Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av hockne »

Ja följer oxå ;)
Kommer du ihåg vad det stog för nr på diffen?
Jag har en som ligger, men vet inte om det är lamell eller inte.
Audi s4 2.2 Turbo Avant
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Yes, kör spotify premium redan så blir kanon att kunna använda det i garaget med.

Hockne, kan inte nummret tyvärr. Men känns den som en svetsad? (driver åt samma håll på båda sidorna obelastad) det kanske du redan kollat och undrar om det är svetsad eller lamell, men ändå.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Är lite dålig på att uppdatera men motorn åkte ur igår, kommer lite bilder nu :)

Hm..... Buntband är bra till mycket men det känns som man kan köpa rätt tändspolar istället...
Bild

Mycke el o andra pryttlar som ska ut!
Bild

Redo för slakt, skrivit på papprena för att donera sina organ till bättre behövande.
Bild

Hjärtat var snart utslitet...
Bild

...och efter kom inälvorna
Bild

Packade allt i påsar efter hur det satt och vek ner det snyggt i ett par påsar. trasslade sig ju så jag virrade bort mig i det redan när jag tog ur skiten så om man skulle stoppat allt i en sopsäck bara skulle det nog ta en vecka att trassla upp det om någon månad eller när jag ska ha det..
Bild

Är det här en bra låda, någon som vet? är ju en ZF och det är väl ett bra i sig?
Bild

Någon som vet vad de här kablarna är till för? sitter tre st tvåpoliga kontakter under isoleringen under huven som inte är inkopplade till nåt.. kan inte komma på vad det skulle finnas för utrustning att sätta där?
Bild


händer kanske inte jättemkt intressant på någon vecka nu, ska ju skrota resten av bmw'n o sälja det som går, sen behöver jag stuva undan alla delar jag ska spara nånstans...
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av JohanK »

Varför spara på härvan?

Ang huvisoleringen skulle det kunna vara till eluppvärmda spolarmunstycken?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Använder den i 240in sen, strippar bort det jag inte ska ha då. Visst, man kan ju göra en helt ny och det är kanske enklare, men om man vill ha kvar lite roligheter som färddator och c-lås så kan det vara bra att utgå ifrån en färdig :)

Ah, det kan det kanske vara :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Daniel Ireståhl »

ZF lådan du har är samma som sitter i 325/328/330/m3 525/528/530 etc. alltså den som är populär att svetsa om till Volvo röd och vitmotor etc. Så den är nog inte svårkrängd om den är i bra skick, förutsatt att du ska sälja den förstås :P

Mvh Daniel
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Okej :) jag ska använda den lådan tänkte jag. Det är en rätt bra låda då iaf? håller bra altså =)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av hockne »

Lådan ska DU använda sj!
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av 24416vR »

subw000fer skrev:
Någon som vet vad de här kablarna är till för? sitter tre st tvåpoliga kontakter under isoleringen under huven som inte är inkopplade till nåt.. kan inte komma på vad det skulle finnas för utrustning att sätta där?
Bild
Mycket riktigt så är det kablarna till eluppvärmda spolarmunstycken! :thumbright:
Dennis Traneskog
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Gött, då vet jag :)

Händer inte mkt nu, ska inte göra något åt motorn nu utan den ska passas i 242an som kommer tas hem om några veckor, måste ta bort det sista på bmwn och skrota den först plus att jag gör lite jobb på andras bilar för att bättra på budgeten nu.
Men om jag ligger i lite kan den tas hem näst-nästa helg!

Några bilder kan jag bjuda på ändå.

