Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av larsat »

Det ska ju inte vara några problem vad jag vet, att regbes en bil med bur, o om du sätter o bur och stagar upp A-stolparna i buren och som du skrev, ambulansstag, fjäderbensstag osv, så borde du får bygga igen torpeden med vanlig plåt sen tycker jag.
Men du kan ju ringa bilprovningens tekniska kontor innan så du får lite tips, dom är rätt vettiga att prata med ibland!
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av G.Nauta »

Jag blir alldeles matt av att se all denna rostlagning... Själv är jag mest uttråkad av att mina baljor är rostiga (borta) och ett litet hål i framskärmen.
Så jag beundrar att du orkar! Synd att du inte var hemma när jag var förbi, hade vart spännande att kika in bygget! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Plump »

Bild

Hur löser du bromsservon då`?
Ser ut att bli en aning trångt här.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Edvard: Precis ;) Jag jobbar på för fullt=)

larsat: Okej, det låter ju hoppfullt iaf, men som sagt för att veta får man väl ringa till dem. Brukar vara en rolig telefonkö att sitta i ett tag iaf.

G.Nauta: Haha! Ja det var ju dålig tajming, men har du vägarna förbi kan du ju kolla om jag är i garaget om du är nyfiken ;)

Plump: Det hamnar längre bak, in i kupén :P Kommer få hela pedalstället minst 15cm längre bak, så det är bara kompensera med stolen längre bak= ännu bättre viktfördelning ;)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Kapat ur lite under rutan så nu finns det plats! Tänkt lägga igen med 2mm plåt som jag kan fästa bur/stag i som jag nämnt förut.
Bild

Vettig höjd här tror jag
Bild

Bygger motorfäste, 6mm plattjärn. b21 motorkuddar blir det på båda sidorna, var bra mått och 70kr/st på biltema :thumbright: Är man fattig student blir det ingen lyxkudde från Esska för 275kr/st som den med de måtten jag ville ha kostade :shock:
Hoppas de inte är för mjuka, då får det bli momentstag eller byte av dem senare.
Bild

Tror ni det håller? :P
Bild

Andra sidan
Bild

Ska bli "boxad" som det andra motorfästet.
Bild

Nu ska jag ut i garaget igen =)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av larsat »

Ett tips ang motorkuddarna, det finns växellådskuddar på biltema som har precis samma mått men som är dubbelt så hårda, för t.ex. M40-M45, de är bättre att använda som motorkuddar då de är hårdare, motorn blir betydligt stummare men det tar ändå bort alla små vibrationer in i karossen.
Ser bra ut, var håller du hus nånstans, i Motala?
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Aha, då vet jag vad jag kan byta till sen om dessa är för mjuka sen, tack för tipset.
Jag håller till i Borensberg :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Det andra fästet klart!
Bild

Bygger mig en växellådsbalk, blir rätt smidigt :)
Bild

Fäster växellådsfästet med "öron" på rambalken och en bult igenom sen, service friendly!
Bild
Bild

Detta ska bli öronen och fästbultar. M14.
Bild

Här är en dålig bild på höger motorfäste och man ser hur jag pallat motorn för lagom frigång mot balken :)
Bild
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Manne »

Friskt kapat :D
Ser ut att bli bra!

Varför tog du inte bmwns motorkuddar?
Dom är betydligt hårdare än volvos.
Patrik Lindgren
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Kuddarna från min BMW var kassa, men får se hur det blir med de här, får byta om det inte funkar :)
Tack :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Johnny »

Ser utmärkt ut! :)
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av crillevolvo »

OOOOOOps sorry att jag inte kollat på ett tag .

men ett riktigt bra tips ska du få nu aldeles för sent.

du vet orginal kuddarna på volvo sitter vinklade innåt bakåt anledningen till det är att man aldrig ska montera motorkuddar/växellådskuddar vågrätt eller vertikalt detta på grund av att krafterna till slut blir för stora för kuddarna till exempel vid en riktigt hård inbromsning tillsammans med en skarp böj/kurva och efterföljt av duktigt pådrag så sliter det duktigt på kuddarna. till detta har vi om du skulle fronta och det blir stopp snabbt så kan ju kuddarna slitas av (tung motor) och åka ur bilen detta gillar inte bilprovningen (dock ser dom inte ofta detta).

och gällande torpedplåt bygg så likt orginal du kan å pröva regga går ju alltid att sfro besikta om det inte går igenom.

appråpå ambulansstag så sitter dom under bilen fästa i framvagnsbalkens mitt typ och ut i inre/bakre bärarmsinfästning. vill man ha ett betydligt bättre stag så gör man en triangel på ungefär samma sätt men sätter ytterligare ett stag (bygger ett stort som sitter helt ihop) mellan bakre bärarmsinfästningar.

dom stagen uppe skulle sitta från bakre fjäderbensfäste (du bör svetsa dit en förstyvningsring på hela övre delen av fjäderbenet) till den övre plåten som du skar väck sist och ungefär där dom svarta pluggarna satt) samt stag rätt över. detta gör helt otroligt mkt för väghållningen speciellt med lite tyngre motor.


följer detta med stort nöje.

om du vill bli av med b21an och lådan så tar jag gärna det igen hehe.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
saabmickey
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:58 am
Ort: Årsunda

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av saabmickey »

Jag gillart!
/ Mikael Lindberg
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Johnny: Tack!

crillevolvo: Stort tack för tipsen! Det är jättebra att få råd såhär. Ang motorkuddarna så har jag inte tänkt alls på att de borde monteras snett framåt :o Förstår helt klart poängen med det. Dock tror jag inte att jag orkar bygga om fästena nu :/
Bra där om stagen, precis så jag tänkt med det övre. Funderar på hur mkt plats det finns för ett under motorn.. hm..

saabmickey: Kul att höra! :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av Eldon »

så jävla nice mannen =) jag håller också på för fulllt med min 244 m50 turbo!! kolla gärna :thumbright:

ska den komma igång i sommar?, ska den reggas med turbo =)?
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Skriv svar