Lindboms Garage "V8 Volvo och garage bygge"
Lindboms Garage "V8 Volvo och garage bygge"
Tänkte visa lite vad som händer i vårat garage nu i vinter.
Det är jag och pappa som skruvar, jag på min Biscayne och han på en Impala -65 och en Two-ten -57.
Biscaynen köpte pappa i usa för snart ett år sen och den kom till sverige i juni någongång.
Det var tänkt att han skulle ha den men han tröttnade när det visade sig att den var väldigt rostig men jag kunde inte låta bilen gå så det blev till att sälja min Impala 65a som jag hade då och köpte bilen utav pappa och fixade det värsta så den gick igenom besiktning och körde resten av sommarn.
Såhär såg den då ut när den precis kommit till sverige.
Efter sommarn ställdes bilen in i garaget för sänkning.
Det satt hijackers bak på bilen och jag behövde köra med dom fullpumpade så den skulle bli så hög som möjligt för att annars tog kardan i golvet vilket hade resulterat i att golvet spruckit så det var det första som skulle göras att kapa bort det och bara bygga en bit högre kardantunnel.
Skuffgolvet innan jag började kolla det nogrannare. det visadesig att det höll ihop medstadels med asfaltsmatta och silvertejp på vänster sida.
Eftersom det inte var aktuellt att ramlyfta så kapade jag upp golvet för att slippa ligga under och mecka.
Bakaxeln bortplockad och ramen innan det började kapas
Med bakaxeln borta la jag in hjulet i hjulhuset och sänkte ner för att se hur lågt man kunde gå. Bilden visa max nersänkt i bil och på bilden så tar däcket i hjulhuset i åvankant. klart det går att sätta på mindre däck men på bilden ska bilen också ner ca 7-8cm i fram och då kommer ramen endå lägga sig på marken så den höjden kommer inte vara mer än show när man står parkerad.
Kapat av stötdämparfästena.
Byggt en jigg eller vad man ska kalla det men förstärkning iaf så att inte ramen och karossen ska röra på sig när jag kapar av ramen och karossfästena som sitter så dumt placerat på samma stället så jag måste flytta upp dom också!
Första sidan avkapad. ser man även den undre förstärkningen.
Tillkapad, något ombyggd kaross infästning och fast punktat
Uppifrån, helsvetsat samt nya kaross fästet.
Samma prosedur på andra sidan.
"Jiggen" bortkapad och ramen förstärkt med järn som ska boxas sen. Bilden blev dålig men kan ta bättre om någon vill se.
Vadå markfrigång?
Det "Fina" skuff golvet efter att jag börjat skrapa bort den på sina ställe flera mm tjocka splatter painten dom lagt på för att dölja all rost.
Obs på bilden har jag inte en börjar kapa biten som är borta drog jag bort ganska enkelt!
Bortkapat på vänster sida. hjulhuset var också dåligt i nerkant så skar bort en bit i nederkant där med. Profilen har jag satt ditt för att jag inte vill att karossen ska dra ner precis som när jag höll på med ramen. kanske inte händer något öven om jag struntat i det men än säkerhets åtgärd som inte tar allt för lång tid istället för att chansa.
Hjulhuset lagat och ny plåt tillskuren och pressad. ej svetsad på bild.
Andra sidan. Kanske svårt att se när jag kapat bort det värsta men välldigt ruttet runt karrosfästet och hjulhuset. den enda biten jag egentligen inte skulle behöva byta som är frisk är reservhjulsfästet och plåten precis åvanför i bild.
Orkar inte hålla på med små bitar så kapar ur allting och gör en likadan plåt som på andra sidan.
Så var den sidan klar men nytt kaross fäste. endast punktat. helsvetsar när jag fått alla plåtar på plats. Använde profilen på denna sida också för att inte få något problem med sjunkande kaross men fick inte med det på bild tydligen.
Båda yttre sidorna klara med fästen och allt.
Mittenbiten av golvet fixad.
Spacklade lite med glasfiber spackel istället för att helsvetsa allt. döljer svetskarvarna lite också. viktigt när det ska ligga matta över!
Och på med lite färg. Man ser inte så bra på bilden eftersom färgen är så blank men den blev sidenmatt när den torkat.
Sen började jag bygga om framvagnen för bälgar.
Modifiering av undre bärarm fram för att kunna fästa bälgen.
Fäste åvanför bälgen för att dels centrera och dels som distans.
Blev tyvär inga bilder när jag monterat allt men det kommer.
Batterifäste med brytare.
Nya bakaxeln påväg upp. missade att ta bild på den innan.
Skuffen med batteriet, tank och kompressor på plats.
Undre bärarmar för bakaxeln modifierade.
Båda övre fästena klara samt boxning av ramen framtill.
Har kollat efter droppade spindlar ett tag men inte blivit något för det är för dyrt i sverige och för dyrt att ta hem från usa pga frakten. men sen dök detta upp på blocket och jag fick det till och med kört till stockholm.
Jag tiggar fästen för bälgarna som ska sitta på bakaxeln.
Fästena klara.
På plats på bakaxeln.
Övre bälgfäste tillverkat och fastpunktat.
Bakifrån.
Var på Hansen Racing och köpte lite grejer jag behövde, kombinationsknutkors, stötdämpare, fäste för stötdämpare och bakaxelpackning.
Fästen påbörjade.
Bara heltsvetsning kvar.
Bakaxeln påväg isär.
Helsvetsade bälgfästen och Målad. svart bas med röd flake.
Trummorna.
Bakaxeln påväg in igen.
På plats.
Statdämparfäste fram.
Modifiering av bärarm och fästet på plats med stötdämparen.
Allt målat och monterat igen med nya bussingar och dropspindlarna och skivor.
Nersänkt nu igen äntligen och ska ut ur garaget imorn för att köra in på andra platsen och köra upp den på lyften och börja dra slanger för airriden och + kabel från skuffen och fram.
Sen en liten kul grej till. Surfade runt på en amerikansk sida och råkar helt plötsligt hitta bilder på bilen för ca 15 år sen! Fick även kontackt med killen som ägde bilen och gjorde allt till hur den såg ut när vi köpte den.
Han berättade även lite info att han och hans pappa tydligen ska ha bytt till sig bilen av Boyd Coddington. Det får man ju tro på hur mycket man vill men har ju svårt att tro att man ljuger om något sådant.
Han var tydligen också bra kompis med en känd billackerare i usa som heter Steve Stanford som har lagt ut flammorna och pinstripat den och även gjort en sketch på bilen innan bygget började
Lite bilder.
Och det nästan ballaste av allt!
Återkommer med en mindre uppdatering i helgen
Det är jag och pappa som skruvar, jag på min Biscayne och han på en Impala -65 och en Two-ten -57.
Biscaynen köpte pappa i usa för snart ett år sen och den kom till sverige i juni någongång.
Det var tänkt att han skulle ha den men han tröttnade när det visade sig att den var väldigt rostig men jag kunde inte låta bilen gå så det blev till att sälja min Impala 65a som jag hade då och köpte bilen utav pappa och fixade det värsta så den gick igenom besiktning och körde resten av sommarn.
Såhär såg den då ut när den precis kommit till sverige.
Efter sommarn ställdes bilen in i garaget för sänkning.
Det satt hijackers bak på bilen och jag behövde köra med dom fullpumpade så den skulle bli så hög som möjligt för att annars tog kardan i golvet vilket hade resulterat i att golvet spruckit så det var det första som skulle göras att kapa bort det och bara bygga en bit högre kardantunnel.
Skuffgolvet innan jag började kolla det nogrannare. det visadesig att det höll ihop medstadels med asfaltsmatta och silvertejp på vänster sida.
Eftersom det inte var aktuellt att ramlyfta så kapade jag upp golvet för att slippa ligga under och mecka.
Bakaxeln bortplockad och ramen innan det började kapas
Med bakaxeln borta la jag in hjulet i hjulhuset och sänkte ner för att se hur lågt man kunde gå. Bilden visa max nersänkt i bil och på bilden så tar däcket i hjulhuset i åvankant. klart det går att sätta på mindre däck men på bilden ska bilen också ner ca 7-8cm i fram och då kommer ramen endå lägga sig på marken så den höjden kommer inte vara mer än show när man står parkerad.
Kapat av stötdämparfästena.
Byggt en jigg eller vad man ska kalla det men förstärkning iaf så att inte ramen och karossen ska röra på sig när jag kapar av ramen och karossfästena som sitter så dumt placerat på samma stället så jag måste flytta upp dom också!
Första sidan avkapad. ser man även den undre förstärkningen.
Tillkapad, något ombyggd kaross infästning och fast punktat
Uppifrån, helsvetsat samt nya kaross fästet.
Samma prosedur på andra sidan.
"Jiggen" bortkapad och ramen förstärkt med järn som ska boxas sen. Bilden blev dålig men kan ta bättre om någon vill se.
Vadå markfrigång?
Det "Fina" skuff golvet efter att jag börjat skrapa bort den på sina ställe flera mm tjocka splatter painten dom lagt på för att dölja all rost.
Obs på bilden har jag inte en börjar kapa biten som är borta drog jag bort ganska enkelt!
Bortkapat på vänster sida. hjulhuset var också dåligt i nerkant så skar bort en bit i nederkant där med. Profilen har jag satt ditt för att jag inte vill att karossen ska dra ner precis som när jag höll på med ramen. kanske inte händer något öven om jag struntat i det men än säkerhets åtgärd som inte tar allt för lång tid istället för att chansa.
Hjulhuset lagat och ny plåt tillskuren och pressad. ej svetsad på bild.
Andra sidan. Kanske svårt att se när jag kapat bort det värsta men välldigt ruttet runt karrosfästet och hjulhuset. den enda biten jag egentligen inte skulle behöva byta som är frisk är reservhjulsfästet och plåten precis åvanför i bild.
Orkar inte hålla på med små bitar så kapar ur allting och gör en likadan plåt som på andra sidan.
Så var den sidan klar men nytt kaross fäste. endast punktat. helsvetsar när jag fått alla plåtar på plats. Använde profilen på denna sida också för att inte få något problem med sjunkande kaross men fick inte med det på bild tydligen.
Båda yttre sidorna klara med fästen och allt.
Mittenbiten av golvet fixad.
Spacklade lite med glasfiber spackel istället för att helsvetsa allt. döljer svetskarvarna lite också. viktigt när det ska ligga matta över!
Och på med lite färg. Man ser inte så bra på bilden eftersom färgen är så blank men den blev sidenmatt när den torkat.
Sen började jag bygga om framvagnen för bälgar.
Modifiering av undre bärarm fram för att kunna fästa bälgen.
Fäste åvanför bälgen för att dels centrera och dels som distans.
Blev tyvär inga bilder när jag monterat allt men det kommer.
Batterifäste med brytare.
Nya bakaxeln påväg upp. missade att ta bild på den innan.
Skuffen med batteriet, tank och kompressor på plats.
Undre bärarmar för bakaxeln modifierade.
Båda övre fästena klara samt boxning av ramen framtill.
Har kollat efter droppade spindlar ett tag men inte blivit något för det är för dyrt i sverige och för dyrt att ta hem från usa pga frakten. men sen dök detta upp på blocket och jag fick det till och med kört till stockholm.
Jag tiggar fästen för bälgarna som ska sitta på bakaxeln.
Fästena klara.
På plats på bakaxeln.
Övre bälgfäste tillverkat och fastpunktat.
Bakifrån.
Var på Hansen Racing och köpte lite grejer jag behövde, kombinationsknutkors, stötdämpare, fäste för stötdämpare och bakaxelpackning.
Fästen påbörjade.
Bara heltsvetsning kvar.
Bakaxeln påväg isär.
Helsvetsade bälgfästen och Målad. svart bas med röd flake.
Trummorna.
Bakaxeln påväg in igen.
På plats.
Statdämparfäste fram.
Modifiering av bärarm och fästet på plats med stötdämparen.
Allt målat och monterat igen med nya bussingar och dropspindlarna och skivor.
Nersänkt nu igen äntligen och ska ut ur garaget imorn för att köra in på andra platsen och köra upp den på lyften och börja dra slanger för airriden och + kabel från skuffen och fram.
Sen en liten kul grej till. Surfade runt på en amerikansk sida och råkar helt plötsligt hitta bilder på bilen för ca 15 år sen! Fick även kontackt med killen som ägde bilen och gjorde allt till hur den såg ut när vi köpte den.
Han berättade även lite info att han och hans pappa tydligen ska ha bytt till sig bilen av Boyd Coddington. Det får man ju tro på hur mycket man vill men har ju svårt att tro att man ljuger om något sådant.
Han var tydligen också bra kompis med en känd billackerare i usa som heter Steve Stanford som har lagt ut flammorna och pinstripat den och även gjort en sketch på bilen innan bygget började
Lite bilder.
Och det nästan ballaste av allt!
Återkommer med en mindre uppdatering i helgen
Senast redigerad av Lepsyl den fre jun 03, 2011 10:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Mkt snyggt jobbat (får mkt tips o ideer till min -60 le sabre) du verkar ha det fint med verktyg i ditt garage (avuns )
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Tackar för alla kommentarer
Kan fixa fram en länk om du är intresserad?
Det är möjligt att jag kan sälja bakaxeln men det är ett "objekt" för jag körde sönder pinjongen och kronhjulen i sommras så det tuggar och låter väldigt mycket när man kör.
Luftsystemet är ett universal som från börjar kommer från Easystreet men det är en kille som tar hem det på beställning och det kostar 11900+ frakt från honom till dig.Lissjos skrev:Ser skitbra ut.
Vad är det för luftsystem du kör?
Är sugen på att montera på min Impala -63.
Förresten, org bakaxeln vill du sälja den?
mvh patrik
Kan fixa fram en länk om du är intresserad?
Det är möjligt att jag kan sälja bakaxeln men det är ett "objekt" för jag körde sönder pinjongen och kronhjulen i sommras så det tuggar och låter väldigt mycket när man kör.
Ja, fixa gärna en länk om du har möjlighet..Lepsyl skrev:Tackar för alla kommentarer
Luftsystemet är ett universal som från börjar kommer från Easystreet men det är en kille som tar hem det på beställning och det kostar 11900+ frakt från honom till dig.Lissjos skrev:Ser skitbra ut.
Vad är det för luftsystem du kör?
Är sugen på att montera på min Impala -63.
Förresten, org bakaxeln vill du sälja den?
mvh patrik
Kan fixa fram en länk om du är intresserad?
Det är möjligt att jag kan sälja bakaxeln men det är ett "objekt" för jag körde sönder pinjongen och kronhjulen i sommras så det tuggar och låter väldigt mycket när man kör.
hmm, synd med bakaxeln.. men visserligen är de delarna hela i min axel.. jag körde av ett lageröverfall och rensade smådreven i den.
Vad vill du ha för den?
Vart är den?
mvh patrik
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Chevy Impala SS 1963
- Victor Heinerud
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
- Ort: Stockholm/Värmdö