Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

M50 topparna brukar spricka i förbränningsrummet, från ventilsäte in emot tändstiftshålet. Men det är inte M50 topparna man brukar svetsa utan det är vanligast på M20 (12v sexan) pga kylkanalerna.

450hk i M50 är inga problem med en riktig insprutning om du sänker kompet (med originalbotten).

Mvh
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

volvo_64 skrev:det här kommer nog bli ett grymmt bygge bra att du behåller gammla fronten den är ju så mycket grymmare :thumbright:

man märker att många på de här forumet är norrifrån?
och är bortskämmda med orostiga bilar för jag tyckte inte den där var så farligt rostig i alla fall. här nere är de mer regel än undantag att det inte finns nåt golv eller balkar kvar på en halv risig 240 75 :D :thumbdown:
Ja jag hoppas det :D jo, gamla fronten ska de va 8)
Hahaha, kan nog vara så :hihi:
Turbokoftan skrev:M50 topparna brukar spricka i förbränningsrummet, från ventilsäte in emot tändstiftshålet. Men det är inte M50 topparna man brukar svetsa utan det är vanligast på M20 (12v sexan) pga kylkanalerna.

450hk i M50 är inga problem med en riktig insprutning om du sänker kompet (med originalbotten).

Mvh
Ok! men jag behöver inte göra nåt då? (svetsa i toppen altså)
Gött :D tack för infon :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Jag hade inte brytt mig om motorn i det här läget. Laga upp karossen, fixa med alla bussningar och allt sånt. Sen kan du med gott samvete plocka ihop motorn och lägga i. Man hinner ändra sig för ofta med en motor i garaget...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Mikael S skrev:Det är tvärtom. E36 har bulan i bakkant och E34 i framkant :)
Helt rätt! nu när jag tänker efter så är det ju så!:wink:

Jag har en helt STD M50B25 botten i min 1602:a enda som är gjort åt motorn är ARP toppbultar! Bänkad till 359hk på hjulen vid 0.8bar , Kör nu på 1.1 bar utan problem :wink: borde nog närma sig 400hk på hjulen då!
Så nog funkar dom orginal också!

Men om du ändå har isär motorn så är det nog säkrast att svarva av kolvarna lite för säkerhets skull! :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Tegheim skrev:Jag hade inte brytt mig om motorn i det här läget. Laga upp karossen, fixa med alla bussningar och allt sånt. Sen kan du med gott samvete plocka ihop motorn och lägga i. Man hinner ändra sig för ofta med en motor i garaget...
Jag ska inte röra motorn än ;) inte köpa någon heller om jag inte får tag i en smidigt (släkting som kanske har)
Bilen ska lagas upp först, det är det jag håller på med, men det skadar inte att planera :D så man kan ha lite bättre koll på läget vad det kommer kosta osv. Och desto tidigare man börjar planera ju mer svar hinner man få ;)
Moggemx skrev:
Mikael S skrev:Det är tvärtom. E36 har bulan i bakkant och E34 i framkant :)
Helt rätt! nu när jag tänker efter så är det ju så!:wink:

Jag har en helt STD M50B25 botten i min 1602:a enda som är gjort åt motorn är ARP toppbultar! Bänkad till 359hk på hjulen vid 0.8bar , Kör nu på 1.1 bar utan problem :wink: borde nog närma sig 400hk på hjulen då!
Så nog funkar dom orginal också!

Men om du ändå har isär motorn så är det nog säkrast att svarva av kolvarna lite för säkerhets skull! :)
Ok! :D vad har du för turbo och grenrör osv då? Låter härligt iaf!
Sätter nog dit en tjockare packning (kopparpackning?) istället.. för river jag ner den blir det TOTALRENOVERING :doh: jag känner mig för väl för att tro annat. Och det behövs troligtvis inte, inte om jag fixar den från min släkting iaf.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf :thumbright:

Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !

Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight= :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Moggemx skrev:Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf :thumbright:

Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !

Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight= :thumbright:
OK! :thumbright:
Skitball bil du har 8) :D ska kolla lite vad en sån snigel kostar. har för mig att schwitzer är snordyrt?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

subw000fer skrev:
Moggemx skrev:Okej! Jo tycker du kan börja med helt std botten iaf :thumbright:

Jag åker med ett omsvetsat och uppochnervänt 328 grenrör, Turbon är en Schwitzer s200 !

Finns mer info här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight= :thumbright:
OK! :thumbright:
Skitball bil du har 8) :D ska kolla lite vad en sån snigel kostar. har för mig att schwitzer är snordyrt?
Kan säga att bilen var ganska rolig å åka i:D när får jag åka nästa gång mogge?:D
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

kapa hacka kapa :roll:
Händer lite här även om skola osv tar upp mesta tiden. Har redan spårat ur längre än jag tänkte från början.. kanske skulle slänga ihop lite bilder
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Hur gör NI för att skapa bästa rostskyddet?
alltså steg för steg med den och den lacken/primern osv..

För jag har sätt att många använder sig av epoxy-grund? e det det bästa? finns det på sprayburk eller kan man måla med pensel, för jag orkar inte köra me färgsprutan så fort jag ska måla på nåt jag lagat.

