Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 21, 2018 7:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 391 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 08, 2010 9:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Är lite tveksam till att ha en projekt tråd då jag inte brukar avsluta mina projekt utan bara skaffar nya :lol: Men det kan ju kanske intressera någon och så kan man ju få lite hjälp och inspiration när det behövs..

Bilen ifråga är min Camaro som jag har ägt i ca. 5 år och kört kanske 30 mil totalt med. Drivlinan består av en 305:a och en Borg Warner T5. Innehållet i växellådan är gjort i porslin så vi får se hur länge det håller, vill behålla den manuell så länge det går.
Bild

Motorkonceptet ser ut såhär:
Portade orginal toppar.
Ny kamaxel, har 3 att välja på, mer info om dom kommer.
7,78:1 i kompressionsförhållande.
Orginal vev, kolvar och stakar. ARP bult till stakarna.
Rullvippor med orginal 1,5 utväxling.
Msd 6 BTM och blaster 2 spole.
Weiand 8004 2 plans insug (kommer antagligen bytas ut mot nått annat?)
Holley 650 som ska moddas för att tryckas igenom med Nitrophyl flotörer osv.
Misab BTR och 2st. Audi S2 pumpar från Biltema som ska monteras i tanken.
Holset HX55 med 25:ans avgashus och en 50mm kina wastegate.

Motorn lyfts ur bilen:
Bild

Av med topparna och dom monteras isär och skickar en till Erland Cox för flödning.
Bild

Orginaltoppen med gjutnr: 14014416: 305, 80-86. 1,84"/1,5" ventiler flödade:
Lyft” – In – Ut.

0,1” - 49,4 – 39,2

0,2” – 101,3 – 76,0

0,3 – 137,4 – 108,7

0,4” – 161,0 – 124,6

0,5” – 171,0 - 133,1

0,6” – 169,9 – 134,0

0,7” – 172,9 – 135,9

Efter det så portade jag topparna efter lite råd från Erland, Jens och andra här på forumet. Min första portning någonsin så ha lite överseende :lol:

Först tog jag en skrot topp och filade hål i så man såg vad det fanns för marginaler..
Bild

Jag spetsade till runt styrningen, slipade upp till 0,88 gånger ventildiametern under sätet och gjorde en snygg övergång till grytan. Breddade även lite i grytan och försökte jämna till korta radien. Har även breddat så mycket det gick och försökt rätta ut kanalen fram mot grytan.
Så blev två insugskanaler:
Bild

En till på insug från förbränningsrummet:
Bild

Avgaskanalen har fått ungefär samma behandling. Har låtit den va platt i golvet och konar från grytan upp till ungefär avgasventilens diameter.
Bild

Från grenrörs sidan:
Bild

Från förbränningsrummet:
Bild

Efter att det va gjort så bar det av till Erland Cox för slipning av ventiler, fräsning av säten och ett nytt flödestest. Kan säga att jag va bra nervös när jag skulle visa upp topparna för Erland. Han höll sig för skratt iaf., bra pokerfejs :lol:
Här är en av topparna uppspänd i Mirafräsen:
Bild

Här vevar Erland´s armar så spånorna yr över Skåneslätten! :lol:
Bild

Sätena är frästa, ventilerna slipade och även lagt en 30 graders backcut på. Nu är dom uppspända i flödesbänken.
Bild
Bild

Här probar Erland kanalen, tror jag.
Bild

Så här blev resultatet av portningen då:

Lyft. In. Ut.
0.1" 55,9 49,2
0,2" 116,5 98,0
0,3" 151,8 130,5
0,4" 185,3 141,3
0,5" 192,7 146,7
0,6" 196,0 148.4
0,7" 197,6 150,6

Alla mätningar är gjorda vid 28" vatten och med 95mm cylinder, på avgas används rör från 0,3" och uppåt. Samma förutsättningar som vid första flödningen alltså. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig så jag blev jäkligt nöjd med resultatet! Erland är grymt trevlig och delar med sig av sin kunskap, inga fåniga hemlisar där :thumbright: Ett stort tack till honom!

