Sida 1 av 9

Motorbygge till folkvagn plus växellåda Nytt chassi

Postat: ons maj 12, 2010 9:51 pm
av PPRMicke
Motorbygge där ett wasserboxerblock används till en luftkyld motor.

- Wasserboxer block modifierat för luftkylning.
- CB Performance Competation Eliminator med 44x38mm titanventiler.
- Foder från diesel
- CB performance vevaxel med 78mm slag
- JE 96mm smida kolvar med 22mm kolvbult och 28mm kolvbultshöjd
- SCAT H-stakar (lite hemliga)
- Kam 14mm lyft och ??? duration
- BigStuff3 styrsystem
- MSD tändning
- T3/T4-hybrid alternativt hx40

Bild
Bortbearbetning av vattenmantlar

Bild
Slutbearbetning för däckplan

Bild
Så här ser ett obearbetat block ut invändigt.

Bild
Bearbetning av lyftargalleri för att kammen skall gå runt 8)

Bild
Förberedelser för förminskningsbussning till lyftaren.

Bild
Tillverkning av lyftarbussningar eftersom lyftarna från typ1 (bubblamotor) är 19mm och wasserboxerblocket har 24mm lyftare.

Bild
Färdiga bussningar

Bild
Cylinderämne från KS till dieselmotor. 90mm invändigt 120mm utvändigt!!

Bild
Efter lite grovbearbetning.

Bild
Grovbearbetning i princip färdig utvändigt. Väntar på kolvar (96mm JE) från usa innan bearbetning invändigt.

Fick tyvärr börja med ett sidoprojekt(flödesbänk) så uppdateringar kommer när det händer något.

mvh Micke

Postat: tor maj 13, 2010 5:51 am
av norrback
intressant, varför valde du att börja från ett wasser block, större borr? om jag inte missminner mej så är wassertopparna ganska bra, går att modda ganska lätt så man bara kör vatten i toppen...men nog om det. :)


/Andre'

Postat: tor maj 13, 2010 9:45 am
av j björk
Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?

Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?

Postat: tor maj 13, 2010 11:51 am
av PPRMicke
norrback skrev:intressant, varför valde du att börja från ett wasser block, större borr? om jag inte missminner mej så är wassertopparna ganska bra, går att modda ganska lätt så man bara kör vatten i toppen...men nog om det. :)


/Andre'
Hej Andre
Wbx blocket är det starkaste i vw familjen
Det har blivet en kul ide att få ut så mycket som möjligt ur ett standar block
Ps vatten är inget kul
/// Micke :)

Postat: tor maj 13, 2010 12:01 pm
av PPRMicke
j björk skrev:Intressant, men varför gå ner i lyftarstorlek?

Måste väl vara bättre med större lyftare, men det kanske inte finns kammar som drar nytta av det?
Jag använder mushroom lyftare som har en skalle som är 29mm
för att få ner den levande vikten
Ps Jag kollar om det går att gå ner till 16mm i skaftet för att levande vikten skall minska
/// Micke

Postat: tor maj 13, 2010 12:19 pm
av Karl Buchka
Detta ser ut att bli riktigt coolt. Var fick du tag i Kolbenschmidt fodrena?

Postat: tor maj 13, 2010 2:02 pm
av PPRMicke
Karl Buchka skrev:Detta ser ut att bli riktigt coolt. Var fick du tag i Kolbenschmidt fodrena?
foderämnena köpte jag hos wallens i gbg
http://www.wallensmotor.se/
men du kan även köpa hos Gete motordelar http://www.getemotordelar.se/
Priset är cirka 900kr st
/// Micke

Postat: tor maj 13, 2010 2:09 pm
av Erikwdt
Aah, mycket fränt med fläktfolk som vill åka fort.
Ska bli kul att följa denna tråd. :thumbright:
Har du ngn mer tråd här med info. om bilen?
Skulle va kul att läsa lite om den mä... :D

Postat: tor maj 13, 2010 4:42 pm
av PPRMicke
Erikwdt skrev:Aah, mycket fränt med fläktfolk som vill åka fort.
Ska bli kul att följa denna tråd. :thumbright:
Har du ngn mer tråd här med info. om bilen?
Skulle va kul att läsa lite om den mä... :D
Bilen är en 67a jag byggde på sent 90tal för att köra i S/S med en 2180cc förgasar motor med mig i vägde den 672kg(tävlingsvikt 670)
Sen på 2000talet var det en kompis (vesa) som lurade mig att köra med turbo
Så det blev en 1915cc med dubbel turbo med framgång
2005 byggdes bilen om med ny bur och motor en massa andra saker
Motorn 1915cc med enkel turbo bromsades till 251kw/422nm@1.6bar på hjulen hos jpm
Idag väger bilen 783kg med förare
/// Micke

Postat: lör maj 15, 2010 6:00 pm
av PPRMicke
Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke

Postat: lör maj 15, 2010 10:53 pm
av johan johansson
ej att förglömma så är ju wasser blocket i alu och typ 1 i magnesium.
sen är det ju grövre lager i wasser

sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten

Postat: sön maj 16, 2010 7:14 am
av Kadett4wd
Det finns juh t3-t4 som kirrar nästan 900hk ;)

Postat: sön maj 16, 2010 9:09 am
av subw000fer
Intressant bygge :thumbright:

Postat: sön maj 16, 2010 9:43 am
av PPRMicke
johan johansson skrev:ej att förglömma så är ju wasser blocket i alu och typ 1 i magnesium.
sen är det ju grövre lager i wasser

sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten
Hej Johan
VW motorena är ganska sköra i botten (3 ramlager) om man
skall varva cirka 8500
Turbon jag har liggande är en t3-t4 ar62/ 82
Men jag är inte främande för förslag på turbo
/// Micke

Postat: sön maj 16, 2010 12:30 pm
av jonas_linder
PPRMicke skrev:Idag har det hänt lite till
Wbx bultdelning är inte samma som vw typ1 så det var bara att starta svetsen sen fick man grov fräsa lite
http://lh5.ggpht.com/_0jcuKAWlZKM/S-7Si ... CN0467.JPG
/// Micke
Bild