rostfria, aldrig rostlagade 75:or med bytt bakände där man inte kan se en enda svetsfog kan det egentligen finnas i Sverige :hihi:
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Det blir nog svinbra hur du än gör! :wink:
Har du funderat nåt mer på hur du gör med motorbygget?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Ståhl: Jomenvisst är det :D

Oves Bror: Håller med överallt här :D kommer inte bli någon nyare bakända! bara kofångaren :) Kanske inte blir original bakända, kan bli custom :hey: men ingen nyare iaf ;)

Moggemx: Hoppas det :D kul med positiva kommentarer, det stärker!
Mjaaa.. det lutar mer och mer åt bmw i mitt huvud då jag börjat kolla lite på hur de skulle funka.. men har jag en som tjatar om en LS1 motor som jag borde mosa ner :roll: :lol: (motorn som sitter i corvette c5) går på ca 35000 för en sån motor begagnad med låda och kabelhärva.. Skulle vilja ha!! :D men högen med sparade slantar behöver växa en aning för att det ska inträffa :doh:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Hehe, hade helt klart vart fränt med en LS1:a men känns inte riktigt som att det är riktigt ekonomiskt riktigt på ett sånt här bygge som du säger!
Hissa i en bmw motor och lägg lite tid och nån tusing på den så har du garanterat lika kul :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Moggemx skrev:Hehe, hade helt klart vart fränt med en LS1:a men känns inte riktigt som att det är riktigt ekonomiskt riktigt på ett sånt här bygge som du säger!
Hissa i en bmw motor och lägg lite tid och nån tusing på den så har du garanterat lika kul :wink:
jo det blir nog så ;)

Planerat att sätta motorn ruskigt långt bak! dels för att jag tror att jag kan slippa modifiera oljetråget då och dels för att det lär göra gott åt viktfördelningen :)
Så nu vill jag diskutera det lite här, ni som kan bmw, vilket tråg osv ska jag ha? finns ju en del olika vad jag förstått? Det är altså en M50B25 som är tanken. och kanske kommer den från en 325a. Vilka delar ska/kan/bör jag byta ut från andra modeller för att göra det smidigt och bra?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Till en M50 så ska du ta tråg med oljepickupen från en e34 d.v.s 525 dom har "bulan" bakåt.
e36 325 har bulan framåt! :thumbright:
Motorfästen kan du nog ta från vilken som då du ändå måste bygga upp nya i bilen!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Moggemx skrev:Till en M50 så ska du ta tråg med oljepickupen från en e34 d.v.s 525 dom har "bulan" bakåt.
e36 325 har bulan framåt! :thumbright:
Motorfästen kan du nog ta från vilken som då du ändå måste bygga upp nya i bilen!
Det är tvärtom. E36 har bulan i bakkant och E34 i framkant :)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

ok! det är en E36 har jag kommit fram till efter lite kollande på bilder, så hoppas på att mikael har rätt :D hehe, har även för mig att bulan är fram på min kusins e34 med :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kommer bli fränt. BMW:s motorer verkar vara bra att bygga budget turbo på eftersom bottendelen verkar hålla riktigt långt, bara att svarva av kolvarna lite grann. Topparna brukar ju kunna spricka så ifall du ska överladda så är det lika bra att svetsa toppen innan den spricker :)

Funderade på att köra BMW motor i min 240 också, men för min del lutar det nog mer åt M30B35 för att få mer bottenvrid :)
Chevelle SS -65
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Stener skrev:Kommer bli fränt. BMW:s motorer verkar vara bra att bygga budget turbo på eftersom bottendelen verkar hålla riktigt långt, bara att svarva av kolvarna lite grann. Topparna brukar ju kunna spricka så ifall du ska överladda så är det lika bra att svetsa toppen innan den spricker :)

Funderade på att köra BMW motor i min 240 också, men för min del lutar det nog mer åt M30B35 för att få mer bottenvrid :)
Det är det jag fått för mig med, att det är mkt bang för the krona :) Jag tänkte köra med lite högre packning bara om jag ska göra nåt åt motorn. borde va billigare och framför allt är det smidigare ;)
Topparna på M50? :o brukar de spricka? jag satsar på kanske 250-300hk. hört att motorn ska palla ~400hk med bara sänkt komp som modd på själva motorn. Men måste jag lämna in toppen på svetsning då?


Mer diskussion vill jag ha! ;) kom med förslag och recept på hur jag ska bygga. Är mkt intresserad av vad ni tycker jag ska skaffa för turbo?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

Inlägg av volvo_64 »

det här kommer nog bli ett grymmt bygge bra att du behåller gammla fronten den är ju så mycket grymmare :thumbright:

man märker att många på de här forumet är norrifrån?
och är bortskämmda med orostiga bilar för jag tyckte inte den där var så farligt rostig i alla fall. här nere är de mer regel än undantag att det inte finns nåt golv eller balkar kvar på en halv risig 240 75 :D :thumbdown:
Skriv svar