Lindboms Garage "V8 Volvo och garage bygge"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Lindboms Garage "V8 Volvo och garage bygge"

Inlägg av Lepsyl »

Tänkte visa lite vad som händer i vårat garage nu i vinter.
Det är jag och pappa som skruvar, jag på min Biscayne och han på en Impala -65 och en Two-ten -57.

Biscaynen köpte pappa i usa för snart ett år sen och den kom till sverige i juni någongång.
Det var tänkt att han skulle ha den men han tröttnade när det visade sig att den var väldigt rostig men jag kunde inte låta bilen gå så det blev till att sälja min Impala 65a som jag hade då och köpte bilen utav pappa och fixade det värsta så den gick igenom besiktning och körde resten av sommarn.

Såhär såg den då ut när den precis kommit till sverige.

Bild

Efter sommarn ställdes bilen in i garaget för sänkning.

Bild

Det satt hijackers bak på bilen och jag behövde köra med dom fullpumpade så den skulle bli så hög som möjligt för att annars tog kardan i golvet vilket hade resulterat i att golvet spruckit så det var det första som skulle göras att kapa bort det och bara bygga en bit högre kardantunnel.

Bild

Skuffgolvet innan jag började kolla det nogrannare. det visadesig att det höll ihop medstadels med asfaltsmatta och silvertejp på vänster sida. :roll:

Bild

Eftersom det inte var aktuellt att ramlyfta så kapade jag upp golvet för att slippa ligga under och mecka.

Bild

Bakaxeln bortplockad och ramen innan det började kapas

Bild

Med bakaxeln borta la jag in hjulet i hjulhuset och sänkte ner för att se hur lågt man kunde gå. Bilden visa max nersänkt i bil och på bilden så tar däcket i hjulhuset i åvankant. klart det går att sätta på mindre däck men på bilden ska bilen också ner ca 7-8cm i fram och då kommer ramen endå lägga sig på marken så den höjden kommer inte vara mer än show när man står parkerad.

Bild

Kapat av stötdämparfästena.

Bild

Byggt en jigg eller vad man ska kalla det men förstärkning iaf så att inte ramen och karossen ska röra på sig när jag kapar av ramen och karossfästena som sitter så dumt placerat på samma stället så jag måste flytta upp dom också!

Bild

Första sidan avkapad. ser man även den undre förstärkningen.

Bild

Tillkapad, något ombyggd kaross infästning och fast punktat

Bild

Uppifrån, helsvetsat samt nya kaross fästet.

Bild

Samma prosedur på andra sidan.

Bild

"Jiggen" bortkapad och ramen förstärkt med järn som ska boxas sen. Bilden blev dålig men kan ta bättre om någon vill se.

Bild

Vadå markfrigång?

Bild

Det "Fina" skuff golvet efter att jag börjat skrapa bort den på sina ställe flera mm tjocka splatter painten dom lagt på för att dölja all rost.
Obs på bilden har jag inte en börjar kapa biten som är borta drog jag bort ganska enkelt!

Bild

Bortkapat på vänster sida. hjulhuset var också dåligt i nerkant så skar bort en bit i nederkant där med. Profilen har jag satt ditt för att jag inte vill att karossen ska dra ner precis som när jag höll på med ramen. kanske inte händer något öven om jag struntat i det men än säkerhets åtgärd som inte tar allt för lång tid istället för att chansa.

Bild

Hjulhuset lagat och ny plåt tillskuren och pressad. ej svetsad på bild.

Bild

Andra sidan. Kanske svårt att se när jag kapat bort det värsta men välldigt ruttet runt karrosfästet och hjulhuset. den enda biten jag egentligen inte skulle behöva byta som är frisk är reservhjulsfästet och plåten precis åvanför i bild.

Bild

Orkar inte hålla på med små bitar så kapar ur allting och gör en likadan plåt som på andra sidan.

Bild

Så var den sidan klar men nytt kaross fäste. endast punktat. helsvetsar när jag fått alla plåtar på plats. Använde profilen på denna sida också för att inte få något problem med sjunkande kaross men fick inte med det på bild tydligen.

Bild

Båda yttre sidorna klara med fästen och allt.

Bild

Mittenbiten av golvet fixad.

Bild

Bild

Spacklade lite med glasfiber spackel istället för att helsvetsa allt. döljer svetskarvarna lite också. viktigt när det ska ligga matta över! :roll:

Bild

Och på med lite färg. Man ser inte så bra på bilden eftersom färgen är så blank men den blev sidenmatt när den torkat.

Bild

Sen började jag bygga om framvagnen för bälgar.

Modifiering av undre bärarm fram för att kunna fästa bälgen.
Bild

Fäste åvanför bälgen för att dels centrera och dels som distans.
Blev tyvär inga bilder när jag monterat allt men det kommer.
Bild

Batterifäste med brytare.
Bild

Nya bakaxeln påväg upp. missade att ta bild på den innan.
Bild

Skuffen med batteriet, tank och kompressor på plats.
Bild

Undre bärarmar för bakaxeln modifierade.
Bild

Båda övre fästena klara samt boxning av ramen framtill.
Bild

Har kollat efter droppade spindlar ett tag men inte blivit något för det är för dyrt i sverige och för dyrt att ta hem från usa pga frakten. men sen dök detta upp på blocket och jag fick det till och med kört till stockholm.
Bild

Jag tiggar fästen för bälgarna som ska sitta på bakaxeln.
Bild

Fästena klara.
Bild

På plats på bakaxeln.
Bild

Övre bälgfäste tillverkat och fastpunktat.
Bild

Bakifrån.
Bild

Var på Hansen Racing och köpte lite grejer jag behövde, kombinationsknutkors, stötdämpare, fäste för stötdämpare och bakaxelpackning.
Bild

Fästen påbörjade.
Bild

Bara heltsvetsning kvar.
Bild

Bakaxeln påväg isär.

