Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Tjabba! Tänkte presentera mitt kommande projekt samt ställa lite frågor till alla kunniga här på sävar.
Jag heter Valdemar och har skaffat mig en Amazon från -61 med b18, jag kallar projektet 8-ball och planen är en "rullande restorering" till ett bra bruks skick, sen slog det mig att det hade varit jävligt ballt med lite turbo ljud under huven! Så då har jag läst på om förgasarturbo då jag tycker det är fränt med lite "old school" samt att jag inte är ute efter någon herre jösses effekt utan bara bättre drag å gött ljud!
Tanken är att bygga ett simpelt
och funktionellt system, då bilen kommer användas till att köras på gata så vill att den ska gå så jämt som möjligt genom hela registret.
Har bra möjligheter att att tillverka egna detaljer då jag har tillgång till maskinverkstad med allt från CNC maskiner till tigsvetsar.
Kommer köra på oöppnad motor till att börja med, planen är att köra tryckturbo utan intercooler med grenrörsadapter och antagligen 13c turbo från 940. Bränslegtrycksregulator å el pump från kg trimning. Blir lite värre tändspole och ignitor tändsystem, samt Bresbandslambda å annat lull lull.
Det leder mig då till några frågor.
Val av förgasare: dubbla eller enkel su? 32/36 weber? Motorcykel förgasare? Stromberg? Weber 40-45?
Val av turbo: 13c? 19t? Td04? Man vill ju gärna ha enbart olje kyl å intern waste gate, kke finns nån "kina" turbo för bra peng?
Ställa tändningen: vilket är bästa sättet att få till tändkurvan? Nån msd låda?
Otroligt tacksam för svar och länkar!
Kommer följa upp den här tråden med lite mer frågor och uppdatera hur det går med bygget!
Här kommer några bilder på bilen!
Bild1
Bild2
Bild3
Finns även på instagram om man vill in å kika
Instagram
Jag heter Valdemar och har skaffat mig en Amazon från -61 med b18, jag kallar projektet 8-ball och planen är en "rullande restorering" till ett bra bruks skick, sen slog det mig att det hade varit jävligt ballt med lite turbo ljud under huven! Så då har jag läst på om förgasarturbo då jag tycker det är fränt med lite "old school" samt att jag inte är ute efter någon herre jösses effekt utan bara bättre drag å gött ljud!
Tanken är att bygga ett simpelt
och funktionellt system, då bilen kommer användas till att köras på gata så vill att den ska gå så jämt som möjligt genom hela registret.
Har bra möjligheter att att tillverka egna detaljer då jag har tillgång till maskinverkstad med allt från CNC maskiner till tigsvetsar.
Kommer köra på oöppnad motor till att börja med, planen är att köra tryckturbo utan intercooler med grenrörsadapter och antagligen 13c turbo från 940. Bränslegtrycksregulator å el pump från kg trimning. Blir lite värre tändspole och ignitor tändsystem, samt Bresbandslambda å annat lull lull.
Det leder mig då till några frågor.
Val av förgasare: dubbla eller enkel su? 32/36 weber? Motorcykel förgasare? Stromberg? Weber 40-45?
Val av turbo: 13c? 19t? Td04? Man vill ju gärna ha enbart olje kyl å intern waste gate, kke finns nån "kina" turbo för bra peng?
Ställa tändningen: vilket är bästa sättet att få till tändkurvan? Nån msd låda?
Otroligt tacksam för svar och länkar!
Kommer följa upp den här tråden med lite mer frågor och uppdatera hur det går med bygget!
Här kommer några bilder på bilen!
Bild1
Bild2
Bild3
Finns även på instagram om man vill in å kika
Senast redigerad av Storthor den lör maj 23, 2020 5:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Säg ju inte dum ut den där
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Leta rätt på ett par dellorto 40
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Kul projekt!
Weber 45:or fungerar om du ser till att de har plastflottörer, de i mässing har en tendens att se ut som russin efter lite laddtryck.
Tror fajs har plastflottörer, jag köpte dellorto flottörer till mina weber.
Glöm inte bort koppling och växellåda, m40 börjar väl vara rätt sällsynt nu och är inte hållbaraste men du kommer väl bara enhjula så det kanske fungerar.
Weber 45:or fungerar om du ser till att de har plastflottörer, de i mässing har en tendens att se ut som russin efter lite laddtryck.
Tror fajs har plastflottörer, jag köpte dellorto flottörer till mina weber.
Glöm inte bort koppling och växellåda, m40 börjar väl vara rätt sällsynt nu och är inte hållbaraste men du kommer väl bara enhjula så det kanske fungerar.
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Tack och bock!robinb3rgsten skrev:Säg ju inte dum ut den där
Blir nog i framtiden!Manfred skrev:Leta rätt på ett par dellorto 40
Ja känns grymt kul å komma igång i garaget! var inne på weber, och i framtiden blir det nog så men ramlade över delar av ett AT-kit från 240 så blir en enkel strombergare till att börja med. Har funderat hur man ska gör med drivlinan men tänker bygga turbo först så får vi se vad som går sönder...Drakir skrev:Kul projekt!
Weber 45:or fungerar om du ser till att de har plastflottörer, de i mässing har en tendens att se ut som russin efter lite laddtryck.
Tror fajs har plastflottörer, jag köpte dellorto flottörer till mina weber.
Glöm inte bort koppling och växellåda, m40 börjar väl vara rätt sällsynt nu och är inte hållbaraste men du kommer väl bara enhjula så det kanske fungerar.
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Har börjat på lite smått, ropade hem delar av ett AT-kit på tradera så nu är turbo, tryckbox och förgasare klart iallafall. Skissade också upp soppa systemet lite snabbt. Planen är att köra på 240 soppafilter (hade hemma), nån insprutspump på vip brytare så när man bara åker till jobbet å inte laddar nått så kan man stänga av och köra på orginalpumpen, samt en malpassi BTR. Blir nog AN10 (5/8) alu rör till både matning och retur från tanken.
Här är tryckbox, turbo och förgasare
Turbo!
Här är skissen på soppasystemet
Soppasystem
BTR´en köper en med dubbla utgångar då det finns framtidsplaner på dubbla förgasare
BTR
Känns grymt kul att det är folk som är intresserade här på forumet så bara att fortsätta komma med länkar och tips!
Lägger in en bonus bild på när jag var ute och åkte i helgen!
AMAZON
Här är tryckbox, turbo och förgasare
Turbo!
Här är skissen på soppasystemet
Soppasystem
BTR´en köper en med dubbla utgångar då det finns framtidsplaner på dubbla förgasare
BTR
Känns grymt kul att det är folk som är intresserade här på forumet så bara att fortsätta komma med länkar och tips!
Lägger in en bonus bild på när jag var ute och åkte i helgen!
AMAZON
Senast redigerad av Storthor den sön maj 24, 2020 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Varför krångla till det med flera pumpar osv, kör en insprutningspump och en vettig regulator.
Att ha flera är bara fler felkällor.
Att ha flera är bara fler felkällor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Tanken är vell att det gå billigt när man bara puttrar runt men kke är lika bra att bara ta bort orginal pumpen och "sätta för" hålet.The skrev:Varför krångla till det med flera pumpar osv, kör en insprutningspump och en vettig regulator.
Att ha flera är bara fler felkällor.
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Hur tänkte du nu?
Tar ju inte mer soppa för att du kör med en insprutningspump, det styr ju högerfoten och förgasaren...
Tar ju inte mer soppa för att du kör med en insprutningspump, det styr ju högerfoten och förgasaren...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Det har du rätt i, kke sparar nån krona för att det spikar om man gasar för mycket ääh blir å täcka för pump hålet då!The skrev:Hur tänkte du nu?
Tar ju inte mer soppa för att du kör med en insprutningspump, det styr ju högerfoten och förgasaren...
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Typ något sånt här?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Hej.
Ang ditt bränslesystem så SKA filtret sitta efter pumpen!
Så det blir Tank - Ev grovsil - Pump - Regulator - Förgasare.
Fick du med original bränslepump till AT-satsen, så använd den, den räcker ganska långt, samt du kommer till start fortare...
MVH Basse
Ang ditt bränslesystem så SKA filtret sitta efter pumpen!
Så det blir Tank - Ev grovsil - Pump - Regulator - Förgasare.
Fick du med original bränslepump till AT-satsen, så använd den, den räcker ganska långt, samt du kommer till start fortare...
MVH Basse
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Den lär nog passa halvdåligtBassek skrev: Fick du med original bränslepump till AT-satsen, så använd den, den räcker ganska långt, samt du kommer till start fortare...
MVH Basse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
MVH Basse
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Finns burgare till fler som behöver tröstBassek skrev:Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
Elpump och regulator är nog faktiskt lättare/snabbare att montera än att bygga om en mekanisk, och då har man framtidssäkrat sen också vad man än vill ta för val(insprutning är väldigt behändigt vid överladdning)
Re: Volvo Amazon -61 "Projekt 8-ball" Förgasar turbo.
Har bestämt mig, blir bara elpump! Och så sätta filtret på rätt sida förstås vad rekommenderar ni att ha för "pre filter" innan pumpen?Steve skrev:Finns burgare till fler som behöver tröstBassek skrev:Nu får du stoppa in en burgare Steve, det kan ju inte va svårare att tillverka en adapter till bränslepumpen än att krångla till hela bränslesystenet...
MVH Basse
Elpump och regulator är nog faktiskt lättare/snabbare att montera än att bygga om en mekanisk, och då har man framtidssäkrat sen också vad man än vill ta för val(insprutning är väldigt behändigt vid överladdning)
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Senast redigerad av Storthor den mån maj 25, 2020 9:47 am, redigerad totalt 1 gånger.