Hahlin Engineering "Svetsar chassie"
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Haha! Ja det är ju klart..
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Jag fortsätter med installation av LS1an
Montering av tryckplatta
Framvagnen är på plats och framramen är lackerad
Brorsan visar var motorn är!
Bara att slänga i!
Min kompis Martin hjälper till! tack tack
Inte ofta man orkar ta bilder på sig själv.. tur man får hjälp i garaget ibland
Börjar se finfint ut!
Motor i och headers på plats, nu är det bara avgassystemet och resten kvar
Montering av tryckplatta
Framvagnen är på plats och framramen är lackerad
Brorsan visar var motorn är!
Bara att slänga i!
Min kompis Martin hjälper till! tack tack
Inte ofta man orkar ta bilder på sig själv.. tur man får hjälp i garaget ibland
Börjar se finfint ut!
Motor i och headers på plats, nu är det bara avgassystemet och resten kvar
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Har fortsatt och grejat med både Camaron och Volvon. Här kommer lite bilder!
Svetsade ihop en vattenanslutning av ett burrör en lunch på jobbet
Nytt rostfritt avgassystem till Camaron, El cutoutspjäll på höger sida och katalysator och ljuddämpare på vänster sida. Rören mynnar ut precis framför bakhjulen
Mer vattenanslutningar
Här står den och myser i lillgaraget
Delar till handbromsen, samma design som växelspaken och många delar i Titan
Bygge av justerbart pedalställ, 25 mm steg och totalt 75 mm kan man förflytta
TIGa är kul
På plats!
Enkelt och robust!
Svetsade ihop en vattenanslutning av ett burrör en lunch på jobbet
Nytt rostfritt avgassystem till Camaron, El cutoutspjäll på höger sida och katalysator och ljuddämpare på vänster sida. Rören mynnar ut precis framför bakhjulen
Mer vattenanslutningar
Här står den och myser i lillgaraget
Delar till handbromsen, samma design som växelspaken och många delar i Titan
Bygge av justerbart pedalställ, 25 mm steg och totalt 75 mm kan man förflytta
TIGa är kul
På plats!
Enkelt och robust!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Det var ett annorlunda avgassystem........
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Trummor fram på Camaron. Kommer fortfarande ihåg hur det var att bromsa med sådana
Better to be over the hill than under
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
snygga byggen
en fundering ang avgassystemet , varför katalysator?
en fundering ang avgassystemet , varför katalysator?
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Finns det någon anledning att inte ha katalysator? Kanske skulle få med förståelse och respekt för fordonshobby om det visades lite mer förståelse för minskade utsläpp osv
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
ja det är ju ett sätt att se det på , det brukar väl inte vara prioritet annars med minskade utsläpp
vid den sortens bygge.. Och i så fall varför cutout och rakt rör som alternativ?
Jag tänkte mest på hur Mattias tänkt med besiktning mm om det var därför han valt katalysator.
(eftersom jag bygger liknande och inte ens tänkt tanken på katalysator)
vid den sortens bygge.. Och i så fall varför cutout och rakt rör som alternativ?
Jag tänkte mest på hur Mattias tänkt med besiktning mm om det var därför han valt katalysator.
(eftersom jag bygger liknande och inte ens tänkt tanken på katalysator)
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Bra fråga om katalysatorn!
Jag tänker lite grann som The. Varför inte försöka vara lite miljövän!? Jag kommer köra på E85 framöver när bränslesystemet blir uppgraderat är tanken också. En stor anledning till varför jag bytte motor var för att den gamla 427an skulle behöva mycket kärlek innan den skulle gå "fint" med lägre förbrukning än 3 liter/mil och att man inte blir koldioxidförgiftad av att bara stå ute bredvid bilen när den går på tomgång..
Så jag behöver ingen Katalysator för att besikta, men ser ingen nackdel att ha en! Sen att min nya kollega på jobbet har varit "expert" på Scanias efterbehandling kanske har lite med saken att göra...
Sen att jag har en Cutout vid lite lattjolabanskörning kanske rimmar dåligt men liiite kul måste man väl få ha!? Sen kommer nog spjället vara stängt rätt ofta om man ska bruksa bilen.
Jag tänker lite grann som The. Varför inte försöka vara lite miljövän!? Jag kommer köra på E85 framöver när bränslesystemet blir uppgraderat är tanken också. En stor anledning till varför jag bytte motor var för att den gamla 427an skulle behöva mycket kärlek innan den skulle gå "fint" med lägre förbrukning än 3 liter/mil och att man inte blir koldioxidförgiftad av att bara stå ute bredvid bilen när den går på tomgång..
Så jag behöver ingen Katalysator för att besikta, men ser ingen nackdel att ha en! Sen att min nya kollega på jobbet har varit "expert" på Scanias efterbehandling kanske har lite med saken att göra...
Sen att jag har en Cutout vid lite lattjolabanskörning kanske rimmar dåligt men liiite kul måste man väl få ha!? Sen kommer nog spjället vara stängt rätt ofta om man ska bruksa bilen.
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Expat skrev:Trummor fram på Camaron. Kommer fortfarande ihåg hur det var att bromsa med sådana
Haha, jo det är ingen raket av denna bilen ännu! Men jag vill köra i sommar så jag måste ta ett steg i taget.
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
ok då förstår jag din ide ...kan ju inte vara fel att tänka på miljön ibland , om det nu skulle vara så att
du stänger "cutouten" mer än på besiktningen
du stänger "cutouten" mer än på besiktningen
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Använder man bilen ofta inser man fort att man helst kör med cutouten stängd hela tiden
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
Precis som ni säger!
För övrigt kommer Spjäll och Katalysator från vår tidigare bil, 965an som Simon sedan byggde turbo på. Den bilen bruksade jag ganska mycket när den gick sugmotor och spjället var nästan alltid stängt!
För övrigt kommer Spjäll och Katalysator från vår tidigare bil, 965an som Simon sedan byggde turbo på. Den bilen bruksade jag ganska mycket när den gick sugmotor och spjället var nästan alltid stängt!
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"
När man är hemma sjuk hinner man skissa lite på bränslesystemet. belv sugen då jag såg Daniels häftiga surge tanklock (240in med vitsexa).
Tanken rymmer ca 64 liter och kommer byggas i Titan om jag orkar..
Kom gärna med feedback om jag tänkt knasigt, vill gärna att det blir bra innan jag köper dyr plåt..
Kommer använda Walbro pump och ett NUKE filter
Så som tanken skall se ut färdig
Till höger kommer original Volvo 142 tanklock med avluftning monteras. Brönsle ut i mittenanslutningen och retur till vänster.
Bränslenivågivare till höger i det löstagbara locket. Vet någon hur jag enklast omvandlar 0-5V till ohm, kollade inte vad mätaren ville ha innan jag beställde!
Pumparnas placering innanför skvaplskotten, vad tror ni! Kommer dom gå torra?
Tanken rymmer ca 64 liter och kommer byggas i Titan om jag orkar..
Kom gärna med feedback om jag tänkt knasigt, vill gärna att det blir bra innan jag köper dyr plåt..
Kommer använda Walbro pump och ett NUKE filter
Så som tanken skall se ut färdig
Till höger kommer original Volvo 142 tanklock med avluftning monteras. Brönsle ut i mittenanslutningen och retur till vänster.
Bränslenivågivare till höger i det löstagbara locket. Vet någon hur jag enklast omvandlar 0-5V till ohm, kollade inte vad mätaren ville ha innan jag beställde!
Pumparnas placering innanför skvaplskotten, vad tror ni! Kommer dom gå torra?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hahlin Engineering "Titanbränsletank"
bra jobbat!
har ni nån avgasmätare att mäta med? jag och sandgren tunade in en gat B230 turbo med 400+hk till 30 i hc på tomgång och vid 2500rpm utan cat , nästan för bra för att va sant???
min mätare är gammal men stämmer bra vad jag sett på vanliga bruks 740 bilar som ligger nära gränsen på 100 både hos mig och på bilprovningen. trixet med mattias 940 var spridar-synk och labbning med tändpunkt så förbränningen vart mer kontrollerad tror jag mest.
mvh jens
har ni nån avgasmätare att mäta med? jag och sandgren tunade in en gat B230 turbo med 400+hk till 30 i hc på tomgång och vid 2500rpm utan cat , nästan för bra för att va sant???
min mätare är gammal men stämmer bra vad jag sett på vanliga bruks 740 bilar som ligger nära gränsen på 100 både hos mig och på bilprovningen. trixet med mattias 940 var spridar-synk och labbning med tändpunkt så förbränningen vart mer kontrollerad tror jag mest.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/