Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Ja du menar alltså NÄSTA vinter igen? Är aset inte klart då så sänker jag den i sjön. Skällinge sjön är visst 80 meter djup och den är nästan nedförsbacke hela vägen från garaget
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Fast bilar har ju en otrevlig vana att gå sönder på den sjön.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Förvisso, men sist va det nog jag som körde när det gick sönder så jag får nog hålla mig i passagerarsätet
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Början till kollektorn på vänstersidan.
Svetsat ihop den.
Första röret på plats på vänstersidan.
Två kvar.
Bara ett rör kvar nu!
Sista!
På plats i pansarvagnen!
Det är lite tajt runt bromsrören, men det ska nog lösa sig rätt så lätt!
Lite otydlig bild, men det går fint att flytta in bromsskrotet ett par centimeter.
Som avslutning lägger jag in ett musik tips som passar så här i Decembermörkret: http://www.youtube.com/watch?v=U40XV0TQjWo" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
Svetsat ihop den.
Första röret på plats på vänstersidan.
Två kvar.
Bara ett rör kvar nu!
Sista!
På plats i pansarvagnen!
Det är lite tajt runt bromsrören, men det ska nog lösa sig rätt så lätt!
Lite otydlig bild, men det går fint att flytta in bromsskrotet ett par centimeter.
Som avslutning lägger jag in ett musik tips som passar så här i Decembermörkret: http://www.youtube.com/watch?v=U40XV0TQjWo" onclick="window.open(this.href);return false;
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Jobba på i vår ska den ut!
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Ja vilken (v)år som helst nu
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Det där blir gott det, keep it up!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Tack Jonathan!
Jag har förlängt fästet till bromskraftsfördelaren(?) så att det kommer närmare fjäderbenstornet och längre ifrån grenröret.
Här ser man kanske lite bättre hur mycket det flyttar i sidled. Tror det blev 2,5 cm totalt. Behöver nya bromsrör bara så kan jag skruva fast allt som det ska va.
Kapade ur ett rör och pressade ihop så att det matchar ena ingången i turboflänsen. Detta röret blir det som förarsidans grenrör kommer kopplas till.
Sedan började jag på placeringen av Wastegaten. Vände och vred på det flera ggr. Svårt att placera någonstans faktiskt. Nu kommer den sitta där generatorn skulle varit, men den får sitta någon annanstans.
Här ser man kanske lite mer hur vinklen blir på Wastegaterören gentemot grenrören. Här är jag tveksam, är detta bra eller dåligt? Har ju sett många som bara har den 90 graders vinkel mot grenröret. Frågan är hur känsligt det blir med skenladd?
/David
Jag har förlängt fästet till bromskraftsfördelaren(?) så att det kommer närmare fjäderbenstornet och längre ifrån grenröret.
Här ser man kanske lite bättre hur mycket det flyttar i sidled. Tror det blev 2,5 cm totalt. Behöver nya bromsrör bara så kan jag skruva fast allt som det ska va.
Kapade ur ett rör och pressade ihop så att det matchar ena ingången i turboflänsen. Detta röret blir det som förarsidans grenrör kommer kopplas till.
Sedan började jag på placeringen av Wastegaten. Vände och vred på det flera ggr. Svårt att placera någonstans faktiskt. Nu kommer den sitta där generatorn skulle varit, men den får sitta någon annanstans.
Här ser man kanske lite mer hur vinklen blir på Wastegaterören gentemot grenrören. Här är jag tveksam, är detta bra eller dåligt? Har ju sett många som bara har den 90 graders vinkel mot grenröret. Frågan är hur känsligt det blir med skenladd?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Idag beställde jag en Intercooler från Kl-racing. Blev en som är 78 cm bred. 600 x 300 x 76 är cellpaketet och 3 tums anslutningar. Har jobbat lite det sista så det kommer snart en uppdatering med bilder.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Har börjat på röret som ska gå från vänstersidans grenrör till turbon. Blir 2,5" och V-bands flänsar.
Blir ganska mjuka och fina böjar tycker jag.
Avståndet till kylaren är 5 cm där det är som närmast.