Jag har alltid gjort såhär:
-slipa ytan med roterande borste
-pensla på Hagmans Rostskyddsgrundfärg ( <- har fått för mig att den är bra! torkar fort med!)
-Måla på med någon lackfärg

Är ni sugna på update förresten? Kan säga att det som skulle vara endast rostlagning spårade ur lite.. eller kom på sidospår iallafall :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Visst bör man köra på epoxy grundfärg.. (förövrigt samma som CA-primer) Det är det bästa på marknade anser jag, samtidigt så är det kanske det mässt hälso farliga med.. så en halvmask är itne dumt att använda iaf..

hoppas det e till någon hjälp, va ett tag sedan man gick lack utbildningen :)

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Karosserikitt är att föredra om du vill bibehålla ett bra rostskydd :)
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Landa_in_Racing skrev:Visst bör man köra på epoxy grundfärg.. (förövrigt samma som CA-primer) Det är det bästa på marknade anser jag, samtidigt så är det kanske det mässt hälso farliga med.. så en halvmask är itne dumt att använda iaf..

hoppas det e till någon hjälp, va ett tag sedan man gick lack utbildningen :)

MVH Andreas
ok! Kanske får skaffa sånt då, man vill ju att de ska hålla. Tror jag har en gammal gasmask faktiskt.
Walle skrev:Karosserikitt är att föredra om du vill bibehålla ett bra rostskydd :)
ja de brukar jag köra i alla skarvar :)
men bra tips här! Kom med fler!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Update kommer imorrn! har 65 bilder till nya updaten :roll: Testat med centrumvända 17" plåtisar på, missa inte det ;)
Fixar med paypal så nu i veckan ska jag "Go Pro" på photobucket så att bandwidthen inte tar slut så bilderna slutar funka :thumbright: så slipper man vänta med updatesen tills bilderna funkar igen :x
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Nu e de update!

Så! efter mycket om och men så kan jag updatera igen :)
länge sen sedan de första bilderna här tog så jag har inte mkt o säga om dem :roll: men många bilder är det iaf!

Äckelklet som någon tidigare fixare har kladdat på. riktigt jobbigt att få bort!
Bild

här är en dålig bild på hur fin balken är.. och den gick igenom bess i somras [clap]
Bild
Bild

diverse skrot runt bakaxeln borttaget
Bild

Bort med rutan.
Bild

hmm.. nää
Bild
Bild

Blir lättare att laga nu :) här är rosten snyggt lagad med silvertejp 8)
Bild
Bild

de blir ett par kilo skit varje gång jag grejjar :o
Bild

fan va dassiga dessa bilder är :? blir bättre senare (har mobilkameran här)
Bild
Bild
Bild

ahh, så skönt att vila ögonen på dessa rostlagningar! de får verkligen rostlagning att kännas som en konst!
.. ja, konst. Ibland är det snyggt, ibland förstår man sig inte på det alls.
Bild
Bild

Hoppsan! :o
Jag slant visst lite [hit]
Bild
Bild

Den luftiga modellen, för dig som VERKLIGEN gillar doften av däckrök 8)
Bild

Äckligt.
Bild

Vad smidigt det är med vattenskärare!
synd att man inte har nån!
Bild

Nu gick det fort! man glömmer ju fota såhär mitt i, men har givetvis kapat ur motsvarande bit bakom och lagt allt kant i kant.
Bild

Bild

Nu kommer det lite bättre bilder, tagna med kameran.

Här börjas det i rätt ände! laddtrycksmätare och redigare slangklammor till 2,5" tryckrör :roll: Ne men jag köpte det på rean på ridetech när min kusin ändå skulle handla. 300kr för mätaren och 19:- st för klammorna. Nåt positivt/negativt ang mätarn? skulle kostat 600 eller 700 eller va de va.
Bild

åhå.. 17" centrumvända plåtisar, lånade av kusin. testar lite för jag ville se hur det såg ut i hjulhusen, var jag behövde plats osv.
Bild
Bild

Nu blir det plats innåt iallafall :D
Bild

Kommer nog använda fälgar med lite lägre ET så de kommer in lite, plats innåt har jag ju. det nästa som tar i skulle vara stötdämparen och bärarmen. men det går ju med modifiera om det behövs lite =)
Bild
Bild

så här ser det ut på standardsidan.
Bild

Kan de funka tro?
Bild

Jag tror det va?
Bild

Lite dålig bild men det är ju helsvetsat iallafall.
Bild

Baksidan var inte så dålig så den fick duga! (var lite rostporer på ett ställe som bara va o slipa bort.. någon måtta får det vara va?)
Bild

Fick lite nya planer i huvet, ska jag bygga om så bakaxeln sitter såhär istället? Nja.. men blev lite mer mekvänligt o svetsa på baksidan såhär.
Bild

Rüstarslet.. Har lite planer för det 8) Inspirerad av Manne!
Bild

Parkbänk till salu!
Bild

Det va allt för nu, kommentera gärna! :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar