Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Haha! Ja det är ju klart.. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag fortsätter med installation av LS1an


Montering av tryckplatta

Bild


Framvagnen är på plats och framramen är lackerad

Bild


Brorsan visar var motorn är! :thumbright:

Bild


Bara att slänga i!

Bild


Bild


Min kompis Martin hjälper till! tack tack

Bild


Inte ofta man orkar ta bilder på sig själv.. tur man får hjälp i garaget ibland

Bild


Börjar se finfint ut!

Bild


Motor i och headers på plats, nu är det bara avgassystemet och resten kvar

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Har fortsatt och grejat med både Camaron och Volvon. Här kommer lite bilder!

Svetsade ihop en vattenanslutning av ett burrör en lunch på jobbet

Bild

Bild


Nytt rostfritt avgassystem till Camaron, El cutoutspjäll på höger sida och katalysator och ljuddämpare på vänster sida. Rören mynnar ut precis framför bakhjulen

Bild

Bild


Mer vattenanslutningar

Bild


Här står den och myser i lillgaraget

Bild


Delar till handbromsen, samma design som växelspaken och många delar i Titan

Bild


Bygge av justerbart pedalställ, 25 mm steg och totalt 75 mm kan man förflytta

Bild


TIGa är kul :thumbright:

Bild

Bild


På plats!

Bild


Enkelt och robust!

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Thunderbo1t »

Det var ett annorlunda avgassystem........ :-)
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Expat »

Trummor fram på Camaron. Kommer fortfarande ihåg hur det var att bromsa med sådana :hihi:
Better to be over the hill than under
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Lidenfors »

snygga byggen ;)
en fundering ang avgassystemet , varför katalysator?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av The »

Finns det någon anledning att inte ha katalysator? Kanske skulle få med förståelse och respekt för fordonshobby om det visades lite mer förståelse för minskade utsläpp osv
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Lidenfors »

ja det är ju ett sätt att se det på , det brukar väl inte vara prioritet annars med minskade utsläpp
vid den sortens bygge.. Och i så fall varför cutout och rakt rör som alternativ?

Jag tänkte mest på hur Mattias tänkt med besiktning mm om det var därför han valt katalysator.
(eftersom jag bygger liknande och inte ens tänkt tanken på katalysator)
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Bra fråga om katalysatorn!

Jag tänker lite grann som The. Varför inte försöka vara lite miljövän!? Jag kommer köra på E85 framöver när bränslesystemet blir uppgraderat är tanken också. En stor anledning till varför jag bytte motor var för att den gamla 427an skulle behöva mycket kärlek innan den skulle gå "fint" med lägre förbrukning än 3 liter/mil och att man inte blir koldioxidförgiftad av att bara stå ute bredvid bilen när den går på tomgång..

Så jag behöver ingen Katalysator för att besikta, men ser ingen nackdel att ha en! Sen att min nya kollega på jobbet har varit "expert" på Scanias efterbehandling kanske har lite med saken att göra... :thumbright:

Sen att jag har en Cutout vid lite lattjolabanskörning kanske rimmar dåligt men liiite kul måste man väl få ha!? Sen kommer nog spjället vara stängt rätt ofta om man ska bruksa bilen.
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Expat skrev:Trummor fram på Camaron. Kommer fortfarande ihåg hur det var att bromsa med sådana :hihi:

Haha, jo det är ingen raket av denna bilen ännu! Men jag vill köra i sommar så jag måste ta ett steg i taget. :?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Lidenfors »

ok då förstår jag din ide ...kan ju inte vara fel att tänka på miljön ibland , om det nu skulle vara så att
du stänger "cutouten" mer än på besiktningen ;)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Steve »

Använder man bilen ofta inser man fort att man helst kör med cutouten stängd hela tiden :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Precis som ni säger!

För övrigt kommer Spjäll och Katalysator från vår tidigare bil, 965an som Simon sedan byggde turbo på. Den bilen bruksade jag ganska mycket när den gick sugmotor och spjället var nästan alltid stängt!
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "LS-motorer"

Inlägg av Mattias Hahlin »

När man är hemma sjuk hinner man skissa lite på bränslesystemet. belv sugen då jag såg Daniels häftiga surge tanklock (240in med vitsexa).
Tanken rymmer ca 64 liter och kommer byggas i Titan om jag orkar..
Kom gärna med feedback om jag tänkt knasigt, vill gärna att det blir bra innan jag köper dyr plåt.. :?


Kommer använda Walbro pump och ett NUKE filter

Bild


Så som tanken skall se ut färdig

Bild


Till höger kommer original Volvo 142 tanklock med avluftning monteras. Brönsle ut i mittenanslutningen och retur till vänster.

Bild


Bränslenivågivare till höger i det löstagbara locket. Vet någon hur jag enklast omvandlar 0-5V till ohm, kollade inte vad mätaren ville ha innan jag beställde! :doh:

Bild


Pumparnas placering innanför skvaplskotten, vad tror ni! Kommer dom gå torra?

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Titanbränsletank"

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat!

har ni nån avgasmätare att mäta med? jag och sandgren tunade in en gat B230 turbo med 400+hk till 30 i hc på tomgång och vid 2500rpm utan cat , nästan för bra för att va sant???
min mätare är gammal men stämmer bra vad jag sett på vanliga bruks 740 bilar som ligger nära gränsen på 100 både hos mig och på bilprovningen. trixet med mattias 940 var spridar-synk och labbning med tändpunkt så förbränningen vart mer kontrollerad tror jag mest.

mvh jens
Skriv svar