Bild

Helsvetsade bälgfästen och Målad. svart bas med röd flake.

Bild

Trummorna.

Bild

Bakaxeln påväg in igen.

Bild

På plats.

Bild

Statdämparfäste fram.

Bild

Modifiering av bärarm och fästet på plats med stötdämparen.

Bild

Allt målat och monterat igen med nya bussingar och dropspindlarna och skivor.

Bild

Nersänkt nu igen äntligen och ska ut ur garaget imorn för att köra in på andra platsen och köra upp den på lyften och börja dra slanger för airriden och + kabel från skuffen och fram.

Bild

Sen en liten kul grej till. Surfade runt på en amerikansk sida och råkar helt plötsligt hitta bilder på bilen för ca 15 år sen! Fick även kontackt med killen som ägde bilen och gjorde allt till hur den såg ut när vi köpte den.
Han berättade även lite info att han och hans pappa tydligen ska ha bytt till sig bilen av Boyd Coddington. Det får man ju tro på hur mycket man vill men har ju svårt att tro att man ljuger om något sådant.
Han var tydligen också bra kompis med en känd billackerare i usa som heter Steve Stanford som har lagt ut flammorna och pinstripat den och även gjort en sketch på bilen innan bygget började :)

Lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Och det nästan ballaste av allt!
Bild

Återkommer med en mindre uppdatering i helgen :wink:
Senast redigerad av Lepsyl den fre jun 03, 2011 10:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Rohden »

:villha: :headbang: mkt snyggt
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Snyggt jobbat med bakaxeln och kul att du hittade lite historik om bilen.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Hur tufft som helst :thumbright:

Hög "vill-ha" faktor på både bil och garage.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Ser riktigt coolt ut. Gillade Chevy loggan på golvet :thumbright: :thumbright:

//Tomas
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fränt med lowriders :)
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Inlägg av Bassek »

Mycket brutal bil :thumbright: /Basse
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Inlägg av silversurfaren »

Mkt snyggt jobbat :thumbright: (får mkt tips o ideer till min -60 le sabre) du verkar ha det fint med verktyg i ditt garage :shock: (avuns :hihi: )
Lissjos
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 22, 2008 6:17 pm
Ort: Malung

Inlägg av Lissjos »

Ser skitbra ut.
Vad är det för luftsystem du kör?
Är sugen på att montera på min Impala -63.
Förresten, org bakaxeln vill du sälja den?

mvh patrik
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

blir rejält de där. :thumbright:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Tackar för alla kommentarer :D
Lissjos skrev:Ser skitbra ut.
Vad är det för luftsystem du kör?
Är sugen på att montera på min Impala -63.
Förresten, org bakaxeln vill du sälja den?

mvh patrik
Luftsystemet är ett universal som från börjar kommer från Easystreet men det är en kille som tar hem det på beställning och det kostar 11900+ frakt från honom till dig.
Kan fixa fram en länk om du är intresserad?

Det är möjligt att jag kan sälja bakaxeln men det är ett "objekt" för jag körde sönder pinjongen och kronhjulen i sommras så det tuggar och låter väldigt mycket när man kör.
Schmidt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:00 pm
Ort: Värmdö

Inlägg av Schmidt »

a
Senast redigerad av Schmidt den tor jun 18, 2015 4:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Tack :wink: Hehe jo det tycker jag. Jag försöker lura bort farsan också så man kan ta hit lite folk så du får komma då :hihi:
Lissjos
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 22, 2008 6:17 pm
Ort: Malung

Inlägg av Lissjos »

Lepsyl skrev:Tackar för alla kommentarer :D
Lissjos skrev:Ser skitbra ut.
Vad är det för luftsystem du kör?
Är sugen på att montera på min Impala -63.
Förresten, org bakaxeln vill du sälja den?

mvh patrik
Luftsystemet är ett universal som från börjar kommer från Easystreet men det är en kille som tar hem det på beställning och det kostar 11900+ frakt från honom till dig.
Kan fixa fram en länk om du är intresserad?

Det är möjligt att jag kan sälja bakaxeln men det är ett "objekt" för jag körde sönder pinjongen och kronhjulen i sommras så det tuggar och låter väldigt mycket när man kör.
Ja, fixa gärna en länk om du har möjlighet..
hmm, synd med bakaxeln.. men visserligen är de delarna hela i min axel.. jag körde av ett lageröverfall och rensade smådreven i den.
Vad vill du ha för den?
Vart är den?

mvh patrik
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Tänkt att jag har missat din tråd! :D

Nu är "åka förbi Jimmy begäret" stort!

Ser ju hur bra ut som helst! :thumbright:

/Victor
Skriv svar