Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Titanbränsletank"
Missade din fråga Jens.. Nä, jag har inte tillgång till avgasmätare längre..
Jag har iallafall grejat lite med Volvon, fått hjälp av en jobbarkompis som har 10 svetslicenser så vi har TIGat lite på chassiet. jag har lipat in en massa rör (minst 20) för trianguleringar mm
Sen har jag startat igån min slipmaskin och putsat lite på de toppar jag har liggande.
Och viktigast av allt, så hittade jag en Recarostol hos en kompis kompis som min tjej hjälp mig att renovera lite, kommer passa perfekt i Camaron!
Recarostolen som jag hittade den! Två hål på stolsdynan som Maria lagat, samt att jag tvättat bort leran..
Som ny!
Fått hjälp av Andreas, en astrevlig jobbarkompis som verkligen kan svetsa. Vi kör bara med TIGen för att det är kul!
Det saknas fortfarande både rör och svetsning men det tar en jävla tid med TIGen.. uppe i över 60 timmar svetsning. måste väga bilen innan jag monterar grejer!
Min portningsstation i "hemmagaraget"
En elektrisk slipmaskin med stark hängande motor och fotpedal, vilken skillnad mot tryckluftslipen!
Volvo 531 topp som satt på Hahlin7an när vi sålde den, inloppskanal med ett flöde på ca 230 CFM.
Avgaskanal på samma topp
En avgasventil lossnade tyvärr, jag hade nog lagt 60-80 timmar på den!
LS1 toppar som jag flödestestat hos Jens, ca 285 CFM mot original 220
LS3 toppar med flöde på ca 335 CFM mot original 316
Sjukt fina kanaler original..
Jag har iallafall grejat lite med Volvon, fått hjälp av en jobbarkompis som har 10 svetslicenser så vi har TIGat lite på chassiet. jag har lipat in en massa rör (minst 20) för trianguleringar mm
Sen har jag startat igån min slipmaskin och putsat lite på de toppar jag har liggande.
Och viktigast av allt, så hittade jag en Recarostol hos en kompis kompis som min tjej hjälp mig att renovera lite, kommer passa perfekt i Camaron!
Recarostolen som jag hittade den! Två hål på stolsdynan som Maria lagat, samt att jag tvättat bort leran..
Som ny!
Fått hjälp av Andreas, en astrevlig jobbarkompis som verkligen kan svetsa. Vi kör bara med TIGen för att det är kul!
Det saknas fortfarande både rör och svetsning men det tar en jävla tid med TIGen.. uppe i över 60 timmar svetsning. måste väga bilen innan jag monterar grejer!
Min portningsstation i "hemmagaraget"
En elektrisk slipmaskin med stark hängande motor och fotpedal, vilken skillnad mot tryckluftslipen!
Volvo 531 topp som satt på Hahlin7an när vi sålde den, inloppskanal med ett flöde på ca 230 CFM.
Avgaskanal på samma topp
En avgasventil lossnade tyvärr, jag hade nog lagt 60-80 timmar på den!
LS1 toppar som jag flödestestat hos Jens, ca 285 CFM mot original 220
LS3 toppar med flöde på ca 335 CFM mot original 316
Sjukt fina kanaler original..
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Ser att du använder en stahlwerk tig. Hur tycker du den funkar? Kan du jämnföra med någon annan tig?
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Hej!
Jo jag har en Stahlwerk sedan 2,5 år tillbaka. Före den hade jag en Telwin 180 AC/DC i ca 10 år som användes rätt flitigt men bara på hobbynivå.
Jag har mest svetsat svart, men även provat Alu, rostfritt och Titan, jag är ingen expert men den funkar bara bra enligt min mening!
+
Lätt, smidig och ganska enkel att använda
AC/DC TIG (alu upp till 4-5 mm, svart 5-6 mm uppskattningsvis)
Plasmaskärare (max 12 mm)
Pinne
Jag har fått hjälp av en proffssvetsare med 10 licenser och han var riktigt imponerad, mycket bättre än många dyrare han använt
11500 kr med fotpedal betalade jag!
