Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi

Inlägg av PPRMicke »

Motorbygge där ett wasserboxerblock används till en luftkyld motor.

- Wasserboxer block modifierat för luftkylning.
- CB Performance Competation Eliminator med 44x38mm titanventiler.
- Foder från diesel
- CB performance vevaxel med 78mm slag
- JE 96mm smida kolvar med 22mm kolvbult och 28mm kolvbultshöjd
- SCAT H-stakar (lite hemliga)
- Kam 14mm lyft och ??? duration
- BigStuff3 styrsystem
- MSD tändning
- T3/T4-hybrid alternativt hx40

Bild
Bortbearbetning av vattenmantlar

Bild
Slutbearbetning för däckplan

Bild
Så här ser ett obearbetat block ut invändigt.

Bild
Bearbetning av lyftargalleri för att kammen skall gå runt 8)

Bild
Förberedelser för förminskningsbussning till lyftaren.

Bild
Tillverkning av lyftarbussningar eftersom lyftarna från typ1 (bubblamotor) är 19mm och wasserboxerblocket har 24mm lyftare.

Bild
Färdiga bussningar

Bild
Cylinderämne från KS till dieselmotor. 90mm invändigt 120mm utvändigt!!

Bild
Efter lite grovbearbetning.

Bild
Grovbearbetning i princip färdig utvändigt. Väntar på kolvar (96mm JE) från usa innan bearbetning invändigt.

Fick tyvärr börja med ett sidoprojekt(flödesbänk) så uppdateringar kommer när det händer något.

mvh Micke
Senast redigerad av PPRMicke den ons apr 19, 2017 5:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

intressant, varför valde du att börja från ett wasser block, större borr? om jag inte missminner mej så är wassertopparna ganska bra, går att modda ganska lätt så man bara kör vatten i toppen...men nog om det. :)


/Andre'
power
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?

Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

norrback skrev:intressant, varför valde du att börja från ett wasser block, större borr? om jag inte missminner mej så är wassertopparna ganska bra, går att modda ganska lätt så man bara kör vatten i toppen...men nog om det. :)


/Andre'
Hej Andre
Wbx blocket är det starkaste i vw familjen
Det har blivet en kul ide att få ut så mycket som möjligt ur ett standar block
Ps vatten är inget kul
/// Micke :)
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

j björk skrev:Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?

Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
Jag använder mushroom lyftare som har en skalle som är 29mm
för att få ner den levande vikten
Ps Jag kollar om det går att gå ner till 16mm i skaftet för att levande vikten skall minska
/// Micke
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Detta ser ut att bli riktigt coolt. Var fick du tag i Kolbenschmidt fodrena?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Karl Buchka skrev:Detta ser ut att bli riktigt coolt. Var fick du tag i Kolbenschmidt fodrena?
foderämnena köpte jag hos wallens i gbg
http://www.wallensmotor.se/
men du kan även köpa hos Gete motordelar http://www.getemotordelar.se/
Priset är cirka 900kr st
/// Micke
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Inlägg av Erikwdt »

Aah, mycket fränt med fläktfolk som vill åka fort.
Ska bli kul att följa denna tråd. :thumbright:
Har du ngn mer tråd här med info. om bilen?
Skulle va kul att läsa lite om den mä... :D
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Erikwdt skrev:Aah, mycket fränt med fläktfolk som vill åka fort.
Ska bli kul att följa denna tråd. :thumbright:
Har du ngn mer tråd här med info. om bilen?
Skulle va kul att läsa lite om den mä... :D
Bilen är en 67a jag byggde på sent 90tal för att köra i S/S med en 2180cc förgasar motor med mig i vägde den 672kg(tävlingsvikt 670)
Sen på 2000talet var det en kompis (vesa) som lurade mig att köra med turbo
Så det blev en 1915cc med dubbel turbo med framgång
2005 byggdes bilen om med ny bur och motor en massa andra saker
Motorn 1915cc med enkel turbo bromsades till 251kw/422nm@1.6bar på hjulen hos jpm
Idag väger bilen 783kg med förare
/// Micke
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

ej att förglömma så är ju wasser blocket i alu och typ 1 i magnesium.
sen är det ju grövre lager i wasser

sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns juh t3-t4 som kirrar nästan 900hk ;)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Intressant bygge :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Inlägg av PPRMicke »

johan johansson skrev:ej att förglömma så är ju wasser blocket i alu och typ 1 i magnesium.
sen är det ju grövre lager i wasser

sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten
Hej Johan
VW motorena är ganska sköra i botten (3 ramlager) om man
skall varva cirka 8500
Turbon jag har liggande är en t3-t4 ar62/ 82
Men jag är inte främande för förslag på turbo
/// Micke
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

PPRMicke skrev:Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
Bild
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Skriv svar