Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

roligt att ni tycker att min grenrör blev bra :) byggt downpipe o wastegate rör. kommer uppdatering imon
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Se88e_K skrev:roligt att ni tycker att min grenrör blev bra :) byggt downpipe o wastegate rör. kommer uppdatering imon
Ser vi fram emot! Gillar din byggstil. :wink:
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Blev ingen bra bild på downpipen men här kommer lite bilder på wastegaten. Blir att bygga ett fäste till downpipen och försöka få dit en generator nu i dagarna.

Bild

Bild
Det va rätt trångt att få ner wastegate röret ihop med downpipen.

Bild
storken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån aug 04, 2008 10:18 pm
Ort: Sävsjö, Örsby

Inlägg av storken »

Fy fasen vilket fint objekt då, bilen ser ju jäkligt fin ut ju och motorbyggnationen är det ju inget fel på ju. :thumbright:
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

snacka om fin kaross du hittat:) najsigt grenrör med ju :)
vad använde du när du tog väck all rostskyddsmassa?

Mvh Dennis
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

dennis-volvo skrev:snacka om fin kaross du hittat:) najsigt grenrör med ju :)
vad använde du när du tog väck all rostskyddsmassa?

Mvh Dennis
värme pistol o skrapa, sen torkade jag av resterna med en trasa och kallavfettning
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

fin kaross

Inlägg av effe »

ja visst e det det lite historia kan jag berätta bilen kom mig tillkänna 1988 på nyårsafton vill jag minnas "skogsola" köpte den av första ägaren o trimma den lite grann .. han slängde i trean i kurvan hemma vid gården o fick sladd drog in i grannens trädgård blev lite bucklor å så .. så han fixa o dona .. lackade bilen i den fula blå färgen som syns under hatthyllan på sebastians bilder ..ola körde bara ett fåtal mil innan han sålde bilen till "pelle i mossen" uttalas "mössen" pelle som var dragracingfreak och körde ms med sin camaro z28 -69 tyckte att hans grabb som va typ 16år skulle också börja med dragrace fanns en klass som hette 16-årsdrag då passade 142 väl in med dubbla su egenkonstruerad höglyftande k-kam med portad planad topp väl in o skicket på bilen va perfekt ingen rostlagning behövdes ola hadde lackat bilen knappt ett år innan så det var bara att slänga ur inredd osv nu blev det inget 16-års drag dåligt med intresse så klassen las ner helt plötsligt vart vi inne på ett par år senare när pelle beslutat sig för att sälja närmre 1992-92 då "nicke" ville ha en billig o bra bil så blev det nicke köpte o besiktigade då vissa e glada i öl å så tillverkades nåra bucklor till på bilen nicke tröttna på bilen över en öl eller så och sålde den till tobbe min jobbakompis som osså byter bil samtidigt som kalsongerna och volvofreak som man e hadde ju bara 6 stycken besiktigade 164 o fyra 142 som också vart besiktigade hemma på gatan .. ser ju möjligheterna och skicket på bilen ! vill ha! så jag köpte bilen den vart ju fin å körbar o hadde bara gått....... 7500 mil.... skulle bara fixa lite med den så skulle jag ha den som bruksbil !!!!! blev som det blev fin kaross o bil höjde kraven efter hand här skulle lackas i svartblåmetallic precis som min 162 jobba som fan med ´bilen 1995 men sen vart nya projekt imellan så bilen har stått i mitt garage ända fram tills i höstas 2009 nov då jag känner att nån annan får ta över sätter ut bilen på annons = dåligt gensvar men en dag ser sebbe bilen oh det blir affär för han ser att den på här bilen slipper jag laga rost resten av livet han har förvisso mycket jobb ändå med bilen men slipper det tråkiga o kan koncentrera sig på det kuliga en liten kort historia från mig stephan"effe"gustafsson kämpa på nu sebbe så vi får se dig köra i sommar ps du behöver diffad axel
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: fin kaross

Inlägg av Se88e_K »

effe skrev:ja visst e det det lite historia kan jag berätta.........
Roligt med lite mer historia om bilen. Nu ligger jag i med bilen, målet är att jag ska få den färdig tills vallåkra
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

orrginal spjället räcker iallafall till å bottna turbon utan problem :thumbright:
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Hänt en del sen sist. Har svetsat färdigt grenröret,wastegateröret och downpipen. Insuget är svetsat en del, bara spjället och spridarhylsorna kvar. Sen har jag fixat en mindre generator(väldigt liten). Alla bussningar till fram- och bakvagn är bytta bara lackering kvar sen kan man börja montrera. Bilder kommer upp till helgen
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Bild
Generatorn som det är tänkt att använda

Bild
Börjat linda grenröret

Bild
3" downpipe färdig

Bild
Fått ditt sjället nu, bara spridarhylsor kvar och lite vakum anslutningar

Bild
Provmonterade fronten o kylen för att se ifall spjället fick plats

Bild
Gjorde rent genomslagsgummit bak. Blev rätt bra.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

vad kommer är det för generator, amp och från vilken bil.
Kommer du att sätta den i orginalfästet på grenrörsidan?
Provmonterade en orginal och det var ju för tajt, den gick dit men det var ju inte mer heller. går inte att spänna.

Annars så är det en rolig tråd som jag följer därför konceptet är ju inte helt olikt mitt bygge.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Simon Jonsson skrev:vad kommer är det för generator, amp och från vilken bil.
Kommer du att sätta den i orginalfästet på grenrörsidan?
Provmonterade en orginal och det var ju för tajt, den gick dit men det var ju inte mer heller. går inte att spänna.

Annars så är det en rolig tråd som jag följer därför konceptet är ju inte helt olikt mitt bygge.

//simon
Generatorn kommer ifrån en suzuki Swift-87, den ligger på 55amp har jag för mig, de räcker ifall man inte har en stereo eller massa extra grejer. Den ska sitta på orginalplaceringen men får nog bygga ett eget fäste, bild kommer upp när det är gjort.
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av Se88e_K »

Grejat med bilen idag lite, byggt generator fäste o gjort rent skruv o andra grejer.


Bild
Lagt bromsoket i ett syrabad. Ska bara byta tätningar

Bild
Generatorfäste
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

generatorfästet vart ju bra.
Bild
Skriv svar