Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
tipps! kolla att stor ändan i vevstaken är rund efter du bytt bultar (efter du momentdragit). kolla gärna blockets ramlager att de håller rundhet och dim och spel så det inte blir några tråkiga lagerproblem i framtiden.
snart dax för det roliga (motor ihopmontering)
mvh jens
snart dax för det roliga (motor ihopmontering)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Kul med feedback!
PBM Racing: Ja jag provade med en kamaxel i. Höll i princip andan när jag skulle snurra, hade varit så tråkigt att behöva ta loss nått och montera igen.. Snurrade lätt!
Pro-Mille: Det va ett bra tips, har jag inte hört innan. När jag monterade dom så stukade jag till dom i ändan med ett dorn. Jag tycker att det borde räcka..? Ska tänka på det, i värsta fall får jag väl gänga i dom pluggarna innan slutmonteringen av bottendelen.
Jens: Jag har tänkt att mäta upp storändarna så att dom inte är ovala. Kollar även alla spel så det är okej nu när ändå allt är isär.
Har fått monterat alla kolv/skrap ringar på kolvarna med. Ännu en grej man kan bocka av på listan!
I Söndags spenderade jag 2,5 timmar på att göra rent vevaxeln och polera lagerlägena. Hade en liten, liten repa på ena ytan som man precis kände med nageln och den försvann hur lätt som helst.
La i de främre och bakre lagrena och mätte upp linjebalansen på vevaxeln ikväll när jag ändå hade släpat mig till garaget. Den kastade ca. 0,4 tusendelars tum.
Har även köpt lite fler V-bands flänsar till mitt avgassystem/headders och rostfria stripes till avgasbandaget. Mattias här på Sävar har även hjälpt mig att beställa avgastempgivare med tillbehör, dyker upp nån gång under nästa vecka. Tack för hjälpen Mattias!
/David
PBM Racing: Ja jag provade med en kamaxel i. Höll i princip andan när jag skulle snurra, hade varit så tråkigt att behöva ta loss nått och montera igen.. Snurrade lätt!
Pro-Mille: Det va ett bra tips, har jag inte hört innan. När jag monterade dom så stukade jag till dom i ändan med ett dorn. Jag tycker att det borde räcka..? Ska tänka på det, i värsta fall får jag väl gänga i dom pluggarna innan slutmonteringen av bottendelen.
Jens: Jag har tänkt att mäta upp storändarna så att dom inte är ovala. Kollar även alla spel så det är okej nu när ändå allt är isär.
Har fått monterat alla kolv/skrap ringar på kolvarna med. Ännu en grej man kan bocka av på listan!
I Söndags spenderade jag 2,5 timmar på att göra rent vevaxeln och polera lagerlägena. Hade en liten, liten repa på ena ytan som man precis kände med nageln och den försvann hur lätt som helst.
La i de främre och bakre lagrena och mätte upp linjebalansen på vevaxeln ikväll när jag ändå hade släpat mig till garaget. Den kastade ca. 0,4 tusendelars tum.
Har även köpt lite fler V-bands flänsar till mitt avgassystem/headders och rostfria stripes till avgasbandaget. Mattias här på Sävar har även hjälpt mig att beställa avgastempgivare med tillbehör, dyker upp nån gång under nästa vecka. Tack för hjälpen Mattias!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Fasen, bilderna blr ju bara sämre och sämre Får se om jag kan åtgärda kamera-biten till nästa gång..
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
har du ingen bild att lägga ut på tryckboxen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Nej, just nu består den bara av en cylinder med ett 3 tums hål i. Ska börja fila på den i nästa vecka och då postar jag bilder på den.
Extreme Velocity har ju en erkänt bra Carb hat´s. Ser ut så här: http://www.superiorairflow.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min kommer inte va lika strömlinjeformad men den blir högre så att jag hoppas att jag vinner lite på det. Sett en del åka med hemmagjorda hattar i samma stuk som min kommer bli, och det har funkat för dom.
/David
Extreme Velocity har ju en erkänt bra Carb hat´s. Ser ut så här: http://www.superiorairflow.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min kommer inte va lika strömlinjeformad men den blir högre så att jag hoppas att jag vinner lite på det. Sett en del åka med hemmagjorda hattar i samma stuk som min kommer bli, och det har funkat för dom.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
okej blir intressant och se! jag byggde bara en 4 kantig box med 3" rör.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Jag har börjat på min tryckbox nu. Hade jag inte haft en så värdelös kamera så hade ni fått några bilder i denna uppdateringen.. Först så tänkte jag skita i att göra den strömlinjeformad, men jag ångrade mig. Till tryckboxen så köpte jag en 90* svetsböj i 3" som jag klöv på längden. Kapade ur min cylinder så att jag kunde passa in dom klyvda böjarna i den och punkta ihop dom. Tyvärr så hade jag ingen 1,5 mm plåt kvar så jag kunde inte göra klart den ikväll. Jag är inte så bra på plåtjobb men detta tror jag blir bra.
Sen så har jag även mätt upp ramlagerspelena, vevaxelns axialspel och oljepickupens höjd i tråget. Ramlagerspelet låg i den övre delen av toleranserna och det tror jag inte är till någon nackdel när man laddar på och varvar lite.
/David
Sen så har jag även mätt upp ramlagerspelena, vevaxelns axialspel och oljepickupens höjd i tråget. Ramlagerspelet låg i den övre delen av toleranserna och det tror jag inte är till någon nackdel när man laddar på och varvar lite.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Arbetet i garaget har fortsatt. Min tryckbox är i princip klar. Kvar att montera är själva bottenflänsen och anslutning till BTR.
Den består av ett rör med en innerdiameter av 134 mm. I det röret har jag svetsat fast en 3" kortradie böj som jag har modifierat lite med en hammare
Kapat till mitten biten. Har äntligen fattat att enda sättet till att få passform på plåtarbeten är att göra pappmallar.
Frontbiten.
Första och andra sidobitarna.
Här har jag bränt ihop allt. Jag är ingen svetsare så, att det inte ser nått vidare ut är jag helt införstådd med. Antagligen läcker det som ett såll med
Och så här ser den ut på förgasaren.
Själva hatten är nu 16 cm hög med bottenflänsen. Det går att korta ner den till ca. 12 cm om man vill. Jag vet inte riktigt hur eller om det påverkar funktionen?
Har mätt upp och svetsat fast oljepickupen ca 1,5 cm från trågets botten.
Stoppade i kamaxeln och kollade så att kamdrivningen linjerade.
Sen tänkte jag monterat i några kolvar men jag har bara en universal kolvringskompressor som är helt j-a värdelös! (eller så är det skit bakom spakarna..) Så efter flera försök gav jag upp och började med bränslesystemet ist. På GM va dom riktigt efterblivna när dom placerade tanken på Camaron så man måste släppa ner bakaxeln för att få ner tanken Iofs så kan man kapa upp i golvet och komma åt översidan på tanken därigenom. Det har jag också gjort för att underlätta framtida servicar. Anledningen till att jag tar ner tanken helt är att jag ändå ska ska kapa lite i dom regionerna och för att lättare komma åt och även för att kunna rengöra tanken på insidan.
Aset lös och armaturen ur.
Allt för idag. Ska skaffa lite anslutningar till matning och retur. Har tänkt mig ca 10 mm matning och 15-16 mm retur. Några åsikter på det?
/David
P.S Nu har jag ny kamera
Den består av ett rör med en innerdiameter av 134 mm. I det röret har jag svetsat fast en 3" kortradie böj som jag har modifierat lite med en hammare
Kapat till mitten biten. Har äntligen fattat att enda sättet till att få passform på plåtarbeten är att göra pappmallar.
Frontbiten.
Första och andra sidobitarna.
Här har jag bränt ihop allt. Jag är ingen svetsare så, att det inte ser nått vidare ut är jag helt införstådd med. Antagligen läcker det som ett såll med
Och så här ser den ut på förgasaren.
Själva hatten är nu 16 cm hög med bottenflänsen. Det går att korta ner den till ca. 12 cm om man vill. Jag vet inte riktigt hur eller om det påverkar funktionen?
Har mätt upp och svetsat fast oljepickupen ca 1,5 cm från trågets botten.
Stoppade i kamaxeln och kollade så att kamdrivningen linjerade.
Sen tänkte jag monterat i några kolvar men jag har bara en universal kolvringskompressor som är helt j-a värdelös! (eller så är det skit bakom spakarna..) Så efter flera försök gav jag upp och började med bränslesystemet ist. På GM va dom riktigt efterblivna när dom placerade tanken på Camaron så man måste släppa ner bakaxeln för att få ner tanken Iofs så kan man kapa upp i golvet och komma åt översidan på tanken därigenom. Det har jag också gjort för att underlätta framtida servicar. Anledningen till att jag tar ner tanken helt är att jag ändå ska ska kapa lite i dom regionerna och för att lättare komma åt och även för att kunna rengöra tanken på insidan.
Aset lös och armaturen ur.
Allt för idag. Ska skaffa lite anslutningar till matning och retur. Har tänkt mig ca 10 mm matning och 15-16 mm retur. Några åsikter på det?
/David
P.S Nu har jag ny kamera
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
Idag så har jag slipat till bottenflänsen till förgasarhatten så att det inte blir en vass kant som skapar turbulens mot förgasaren.
Vy genom hatten.
Fick slipat av och lagt ett första lager med färg på tråget, vattenpumpen och min fuelpump block-off plate/ oljeretur.
Ev. så blir vattenpumpen svart den med.
Avgastempgivaren och nipplarna från VEMS har dykt upp med. Stort tack till Mattias för hjälpen!
Lite mer V-bands flänsar har även kommit. Tror att jag har alla jag behöver nu.
Imorgon ska jag se om jag får tag i kopplingar och slangar/rör till bränslesystemet. Det känns lite tröttsamt då jag inte riktigt vet vad jag ska ha för något. En del åker ju med rör, vad fasen använder man vid bränslefiltret då t. ex? En slangbit? Vad är att föredra, slang eller rör? Bilen ska bara gå på gatan.
/David
Vy genom hatten.
Fick slipat av och lagt ett första lager med färg på tråget, vattenpumpen och min fuelpump block-off plate/ oljeretur.
Ev. så blir vattenpumpen svart den med.
Avgastempgivaren och nipplarna från VEMS har dykt upp med. Stort tack till Mattias för hjälpen!
Lite mer V-bands flänsar har även kommit. Tror att jag har alla jag behöver nu.
Imorgon ska jag se om jag får tag i kopplingar och slangar/rör till bränslesystemet. Det känns lite tröttsamt då jag inte riktigt vet vad jag ska ha för något. En del åker ju med rör, vad fasen använder man vid bränslefiltret då t. ex? En slangbit? Vad är att föredra, slang eller rör? Bilen ska bara gå på gatan.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Håller på med soppasystemet nu. Har skaffat slangar och kopplingar och modifierat dit kopplingarna i orginal tanken. Tyvärr så fick inte mina dubbla Audi V8 pumpar från Biltema (52-207) plats, dom blir för breda sida vid sida. Har försökt ändra på layouten men det blir inget bra. Beställde en Walbro 255 istället. Vid 2 Bar och 12 V flödar den 234 liter/timmen. Det bör räcka till ca. 600 hk. Dimensionerna på kopplingarna blev 10 och 12,7 mm. matning respektive retur.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Nu har det hänt lite mera. Bränslesystemet har tagit lite längre tid än vad jag trodde och det är inte ens klart än Har varit och handlat kopplingarna och slangarna till soppan iaf. Har inte fått någon räkning än och det är jag lika glad för. Y- korset kommer jag inte använda då jag ska ha en pump ist för två som jag tänkte från början.
Original så sitter nivågivaren på sugröret och det kapade jag ju bort, så för att behålla en fungerande tankmätare så bokade jag till en 5 mm rundstång efter originalet och svetsade dit nivågivaren på den.
Undersidan av locket som jag har borrat och slipat ur för större anslutningar. Eftersom jag tänker på miljön har jag sparat anslutningen som går till kolkanisterburken. Kvar är även avluftningen.
Så här blev då anslutningarna till tanken. Jag väntar på pumpen från USA nu så kan jag göra den helt färdig.
Hållare till bränsleslangarna. Tror dom igentligen är till hydraulrör, köpta på Swedol. Soppafilter med 10 mm. anslutningar.
Gamla och nya ledningarna sida vid sida.
Lackade hållarna döds svarta då jag inte vill ha nått grönt på bilen
Slangarna upphängda under bilen. Är lite finjustering kvar på bromsröret och röret till kolkanistern.
I andra änden av slangarna sitter ju bränsletrycksregulatorn. Kunde använda fästet som följde med, bara kapa av det och bocka om.
Passade bra på torpedväggen mitt imellan torkarmotorn och huvudbromscylindern.
/David
Original så sitter nivågivaren på sugröret och det kapade jag ju bort, så för att behålla en fungerande tankmätare så bokade jag till en 5 mm rundstång efter originalet och svetsade dit nivågivaren på den.
Undersidan av locket som jag har borrat och slipat ur för större anslutningar. Eftersom jag tänker på miljön har jag sparat anslutningen som går till kolkanisterburken. Kvar är även avluftningen.
Så här blev då anslutningarna till tanken. Jag väntar på pumpen från USA nu så kan jag göra den helt färdig.
Hållare till bränsleslangarna. Tror dom igentligen är till hydraulrör, köpta på Swedol. Soppafilter med 10 mm. anslutningar.
Gamla och nya ledningarna sida vid sida.
Lackade hållarna döds svarta då jag inte vill ha nått grönt på bilen
Slangarna upphängda under bilen. Är lite finjustering kvar på bromsröret och röret till kolkanistern.
I andra änden av slangarna sitter ju bränsletrycksregulatorn. Kunde använda fästet som följde med, bara kapa av det och bocka om.
Passade bra på torpedväggen mitt imellan torkarmotorn och huvudbromscylindern.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Ser ju bra ut!
Bra med avgastempgivare för fler cylindrar än bara en!
Bra med avgastempgivare för fler cylindrar än bara en!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Tack så mycket! Nja jag har ju bara två stycken nipplar till att svetsa i grenröret så jag har lite beslutsångest över i vilka cylindrar jag ska sätta dom.. Det TROR att 5:an och 7:ans cylinder brukar gå varmast, men jag vet inte.. Bra ideér mottages tacksamt.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Jag satte min på den cylindern som troligtvis går varmast/har sämst kylning. I mitt fall blev det på höger cylinderbank, längst bak.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Bränslesystems funderingar..
Okej. Det låter ju vettigt. Har du åkt någonting med din bil med turbon på?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085