Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Blocket nu med typ1 dragstänger och Bmw´s ramlager
Nu är det bara att tillverka axiallager till veven !
/// Micke
Nu är det bara att tillverka axiallager till veven !
/// Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Axiallager
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Vi har diskuterat det där med axiallagret som du har gjort. Johan har ju likadant men varför sätter man det i mitten. Om man åker en hård tryckplatta hur påverkar det veven när man kopplar ur. Kanske mer känligt med mkt slag då veven blir lite klenare.
Bara en spåning.. Annars ser det bra ut
Bara en spåning.. Annars ser det bra ut
volvo pv 53 16v
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Tjänare Johan
Det är ett ett problem med wbx och flänsvev att det är så jävla lite plats i framkant på blocket så jag tyckte att det var lättast
att sätta det i mitten på blocket
Jag har funderingar att tillverka ett fräsverktyg för att fräsa planytan för ett axiallager i framkant på wbx blocket
I det gamla wbx motorn var det standar lager plus ett i mitten för att ta upp lasten från tryckplattan
Ps Hur går det för dig
/// Micke
Det är ett ett problem med wbx och flänsvev att det är så jävla lite plats i framkant på blocket så jag tyckte att det var lättast
att sätta det i mitten på blocket
Jag har funderingar att tillverka ett fräsverktyg för att fräsa planytan för ett axiallager i framkant på wbx blocket
I det gamla wbx motorn var det standar lager plus ett i mitten för att ta upp lasten från tryckplattan
Ps Hur går det för dig
/// Micke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Nu har micke varit flitig igen, eller ja, det var ett tag sen, men man har haft fullt upp!!
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Lite mer framsteg
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Jag blev lite trött på bilen efter SCC i norge
Men lusten börjar komma till baka
Så det är vell bara att ta ett djupt tag i plånboken och reda ut detta
/// Micke
Men lusten börjar komma till baka
Så det är vell bara att ta ett djupt tag i plånboken och reda ut detta
/// Micke
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Så var det dax igen och leka lite igen
Efter ett halvår (kanse mer ) har lusten kommit smygande tillbaka på att skruva med skrotet
Så jag skickade över boxen till bigstuff för uppdatering och in byggnad utgång för racepak datasamlare
Så fick man unna sig lite semester i florida för att hämta upp lite prylar plus boxen
lite nya friska bitar till drivlinan
Jag lurade lite på hur jag skulle få ut oljan ur motorn så det blev så här
För hoppnings vis skall skrotet provköras om några veckor
//// Micke
Efter ett halvår (kanse mer ) har lusten kommit smygande tillbaka på att skruva med skrotet
Så jag skickade över boxen till bigstuff för uppdatering och in byggnad utgång för racepak datasamlare
Så fick man unna sig lite semester i florida för att hämta upp lite prylar plus boxen
lite nya friska bitar till drivlinan
Jag lurade lite på hur jag skulle få ut oljan ur motorn så det blev så här
För hoppnings vis skall skrotet provköras om några veckor
//// Micke
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Roligt med uppdatering! Lycka till med fortsatt mekande.
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Hej efter sommarens elände så får man ta nya tag
Bilder på eländet
och
Jag är på gång att byta soppa för slippa eländet
Det blir E85 till början senare att gå över till sprit (mettis)
//// Micke
Bilder på eländet
och
Jag är på gång att byta soppa för slippa eländet
Det blir E85 till början senare att gå över till sprit (mettis)
//// Micke
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Varit på besök hos Micke. Han har ju varit allt annat än flitig med att uppdatera. Några missöden under förra sommaren gjorde att det bara var att riva loss i motorrummet. Förbränningsrummen som syns ovan blev ju inte så fina. Inte nog med det så hittades metallspån i oljefiltret så motorn fick plockas ner. Visade sig vara shims från fördelaraxeln som letat sig in i torrsumppumpens sugsida.. mindre fint.. I övrigt var det inga skador i motorn.
Massa nyheter, allt ska väl inte avslöjas kan tyckas, men några småglimtar bjuds det på. Tanken är att det ska gå ännu fortare och sakerna ska hålla, men som Micke säger, det är ju racing så man får räkna med att saker kan gå sönder.
