fräsarn - barstolsracer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Oj, tack ska ni ha.
Jo det tar en jävla tid att rita upp allting men grundtanken med bygget var att få lite ritträning, är hopplöst att försöka sätta sig och bara träna på att rita, det måste vara till något som blir något på riktigt och det är ju sån känsla sen när man ser det växa fram i maskinen.

Använder Rhinoceros cad/cam, var det vettigaste jag hittade som jag tyckte att jag hade råd med. Caden är helt ok och camen tycker jag är hur bra som helst.

Den capto-liknande axeländen är bara 40mm lång,
finskär med solid HM Ø20.

bakfälg
Bild
Bild
Bild

nav bakhjul
Bild

nav bromsskiva / bakdrev
Bild

bakaxel
Bild
Bild

Det är nog ungefär så långt jag har kommit nu.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

:thumbright: grymt stiligt!!
NBR
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

mer mer blir så förbannat snyggt :thumbright:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

:D

vilket tålamod :thumbright:
Användarvisningsbild
Sjuan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 25, 2010 5:14 pm
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av Sjuan »

Fräänt!

Kommer följas 8)
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

men hur mycket pengar hadde du tängt att lägga ner på denna maskin eftersom det e ju inte gratis med tanke på änena du använder
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

fräsarn skrev:Använder Rhinoceros cad/cam, var det vettigaste jag hittade som jag tyckte att jag hade råd med. Caden är helt ok och camen tycker jag är hur bra som helst.

Den capto-liknande axeländen är bara 40mm lång,
finskär med solid HM Ø20.
Okej, intressant! Man ser ju på fräsbanorna att det är ett ganska potent program ändå! Kör allt i MastercamX själv, men arbetar alldeles för sällan med sådana sorters bearbetningar som du gjort. Kör mycket 3D-ytor, men sällan med fick-urfräsningar osv.
Lång cykeltid på vissa delar misstänker jag :)

Måste vara ett rejällt uthäng på fälgarnas fräs iaf?

Imponerade i vilket fall!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Har inte lika mycket bearbetningsfunktioner/strategier och simuleringen är mycket sämre än mastercam men det kostar väl ca 20 gånger mindre och det har allt jag behöver.

Fälgfräsningen hade jag utstick 115mm på en Ø10 fullradie HM, fick finköra 2 ggr för att det skulle bli riktigt bra. Lyckades köra av en sån fräs också :doh: , det är nog det dyraste hittills.

Tank
Bild

luftintag
Bildg
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Det är bara att applådera :thumbright:

Blev lite sugen på ett sånt tanklock till egna projektet. Vad skulle ett sånt gå på i runda slängar?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

fräsarn, ja de håller jag med om! stor fräsarn :hihi:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

Jösses :shock: :shock: :shock:

Billet e grejer det!

Kul med ögongodis nu när snön faller från ovan...

Vad får du upp för varvtal i Storebron?

Najs ingenjörskonst! :thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Jag har ju turen att använda mastercam i jobbet. Annars hade jag inte kört det :)
Får man fråga hur gammal du är? Du verkar ju ha en äldre herres skills, med en ungdoms envishet :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Skulle tippa på att han är jämngammal med mig... 23... :hihi:
Finns ju en del sjukt snygga grejer på hemsidan också:
Fräsarn
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Är 33 så det är väl mittimellan.

Kan bara varva 2500 rpm tyvärr men den största bromsen, iallafall när jag kör stora program direkt från PC är överföringingshastigheten till maskinen. Oftast har jag inte så bråttom men hade jag haft mer utrymme så hade jag skaffat en lite större och modernare maskin.

Framdrev
Bild

Så här ska ratten bli om det går som jag tänkt
Bild
Bild
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Skriv svar