264 med cheva 350 + lite annat snått å gott

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av vebotrimmarn »

skickade vinkel 8an volvon till graven eller vad hände? :)
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Länge sedan nått hände här nu. Men i garaget har de hänt mer:)
Den gröna 242an blir det inget mera med för min del. En kompis ska taöver karossen men jag behåller alla delar.

Men 264an är numera besiktigad och används dagligen:)
Dock är det en org350 motor bara änsålänge. Funderar på en ca400hk sugmotor tror de hade blivit lagom som bruksbil:)
Men jag vet inte vilka toppar jag ska använda finns ju hur många som helst i olika priser?
Bild

Bilprovningen tyckte att jag hade lite rost under på den oxå så har bytt ca 1m2 plåt under och bakskärm så till våren är det tänkt å lacka bilen.
Bild

Har även hjälpt min morbror med hans impala65ss han fick hen den förra hösten från USA efter ettårs försening pga oseriösa folk som skulle hjälpa till med frakt mm.
Den gick direkt in i garaget för lite ombyggnad 327 med edelbrock kitt (toppar kam insug ) borrad och h stakar å smidda kolvar.
Bild

Th700låda ombyggd för å tåla ca 600hk sa han vi köpte den av. 2800rpm i stall. Men vi har fått byta converter 1gång något gick sönder i den så nu sitter de org på så den nya ska i till våren oxå.
Till våren blir det ny bakaxel med bättre utväxling 3.90tror ja och ny diffbroms. Nu är det för låg i och saknar diffbroms
Bild




Sedan har ja när ja får tid över börjar bygga en egen motor.
Bild

Allt byggs förhand så det kommer ta ett tag men hade varit skoj om ja lyckas. Blir en 2cylindrig 4taktare:)

De va lite vad jag grejat med de sista.


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av Husse1 »

Sitter det inte en tryckstång mellan slaven och armen?
Om så är fallet borde det väl gå att förlänga den.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

De fick jag fixat. Byggde en egen slavcylinder med lite mindre diameter så funka de fint sedan. Men den lådan ska säljas om någon behöver (muncie m20)


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av Husse1 »

Opps! Svarade på en tidigare sida (okt 2012), såg inte att det nu var 7 sidor.
Så kan det gå när man är gammal och halvblind. ;)
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör nov 16, 2013 11:16 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av AnkanindaVolvo »

såg ju skapligt ball ut med eaton kompressorn,synd att de inte funka,hade de inte gått o svarvat större remhjul?
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Jo de funkade med den kompressorn men den var för liten så de blev mest värme när jag övervarva den så mycket. Men hade ca 0.5-0.6 i ladd om jag minns rätt. Va ett tag sedan nu.
Men hade nog funkat bättre med den större m122 tror jag den heter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Länge sedan nu igen!
Jag har just byggt ny motor till 260in efter att ett vevlager snurrar på den förra motorn. Hittade de stora kylet hmm kan de va 960?? Fick iallafall kapat lite i fronten så jag fick dit de och tillhörande elfläkt så nu håller sig tempen:)

Bild

Kom på att jag ville ha bilen i en färg så nu håller ja på å svetsar lite rost slipar å spacklar. Så fruktansvärt tråkigt jobb men blir nog bra när de e klart.
Lyckades hitta 4 rostfria dörrar:)!! Bild
Bild

Har inte bestämt vilken färg de ska bli än?
Förslag???

Lite vad ja har för mig på semesterns soliga dagar:)



Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Bild
Så blev bilen tillslut:)
Fick problem med oljetrycket på motorn tig ner pumpen va jäkligt mycket repor och som porer i kugghjulen så blev å byta pump så nu funkar det som det ska:) ca 3bar på varv å 1bar tomgång varm motor:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av jonas landin »

Blev snuskigt bra! Känns rätt mycket trevligare att rulla runt i nu lr?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Tack så mycket:)! Kunde kanske ha slipat å spacklat lite till men bilen ska ju användas:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
wrooommm
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 242a med cheva 350 ms och turbo

Inlägg av johanF »

Nu har ja fått skruvat lite igen. bytt förgasare. Har kört med orginal 4 port quadrajet men slängde på en edelbrock 750cfm (1407).. Jäklar vilken skillnad! Nu vaknade motorn drar fint till 6000rpm. Ska bli roligt när jag får köpt och bytt insuget oxå. Nu kör jag med orginal gjutjärn med adapterplatta mellan förgasaren.
wrooommm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 264 med cheva 350 + lite annat snått å gott

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite färg gör mycket :thumbright:
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: 264 med cheva 350 + lite annat snått å gott

Inlägg av johanF »

Jag byggde mig ett fjäderbensstag. Röret är 25x3rf de borde inte svikta så mycket.
Dom såkallade ambulansstagen vart fäster man dom i torpeden? Eller e det bara å borra där de känns rätt?? Hittar inga "färdiga" hål å sätta dom i?
Bild
Bild

Bilderna blev suddiga när ja ladda upp dom till photobucket? Någon som har någon aning om man kan välja kvalitén eller nått??

Johan.


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 264 med cheva 350 + lite annat snått å gott

Inlägg av jonas landin »

Bild

Så ser mitt stag ut, med fasta "ambulansstag"!

Finns färdiga hål!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar