Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:Hej har ni hunnit plocka fram bilen nått ännu här efter sommaren och pysslat nått?

jag håller på att gjuta en 2 cm förhöjd 2x4m platta med fiber förstärkt flytspackel för att kunna tuna in vega chassit bättre men bilen bara står ännu.

mvh jens
Jodå vi har pysslat lite då och då...tyvärr gick min laptop med de flesta byggbilderna sönder :evil: och självklart som den "data-analfabet" jag är så hade jag gjort nå't fel med säkerhetskopian :doh: :doh:

Headders är på plats och ändamålsenligt anpassade, motor och automatlådekylare har fått infästningar och plastfronten är monterad med snabbfästen. Lite mer plåtjobb på golv och annat är också gjort.

Jag fick mycket svåra dragracing abstinens-besvär, så raggar Novan fick tjänstgöra lite på Kjula Dragway.
Vi passade även på att reparera allt nödvändigt på min gamla racebuss ( det tog hårt på racekassan ) och besiktigade den U.A. Fredag eftermiddag före sista Kjula racet. Så den fick ut och röra på sig lite den också :D Mer om detta ska jag försöka ta mig tid att skriva om i min garagetråd.

Jag och Hasse planerar att ta en hel arbetsvecka för att bara bygga på Malibun, inom snar framtid.

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter bra att ni jobbar på! tur du lagt upp en del bilder på vårt forum iallafall de fins ju kvar. skulle va kul att höra mer om novans höst härjningar :thumbright:

mvh jens
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Hejsansvejsan, ni trogna anhängare...om jag nu har några kvar eftersom jag är dålig på att uppdatera tråden.

Här är en lite mer helhetsbild på Malibun, hur stuket blir. Nå'n form av högre scoop blir det eftersom förgasaren inte ryms under den här huven. En spoiler under främre "stötfångaren" behövs också.

Några centimeter lägre i fram ska vi prova också...men funktion före form gäller.

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av T-27 »

Ser bra ut :thumbright:
Såg den figurerade i nyaste numret av Wheels också
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Slänger upp lite bilder på Malibu pyssel...

Headders anpassning...dyra fina headders som ska passa, det är bara att såga sönder å modifiera :roll:

Bild

på passagerarsidan fick jag modda ramen lite

Bild

Här har vi börjat med upphägningen av fronten, med fästen å stag å sånt.

Bild

Bild

Hasse plastar fast stagen i fronten

Bild

flipfronten hänger på plats och kylare till motor och låda är också monterade

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Eftersom stolen och följaktligen jag också har hamnat längre bak i bilen måste jag antingen förlänga mina ben så jag når fram till pedalerna eller flytta pedalerna...det verkade enklast att flytta pedalerna :hihi:

Pedalstället fick jag förlänga och likaså tryckstången till huvudbromscylindern. Jag har också ändrat pedalutväxlingen enligt medföljande instruktion som var med huvudbromscylindern och det snygga adapterfästet till den. (det ser lite konstigt ut med headdersröret på bilden men det är gott om plats i verkligheten, för bromsröret som ska dit)

Bild

Notera STOPPBULTEN till bromspedalen den är livsviktig. det har skett ett flertal svåra olyckor i USA (även med dödlig utgång) där folk har modifierat pedalställ och huvudbromscylinder. När dom sedan släppt Trans Braken så har pedalen åkt bakåt och tryckstången hoppat ur sitt läge i Huvudbromscylindern...sen är det dåligt om bromsar när det är dags att stanna.

Bild

Gaspedalen blir bultad i rattstången och får lite justermån i längdled.

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Martin H »

Kul med lite update såhär i juletid. Du har inte funderat på att sätta bromscylindern på insidan kupen?
För att slippa ha den i närheten av varma headers, funderar på det själv.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:Kul med lite update såhär i juletid. Du har inte funderat på att sätta bromscylindern på insidan kupen?
För att slippa ha den i närheten av varma headers, funderar på det själv.
Nej inte den här gången. Det beror bl.a. på att jag redan hade köpt adapterfäste och andra detaljer, innan jag ändrade planerna och stoppade i en Big Block motor.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Att lite små stag, fästen och annat små pill tar så'n tid... :o

Gasstag hopslängt av lite delar från skrotlådan. Det blir förmodligen ett köpes-stag senare, med snabbfästen till ledkulorna så jag kan byta mellan ett vanligt enkelt stag och ett stag med Throttle Stop cylinder på.

Bild

Ett STADIGT justerbart gaspedalstopp behövs när jag stampar på pedalen :hihi:

Bild

Bild

Växelspaksfäste.

Bild

Med spaken på plats...dom här spakarna är besvärligt fula tycker jag, men dom funkar riktigt bra. Det blir tids eller varvtalsstyrd växling med CO2.

Bild

allt för i dag...
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Richard »

Nova Jörgen skrev:Notera STOPPBULTEN till bromspedalen den är livsviktig. det har skett ett flertal svåra olyckor i USA (även med dödlig utgång) där folk har modifierat pedalställ och huvudbromscylinder. När dom sedan släppt Trans Braken så har pedalen åkt bakåt och tryckstången hoppat ur sitt läge i Huvudbromscylindern...sen är det dåligt om bromsar när det är dags att stanna.
Jotack, det är inte bara på racingbilar det där är värt att tänka på.
Jag råkade ut för samma grej på en vw-buggy för rätt många år sen där nån tagit bort stoppen...
Blev attans magiskt när jag kom mot rödljuset å bara hade handbromsen, men det gick bra med en hårsmån.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av T-27 »

Överlägset bästa spaken :)

Bild
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Nu har "Fille" plåtslagaren ( jag föredrar att kalla honom plåtmagikern ) varit i garaget två dagar och lagt sista handen på det jag behövde hjälp med. Nu är det bara lite småbitar i golvet kvar att lappa ihop, det gör jag själv för det kommer inte synas i alla fall. :mrgreen:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Wallisson »

Riktigt riktigt fränt.... :thumbright:
/Matte
Wallisson
0708968206
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Nova Jörgen »

Sådär, då var den klisterlappen på plats :D

SFI 25.5 långsammare än 7.50s...check :thumbright:

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Perfectruns -79 Malibu ET Racer

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat käns alltid bra då den klister lappen kommer på plats!

en fråga bara? varför svetsa fast plåten över lådan? bra att kunna ta bort tycker jag då man ska meka. eller har det med regler att göra?

mvh jens
Skriv svar