Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 6:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2010 1:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
PPRMicke skrev:
johan johansson skrev:
sen en fråga om du bygger en botten som ska palla 7-800 hk varför ska du då ha en t3-t4 låter ju grymt liten

Hej Johan
VW motorena är ganska sköra i botten (3 ramlager) om man
skall varva cirka 8500
Turbon jag har liggande är en t3-t4 ar62/ 82
Men jag är inte främande för förslag på turbo
/// Micke



ricktigt fin motor du bygger :thumbright: om man tittar på delarna som påvärkar andningen av motorn lite mer som kam värden, topp värden som flöden och min aria, grenrör och insugnings dim så kanse vi kan tipsa om en lämplig turbo, för som johan nämde så käns det lite spett på en sån fin motor.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2010 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
Hej Jens
Jag skulle vara tacksam om hjälp med turbo till maskin
Pinnen jag skall använda är ganska snäll i vw värden som är 13.7mm lyft
på ventilen och 310 grader duration
Jag har inte fått klar födesbänken än så jag vet inte hur mycket dom flödar nu Men cb påstår att de skall flöda cirka 200 vid 0.400@25"
/// Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2010 5:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
jag skulle rekomendera en hx 52 eller 55 tror det skulle bli fin fint.

alt en borgwarner 364

här finns ju en del turbomatade folkor i v-ås och flera med över 400 whp

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 02, 2010 6:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
jag håller med johan en HX55 med 66 in och 82 ut och med T6 fläns och ca 22# avgashus skulle sitta fint. på 2 bar ska den nog ge mot en +600motor hk med mer att ge, och fullt tryck från ca 5000rpm.

borg warner som sakt va är fina också.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 04, 2010 1:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Flitens lampa lyser i kungälv!

Bild
Sista borrning innan hening av loppen

Bild
Stressplattor monterade

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2010 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
Hej på er alla
Väntar på cyllana skall komma till baka från honing så man kan montera i hop maskin :lol:
Jag blev sugen å köra lite i år så man fick plocka ihop en skrot motor
på 1915cc som skall gå 21-22/8 på scc (norge) :doh:
//// Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2010 9:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Inlägg: 616
Ort: Göteborg
Jadu, följt hela tråden under tidens gång och kan ju säga att även om jag hade haft alla de verktyg och maskiner till detta så hade det bara blitt pankaka av allt. Är sjukt imponerad av allt du gör!! Hoppas få se denna motorn i bänken snart! :)

_________________
//Christian


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 05, 2010 9:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Inlägg: 205
Ort: laholm
fräsigt bygge :lol: har det hänt nåt på sistonne?
vet du om nån isärsågad topp? gärna tvärs genom insugskanal så man ser godstjocklek

_________________
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 06, 2010 4:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
pvmannen karlsson skrev:
fräsigt bygge :lol: har det hänt nåt på sistonne?
vet du om nån isärsågad topp? gärna tvärs genom insugskanal så man ser godstjocklek

Hej
Vi har en kille här uppe i gbg som brukar såga i sär toppar innan han filar
med mycket bra resultat
Du kan sända ett pm han
Killen heter Vesa som hänger här
/// Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2010 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Micke har varit i byggartagen igen, han får berätta! Här är lite bilder iaf

Bild

Bild

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2010 8:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
Anledningen till lätta avgashuset är att behålla samma balans i bilen som
innan turbo bytet
Jag blev skadad när jag arbetade med stcc bilar och prostock
hur mycket viktbalansen kunde göra på ett varv eller vad man hittade tiondelar på strippen :lol:
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 9:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
Hej
Nu har cyllana kommit hem från hening efter lite om vägar
Motor specen har ändras med en annan vevaxel och kam
Jag har byggt färdit flödesbänken
Mycket av min tiden har gåtåt att testa bänken
Det kommer bilder snart
/// Micke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 10:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 20, 2011 8:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Inlägg: 26
Ort: Vara (Helås)
Det ser ju bra ut Mikael så du har tänkt att det sla bl en dräpare av motorn och hållbar förhoppningsvis,

PS: Kan du hjälpa Veikko med tändningen hans halltech vill inte veta av MSD tydligen ingen gnista,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 20, 2011 11:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Inlägg: 113
Ort: Bohus/kungälv
Hej Pekka
Jag hörde att det funkade nu
Jag har glömt att skriva att det är en drevsats som är special bestäld från sf i finland
Som räknas landa här i nästa vecka
/// Micke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik_Steen, Joakim Borg och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010