BMW e30 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

BMW e30 turbo

Inlägg av Henrik Wessman »

Köpt mig ett nytt projekt att leka med i vinter, så 140n får stå å vila tills vädret blir bättre 8)

Köpte en e30 325 av en kompis som motorn knackar i, låter som vevlager lr om de år nån kolvbult lr liknande.

annars sitter de någon annan kam och rostfritt extraktor grenrör på den så de går ganska bra iaf.

Har både en m30b35 och en m20b23, så ja funderar på olika alternativ.

1. laga de som är fel på motorn som sitter i.

2. Använda vev och stakar från b23 blocket och få 2.7L men vet inte hur de funkar som sugis, vet att folk använder det ofta till turbo men. Ni som är mer insatta får gärna ge mig tips! :thumbright:

3. Sätta i m30 motorn, men då behövs de handlas lite andra prylar för att de ska passa.

Är ingen BMW typ egentligen så ni som har några bra idéer får gärna dela med sig, ska bli en körbar budget isbil :lol:


Slänger upp några bilder på pärlan.

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Henrik Wessman den tis nov 27, 2012 2:24 pm, redigerad totalt 5 gång.
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror på M30, det är härligt att bryta omkring med stor-sexan. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Går de å regga en e30 med m30 motor? Vill ha den besad och klar :)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är nog tufft utan att göra en SFRO-besiktning som ombyggt. :(
Det är för mycket vrid framför allt.. och BMW är inte så medgörliga med intyg och sånt, och det finns inga "prejudikat" som med en Volvo 240 som det går att montera en massa olika motorer i.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Om ja bygger ihop en 2.7L av b23 och b25an, vad ska ja använda från dom isf, ä de vev och stakar från b23 med kolvar och block från den som sitter i då lr?

Tänkte för om vevlagret gått kanske ja måste slipa om veven som sitter i ändå, så blir billigare å smidigare för mig å få ihop en bra av blocken ja har. :roll:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du får nog provmontera lite, jag är rädd för att kolvarna antingen blir för höga eller att du får en kombination med lite lägre kompressionsförhållande mer lämpligt på en låg-budget turbo-maskin.
Lite intressantare är M52B28-vevaxel med 130 mm stakar och M20B25-kolvar. Nästan bara å smacka ihop efter man kollat frigång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

2,6liter ska det bli med 323 veven
diesel veven har lite längre slag så det blir 2,7l

men ska det bara vara en isbil så hade jag satt i b23 maskinen och turbo matat skiten
sitter ju block fördelare så du kan justera tändningen
bygg ett adapter grenrör samt kör ett extra sprut med någre axtra spridare

tror det blir mäst kul för pengarna då
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av Henrik Wessman »

Tänkte ta upp denna projekt tråden då bilen lades på is förra hösten :whistle:

Nu ska den iaf få sig en ny motor och möjligen turbo. Så man kan gasa på isen i vinter.

Har köpt mig en m20b27 i delar som ska ihop snart. Ska köra den som sugmotor först är det tänkt. hinner nog inte med turbo bygge innan isen lagt sig.

Motorn ja köpte består av:
diesel vev från d21an (?)
m20b20 stakar
m20b25 kolvar
O-ringat och honat block.
toppen svetsad men inte planad än dock.

Tänkte på toppen, då jag inte har svetsat den så vet ja ju inte vart hålen ska borras. Sett bilder på en annan svetsad topp och den är inte svetsad helt ihop, utan man har sparat lite i ändarna. Är det gjort på fel sätt på min topp lr funkar bägge? Han ja köpte av sa iaf att de va bara att plana sen borra upp hålen. Frågan är hur ja ska borra. Nån som har några tipps?

Lägger upp några bilder på toppen bl.a.

Bild
Bild
Bild

/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av WTB »

Kul projekt :thumbright: De där med hålen är nog bara att härma toppen du sett,Kolla med den toppackning du ska köra med och borra i "hörnen" :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av johanedstrom »

jo det är bara lägga på packningen och borra:)
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av Henrik Wessman »

Har inte fått hem packningen än, men är de som på en volvo att hålet på packningen är mindre än hålet som är i toppen/blocket, Hur stort hål ska man borra isf? :roll:

Sen sitter ja och ska beställa lager till motorn, men ja vet ju inte vilken årsmod det är, finns Dubbel och enkel spår på Ramlagren. -87 och 88- finns de. Går de att se på motor nr vad det är för årsmod? och va menas med dubbel spår? kanske går å se på överfallen lr blocket?


/Henrik
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av Henrik Wessman »

Kikade på lageröverfallen till ramlagren, Är detta vad som menas med dubbelspår eller?

enda logiska ja kan komma på iaf 8)

Bild
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av Kirre »

på min volvo topp 405a så är det borrat i samma storlek som i toppackningen
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Re: BMW 325 -87 Isbil

Inlägg av Henrik Wessman »

Håller i skrivande stund på och skruvar ihop blocket. har satt i alla kolvar å stakar. Men den när jag ska dra stakarna så går allt som planerat utom stake nr 2. När ja drar till den så nyper den mot tappen och veven går inte att snurra. Släpper ja efter lite så går de å snurra igen. tagit isär flera gånger och hittar inget fel. provat lager från en annan stake om ja flyttade problemet men samma visa.
Ser inget konstigt på staken heller. Och vevaxeltappen har samma diameter som dom andra.

Nån som har några tips?


mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: BMW 325 -87 - Problem med vevstakar!

Inlägg av Tobias Fridberg »

Är det nya stakar? har du mätt staken så den inte är oval i storändan? är den det kanske det nyper på så vis?

måste komma bort nån dag å kika på projektet :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Skriv svar