Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

Tjabba! Tänkte presentera mitt kommande projekt samt ställa lite frågor till alla kunniga här på sävar.

Jag heter Valdemar och har skaffat mig en Amazon från -61 med b18, jag kallar projektet 8-ball och planen är en "rullande restorering" till ett bra bruks skick, sen slog det mig att det hade varit jävligt ballt med lite turbo ljud under huven! Så då har jag läst på om förgasarturbo då jag tycker det är fränt med lite "old school" samt att jag inte är ute efter någon herre jösses effekt utan bara bättre drag å gött ljud!

Tanken är att bygga ett simpelt
och funktionellt system, då bilen kommer användas till att köras på gata så vill att den ska gå så jämt som möjligt genom hela registret.

Har bra möjligheter att att tillverka egna detaljer då jag har tillgång till maskinverkstad med allt från CNC maskiner till tigsvetsar.

Kommer köra på oöppnad motor till att börja med, planen är att köra tryckturbo utan intercooler med grenrörsadapter och antagligen 13c turbo från 940. Bränslegtrycksregulator å el pump från kg trimning. Blir lite värre tändspole och ignitor tändsystem, samt Bresbandslambda å annat lull lull.

Det leder mig då till några frågor.

Val av förgasare: dubbla eller enkel su? 32/36 weber? Motorcykel förgasare? Stromberg? Weber 40-45?

Val av turbo: 13c? 19t? Td04? Man vill ju gärna ha enbart olje kyl å intern waste gate, kke finns nån "kina" turbo för bra peng?

Ställa tändningen: vilket är bästa sättet att få till tändkurvan? Nån msd låda?

Otroligt tacksam för svar och länkar!

Kommer följa upp den här tråden med lite mer frågor och uppdatera hur det går med bygget!

Här kommer några bilder på bilen!

Bild1

Bild2

Bild3

Finns även på instagram om man vill in å kika :thumbright:

Instagram
Senast redigerad av Storthor den lör maj 23, 2020 5:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av robinb3rgsten »

Säg ju inte dum ut den där
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Manfred »

Leta rätt på ett par dellorto 40
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Drakir »

Kul projekt!
Weber 45:or fungerar om du ser till att de har plastflottörer, de i mässing har en tendens att se ut som russin efter lite laddtryck.
Tror fajs har plastflottörer, jag köpte dellorto flottörer till mina weber.
Glöm inte bort koppling och växellåda, m40 börjar väl vara rätt sällsynt nu och är inte hållbaraste men du kommer väl bara enhjula så det kanske fungerar.
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

robinb3rgsten skrev:Säg ju inte dum ut den där
Tack och bock! :thumbright:
Manfred skrev:Leta rätt på ett par dellorto 40
Blir nog i framtiden! :thumbright:
Drakir skrev:Kul projekt!
Weber 45:or fungerar om du ser till att de har plastflottörer, de i mässing har en tendens att se ut som russin efter lite laddtryck.
Tror fajs har plastflottörer, jag köpte dellorto flottörer till mina weber.
Glöm inte bort koppling och växellåda, m40 börjar väl vara rätt sällsynt nu och är inte hållbaraste men du kommer väl bara enhjula så det kanske fungerar.
Ja känns grymt kul å komma igång i garaget! var inne på weber, och i framtiden blir det nog så men ramlade över delar av ett AT-kit från 240 så blir en enkel strombergare till att börja med. Har funderat hur man ska gör med drivlinan men tänker bygga turbo först så får vi se vad som går sönder... :roll:
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

Har börjat på lite smått, ropade hem delar av ett AT-kit på tradera så nu är turbo, tryckbox och förgasare klart iallafall. Skissade också upp soppa systemet lite snabbt. Planen är att köra på 240 soppafilter (hade hemma), nån insprutspump på vip brytare så när man bara åker till jobbet å inte laddar nått så kan man stänga av och köra på orginalpumpen, samt en malpassi BTR. Blir nog AN10 (5/8) alu rör till både matning och retur från tanken.

Här är tryckbox, turbo och förgasare
Turbo!

Här är skissen på soppasystemet
Soppasystem

BTR´en köper en med dubbla utgångar då det finns framtidsplaner på dubbla förgasare :hey:
BTR

Känns grymt kul att det är folk som är intresserade här på forumet så bara att fortsätta komma med länkar och tips!

Lägger in en bonus bild på när jag var ute och åkte i helgen!
AMAZON
Senast redigerad av Storthor den sön maj 24, 2020 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av The »

Varför krångla till det med flera pumpar osv, kör en insprutningspump och en vettig regulator.
Att ha flera är bara fler felkällor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

The skrev:Varför krångla till det med flera pumpar osv, kör en insprutningspump och en vettig regulator.
Att ha flera är bara fler felkällor.
Tanken är vell att det gå billigt när man bara puttrar runt men kke är lika bra att bara ta bort orginal pumpen och "sätta för" hålet.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av The »

Hur tänkte du nu?

Tar ju inte mer soppa för att du kör med en insprutningspump, det styr ju högerfoten och förgasaren...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

The skrev:Hur tänkte du nu?

Tar ju inte mer soppa för att du kör med en insprutningspump, det styr ju högerfoten och förgasaren...
Det har du rätt i, kke sparar nån krona för att det spikar om man gasar för mycket Bild ääh blir å täcka för pump hålet då!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Typ något sånt här? Bild
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Bassek »

Hej.
Ang ditt bränslesystem så SKA filtret sitta efter pumpen!
Så det blir Tank - Ev grovsil - Pump - Regulator - Förgasare.
Fick du med original bränslepump till AT-satsen, så använd den, den räcker ganska långt, samt du kommer till start fortare...
MVH Basse
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Steve »

Bassek skrev: Fick du med original bränslepump till AT-satsen, så använd den, den räcker ganska långt, samt du kommer till start fortare...
MVH Basse
Den lär nog passa halvdåligt :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Bassek »

Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Steve »

Bassek skrev:Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
Finns burgare till fler som behöver tröst :D

Elpump och regulator är nog faktiskt lättare/snabbare att montera än att bygga om en mekanisk, och då har man framtidssäkrat sen också vad man än vill ta för val(insprutning är väldigt behändigt vid överladdning)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Storthor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons maj 13, 2020 7:29 am
Ort: Hudiksvall

Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.

Inlägg av Storthor »

Steve skrev:
Bassek skrev:Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
Finns burgare till fler som behöver tröst :D

Elpump och regulator är nog faktiskt lättare/snabbare att montera än att bygga om en mekanisk, och då har man framtidssäkrat sen också vad man än vill ta för val(insprutning är väldigt behändigt vid överladdning)
Har bestämt mig, blir bara elpump! Och så sätta filtret på rätt sida förstås Bild vad rekommenderar ni att ha för "pre filter" innan pumpen?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Bild
Senast redigerad av Storthor den mån maj 25, 2020 9:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar