Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Ja du menar alltså NÄSTA vinter igen? :lol: Är aset inte klart då så sänker jag den i sjön. Skällinge sjön är visst 80 meter djup och den är nästan nedförsbacke hela vägen från garaget :wink:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av loop »

Fast bilar har ju en otrevlig vana att gå sönder på den sjön.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Förvisso, men sist va det nog jag som körde när det gick sönder så jag får nog hålla mig i passagerarsätet :-)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Början till kollektorn på vänstersidan.

Bild

Svetsat ihop den.

Bild

Första röret på plats på vänstersidan.

Bild

Bild

Två kvar.

Bild

Bild

Bara ett rör kvar nu!

Bild

Bild

Bild

Sista!

Bild

Bild

Bild

Bild

På plats i pansarvagnen!

Bild

Det är lite tajt runt bromsrören, men det ska nog lösa sig rätt så lätt!

Bild

Bild

Lite otydlig bild, men det går fint att flytta in bromsskrotet ett par centimeter.

Bild

Som avslutning lägger jag in ett musik tips som passar så här i Decembermörkret: http://www.youtube.com/watch?v=U40XV0TQjWo" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av Painlake Racing »

:thumbright: Jobba på i vår ska den ut! ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Ja vilken (v)år som helst nu :wink:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av Jonathan_ »

Det där blir gott det, keep it up! :thumbright:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Tack Jonathan!

Jag har förlängt fästet till bromskraftsfördelaren(?) så att det kommer närmare fjäderbenstornet och längre ifrån grenröret.

Bild

Bild

Här ser man kanske lite bättre hur mycket det flyttar i sidled. Tror det blev 2,5 cm totalt. Behöver nya bromsrör bara så kan jag skruva fast allt som det ska va.

Bild

Kapade ur ett rör och pressade ihop så att det matchar ena ingången i turboflänsen. Detta röret blir det som förarsidans grenrör kommer kopplas till.

Bild

Bild

Sedan började jag på placeringen av Wastegaten. Vände och vred på det flera ggr. Svårt att placera någonstans faktiskt. Nu kommer den sitta där generatorn skulle varit, men den får sitta någon annanstans.

Bild

Bild

Bild

Här ser man kanske lite mer hur vinklen blir på Wastegaterören gentemot grenrören. Här är jag tveksam, är detta bra eller dåligt? Har ju sett många som bara har den 90 graders vinkel mot grenröret. Frågan är hur känsligt det blir med skenladd?

Bild

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Idag beställde jag en Intercooler från Kl-racing. Blev en som är 78 cm bred. 600 x 300 x 76 är cellpaketet och 3 tums anslutningar. Har jobbat lite det sista så det kommer snart en uppdatering med bilder.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Har börjat på röret som ska gå från vänstersidans grenrör till turbon. Blir 2,5" och V-bands flänsar.

Bild

Blir ganska mjuka och fina böjar tycker jag.

Bild

Bild

Avståndet till kylaren är 5 cm där det är som närmast.

Bild

Bild

Ganska nära styrsnäckan( :doh: ) också. Är nog ca. 1,5 cm iaf..

Bild

Gjort rörbiten som ska sitta i turboflänsen som röret ovan ska ansluta i. Först gjorde jag det helt rakt, men då hade det kommit rakt i linje med svängningsdämparen och det va ju inte så bra.. Nu svänger det ner mot marken och fram mot fronten ist.

Bild

Bild

Fick hem en hög med 4" rör till downpipen med.. 4" tar plats :lol: Köpt dom från Ray.se

Bild

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av Painlake Racing »

:thumbright: Fortsätt så.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Em4l
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: tis okt 16, 2007 4:26 pm
Ort: Vinslöv

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av Em4l »

Tror du får lite problem med kylarslangen med det vecket :roll:
Emil "VILDEN" Carlson

Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen

Autodepån Motorsport
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Ja det har du nog rätt i, men eftersom det är 2011 och slangar känns så 80-tal, så tänkte jag köra med slanglös överföring på kylarvattnet, jag menar hur svårt kan det va :?: :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av Painlake Racing »

Ja allt annat är ju trådlöst så varför inte :lol: Vi får nog vänta några år till på slanglös överföring. Tänker inte påstå att det aldrig kommer ske, för när vi blivit gamla och sitter på hemmet så ser nog världen väldigt annorlunda ut ;) Tillräckligt fantiserat nu, back to work! :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bygger grenrör..

Inlägg av David Herbertsson »

Jag vågade inte skriva nått efter att Andreas, PBM Racing, skrev back to work, så jag har varit i garaget istället :)

Började med att svetsa fast röret med V-bandsflänsen som ska sitta i turboflänsen så att jag vet exakt var den hamnar.

Bild

Här hamnade den då när allt är på plats. Tanken är att slangen från vattenpumpens anslutning ska gå under det röret.

Bild

Med den på plats så kunde jag göra klart sista biten på röret som binder ihop förarsidans grenrör med turbon. Här gjorde jag en tankevurpa när jag skulle göra ett sista kap på röret så det blev för kort och i fel vinkel, så jag fick lägga en timme på att börja om och skarva i några småbitar :doh:

Bild

Bild

Väl monterad på bilen så blev jag rätt nöjd ändå.

Bild

Ic:n från KL-Racing dök upp med. 78 cm bred och 3 tumm tjock.

Bild

Wastegate ska man ju ha en också, går ju att köra utan men tror inte mina begagnade och gjutna kolvar blir så fina då..
Små hål.
Bild

Något större hål.

Bild

Jag hade ingen fläns att svetsa i röret till wastegaten så jag fick göra en. Flänsar är tråkigt att göra utan fräs.

Bild

Här är wastegateröret punktat på plats för att se hur allt hamnar i bilen.

Bild

En liten översiktsbild.

Bild

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar