Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av Painlake Racing »

Härligt att du har kommit igång och slängt upp en tråd! :thumbright:
Edit: Om det skulle bli aktuellt med borrning så fixar jag fina cylinderlopp 8)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av RuneDK »

Ah ja okay. Altid godt med nogen tips og tricks alligevel ;)

Glæder mig til at se mere!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

PBM Racing skrev:Härligt att du har kommit igång och slängt upp en tråd! :thumbright:
Edit: Om det skulle bli aktuellt med borrning så fixar jag fina cylinderlopp 8)
Tackar! Det med borrningen ska jag hålla i bakhuvudet, har ju fler block :wink:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

En liten update på vad som har hänt sen sist kommer här.

Tvättade rent kolvarna som jag hade tänkt åka med. När jag va på den sjunde så såg jag att det va en skada på den, så istället kommer jag åka med orginal kolvarna som satt i motorn. Dom jag höll på att göra rent va även dom orginalkolvar, fast utan grop i så att kompet blev lite högre. Nu när jag skulle skriva här hur lågt kompet blev så satte jag mig och räknade efter och kom fram till att kompressionsförhållandet blir 8,2:1. Det va lite märkligt, är säker på att jag kom fram till en lägre siffra förra gången? Men om det stämmer så är jag mer än nöjd med det.

Bild på den skadade kolven:
Bild

Har även fått ett verktyg tillverkat för att demontera och förhoppningsvis kunna montera kamlagerna med. Demonteringen gick fint och jag va iväg och fick blocket tvättat på Veddige Bil & Traktor, tack för det!
Här kör jag över blocket med roterande stålborste:
Bild

Färgen på motorn har jag haft lite ångest för. Iom. att min bil är en 80-talare så ska blocket va svart, men det tycker jag ser så tråkigt ut så jag tog röd istället. Allra helst skulle blocket nog varit silver men det röda passar till mina nya ventilkåpor så det blir nog bra ändå.

Bild

Sen har jag handlat lite grejer också :wink: K&N filter till turbon, en FlexHone så jag kan hona till cylinderloppen lite och munstycksförlängare till förgasaren. Det roligaste jag har handlat va nog dumpventilen från Marmader Solutions. Så jäkla fin den ser ut och fungerar ju bevisligen bra också! Tack för det Simon, som även tog imot efter kontorstid :lol:
Bild

Har googlat en del angående kolvringsgap och man kan ju lungt säga att det finns många olika skolor. Någon som har någon idé var jag bör lägga mig på? Standard gjutna kolvar i motorn.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Jag vägde även en komplett stake med kolv på lokala Ica butiken/ postkontoret. Det som inte va monterat är lager och kolvringar.
Bild
8 st. sådana som flänger runt på 6500 rpm. Det frestar nog på lite!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Lite småpill nån timme ikväll.. Honade cylinderloppen med FlexHone mojängen från Ebay. Gjorde som det stod på kartongen och tror nog att resultatet blev bra.
Bild

Nästan helt omöjligt att få ett kort som går att utröna nått på cylinderloppen..
Bild

Har även monterat lite frostpluggar och gått över och bättrat på färgen på ett par ställen.
Bild

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Var iväg och fick tvättat lite fler grejer. Topparna och lite oljetråg.
Bild

Kört av det med roterande stålborste och maskat. Har även slipat av lite gjutskägg. Ångrar att jag inte gjorde det på blocket med, men tänker inte göra om det..
Bild

Klart!
Bild

Fick hem ett 4" KN filter till turbon, köpt på Ebay, billigt och bra :thumbright:
Bild

Gjort rent alla gängor i blocket också, sånt där småpill som är rätt kul att göra tycker jag.
Bild

Har äntligen fått monterat ARP bultarna i vevstakarna också. Känns som att det måste finnas nått smidigt verktyg för detta?, jag använde skruvstädet och det va rätt osmidigt tycker jag.
Bild

Jag ska åka med elektriska bränslepumpar så jag behövde en Fuel pump block-off plate till blocket. Sådana finns att köpa för 350:- plus frakt :? Lite dyrt tyckte jag så jag gjorde en själv. Ska även sätta en slanganslutning i min så kan jag ha oljereturen i den :thumbright:
Bild

Klar, bara nippel som fattas.
Bild

Fick även hem en Kolvringsgaps filar mojäng :lol:

Bild

Gamla kolvringarna hade ett gap på 0,915 mm. Tänkte att jag ska lägga mig runt 0,55- 0,60 mm på dessa. Standard ringar och 3,736" borr, 95 mm.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av Painlake Racing »

Ser bra ut :) Har aldrig tänkt på att man kan ha oljereturen där, smart :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Tackar för det, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för att ha kommit på det :wink:
Tror jag ska göra en till så kan man förbereda nästa turbokit :whistle:
En sak jag har funderat är vad alla andra använder för anslutningar till oljereturer osv.? Har varit inne på både Swedol och Hiflex(Dunlop) men inte hittat nått bra tycker jag.. Visa gärna med bilder..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av ergu »

till oljereturer brukar jag köra med slangklämmer bara, hydraulkopplingar blir så stora om man ska ha nån vidare storlek på innerdiametern
Erik G
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Nu har det varit lite framsteg i garaget igen. Det går ju inte med raketfart precis men så länge det går framåt är jag nöjd.
Först och främst får jag be om ursäkt för dom helt värdelösa bilderna, i vanlig ordning. Får nog handla en riktig kamera snart..

Började på att fila in kolvringsgapen. Började bra och sedan så bröt jag av sista kolvringen :doh: Ringde till Ad Center och fick dom och ta hem nya ringar, tyvärr så va dom inte så intresserade av att kolla vad det va för artikelnr på dom nya innan dom beställde så jag fick hålla tummarna bara.. Givetvis va det inte samma så jag fick fila till en ny uppsättning. Men själva filen funkade bra och ändarna blev jämna :thumbright:
Gapet på toppringarna blev 0,6 mm.
Bild

Sedan tvättade jag motorn för sista gången, hoppas jag, och kunde äntligen montera mina nya kamlager. Vet inte riktigt varför det har kännts som ett oöverstigligt projekt att få dit dom, men nu känns det så jäkla gott att det funkade att montera dom med mitt egendesignade verktyg :lol:
Bild

Bild på verktyget för att montera kamlager med.
Bild

Fick monterat dit dom tre pluggarna i framkant på oljegalleriet också. Nu är det bara två frostpluggar, tre skruvpluggar och "frostpluggen" i bakkant av blocket kvar att sätta dit sen är det färdig pluggat.
Bild

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av loop »

Det går framåt. Får titta förbi någon dag.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro Z28 Turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Jo med små steg närmar det sig iaf. Du är varmt välkommen!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -84 Z28 Turbo.

Inlägg av Painlake Racing »

Snyggt :) har du provsnurrat kammen? Hade problem en gång med ett lager som blev för litet när jag knackade i det, trots att hålet i blocket var ordentligt uppmätt innan.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo.

Inlägg av Pro-Mille »

Vill du slippa ev. framtida oljetrycksproblem så ta och byt ut dom tre oljepluggarna i framkant (bakom kamdrevet)
till gängade NPT pluggar. Har varit med om att dom lossnar.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar