Volvo 242 -75 //subw000fer
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Ja jag hoppas det jo, gamla fronten ska de vavolvo_64 skrev:det här kommer nog bli ett grymmt bygge bra att du behåller gammla fronten den är ju så mycket grymmare
man märker att många på de här forumet är norrifrån?
och är bortskämmda med orostiga bilar för jag tyckte inte den där var så farligt rostig i alla fall. här nere är de mer regel än undantag att det inte finns nåt golv eller balkar kvar på en halv risig 240 75
Hahaha, kan nog vara så
Ok! men jag behöver inte göra nåt då? (svetsa i toppen altså)Turbokoftan skrev:M50 topparna brukar spricka i förbränningsrummet, från ventilsäte in emot tändstiftshålet. Men det är inte M50 topparna man brukar svetsa utan det är vanligast på M20 (12v sexan) pga kylkanalerna.
450hk i M50 är inga problem med en riktig insprutning om du sänker kompet (med originalbotten).
Mvh
Gött tack för infon
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Jag hade inte brytt mig om motorn i det här läget. Laga upp karossen, fixa med alla bussningar och allt sånt. Sen kan du med gott samvete plocka ihop motorn och lägga i. Man hinner ändra sig för ofta med en motor i garaget...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Helt rätt! nu när jag tänker efter så är det ju så!Mikael S skrev:Det är tvärtom. E36 har bulan i bakkant och E34 i framkant
Jag har en helt STD M50B25 botten i min 1602:a enda som är gjort åt motorn är ARP toppbultar! Bänkad till 359hk på hjulen vid 0.8bar , Kör nu på 1.1 bar utan problem borde nog närma sig 400hk på hjulen då!
Så nog funkar dom orginal också!
Men om du ändå har isär motorn så är det nog säkrast att svarva av kolvarna lite för säkerhets skull!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Jag ska inte röra motorn än inte köpa någon heller om jag inte får tag i en smidigt (släkting som kanske har)Tegheim skrev:Jag hade inte brytt mig om motorn i det här läget. Laga upp karossen, fixa med alla bussningar och allt sånt. Sen kan du med gott samvete plocka ihop motorn och lägga i. Man hinner ändra sig för ofta med en motor i garaget...
Bilen ska lagas upp först, det är det jag håller på med, men det skadar inte att planera så man kan ha lite bättre koll på läget vad det kommer kosta osv. Och desto tidigare man börjar planera ju mer svar hinner man få
Ok! vad har du för turbo och grenrör osv då? Låter härligt iaf!Moggemx skrev:Helt rätt! nu när jag tänker efter så är det ju så!Mikael S skrev:Det är tvärtom. E36 har bulan i bakkant och E34 i framkant
Jag har en helt STD M50B25 botten i min 1602:a enda som är gjort åt motorn är ARP toppbultar! Bänkad till 359hk på hjulen vid 0.8bar , Kör nu på 1.1 bar utan problem borde nog närma sig 400hk på hjulen då!
Så nog funkar dom orginal också!
Men om du ändå har isär motorn så är det nog säkrast att svarva av kolvarna lite för säkerhets skull!
Sätter nog dit en tjockare packning (kopparpackning?) istället.. för river jag ner den blir det TOTALRENOVERING jag känner mig för väl för att tro annat. Och det behövs troligtvis inte, inte om jag fixar den från min släkting iaf.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf
Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !
Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !
Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
OK!Moggemx skrev:Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf
Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !
Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Skitball bil du har ska kolla lite vad en sån snigel kostar. har för mig att schwitzer är snordyrt?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Kan säga att bilen var ganska rolig å åka i:D när får jag åka nästa gång mogge?:Dsubw000fer skrev:OK!Moggemx skrev:Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf
Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !
Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Skitball bil du har ska kolla lite vad en sån snigel kostar. har för mig att schwitzer är snordyrt?
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Hur gör NI för att skapa bästa rostskyddet?
alltså steg för steg med den och den lacken/primern osv..
För jag har sätt att många använder sig av epoxy-grund? e det det bästa? finns det på sprayburk eller kan man måla med pensel, för jag orkar inte köra me färgsprutan så fort jag ska måla på nåt jag lagat.
Jag har alltid gjort såhär:
-slipa ytan med roterande borste
-pensla på Hagmans Rostskyddsgrundfärg ( <- har fått för mig att den är bra! torkar fort med!)
-Måla på med någon lackfärg
Är ni sugna på update förresten? Kan säga att det som skulle vara endast rostlagning spårade ur lite.. eller kom på sidospår iallafall
alltså steg för steg med den och den lacken/primern osv..
För jag har sätt att många använder sig av epoxy-grund? e det det bästa? finns det på sprayburk eller kan man måla med pensel, för jag orkar inte köra me färgsprutan så fort jag ska måla på nåt jag lagat.
Jag har alltid gjort såhär:
-slipa ytan med roterande borste
-pensla på Hagmans Rostskyddsgrundfärg ( <- har fått för mig att den är bra! torkar fort med!)
-Måla på med någon lackfärg
Är ni sugna på update förresten? Kan säga att det som skulle vara endast rostlagning spårade ur lite.. eller kom på sidospår iallafall
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 811
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
- Ort: Södra Dalsland
Visst bör man köra på epoxy grundfärg.. (förövrigt samma som CA-primer) Det är det bästa på marknade anser jag, samtidigt så är det kanske det mässt hälso farliga med.. så en halvmask är itne dumt att använda iaf..
hoppas det e till någon hjälp, va ett tag sedan man gick lack utbildningen
MVH Andreas
hoppas det e till någon hjälp, va ett tag sedan man gick lack utbildningen
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
ok! Kanske får skaffa sånt då, man vill ju att de ska hålla. Tror jag har en gammal gasmask faktiskt.Landa_in_Racing skrev:Visst bör man köra på epoxy grundfärg.. (förövrigt samma som CA-primer) Det är det bästa på marknade anser jag, samtidigt så är det kanske det mässt hälso farliga med.. så en halvmask är itne dumt att använda iaf..
hoppas det e till någon hjälp, va ett tag sedan man gick lack utbildningen
MVH Andreas
ja de brukar jag köra i alla skarvarWalle skrev:Karosserikitt är att föredra om du vill bibehålla ett bra rostskydd
men bra tips här! Kom med fler!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Update kommer imorrn! har 65 bilder till nya updaten Testat med centrumvända 17" plåtisar på, missa inte det
Fixar med paypal så nu i veckan ska jag "Go Pro" på photobucket så att bandwidthen inte tar slut så bilderna slutar funka så slipper man vänta med updatesen tills bilderna funkar igen
Fixar med paypal så nu i veckan ska jag "Go Pro" på photobucket så att bandwidthen inte tar slut så bilderna slutar funka så slipper man vänta med updatesen tills bilderna funkar igen
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Nu e de update!
Så! efter mycket om och men så kan jag updatera igen
länge sen sedan de första bilderna här tog så jag har inte mkt o säga om dem men många bilder är det iaf!
Äckelklet som någon tidigare fixare har kladdat på. riktigt jobbigt att få bort!
här är en dålig bild på hur fin balken är.. och den gick igenom bess i somras [clap]
diverse skrot runt bakaxeln borttaget
Bort med rutan.
hmm.. nää
Blir lättare att laga nu här är rosten snyggt lagad med silvertejp
de blir ett par kilo skit varje gång jag grejjar
fan va dassiga dessa bilder är blir bättre senare (har mobilkameran här)
ahh, så skönt att vila ögonen på dessa rostlagningar! de får verkligen rostlagning att kännas som en konst!
.. ja, konst. Ibland är det snyggt, ibland förstår man sig inte på det alls.
Hoppsan!
Jag slant visst lite [hit]
Den luftiga modellen, för dig som VERKLIGEN gillar doften av däckrök
Äckligt.
Vad smidigt det är med vattenskärare!
synd att man inte har nån!
Nu gick det fort! man glömmer ju fota såhär mitt i, men har givetvis kapat ur motsvarande bit bakom och lagt allt kant i kant.
Nu kommer det lite bättre bilder, tagna med kameran.
Här börjas det i rätt ände! laddtrycksmätare och redigare slangklammor till 2,5" tryckrör Ne men jag köpte det på rean på ridetech när min kusin ändå skulle handla. 300kr för mätaren och 19:- st för klammorna. Nåt positivt/negativt ang mätarn? skulle kostat 600 eller 700 eller va de va.
åhå.. 17" centrumvända plåtisar, lånade av kusin. testar lite för jag ville se hur det såg ut i hjulhusen, var jag behövde plats osv.
Nu blir det plats innåt iallafall
Kommer nog använda fälgar med lite lägre ET så de kommer in lite, plats innåt har jag ju. det nästa som tar i skulle vara stötdämparen och bärarmen. men det går ju med modifiera om det behövs lite =)
så här ser det ut på standardsidan.
Kan de funka tro?
Jag tror det va?
Lite dålig bild men det är ju helsvetsat iallafall.
Baksidan var inte så dålig så den fick duga! (var lite rostporer på ett ställe som bara va o slipa bort.. någon måtta får det vara va?)
Fick lite nya planer i huvet, ska jag bygga om så bakaxeln sitter såhär istället? Nja.. men blev lite mer mekvänligt o svetsa på baksidan såhär.
Rüstarslet.. Har lite planer för det Inspirerad av Manne!
Parkbänk till salu!
Det va allt för nu, kommentera gärna!
Så! efter mycket om och men så kan jag updatera igen
länge sen sedan de första bilderna här tog så jag har inte mkt o säga om dem men många bilder är det iaf!
Äckelklet som någon tidigare fixare har kladdat på. riktigt jobbigt att få bort!
här är en dålig bild på hur fin balken är.. och den gick igenom bess i somras [clap]
diverse skrot runt bakaxeln borttaget
Bort med rutan.
hmm.. nää
Blir lättare att laga nu här är rosten snyggt lagad med silvertejp
de blir ett par kilo skit varje gång jag grejjar
fan va dassiga dessa bilder är blir bättre senare (har mobilkameran här)
ahh, så skönt att vila ögonen på dessa rostlagningar! de får verkligen rostlagning att kännas som en konst!
.. ja, konst. Ibland är det snyggt, ibland förstår man sig inte på det alls.
Hoppsan!
Jag slant visst lite [hit]
Den luftiga modellen, för dig som VERKLIGEN gillar doften av däckrök
Äckligt.
Vad smidigt det är med vattenskärare!
synd att man inte har nån!
Nu gick det fort! man glömmer ju fota såhär mitt i, men har givetvis kapat ur motsvarande bit bakom och lagt allt kant i kant.
Nu kommer det lite bättre bilder, tagna med kameran.
Här börjas det i rätt ände! laddtrycksmätare och redigare slangklammor till 2,5" tryckrör Ne men jag köpte det på rean på ridetech när min kusin ändå skulle handla. 300kr för mätaren och 19:- st för klammorna. Nåt positivt/negativt ang mätarn? skulle kostat 600 eller 700 eller va de va.
åhå.. 17" centrumvända plåtisar, lånade av kusin. testar lite för jag ville se hur det såg ut i hjulhusen, var jag behövde plats osv.
Nu blir det plats innåt iallafall
Kommer nog använda fälgar med lite lägre ET så de kommer in lite, plats innåt har jag ju. det nästa som tar i skulle vara stötdämparen och bärarmen. men det går ju med modifiera om det behövs lite =)
så här ser det ut på standardsidan.
Kan de funka tro?
Jag tror det va?
Lite dålig bild men det är ju helsvetsat iallafall.
Baksidan var inte så dålig så den fick duga! (var lite rostporer på ett ställe som bara va o slipa bort.. någon måtta får det vara va?)
Fick lite nya planer i huvet, ska jag bygga om så bakaxeln sitter såhär istället? Nja.. men blev lite mer mekvänligt o svetsa på baksidan såhär.
Rüstarslet.. Har lite planer för det Inspirerad av Manne!
Parkbänk till salu!
Det va allt för nu, kommentera gärna!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro