Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

PPRMicke skrev:
johan johansson skrev: sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten
Hej Johan
VW motorena är ganska sköra i botten (3 ramlager) om man
skall varva cirka 8500
Turbon jag har liggande är en t3-t4 ar62/ 82
Men jag är inte främande för förslag på turbo
/// Micke

ricktigt fin motor du bygger :thumbright: om man tittar på delarna som påvärkar andningen av motorn lite mer som kam värden, topp värden som flöden och min aria, grenrör och insugnings dim så kanse vi kan tipsa om en lämplig turbo, för som johan nämde så käns det lite spett på en sån fin motor.
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Hej Jens
Jag skulle vara tacksam om hjälp med turbo till maskin
Pinnen jag skall använda är ganska snäll i vw värden som är 13.7mm lyft
på ventilen och 310 grader duration
Jag har inte fått klar födesbänken än så jag vet inte hur mycket dom flödar nu Men cb påstår att de skall flöda cirka 200 vid 0.400@25"
/// Micke
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

jag skulle rekomendera en hx 52 eller 55 tror det skulle bli fin fint.

alt en borgwarner 364

här finns ju en del turbomatade folkor i v-ås och flera med över 400 whp
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med johan en HX55 med 66 in och 82 ut och med T6 fläns och ca 22# avgashus skulle sitta fint. på 2 bar ska den nog ge mot en +600motor hk med mer att ge, och fullt tryck från ca 5000rpm.

borg warner som sakt va är fina också.
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Flitens lampa lyser i kungälv!

Bild
Sista borrning innan hening av loppen

Bild
Stressplattor monterade
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Hej på er alla
Väntar på cyllana skall komma till baka från honing så man kan montera i hop maskin :lol:
Jag blev sugen å köra lite i år så man fick plocka ihop en skrot motor
på 1915cc som skall gå 21-22/8 på scc (norge) :doh:
//// Micke
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jadu, följt hela tråden under tidens gång och kan ju säga att även om jag hade haft alla de verktyg och maskiner till detta så hade det bara blitt pankaka av allt. Är sjukt imponerad av allt du gör!! Hoppas få se denna motorn i bänken snart! :)
//Christian
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

fräsigt bygge :lol: har det hänt nåt på sistonne?
vet du om nån isärsågad topp? gärna tvärs genom insugskanal så man ser godstjocklek
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

pvmannen karlsson skrev:fräsigt bygge :lol: har det hänt nåt på sistonne?
vet du om nån isärsågad topp? gärna tvärs genom insugskanal så man ser godstjocklek
Hej
Vi har en kille här uppe i gbg som brukar såga i sär toppar innan han filar
med mycket bra resultat
Du kan sända ett pm han
Killen heter Vesa som hänger här
/// Micke
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Micke har varit i byggartagen igen, han får berätta! Här är lite bilder iaf

Bild

Bild
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Anledningen till lätta avgashuset är att behålla samma balans i bilen som
innan turbo bytet
Jag blev skadad när jag arbetade med stcc bilar och prostock
hur mycket viktbalansen kunde göra på ett varv eller vad man hittade tiondelar på strippen :lol:
/// Micke
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Motorbygge till folkvagn

Inlägg av PPRMicke »

Hej
Nu har cyllana kommit hem från hening efter lite om vägar
Motor specen har ändras med en annan vevaxel och kam
Jag har byggt färdit flödesbänken
Mycket av min tiden har gåtåt att testa bänken
Det kommer bilder snart
/// Micke
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbygge till folkvagn

Inlägg av jonas_linder »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
pekka kiiskilä
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Ort: Vara (Helås)

Re: Motorbygge till folkvagn

Inlägg av pekka kiiskilä »

Det ser ju bra ut Mikael så du har tänkt att det sla bl en dräpare av motorn och hållbar förhoppningsvis,

PS: Kan du hjälpa Veikko med tändningen hans halltech vill inte veta av MSD tydligen ingen gnista,
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Motorbygge till folkvagn

Inlägg av PPRMicke »

Hej Pekka
Jag hörde att det funkade nu
Jag har glömt att skriva att det är en drevsats som är special bestäld från sf i finland
Som räknas landa här i nästa vecka
/// Micke
Skriv svar