Ett av de större problemen med att få saker gjorda är att ibland är det svårt att få arbeta ifred
Nya tankar, en för soppa och en för vatten till intercooler
Micke drar vattenledningar med an-kopplingar
I den andra tanken kommer inte längre rymmas vanlig bensin, utan det planeras att gå över till alkohol. E85 till att börja med och sedan methanol. Då krävs lite värre doningar för att leverera tillräckligt med sås
Torrsumpspumpen fick som sagt smaka på metallspån.. otrevligt.. men om inte den går att fixa finns numera en 6-stegs torrsumpspump som kan sköta jobbet.. fräcka prylar
Allt handlar ju inte om effekt och antal hästar. Det gäller att hantera dem och hålla nere rörlig vikt. Lätta hubbar med 1800g bromsskivor
Härifrån sköts bilen (i vanliga fall ligger där såklart inte så mkt bröte, hehe)
Även greppet är viktigt när man ska åka rakt fram, dessutom blev det nytt bultmönster med de nya naven.. chevamönster närmare bestämt
Jag vet att Micke vill vara lite hemlig med vissa saker så därför vågar jag inte lägga upp några närbilder på motorrummet, men en smygbild på ekipaget bjuds det på iaf.
Det kommer säkert fler uppdateringar framöver och förhoppningsvis blir säsongen lite längre denna gången
/// Peter
Massa nyheter, allt ska väl inte avslöjas kan tyckas, men några småglimtar bjuds det på. Tanken är att det ska gå ännu fortare och sakerna ska hålla, men som Micke säger, det är ju racing så man får räkna med att saker kan gå sönder.
Ett av de större problemen med att få saker gjorda är att ibland är det svårt att få arbeta ifred
Nya tankar, en för soppa och en för vatten till intercooler
Micke drar vattenledningar med an-kopplingar
I den andra tanken kommer inte längre rymmas vanlig bensin, utan det planeras att gå över till alkohol. E85 till att börja med och sedan methanol. Då krävs lite värre doningar för att leverera tillräckligt med sås
Torrsumpspumpen fick som sagt smaka på metallspån.. otrevligt.. men om inte den går att fixa finns numera en 6-stegs torrsumpspump som kan sköta jobbet.. fräcka prylar
Allt handlar ju inte om effekt och antal hästar. Det gäller att hantera dem och hålla nere rörlig vikt. Lätta hubbar med 1800g bromsskivor
Härifrån sköts bilen (i vanliga fall ligger där såklart inte så mkt bröte, hehe)
Även greppet är viktigt när man ska åka rakt fram, dessutom blev det nytt bultmönster med de nya naven.. chevamönster närmare bestämt
Jag vet att Micke vill vara lite hemlig med vissa saker så därför vågar jag inte lägga upp några närbilder på motorrummet, men en smygbild på ekipaget bjuds det på iaf.
Det kommer säkert fler uppdateringar framöver och förhoppningsvis blir säsongen lite längre denna gången
/// Peter
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Här har inte hänt så mycket
Var ute på en sväng till belgen med bilen
Som vanligt strulade lite
/// Micke
Var ute på en sväng till belgen med bilen
Som vanligt strulade lite
/// Micke
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Nu har det gått mera än ett år sen sista upp dat
i höstas var man och lekte i bromsbänken då gav den 351whp@1,2bar med en märklig kurva
Jag tappade lusten att skruva i höstas
Fick lite lust i ljulas då blev det ett nytt grenrör på maskin som blev så här (som vanligt blev det mera jobb )
Så fick man försig att köpa en ny koppling det blev en tvåskivig RLR
Så var det vår och man var ganska taggad Då går man å skadarsig så man får hoppa på kryckor i 7 veckor
Nu är det höst igen så man är lite taggad på pilla lite skall försöka att köra på rullar igen
/// Micke
i höstas var man och lekte i bromsbänken då gav den 351whp@1,2bar med en märklig kurva
Jag tappade lusten att skruva i höstas
Fick lite lust i ljulas då blev det ett nytt grenrör på maskin som blev så här (som vanligt blev det mera jobb )
Så fick man försig att köpa en ny koppling det blev en tvåskivig RLR
Så var det vår och man var ganska taggad Då går man å skadarsig så man får hoppa på kryckor i 7 veckor
Nu är det höst igen så man är lite taggad på pilla lite skall försöka att köra på rullar igen
/// Micke
Re: Motorbygge till folkvagn plus växellåda
Sinnessjukt grymt bygge