Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 2:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons apr 13, 2011 9:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Blocket nu med typ1 dragstänger och Bmw´s ramlager :wink:
Nu är det bara att tillverka axiallager till veven ! :roll:
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 14, 2011 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Axiallager

Bild

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 15, 2011 3:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 718
Ort: västerås/turbocity
Vi har diskuterat det där med axiallagret som du har gjort. Johan har ju likadant men varför sätter man det i mitten. Om man åker en hård tryckplatta hur påverkar det veven när man kopplar ur. Kanske mer känligt med mkt slag då veven blir lite klenare.

Bara en spåning.. Annars ser det bra ut

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 15, 2011 3:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Tjänare Johan
Det är ett ett problem med wbx och flänsvev att det är så jävla lite plats i framkant på blocket så jag tyckte att det var lättast
att sätta det i mitten på blocket
Jag har funderingar att tillverka ett fräsverktyg för att fräsa planytan för ett axiallager i framkant på wbx blocket
I det gamla wbx motorn var det standar lager plus ett i mitten för att ta upp lasten från tryckplattan
Ps Hur går det för dig
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 28, 2011 8:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Nu har micke varit flitig igen, eller ja, det var ett tag sen, men man har haft fullt upp!! ;)

Bild

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 03, 2011 12:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Lite mer framsteg

Bild

Bild

Bild

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2011 11:53 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Jag blev lite trött på bilen efter SCC i norge
Men lusten börjar komma till baka
Så det är vell bara att ta ett djupt tag i plånboken och reda ut detta
Bild
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 24, 2012 9:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Så var det dax igen och leka lite igen
Efter ett halvår (kanse mer ) har lusten kommit smygande tillbaka på att skruva med skrotet
Så jag skickade över boxen till bigstuff för uppdatering och in byggnad utgång för racepak datasamlare
Så fick man unna sig lite semester i florida för att hämta upp lite prylar plus boxen
lite nya friska bitar till drivlinan
Bild
Jag lurade lite på hur jag skulle få ut oljan ur motorn så det blev så här
Bild
För hoppnings vis skall skrotet provköras om några veckor
//// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 25, 2012 11:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Roligt med uppdatering! Lycka till med fortsatt mekande.

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 08, 2012 2:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Hej efter sommarens elände så får man ta nya tag
Bilder på eländet
Bild
och
Bild
Jag är på gång att byta soppa för slippa eländet
Det blir E85 till början senare att gå över till sprit (mettis)
//// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 03, 2013 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Inlägg: 325
Ort: Göteborg
Varit på besök hos Micke. Han har ju varit allt annat än flitig med att uppdatera. Några missöden under förra sommaren gjorde att det bara var att riva loss i motorrummet. Förbränningsrummen som syns ovan blev ju inte så fina. Inte nog med det så hittades metallspån i oljefiltret så motorn fick plockas ner. Visade sig vara shims från fördelaraxeln som letat sig in i torrsumppumpens sugsida.. mindre fint.. I övrigt var det inga skador i motorn.

Massa nyheter, allt ska väl inte avslöjas kan tyckas, men några småglimtar bjuds det på. Tanken är att det ska gå ännu fortare och sakerna ska hålla, men som Micke säger, det är ju racing så man får räkna med att saker kan gå sönder.

Ett av de större problemen med att få saker gjorda är att ibland är det svårt att få arbeta ifred
Bild

Nya tankar, en för soppa och en för vatten till intercooler
Bild

Micke drar vattenledningar med an-kopplingar
Bild

I den andra tanken kommer inte längre rymmas vanlig bensin, utan det planeras att gå över till alkohol. E85 till att börja med och sedan methanol. Då krävs lite värre doningar för att leverera tillräckligt med sås
Bild

Torrsumpspumpen fick som sagt smaka på metallspån.. otrevligt.. men om inte den går att fixa finns numera en 6-stegs torrsumpspump som kan sköta jobbet.. fräcka prylar :)
Bild

Allt handlar ju inte om effekt och antal hästar. Det gäller att hantera dem och hålla nere rörlig vikt. Lätta hubbar med 1800g bromsskivor
Bild

Härifrån sköts bilen (i vanliga fall ligger där såklart inte så mkt bröte, hehe)
Bild

Även greppet är viktigt när man ska åka rakt fram, dessutom blev det nytt bultmönster med de nya naven.. chevamönster närmare bestämt
Bild

Jag vet att Micke vill vara lite hemlig med vissa saker så därför vågar jag inte lägga upp några närbilder på motorrummet, men en smygbild på ekipaget bjuds det på iaf.
Bild

Det kommer säkert fler uppdateringar framöver och förhoppningsvis blir säsongen lite längre denna gången

/// Peter

_________________
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2013 8:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Här har inte hänt så mycket
Var ute på en sväng till belgen med bilen
Som vanligt strulade lite
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 11, 2014 4:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Nu har det gått mera än ett år sen sista upp dat
i höstas var man och lekte i bromsbänken då gav den 351whp@1,2bar med en märklig kurva
Bild
Jag tappade lusten att skruva i höstas
Fick lite lust i ljulas då blev det ett nytt grenrör på maskin som blev så här (som vanligt blev det mera jobb )
Bild
Så fick man försig att köpa en ny koppling det blev en tvåskivig RLR
Bild
Så var det vår och man var ganska taggad Då går man å skadarsig så man får hoppa på kryckor i 7 veckor
Nu är det höst igen så man är lite taggad på pilla lite skall försöka att köra på rullar igen
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 11, 2014 5:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Inlägg: 18
Ort: Tidan
Sinnessjukt grymt bygge


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 11, 2014 7:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 108
Ort: Bohus/kungälv
Tack för det moffa 699 (man är lite tokig så blir det så ) '
Lite mera bilder
Nytillverkade centrum i 7075
Bild
så här blir dom när dom är färdiga ( 3680 gram st)
Bild
så var det lite till som man fick dit i vinter för att staga upp drivlinan
Bild
den lille avklädd
Bild
så här ser det ut bakåt från insidan
Bild
/// Micke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MotorKnyttet och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010