Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Perfectruns -79 Malibu ET Racer Wheelies m.m. :-)

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag kör väl en projekt tråd här på Sävar också.

--------------------------------------------------------------------------------

Här kommer lite om PerfectRun Dragracing teams nya projekt bil.

Bilen en -79 Malibu Classic införskaffades förra hösten. Meningen var att vi skulle köra igång direkt med bygget, men det kom lite i mellan bl.a. ett mindre chassi bygge. En "bakhalvning" av en BMW E30 kaross. Mitt uppe i det åtagandet blir jag uppsagd ur garaget efter 13 år. Kaoset var nästan fulländat, då goda vänner kom till hjälp och garageproblemet löstes. Men jag blev lite trångbodd nu, från drygt 80 kvadratmeter till straxt över 30.

Åter till Malibun.

Bilen inhandlades som ett isärplockat objekt. Karossen är i toppskick ingen rost Det ingick även en -78 Malibu landau cupe reservdelsbil i köpet. Den däremot var ohyggligt rostig

Här hämtar vi bilen

Bild

Lastad å klar för avfärd

Bild

Våren efter så hämtas även reservdelsbilen, säljaren var hygglig nog att låta mig hämta den efter att jag var klar med allt gargeflyttande.

Bild
Senast redigerad av Nova Jörgen den ons aug 30, 2017 9:42 pm, redigerad totalt 3 gång.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Vad är målet med bilen...

Inlägg av Nova Jörgen »

Efter att ha tävlat flitigt och ganska framgångsrikt i Bracket/ET Pro klassen med Novan som är tung (1490kg. på startlinjen ) och har smala däck ( 9x29.5x15 slicks ) samt ett nästan Stock legalt chassi d.v.s. orginal fram och bakvagn m.m. ( bladfjädrar och bolt on traction device ) så tyckte vi att det var dags för en uppdatering till lättare bil och bredare däck samt ett mer dragracing anpassat chassi.

En av dom vanligaste frågorna som dyker upp i så'na här trådär är: Vilken klass ska ni köra och vilka tider siktar ni på?

Vi tänker fortsätta att köra i någon eller några av alla ET-klasser som finns. Bracket, ET-Pro, Gatbil Index (MSDR-cupen), Super-Street till att börja med. Blir det en större motor i bilen så finns ET-Superpro, och Super Gas som ytterligare alternativ.

Drivlinan från Novan har vi kvar och borde räcka till höga 10 sekunderstider till att börja med, sen får vi se vad det blir.

Stuket på bilen kommer bli lite Super-Stock liknande, men den kommer inte att bli SS legal.

Nå't åt det här hållet

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Härrligt!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Lite pyssel blev det gjort innan vi blev tvugna att flytta.

Bilen på plats i nya garaget

Bild

Japp, Novan som skymtar i bakgrunden är min f.d. racebil

Bild

Det har införskaffats en hel del prylar till bygget under tiden vi har väntat på att sätta igång. Bilder kommer på det också.

forts. följer... :)
Senast redigerad av Nova Jörgen den sön dec 12, 2010 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Här kommer lite bilder på grejor jag samlat på mig till bygget.

Bakvagnsdelar m.m.

Bild

På loftväggen hänger det lite lättvikts kaross delar från VFN fiberglass

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Här har jag börjat svetsa dit vinkeljärn på orginalramen så jag kan fästa upp den i riktbänken jag använder som chassi jigg.

Sen släpade vi in bakramen som har legat och väntat i förrådet ett tag. Konstaterade att den fått sig en transportskada i containern på vägen över havet och måste riktas lite.

Det finns en anledning till att jag beställde en färdig bakram till min bil. Jag ville se om kvalitén och tidsbesparingen är tillräcklig, när/om vi gör ett så'nt jobb åt någon annan.

Bild

Bild

Sedan fick vi ta hand om bakramen som hade kommit i kläm lite i Containern på väg från USA. Värme, Hydraulpress och riktbänken löser det mesta. Nu stämmer alla mått igen :)

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Hit har vi hunnit i dag

Inlägg av Nova Jörgen »

Vad är nu detta...vrakdelar från ett UFO eller...

Bild

Bild

Tigersågen med nytt "fast cut" blad och jag är riktigt bra kompisar. Kolla vad man kan ställa till med på några timmar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Äntligen får vi börja sätta dit grejor på bilen. Efter att ha putsat till några hörnor på bakramen från S&W racecars så går det att börja passa in den på plats.

Nu ska vi bara mäta in ramen så den hamnar rätt. Sen får vi dubbelkolla att vi mätt rätt. Då kan man punkta fast ramen. Efter det mäter vi en gång till "bara för att..."

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kanon :thumbright: jo hur låg kommer den bli? (markfrigång sparklåda)
jag vet man vill ha en dragracebil så låg som möjligt men tex 1 dm är inte så praktiskt om man ska ha avgasrör o org framvagn mm. noterade
höjden på dina 4linksplattor i gämförelse med den på bilden som går på
bakhjulen. mina främre plattor ska sitta 150mm ovan marken med 29" däck så de behöver sticka ner en bit under golvet då jag inte vill ha den så låg även om det är fränt. kommer du modifiera tvärbalken eller kommer den bli så låg eller är det jag som ser fel. som sakt var lite extra
vaksam då jag håller på med just detta själv.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:kanon :thumbright: jo hur låg kommer den bli? (markfrigång sparklåda)
jag vet man vill ha en dragracebil så låg som möjligt men tex 1 dm är inte så praktiskt om man ska ha avgasrör o org framvagn mm. noterade
höjden på dina 4linksplattor i gämförelse med den på bilden som går på
bakhjulen. mina främre plattor ska sitta 150mm ovan marken med 29" däck så de behöver sticka ner en bit under golvet då jag inte vill ha den så låg även om det är fränt. kommer du modifiera tvärbalken eller kommer den bli så låg eller är det jag som ser fel. som sakt var lite extra
vaksam då jag håller på med just detta själv.
Något lägre än den blå superstockern, har jag tänkt mig. Jag vill inte ha den för låg. Jag vill ha en praktisk och hanterbar racebil. Markfrigång bakkant sparklåda ungefär 20 cm tror jag, får se vad som ser bra ut i mitt tycke.

Tvärbalken ska ner ca 20 mm till. 4-link plattorna mäter jag in när bakramen är på plats. Rent spontant känns det faktiskt som att jag kommer att behöva flytta ner dom en liten bit. Men det avgör jag i ett betydligt senare skede i byggandet. Jag ska använda 32" eller 33" höga däck så bakaxeln behöver hamna ganska högt upp i bilen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du lägger upp bil bygget här hos oss, blir intresant och lärorikt att följa.

jag gillar bilen den är kanse inte snyggast men det är klart frän :thumbright:

jag rekomenderar folk att se programen i nitroz motorsoffa med jörgen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:kul att du lägger upp bil bygget här hos oss, blir intresant och lärorikt att följa.

jag gillar bilen den är kanse inte snyggast men det är klart frän :thumbright:

jag rekomenderar folk att se programen i nitroz motorsoffa med jörgen
För att citera några kommentarer från mina team kompisar.

"Du måste ha letat i flera år för att hitta nå't så fult"

"Jaja vi får ta det som en utmaning att göra nå't fränt av nå't så fult"

"Den är så ful att till och med den bajsbruna metalliclacken ser bra ut"

Ja sådär har det fortsatt i garaget, men jag tror den vinner i längden.

I toppskick och med rätt stuk så ser dom rätt okej ut. Hittade den här på ett annat forum. Notera nummerskylten :hihi:

http://www.maliburacing.com/forum/viewt ... 4&t=100591
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Inlägg av HenrikE »

Jens Gustavsson skrev: jag gillar bilen den är kanse inte snyggast men det är klart frän :thumbright:
*Ehrmm*
Vegan kvalar ju inte direkt in som årets hetaste heller :P
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Bakramen är nu inmätt och fastpunktad. Nu när vi började mäta in allt på plats så visade sig lite av den berömda "jänke precisionen" Främre tvärbalken var inte riktigt så rak som man kunde önska sig. Men jag ska inte bara skylla på det, smällen ramen fick i containern på vägen hit har också ställt till lite. Får allt massera den lite med "port-o-powern" när den bra sidan är ordentligt fixerad i bilen.

Bilderna visar kanske inget nytt, möjligen att det är bekvämt att ha "jiggen" på en lyft.

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HenrikE skrev:
Jens Gustavsson skrev: jag gillar bilen den är kanse inte snyggast men det är klart frän :thumbright:
*Ehrmm*
Vegan kvalar ju inte direkt in som årets hetaste heller :P

snyggt jobbat jörgen :thumbright:

lite jobb att räkna ut höjden på alla sjuster hål (däck och karosseri höjd mm) förstås så att man kommer mitt i alla hål på bas insjusterigen av fyrlinken eller hur gör man?


som sagt va vegan tillhör inte de snyggare bilarna heller och det har man fått höra :hihi: men jag gillar storleken och den fina air-dynamiken den ändå har.
Skriv svar