Ställt in motoren på en pall i garaget för lite inspektion och fix.. (jag ska sätta dit rätt spolar senare... någon som har två st över?)
Den sölar lite olja runt ventilkåpan och oringarna mot tändstiftsbrunnarna med. men det får va tills jag river ner motorn inför turbokonverteringen i version 2.0 av bilen..
Bild

Smidigt att bara ta slangen till värmepakets-ventilhickemicket som satt där och trycka på toppen utan att skarva.
Bild

Drog av två pinbultar på ett av grenrören så drar ur dem. Den ena gav sig efter att ha svetsat på en mutter den andra var riktigt tjurig och borrades ur. Dessa var de ända skruvarna på hela bilen som kärvat pga rost! allt annat har lossar relativt lätt, helt otroligt.
Bild

Inte så mkt som kommer hända här på ett tag som sagt men den som väntar på nåt gott...
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av larsat »

Har nog inte läst så mkt i denna tråd eller skrivit, men bra jobbat med så mkt rost :O har själv en bil som nog är mindre rostig som jag hade tänkt skrota, du kanske kan svara på om det känns värt mödan nu när du börjar bli "färdig"? :)
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re:

Inlägg av 24416vR »

subw000fer skrev:
Sedan flög "sandplåten" dit. Tog ingen bild när jag höll på och måttade, har ju lagt upp massa bilder på det innan.
Bild

Funderar lite på höjden i bakkant på sandplåten, har du satt den 5.5 cm under den gamla kanten mot kofångaren eller hur har du satt den? :roll:
Håller på och gör i ordning min 75a just nu och funderar lite på en vettig lutning på sandplåten :lol:
Dennis Traneskog
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

larsat: Tack =) Det känns som det har varit värt det för mig eftersom jag tycker det är ganska kul med plåtjobb när man gör det på den här nivån, så bra man kan. Ekonomiskt och tidsmässigt så är det helt åt helvete att göra något sånt här egentligen. Hade varit så mkt bättre att utgå ifrån en friskare 242, eller varför inte en bil som man inte måste bygga om allt på? Varför inte bygga något av en bmw som redan har motorn jag ska använda, dessutom bättre väghållning.. och komfort.. Men nu var ju inte tanken att göra det så jävla lätt för sig. Man kan väl säga att jag gör allt jobb bara för att ha något att klura på och bygga på. Terapi som inte kostar ett par tusen i timmen.
Hoppas du förstår min poäng :hihi:

24416vR: Jag tror att det är så jag gjort :) Jag tycker det ser lite konstigt ut på bilderna på min eftersom pressningen på sandplåten inte syns. Det är den linjen som jag passade in efter.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Pinsamt dåligt med uppdateringar men det har gått långsamt. Så mkt att göra och så lite tid! ;) Den har blivit lite nerprioriterad men det mekas lite iaf.

Hemsläpad igen.. Visst är den fin? :whistle:
Bild

Bilen får sin sista åktur med rödmotor. Så bekvämt med träkubb som säte att jag tror jag behåller det sen med om inte besiktningen har nåt emot det? :hihi:
Bild

Demontering
Bild

Inte så mysiga plåtbitar som ska blästras.
Bild

River ut resten av inredningen med.
Bild
Bild

B21 ur! Det var trångt som satan i mitt lilla garage men det gick precis =)
Bild

Framvagn bort
Bild
Bild

Blästra prylar
Bild
Bild

Och när man inte ägnar sig åt något så roligt som att blästra kan man underhålla sig med detta :) (skrapa/hacka underredsmassa)
Bild

Använder dubb-trissa till borrmaskinen, funkar mkt bra på gammal underredsmassa, men det tar tid!
Bild

Lite järnoxid har det minsann skapats under batterihyllan. USCH!
Bild

Åtgärdat
Bild

Ser inte kul ut här, höger sidan på kylarbalken
Bild
Bild

Framvagnsbalk blästrad, grundad och delvis målad (kommer behöva svetsa i den sen ändå så målade bara där jag inte kommer åt sen)
Bild

Lite mer blästrat och grundat/zinkgrundat
Bild
Bild

Tomt :)
Bild

Ska laga rosten på rambenet och kylarbalken härnäst, ska försöka uppdatera bättre med.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av E34 RRT »

vilken inspiration du har att laga på rostiga bilar!! när jag ser rost börjar jag må dåligt!! men det ser bra ut!!! :)
Niklas.E
Skriv svar