Här mäter jag upp förbränningsrummets volym och även volymen när kolven är i topp.
Bild
Bild

Fortsättning följer..

/David


Senast redigerad av David Herbertsson mån dec 07, 2015 10:00 pm, redigerad totalt 24 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2010 10:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Fränt bygge! :)

Prova sälja din T5,a medans det är nåt värde på den.
Är rätt många som brukar sätta dessa i gamla mustanger.

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2010 10:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
freddan302 skrev:
Fränt bygge! :)

Prova sälja din T5,a medans det är nåt värde på den.
Är rätt många som brukar sätta dessa i gamla mustanger.


Tack, din bil är ju också en insperationskälla!

Jo, igentligen skulle man sälja lådan och skaffa nått annat. Har funderat på en BMW låda, men då får jag byta koppling och bygga om kardanen. Bakaxeldelar ville även att jag skulle fixa en kopplingskåpa för dom hade ingen. Tror dom skulle ha 8k för lådan. Just nu vill jag bara köpa precis det jag måste för att bli klar och få åka lite innan jag blir pensionär.. :)

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2010 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Kul att höra! :D

Ja det är bättre att ha kört och gått sönder än att inte ha kört alls, eller nåt :)

Mål att ha klar den till våren eller?

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2010 9:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
freddan302 skrev:
Kul att höra! :D

Ja det är bättre att ha kört och gått sönder än att inte ha kört alls, eller nåt :)

Mål att ha klar den till våren eller?


Precis! Jag har sagt att jag ska va klar till sommaren i 5 år så jag säger ingenting nu. Jag har köpt det mesta men det fattas ändå delar för ett par tusen så det blir när man har tid och råd 8)

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 10, 2010 3:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm
Inlägg: 227
vill du ha en manuell låda som hålelr så beställ en Tremec TKO600, 5 växlad manuell, den håller garanterat, finns färdiga lådor för Cheva smallblock så du slipper jaga nån som bygger om sprängkåpan åt dig, lådorna kostar ju en slant, tror en ny gick på drygt 20 lök, men som sagt, då är dom inte gjord i porslin

fränt bygge förövrigt, mer v8 till folket ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 10, 2010 5:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
OpelMannenRacing skrev:
vill du ha en manuell låda som hålelr så beställ en Tremec TKO600, 5 växlad manuell, den håller garanterat, finns färdiga lådor för Cheva smallblock så du slipper jaga nån som bygger om sprängkåpan åt dig, lådorna kostar ju en slant, tror en ny gick på drygt 20 lök, men som sagt, då är dom inte gjord i porslin

fränt bygge förövrigt, mer v8 till folket ;)


Jag har forskat runt en hel del på vad för lådor som håller. En TKO 600 håller för 813 nm. Jag har för mig att Joby hade ca. 1200 nm. i sin Corvette. Det blir fort vrid när man laddar på i en V8. Låda och bakaxel får bli ett senare problem. Huvudsaken är att få åka lite så man får valuta för pengarna :)

/David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: fre jan 21, 2011 3:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20587
Ort: Tomterna/sävar
kul att snacka med dig på telefonen i dag, det blir ett kul resept på den motorn :thumbright:

de topparna räcker mycket långt på din motor, på en volvo B230 så räcker de flöderna till nära 400hk vid lite över ett bar med kanske lite vassare kamaxel bara.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: lör jan 22, 2011 9:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Tack själv Jens, va bra med lite input och fick rätat ut några frågetecken också. Ja jag tror att topparna ska räcka till ett tag, räcker nog till mer än vad jag törs ladda:-)

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: lör jan 22, 2011 2:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20587
Ort: Tomterna/sävar
jo sen har du ju fin topparna som flöda 275cfm eller nått sånt? i framtiden :thumbright:

synd du bor så långt borta annars så hade det varit kul att bromsa och tuna in den motorn i bänken, snik motor är kul och man lär sig mycket :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: sön jan 23, 2011 9:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Ja dom topparna ska nog kunna leverera effekt så det räcker och blir över! Får väl slänga in motorn och allt annat skit i en Caddy och komma upp och Dyna den :lol: Jo fördelen med lite billigare saker är ju att man inte blir ruinerad när det går sönder. För mig blir det lite outforskade områden med förgasare och turbo och allt runt omkring så detta är ju för att lära mig så mycket som möjligt. Förhoppningsvis ska det hålla ihop om man tar det lungt och metodiskt i början.

Eftersom det är kallare i mitt garage än utomhus har det inte varit mycket aktivitet men jag började på en del av mitt förgasar plenum, eller vad man ska kalla det..
Bild

Eftersom min cnc-styrda fräs inte existerar mer än i fantasin så tog det otroligt lång tid att skära ut den med hjälp av vinkelslip, roterande fil och vanlig handjagad fil. Till slut passade den på förgasaren iaf. Den är kanske i tunnaste laget? får göra en ny isf.
Bild

Senare i veckan ska jag få blocket och topparna tvättade så att jag kan måla över dom med lite färg. Jag hade fortfarande två frostpluggar kvar på baksidan av blocket och 3 små pluggar som sitter vid oljekanalerna(?). Värmde på dom pluggarna och den första släppte men dom andra sprack :doh: Borra och sedan ta fram grisa-picken.
Bild

Ett styck grisit block som ska på tvättning. Har ju två block till som skulle behöva sig en omgång i tvätten men om jag kommer med allihop så är jag nog inte välkommen tillbaka :wink:
Bild

Jag vet att bilderna inte är så bra, har inte blivit vän med telefonen än..

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: sön jan 23, 2011 10:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Inlägg: 43
Ort: kilsmo
ringen runt förgasaren där jag har en vattenskuren sån (10mm) som ligger ivägen här hemma om du är intresserad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: tis feb 08, 2011 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
Fått hem Comp Cams kamfett från Jens Gustavsson, tackar för det :thumbright: Ska inte bara ha det på kammen och lyftarna utan även på lagerytor osv. då det är troligt att motorn inte blir startad direkt när den är ihopbyggd. Har även handlat 3" V-band fläns kit från Ebay till mina headers. Trodde att jag hade köpt två stycken men tydligen inte..
Bild

En fråga angående V-band, hur kan det bli tätt? Ska det inte va nått imellan?
Bild

Sen tog jag tag i mitt reservblock som jag ska plocka kolvar och stakar ur. Fick hona ur ytrosten som va i loppen för att få ur kolvarna. Det blocket har inte fått någon kärlek, har antagligen stått utomhus eller fått vatten i loppen på nått annat sätt, och sedan stått i en lackverkstad och blivit fullt med damm.
Bild

Åtta skitiga kolvar med tillhörande stakar. Gjorde rent kolvringsspåren och tvättade av sex stycken av dom sedan fick det räcka för idag.
Bild

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: tis feb 08, 2011 10:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm
Inlägg: 72
Angående honing, kolla det her emne (på dansk)
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=24426

Se t.ex. flex-hone, og info om hvordan man honer rigtigt (Med 45grader slibe-ridser)


Edit: Og nej, der skal ikke være noget imellem v-band's.
Du har fået de gode, tykke v-bands - de slår sig ikke når man svejser dem.
Jeg har endda svejset med MIG svejs på tynde v-band's (http://www.turbomotor.dk/contents/media/t_25vband.JPG) - uden at de slog sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Camaro Z28 Turbo.
InläggPostat: tis feb 08, 2011 11:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1255
Ort: Varberg
RuneDK: Det låter ju bra med V-bands flänsarna. Det är ju även en liten kant på insidan som själva röret styr på så att det blir rakt, mycket bra.
Angående honingen så har jag sett Flex-Hone innan och det verkar va en bra grej. Den honingen jag gjorde va bara för att få bort ytrosten så kolvarna gick att plocka ur, ska inte använda detta blocket.
Tack för tipset!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 391 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010