Sida 1 av 38

Rogers Garage&hobbys ; Sävarturbo merch

Postat: sön sep 26, 2010 6:13 pm
av Roger Berglund
Skriver om Först inlägget , vart så grötigt tycker jag..

Lite av Motor Konceptet då!
  • Insug för dubbla dellorto 40is. Fixat

    Dellorto Dhla 40 Turbo tätade Fixat

    Ajden grenrör , ps splittad hela vägen , T03 fläns. Fixat

    HX40 med 16avgashus ,T03 Fixat

    Saab turbo tryckplatta + sinterlamell + arp bultar Fixat

    Arp bultar till Svänghjulet Fixat

    Avgasystem i Rostfritt 3" liknande orginal system Fixat

    Msd 6al + Blaster 2 Spole Fixat

    Vems Round BB-lamda Fixat

    PFF 3 tums Dumpventil Fixat

    Wastegate som är moddad av Jens Gustavsson på Sävarturbo.se Fixat

    M40 sprängkåpa för b21 + addapter för Getrag 262 låda ( volvo m50 låda )fixat

    Downpipe i Rostfritt 3 tum Inte klart ännu/ inte på börjat

    Plenum Inte klart ännu/ inte på börjat

    Bränsle system Inte klart ännu/ inte på börjat
Så här ser då bilen ut ( har inte orginaltakräcket på men det finns ;) )

Bild


Bild

Bild

Bild


Den enda bilden jag hade på hx40in men dock med fel avgashus och fel bil ;)
Bild

Postat: ons okt 06, 2010 7:43 pm
av Roger Berglund
I veckan har man hunnit med lite och ingenting, fått bort avgashuset på turbon , byte te T3 fläns 16 avgashus.

smäckat dit Insuget samt förgasarna för att se hur mkt plats det vart..
och det vart inte så värst mkt plats kvar innan det tar i bromsservot
så det blir väl te och beställa nissan micra broms servo så man kan bygga ett halv seriöst plenum :hihi:

sen idag så trillade det in en fräsh 531 topp med A-kamaxel ( skall byta kamaxel ).

E-rör nmr 14 till mina dellorto förgasare :twisted: .

Nu är det bara några små detaljer som saknas för att kunna bygga klart 244an igentligen men..största prioteringen är fortfarande 142an men det är lite svårt med en hand kort i vissa lägen.

justja jag beställade En helt nytt kompressorhjul till hx40in också :lol: :hihi:

Postat: tor okt 07, 2010 5:30 pm
av Roger Berglund
Bild

Bild

Bild


like a gloove :hihi:

sku haft nån lite rockigare kamaxel en A-kamaxeln te min 531 topp.

Postat: tor okt 07, 2010 5:56 pm
av Ersviken
Ser ju perfekt ut det där!
Vad fick du ge för ett nytt kompressorhjul föresten? (du såg ju hur det som satt på min turbo såg ut) :twisted:

Postat: tor okt 07, 2010 5:58 pm
av Roger Berglund
Ersviken skrev:Ser ju perfekt ut det där!
Vad fick du ge för ett nytt kompressorhjul föresten? (du såg ju hur det som satt på min turbo såg ut) :twisted:
ja det börjar ju ta sig trots allt :hihi:


Med frakt och hela kalaset så kostade det så mycket som 1378 kr :).

Postat: mån nov 01, 2010 9:13 pm
av Roger Berglund
Det här bygget ska inte spåra ur !, har gömt undan rondellen för att inga missöden skall ske!

det här blir den nya projekt bilen eftersom 142an spårade ur totalt samt hade man inte riktigt kunskapen& orken för att bygga klart den.

denna Pjäs lär väl rulla innan sommarn iaf med tanke på man har allt liggandes :thumbright:

Postat: mån nov 01, 2010 10:23 pm
av Deztallica
Låt bli kapen så kan det här bli roligt! :hihi:

Postat: tor nov 11, 2010 2:34 pm
av Roger Berglund
Deztallica skrev:Låt bli kapen så kan det här bli roligt! :hihi:
det enda jag har gjort hittils är att kapa lite i fronten för att få plats med intercoolern,det är det enda ingreppet hittills :)

Postat: tor nov 11, 2010 2:40 pm
av Jens Gustavsson
tipps! bygg minst 3.5" down pipe och avgasystem annars kan det bli onödigt sent ladd och skenande avgastryck på rpm.

blir nog en kul bil :thumbright:

Postat: tor nov 11, 2010 8:39 pm
av Roger Berglund
Jens Gustavsson skrev:tipps! bygg minst 3.5" down pipe och avgasystem annars kan det bli onödigt sent ladd och skenande avgastryck på rpm.

blir nog en kul bil :thumbright:
jag provar väl med 3 tum hela vägen sen får ja väl bygga om downpipen till 3,5 tum sen resten 3 tum och se om man märker någon större skillnad?.

hoppas också de ska bli en rolig bil som man kan använda mycket :), orginal utseende prioteras vilket du kanske såg idag 8)

Postat: tor nov 11, 2010 9:09 pm
av Roger Berglund
Jadå lite har då hänt sen sist, slipad in delningsväggen så den passar bra mot wastegaten :)

tvättat upp Sprängkåpan , addapter + växelåda på jobbet så nu skiner det,roligare och montera dit då också :lol:

Intercooler fästet är fixat , ska bara fixa några distanser på cirka 3-cm styck ungefär så man får upp intercoolern en bit.

sen för att ja sku få dit växelådan så var ja tvungen och ta volvo m40 utrampningslager ( stål ) och svarva det invändigt för att passa på lådan.
så nu åter står det bara att montera lådan och hoppas att allt lirar :shock:
ah och byta medbringare till modell mindre, min 75a har ju 140 kardan så den är ju riktigt spe..men men orkar inte jaga rätt på någonstörre axel så kör skiten ur 140 kardanen sen byter ja ..

och saabtryckplattan + sinterlamellen sitter redan där nu 8)

ja det var väl ungefär allt för denna gången :mrgreen:

Postat: tor nov 18, 2010 4:14 pm
av Roger Berglund
Nu är drivlinan komplett :thumbright:, den består av Saab turbo tryck platta och 4 pucks sinterlamell och Volvo m50 växelåda ( getrag 262 )


Provade att he dit hx40in men tyvärr så passar det inge vidare,skulle få ha ett 16# , t3 , utan inbyggd wastegate så då passar det kanon utan att göra åtverkan på bilen!

Så är det någon som har ett 16#avgashus utan internwastegate till salu så hör av er!


Sen måste ja te och skaffa mig ett fäste så ja kan he fast generator på vänster sidan av motorn, så inte generatorn tar i grenröret.

Sen har jag börjat fundera lite på bränslesystemet, lutar åt Pump i tanken Walbro 255L/h :) , vad tror folket om det ?.

Postat: tor nov 18, 2010 6:08 pm
av Stener
Mycket trevligt projekt, Ös på med bilder! :)

Postat: sön nov 21, 2010 6:21 pm
av Roger Berglund
Vart en liten beställning ikväll :)

Walbro Bränslepump GSS341 - 255L (in tank) :thumbright:

Kommer modifera volvo 240 insprutnings armaturen.
smälla dit walbro pumpen på armaturen och ändra Returen till cirka 10 mm invändig.

så det kommer bli orginal rören fram till BTR ( tar den som satt i 142an ).
sen en Retur på 10 mm invändigt till armaturen.
så då bör ja kunna regleratrycket rätt så man får 0,2 bar :)

+ jag slipper onödigt jobb med catch tank etc :hihi:


sen i veckan kanske Generator fästet kommer också med lite tur 8)

Turbon håller på modiferas lite nu , ska ta och göra en plugg för Wg hålet och ta och svetsa fast det. sen ska Downpipe flänsen modiferas lite ,kommer bilder på det här framöver :thumbright: ( tack för tipset Martin H )

Postat: fre nov 26, 2010 6:32 pm
av Roger Berglund
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild