Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av T-27 »

Okej :) Tyckte bara det såg ut så rejält gjort för att vara provisoriskt :thumbright:
+ att jag såg en bil till förra veckan med fästet sådär på framsidan
Tänkte det kanske är jag som har mitt fel av nån anledning :?
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Klabbe Persson »

På min Taunus byggde jag också det framför plåten först, men byggde sen om det så de hamnade bakom plåten, blir mycket enklare att blocka ut motor osv då.
Gillar detta bygget i övrigt, kul o se :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

vi har pysslat vidare med att få motor och låda på plats med fästen å så'nt...

fästen för främre motorplåt hö. och vä. sida.

Bild

Bild

Växellåda på plats

Bild

Bild

Bakre växellådsfäste

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
to B20 or not to B20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: sön jan 23, 2011 4:04 pm

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av to B20 or not to B20 »

det ser ju bra ut som vanligt. kul att du fick (ni om hasse va med) att fixa med din egen racer :D :D
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Fille har knåpat vidare med golv och kardantunnel...det blir för jäkla fint, synd bara att jag har varit där innan och försökt leka plåtslagare på egen hand :doh:

Bild

Bild

Vi har börjat att lägga igen alla hålen i torpedväggen också...

Bild

Kanske inte världens roligaste bilder, men jag måste visa att vi faktiskt får nånting gjort på rejsbilen ibland också :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Jaha-ja!!! Här ligger jag efter :oops:

Visserligen går det lite långsamt med Malibun, på grund av att det är mycket jobb i verkstan. Vilket i och för sig är ett angenämnt problem.

Men vi hinner pyssla på lite då och då.

Golvet är inte klart, men vi har kommit en bit till...

Bild

Bild

Vi kapade bort en bit av dom främre ramtassarna och sätter dit lock. Det ska göras en upphägning för kylare och fronten senare.

Bild

Sågat till främre motorplåten och provmonterat generatorfäste m.m.

Bild

Jag vet inte om det syns så bra egentligen...men dom sista små detaljerna på växellådsbalken är färdiga och jag kollar att allt passar som det ska.

Bild

Garagets ungdomar tyckte att det såg lite tomt ut mellan rambenen i fram...så dom tyckte det var dags att kolla hur det ser ut med den rätta motorn. Så vi släpade fram motorn i motorstödet som skymtar i bakgrunden. Hjulen på motorstödet hade gett upp under bigblockens tygnd så det var dags att byta ut dom också. Borde tagit en bild på den nya flexplattan som vi skruvade dit innan motorn lades på plats. Den är faktiskt lite fränare än dom där vanliga pressade plåtbitarna som jag brukar använda i normala fall.

Bild

Bild

Nästan där :D

Bild

På plats efter några försök. Johan monterar sista bultarna.

Bild

Det kommer mer....
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Nu när motor och låda ligger på plats i bilen så ska vi börja montera kring-utrustningen som kylare, headders, bromsrör med mera.
För att få lite koll på hur det är med utrymmet så har vi börjat med att passa in fronten. Det ska tillverkas en hel del fästen och så'nt till den också.

Bild

När huven beställdes så var det tänkt att min 406 cu.in. Small Block skulle sitta i bilen, med Big Block motorn kan vi bara konstatera att det inte finns tillräckligt med plats under det där låga Cowl Induction "scoopet"

Bild

Hur vi ska lösa det får vi se... Jag gillar släta låga motorhuvar. MEN det ÄR en racebil och ska funka som en sådan!!! Jag funderar på ett transparant plexi scoop eller ett "Pro Stock" scoop av lite äldre modell ( vi har ett så'nt ligger å skräpar nämligen )

Förslag emottages, gärna med bilder.

Allt för den här gången.

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Martin H »

Kul det händer lite med kärran :thumbright: provkörning till sommaren? Eller har du ingen tidsplan?
Röstar för ett högre sånt du har eller prostock style.
Senast redigerad av Martin H den sön apr 06, 2014 7:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:Kul det händer lite med kärran :thumbright: provkörning till sommaren? Eller har du ingen tidsplan?
Jag vågar inte ha någon tidsplan längre :roll: Jag jobbar på med bilen när jag kan ta mig tid.
Men det är riktigt bra för motivationen, nu när det börjar se ut som en racerbil :hihi:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av 7aan »

Tycket den ska rulla Sthlm open iaf det är ju långt kvar tills dess! :D

Skulle va kul och komma förbi och kolla/snacka lite nån dag och ta lite lärdom av 4-link eller dylikt :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bra jobbat kul att se att det går framåt! försök skramla ihop lite polare och kämpa på skulle va grymt om ni han provköra lite i sommar.

mvh jens
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Husse1 »

Plåtjobbet på de senare bilderna var f-n bland det snyggaste jag sett. Framför allt jobbet ovan vxl.lådan/kardantunneln.
Så j-a snyggt med de rillade förstärkningarna i plåtarna.
Alla tummar upp för en asfrän kärra.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

7aan skrev:Tycket den ska rulla Sthlm open iaf det är ju långt kvar tills dess! :D

Skulle va kul och komma förbi och kolla/snacka lite nån dag och ta lite lärdom av 4-link eller dylikt :D
Nääe något S.O. blir det inte, senast jag var med och körde där va' 1985 :mrgreen:

Du är välkommen på en garagefika vid lämpligt tillfälle.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Husse1 skrev:Plåtjobbet på de senare bilderna var f-n bland det snyggaste jag sett. Framför allt jobbet ovan vxl.lådan/kardantunneln.
Så j-a snyggt med de rillade förstärkningarna i plåtarna.
Alla tummar upp för en asfrän kärra.
Fille som har gjort det mycket fina plåtjobbet (kardantunnel och hjulhus bl.a.) är nog trollkarl eller nå't :thumbright:

Golvet har jag varit och klåpat ihop...bilderna gör inte golvet rättvisa, det ser värre ut i verkligheten :doh: Vi pratar om målad kardantunnel och matta på golvet :twisted:

Tack för :thumbright: :thumbright:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har ni hunnit plocka fram bilen nått ännu här efter sommaren och pysslat nått?

jag håller på att gjuta en 2 cm förhöjd 2x4m platta med fiber förstärkt flytspackel för att kunna tuna in vega chassit bättre men bilen bara står ännu.

mvh jens
Skriv svar