-
Den var trasig när jag fick den, men det fixade garantin. och efter det har inget strulat!
220 v och 16 ampere kan vara lite svagt, när jag skulle bredda alufälgarna (6mm plåt) orkade den inte, men jag förvärmde inte heller mm (åkte till jobbet och helsvetsade)
De har fått in en ny variant som verkar riktigt bra. Lite dyrare men förbättringarna var:
*5 minnen för förinställningar, tex ett för svart, ett för alu mm
*Heldigital som klarar av ännu tunnare material (tunn bilplåt eller alu)
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... lasma.html
Jo jag har en Stahlwerk sedan 2,5 år tillbaka. Före den hade jag en Telwin 180 AC/DC i ca 10 år som användes rätt flitigt men bara på hobbynivå.
Jag har mest svetsat svart, men även provat Alu, rostfritt och Titan, jag är ingen expert men den funkar bara bra enligt min mening!
+
Lätt, smidig och ganska enkel att använda
AC/DC TIG (alu upp till 4-5 mm, svart 5-6 mm uppskattningsvis)
Plasmaskärare (max 12 mm)
Pinne
Jag har fått hjälp av en proffssvetsare med 10 licenser och han var riktigt imponerad, mycket bättre än många dyrare han använt
11500 kr med fotpedal betalade jag!
-
Den var trasig när jag fick den, men det fixade garantin. och efter det har inget strulat!
220 v och 16 ampere kan vara lite svagt, när jag skulle bredda alufälgarna (6mm plåt) orkade den inte, men jag förvärmde inte heller mm (åkte till jobbet och helsvetsade)
De har fått in en ny variant som verkar riktigt bra. Lite dyrare men förbättringarna var:
*5 minnen för förinställningar, tex ett för svart, ett för alu mm
*Heldigital som klarar av ännu tunnare material (tunn bilplåt eller alu)
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... lasma.html
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Tänkte bara ge ett tips om slipen, använde nyligen en likadan.
Var snäll på böjen in mot verktyget och försök luta med motorn så bra det går och droppa i olja ofta.
De äter wirar i bra tempo annars.
Var snäll på böjen in mot verktyget och försök luta med motorn så bra det går och droppa i olja ofta.
De äter wirar i bra tempo annars.
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Chevy Impala SS 1963
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Tack för tipsen, det uppskattas!
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Skaffade en liknande slip, bra tips!
Det blir intressant med din tank. Jag tror inte dom kommer gå torra i första taget! Det måste vara bra låg nivå innan det blir ett problem i någon lång kurva..
Det blir intressant med din tank. Jag tror inte dom kommer gå torra i första taget! Det måste vara bra låg nivå innan det blir ett problem i någon lång kurva..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Kul Mattias!
Verktyget på bilderna tycker jag är det bästa tipset jag fått hittils! En 6 mm stålpinne med en slits i ändan där man trär på ett 50 bandslippapper. Asbra för sista touchen på innerradie och övergång mellan säte och kanal!
Tanken skall bli kul att tillverka, ska få några delar vattenskurna och handla plåt. Jag har en ny version med lite "smartare" skvalpplåtar där man håller kvar bränslet som faller ner i "tanklådan". Samt att returbränslet leds ner i röret som håller pumparna och fyller lådan också. Jag kommer också sätta en plåt i typ gångjärn så att man fyller lådan vid acceleration men öppningen stängs och bränslet hålls kvar när man bromsar (syns inte på bilden).
Verktyget på bilderna tycker jag är det bästa tipset jag fått hittils! En 6 mm stålpinne med en slits i ändan där man trär på ett 50 bandslippapper. Asbra för sista touchen på innerradie och övergång mellan säte och kanal!
Tanken skall bli kul att tillverka, ska få några delar vattenskurna och handla plåt. Jag har en ny version med lite "smartare" skvalpplåtar där man håller kvar bränslet som faller ner i "tanklådan". Samt att returbränslet leds ner i röret som håller pumparna och fyller lådan också. Jag kommer också sätta en plåt i typ gångjärn så att man fyller lådan vid acceleration men öppningen stängs och bränslet hålls kvar när man bromsar (syns inte på bilden).
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Jaha... ännu en jävla-bra-å-ha-grej man ska skriva upp på projektlistan... *suck*Mattias Hahlin skrev:Verktyget på bilderna tycker jag är det bästa tipset jag fått hittils! En 6 mm stålpinne med en slits i ändan där man trär på ett 50 bandslippapper. Asbra för sista touchen på innerradie och övergång mellan säte och kanal!
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Ang. bra verktyg, jag har min bästa oljefilteravdragare tillverkad med samma princip.
En gammal uttjänt tändstiftshylsa med ett spår i, sedan en bit av ett spännband, hopknutet och sen instoppat i spåret.
Vips har man en avdragare som aldrig slinter och passar alla storlekar av filter.
Behövs det nån gång pga. olja eller annat slipperigt, så lägger jag en bit slippapper i mellan filter och band, med slipkornen mot
filtret.
Har aldrig gått bet med denna enkla avdragare.
Oftast är de enkla lösningarna de bästa.
Tanken ser ut att bli helt kalas. Kommer du att ha mängdgivare i den också?
En gammal uttjänt tändstiftshylsa med ett spår i, sedan en bit av ett spännband, hopknutet och sen instoppat i spåret.
Vips har man en avdragare som aldrig slinter och passar alla storlekar av filter.
Behövs det nån gång pga. olja eller annat slipperigt, så lägger jag en bit slippapper i mellan filter och band, med slipkornen mot
filtret.
Har aldrig gått bet med denna enkla avdragare.
Oftast är de enkla lösningarna de bästa.
Tanken ser ut att bli helt kalas. Kommer du att ha mängdgivare i den också?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Jag håller helt klart med! De enkla lösningarna är de bästa!! ska göra mig en sån avdragare nästa gång jag behöver en!
Kul att du gillar bränsletanken! Den har också samma tanke med enkelhet och inte en massa pumpar och separata catchtankar och slangar o skit!
Den blå pinnen till vänster är bränslenivågivaren, köpte en billig på Ebay för några hundringar.. Den har samma infästningar som VDOs dyra varianter så om den inte fugerar så får jag köpa en ny sådan!
Enda nackdelen är att den ger ut 0-5 V när alla mätare vill läsa Ohm, men det går väl att lösa antar jag!?
Kul att du gillar bränsletanken! Den har också samma tanke med enkelhet och inte en massa pumpar och separata catchtankar och slangar o skit!
Den blå pinnen till vänster är bränslenivågivaren, köpte en billig på Ebay för några hundringar.. Den har samma infästningar som VDOs dyra varianter så om den inte fugerar så får jag köpa en ny sådan!
Enda nackdelen är att den ger ut 0-5 V när alla mätare vill läsa Ohm, men det går väl att lösa antar jag!?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Utan att vara speciellt erfaren på olika bränslemätare så tror jag att de flesta mäter spänningen över en variabel resistans i tanken.Mattias Hahlin skrev:...Enda nackdelen är att den ger ut 0-5 V när alla mätare vill läsa Ohm, men det går väl att lösa antar jag!?
Om din nya tank ger ut en 0-5V signal så behöver du bara en Voltmätare och en egen gradskala i liter.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Finns på Swedol för <80riksdaler... knappt värt besväret att göra en själv...Mattias Hahlin skrev:...ska göra mig en sån avdragare nästa gång jag behöver en!
½" är det också så spärrskaftet passar!
Använder den typen när jag byter filter på vacuumpumpar och det funkar bra.
Förutom när det sitter på nå pump som inte varit servad sen nittonhundrafrösihjäl...
Då "mosar" man filtret, men det "funkar" ju också.
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Är meningen att du ska gatregga sen? Hur kom du fram till chassiutformningen eller bygger du mest på erfarenhet/känsla nu?
Vilka dimensioner använder du och har du varit i kontakt med sfro om det innan?
Mycket fränt bygge i alla fall.
Vilka dimensioner använder du och har du varit i kontakt med sfro om det innan?
Mycket fränt bygge i alla fall.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Hej hej och tack så hjärtligt!
Jo Volvon kommer reggas som amatörbygge, jag vill ha en bil som man kan göra en massa olika saker med, mest bankörning men även drifting, dragracing och ut på isbanan på vintern.
Men det allra viktigaste tycker jag är att bilen ska kunna bruksas lite, åka runt kiosken och kanske någon långkörning. Volvon kommer ha takräcke dragkrok och bagageutrymme som en standardbil. Så man kan få plats med en massa handväskor o skit!
Chassiet har jag mest byggt ur huvudet. men tanken var inte att den skulle bli en rörram utan bara en säkerhetsbur med lite förstärkningar och modifierad original framvagn. Men efter lite kapande så insåg jag att drivlinan inte skulle få plats om man inte kapar bort allt.
Så dimensioneringarna av rör blev:
- Buren bestämde rördimensioner utefter reglementen 40*2 och 45*2,5 som kommer från Finess
- Övriga chassiet har jag byggt som Super7 bilarna med fackverksram, huvudrören har jag ökat från 25*25*2 till 50*30*2. Sen är det lite blandade dimensioner beroend på var rören sitter, men tanken är att jag lägger fyrkantiga rör där man fäster plåtar o.s.v. och har runda rör i trianguleringar mm.
- Jag hade gärna CADat upp allt för att opimera dimensioner och placeringar på rör. Men lathet, och att detta skulle vara ett budgetbygge gjorde att jag bara "höftat" dit alla rör..
- Fram och bakvagn har jag dock CADat upp i 2D för att få en bild av geometrin, men inget superuträknat alls egentligen.. Bara koll på Ackerman, bumpsteer, Camber, Caster, MR och sånt. RC har jag lagt lågt så man kan kompensera för en dålig konstruktion med lite krängningsfjäder senare om man behöver..
- Fjäderkonstanter kommer jag ta när bilen är körbar, nu så har bilen original baldfjäder bak och ett par billiga coilovers fram med en fjäderhårdhet på 2,2 Hz ungefär.
- Och jo, många samtal till SFRO har jag haft!
Jo Volvon kommer reggas som amatörbygge, jag vill ha en bil som man kan göra en massa olika saker med, mest bankörning men även drifting, dragracing och ut på isbanan på vintern.
Men det allra viktigaste tycker jag är att bilen ska kunna bruksas lite, åka runt kiosken och kanske någon långkörning. Volvon kommer ha takräcke dragkrok och bagageutrymme som en standardbil. Så man kan få plats med en massa handväskor o skit!
Chassiet har jag mest byggt ur huvudet. men tanken var inte att den skulle bli en rörram utan bara en säkerhetsbur med lite förstärkningar och modifierad original framvagn. Men efter lite kapande så insåg jag att drivlinan inte skulle få plats om man inte kapar bort allt.
Så dimensioneringarna av rör blev:
- Buren bestämde rördimensioner utefter reglementen 40*2 och 45*2,5 som kommer från Finess
- Övriga chassiet har jag byggt som Super7 bilarna med fackverksram, huvudrören har jag ökat från 25*25*2 till 50*30*2. Sen är det lite blandade dimensioner beroend på var rören sitter, men tanken är att jag lägger fyrkantiga rör där man fäster plåtar o.s.v. och har runda rör i trianguleringar mm.
- Jag hade gärna CADat upp allt för att opimera dimensioner och placeringar på rör. Men lathet, och att detta skulle vara ett budgetbygge gjorde att jag bara "höftat" dit alla rör..
- Fram och bakvagn har jag dock CADat upp i 2D för att få en bild av geometrin, men inget superuträknat alls egentligen.. Bara koll på Ackerman, bumpsteer, Camber, Caster, MR och sånt. RC har jag lagt lågt så man kan kompensera för en dålig konstruktion med lite krängningsfjäder senare om man behöver..
- Fjäderkonstanter kommer jag ta när bilen är körbar, nu så har bilen original baldfjäder bak och ett par billiga coilovers fram med en fjäderhårdhet på 2,2 Hz ungefär.
- Och jo, många samtal till SFRO har jag haft!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
Har det hänt något mer?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90