Ganska nära styrsnäckan( ) också. Är nog ca. 1,5 cm iaf..
Gjort rörbiten som ska sitta i turboflänsen som röret ovan ska ansluta i. Först gjorde jag det helt rakt, men då hade det kommit rakt i linje med svängningsdämparen och det va ju inte så bra.. Nu svänger det ner mot marken och fram mot fronten ist.
Fick hem en hög med 4" rör till downpipen med.. 4" tar plats Köpt dom från Ray.se
/David
Blir ganska mjuka och fina böjar tycker jag.
Avståndet till kylaren är 5 cm där det är som närmast.
Ganska nära styrsnäckan( ) också. Är nog ca. 1,5 cm iaf..
Gjort rörbiten som ska sitta i turboflänsen som röret ovan ska ansluta i. Först gjorde jag det helt rakt, men då hade det kommit rakt i linje med svängningsdämparen och det va ju inte så bra.. Nu svänger det ner mot marken och fram mot fronten ist.
Fick hem en hög med 4" rör till downpipen med.. 4" tar plats Köpt dom från Ray.se
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Fortsätt så.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Tror du får lite problem med kylarslangen med det vecket
Emil "VILDEN" Carlson
Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen
Autodepån Motorsport
Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen
Autodepån Motorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Ja det har du nog rätt i, men eftersom det är 2011 och slangar känns så 80-tal, så tänkte jag köra med slanglös överföring på kylarvattnet, jag menar hur svårt kan det va
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Ja allt annat är ju trådlöst så varför inte Vi får nog vänta några år till på slanglös överföring. Tänker inte påstå att det aldrig kommer ske, för när vi blivit gamla och sitter på hemmet så ser nog världen väldigt annorlunda ut Tillräckligt fantiserat nu, back to work!
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..
Jag vågade inte skriva nått efter att Andreas, PBM Racing, skrev back to work, så jag har varit i garaget istället
Började med att svetsa fast röret med V-bandsflänsen som ska sitta i turboflänsen så att jag vet exakt var den hamnar.
Här hamnade den då när allt är på plats. Tanken är att slangen från vattenpumpens anslutning ska gå under det röret.
Med den på plats så kunde jag göra klart sista biten på röret som binder ihop förarsidans grenrör med turbon. Här gjorde jag en tankevurpa när jag skulle göra ett sista kap på röret så det blev för kort och i fel vinkel, så jag fick lägga en timme på att börja om och skarva i några småbitar
Väl monterad på bilen så blev jag rätt nöjd ändå.
Ic:n från KL-Racing dök upp med. 78 cm bred och 3 tumm tjock.
Wastegate ska man ju ha en också, går ju att köra utan men tror inte mina begagnade och gjutna kolvar blir så fina då..
Små hål.
Något större hål.
Jag hade ingen fläns att svetsa i röret till wastegaten så jag fick göra en. Flänsar är tråkigt att göra utan fräs.
Här är wastegateröret punktat på plats för att se hur allt hamnar i bilen.
En liten översiktsbild.
/David
Började med att svetsa fast röret med V-bandsflänsen som ska sitta i turboflänsen så att jag vet exakt var den hamnar.
Här hamnade den då när allt är på plats. Tanken är att slangen från vattenpumpens anslutning ska gå under det röret.
Med den på plats så kunde jag göra klart sista biten på röret som binder ihop förarsidans grenrör med turbon. Här gjorde jag en tankevurpa när jag skulle göra ett sista kap på röret så det blev för kort och i fel vinkel, så jag fick lägga en timme på att börja om och skarva i några småbitar
Väl monterad på bilen så blev jag rätt nöjd ändå.
Ic:n från KL-Racing dök upp med. 78 cm bred och 3 tumm tjock.
Wastegate ska man ju ha en också, går ju att köra utan men tror inte mina begagnade och gjutna kolvar blir så fina då..
Små hål.
Något större hål.
Jag hade ingen fläns att svetsa i röret till wastegaten så jag fick göra en. Flänsar är tråkigt att göra utan fräs.
Här är wastegateröret punktat på plats för att se hur allt hamnar i bilen.
En liten översiktsbild.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085