Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Ursäkta, men är det verkligen lönt att laga den där karossen?, har nog aldrig sett så mycket rost och jag jobbar på Mercedes :)

Måste finnas betydligt färschare karosser att sätta tänderna i?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

ojoj, du har ju det du gör! , jag som tyckte min 142a var rostig :shock:

men jag tror nog du grejjer det :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

JohanK skrev:Ursäkta, men är det verkligen lönt att laga den där karossen?, har nog aldrig sett så mycket rost och jag jobbar på Mercedes :)

Måste finnas betydligt färschare karosser att sätta tänderna i?
Ja de får de vara :roll: haha :D
kanske det.. men jag har inte fått tag i nåt annat iaf..
Roger Berglund skrev:ojoj, du har ju det du gör! , jag som tyckte min 142a var rostig :shock:

men jag tror nog du grejjer det :thumbright:
Jag kommer grejja det ;)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
mackeracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 339
Blev medlem: sön jan 29, 2006 9:16 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av mackeracing »

Gillar att du uppdaterar med bilder, blir bra det där!
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

Ojoj här var jag påväg att missa ju :doh:
Har inte varit inne på sävar på en månad säkert :doh:

Skulle du inte lägga upp en tråd på epatraktor också?

Den såg rostig ut men inne såg den inte så hemsk ut ;)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Hoppas du är duktig på att böja plåt och göra fina svetsskarvar och tennspackla, Isåfall kan det bli hur bra som helst :thumbright:
Chevelle SS -65
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Skulle gärna vilja sjunga med i kören, men jag ska vara ärlig utifrån egen erfarenhet och därmed fråga: Är det verkligen lönt mödan att laga upp den där?

När jag var snäppet yngre så lagade jag upp det som skulle bli min första bil, en 9000 turbo. Svetsade upp dörrar/bakskärmar/framskärmar/bakparti, ja i stort sett alla karossdelar. I efterhand känner jag att det är det dummaste jag någonsin gjort, det enda positiva det förde med sig var att man lärde sig att svetsa hjälpligt.
I efterhand som vad jag tror- mer klok idag, hade jag hellre köpt ett bättre utgångsobjekt och fått lägga tid/pengar på någon trevligare ände av bilen (förslagsvis motorrummet =D ).

Men väljer du att laga upp den så skall du ha en eloge.

Mvh
Cristofer
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

mackeracing skrev:Gillar att du uppdaterar med bilder, blir bra det där!
Hoppas det :)
Benko i LOVIKKA skrev:Ojoj här var jag påväg att missa ju :doh:
Har inte varit inne på sävar på en månad säkert :doh:

Skulle du inte lägga upp en tråd på epatraktor också?

Den såg rostig ut men inne såg den inte så hemsk ut ;)
mjo, tänkte det men har inte kommit till skott med det :roll:
jo, rostig är den..
Stener skrev:Hoppas du är duktig på att böja plåt och göra fina svetsskarvar och tennspackla, Isåfall kan det bli hur bra som helst :thumbright:
Det lär visa sig ;) förutom tennspacklingen, de kommer jag inte hålls med. jag helsvetsar allt sen lite glasfiberspackel för att garantera att det blir tätt.
Turbokoftan skrev:Skulle gärna vilja sjunga med i kören, men jag ska vara ärlig utifrån egen erfarenhet och därmed fråga: Är det verkligen lönt mödan att laga upp den där?

När jag var snäppet yngre så lagade jag upp det som skulle bli min första bil, en 9000 turbo. Svetsade upp dörrar/bakskärmar/framskärmar/bakparti, ja i stort sett alla karossdelar. I efterhand känner jag att det är det dummaste jag någonsin gjort, det enda positiva det förde med sig var att man lärde sig att svetsa hjälpligt.
I efterhand som vad jag tror- mer klok idag, hade jag hellre köpt ett bättre utgångsobjekt och fått lägga tid/pengar på någon trevligare ände av bilen (förslagsvis motorrummet =D ).

Men väljer du att laga upp den så skall du ha en eloge.

Mvh
Cristofer
De vetifan om det är egentligen, men vad gör det :P
Jag kommer laga upp denna om det nu inte trillar ner en mindre rostig 242 -75a från himlen, då kanske jag tar den ;)

Men jag kan 'försvara' lite med att jag lagat upp en bil som var ännu värre innan ;) en kingcab som saknade nästan hela golvet, halva ramen och båda trösklarna :roll:
sen har jag byggt a-traktor av en 740 med. så svetsa kan jag väl OK iaf :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Inlägg av Sylvan »

Ser juh bra ut detta :P har själv ett liknande projekt som jag har svetsat upp.. Hacka bort spackel? Kör med ståltrissa te rondellen går mycket fortare o blir plåtrent på ett naffs :P Hur ska du göra med framruteramen? har själv samma problem :( // Fredrik
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Meca har en hel del ekonomiplåt:

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

Mvh
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Sylvan skrev:Ser juh bra ut detta :P har själv ett liknande projekt som jag har svetsat upp.. Hacka bort spackel? Kör med ståltrissa te rondellen går mycket fortare o blir plåtrent på ett naffs :P Hur ska du göra med framruteramen? har själv samma problem :( // Fredrik
Tackar :) Det blir så jäkla dammigt om man tar roterande stålborsten, negerkrull eller liknande ;)
jag vet inte hur jag gör med den än, men det visar sig väl senare antar jag :P
Turbokoftan skrev:Meca har en hel del ekonomiplåt:

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

Mvh
Undra om de har nåt kvar bara! har kollat med flera ställen, de har det på hemsidan, men sen visar det sig att det utgått. men meca har jag inte kollat med, ska göra det :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Inlägg av Sylvan »

volvo har en del kvar men börjar bli urplockat... beställde mellanplåt bak idag o den borde dyka upp på torsdag :)
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Inlägg av silversurfaren »

Hacka spackel kändes våldsamt :shock: kan rekomendera julas "roterande bläster"gummi trissa med "dubb" för borrmaskin,dammar inte,blir inte varmt,funkar på spackel o underedsmassa 300:- :thumbright:
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Sylvan skrev:volvo har en del kvar men börjar bli urplockat... beställde mellanplåt bak idag o den borde dyka upp på torsdag :)
kollade med volvo, det ända de kunde fixa var nedre delen av dörren. men mina är så dåliga att det inte äns är intressant.
silversurfaren skrev:Hacka spackel kändes våldsamt :shock: kan rekomendera julas "roterande bläster"gummi trissa med "dubb" för borrmaskin,dammar inte,blir inte varmt,funkar på spackel o underedsmassa 300:- :thumbright:
hehe, lite våld skadar aldrig..... :roll:
ah just de, sån har jag ju. tänkte inte äns på den :P ska prova den på spacklet nästa gång ;)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Blir nog bra dethär!
Synd bara att karossen var såpass rostig :thumbdown: Risken blir ju lätt att man tappar lusten efter vägen när det blir för mycket jobb!

Hade jag varit du så skulle jag ha lagat upp det värsta så den är besiktningsbar iaf, Skitigt i att den ser lite tråkig ut och byggt på motor och drivlina o.s.v utan att modifiera karossen för mycket.
Så du i ett senare tillfälle kan flytta över alla prylar relativt enkelt till en fräschare Kaross direkt :thumbright:

Most bang for the buck så att säga :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar