Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Volvo 242 T6 -82 Byggbesiktning klar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Det har inte hänt så mycket på sistone men för ca 1 månad sedan bokades byggbesiktning och man har varit mindre nervös fram tills igår :)

Luigi från SFRO var väldigt trevlig och vi gick igenom hela bilen och hade många bra diskussioner, efter ca 3,5 timma så var byggbesiktningen klar och jag har nu en mindre lista med inte alltför jobbiga åtgärdspunkter i min hand.

Känns grymt skönt att ha första besiktning avklarat, ingen tid är bokad för slutbesiktning men jag siktar på slutet av April.

Dags att luta sig tillbaka lite och njuta av denna milstolpe! :thumbright:
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Volvo 242 T6 -82 Byggbesiktning klar

Inlägg av Danne_jmk »

Grattis!! Visst är de skönt att få det gjort :-) gjorde min på golfen för några veckor sedan :-)
uranium
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 02, 2015 9:55 am
Ort: Söderhamn

Re: Volvo 242 T6 -82 Byggbesiktning klar

Inlägg av uranium »

Läst igenom alla sidor nu och måste säga att jag är grymt imponerad över ditt arbete! Gillar bredden av kunskap också. Alltifrån fina svetsjobb av allt möjligt stort och smått, svarv/fräs, CAD, el, osv. :thumbright: Gillar också diskussionen om PWM av soppapumparna här på slutet, fortsätt gärna dela med dig av det :)
Niklas Holm
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Verkligen på tiden för en uppdatering, det har hänt en hel del men tyvärr har uppdateringarna hamnat efter!

Bland annat har jag varit och bänkat bilen, 272 whp vid 0.65bar laddtryck vilket resulterade i 301hk i motorn som också blir besiktningseffekt. Bänkningen resulterade också i rasad toppackning, inga mer KL Racing toppackningar. Hädanefter blir det original och framöver även en MLS. Anledningen till rasad toppackning var att tändningsnollan låg fel. Oerhört klantigt, men det man inte har i huvudet får man ha i mekarhänderna.

Efter bytet av toppackningen och under tiden som jag har åtgärdat punkterna från byggbesiktningen har jag också varit och kört på bana med bilen. Vid Kristi Himmelsfärdshelgen så var jag med SVKG och körde två dagar på Kinnekulle ring. Otroligt kul att prova bilen och efter hand började man lite mer och mer på materialet, inget strul alls förutom att laddtrycksstyrningen var felkopplad men det var lätt åtgärdat. Körde på grundladd på 0.5bar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen i veckan var jag och gjorde SFRO slutbesiktningen. Alla tidigare punkter bockades av utan problem sen fick jag beröm av att bilen kändes mycket välbalanserad att köra vilket var väldigt kul.

Dock fick jag anmärkning på att bromspedalen var för svampig vilket jag hade mina misstankar om innan besiktningen. Inga problem med att bromsa med känslan finns inte där. Jag har hållt på fram och tillbaka med bromsvågen men tycker aldrig att jag har får till det. Tycker att jag i princip har provat allt för att få till en bra känsla men det vill sig inte. Enligt Ludde så är hans erfarenhet med bromsvågar att det ska i princip vara som en tegelsten att trampa på. Min är tvärtom, oerhört svampig även om den inte går i botten och det går att låsa upp hjulen. Jag har provat att lufta till förbannelse, bytt till större och mindre huvudcylindrar, ändrat utväxling på pedalen. Jag kör med stålomspunna slangar hela vägen båda fram och bak.
Jag kommer inte på mer saker att göra nu, så alla tips mottages tacksam på vad man bör kolla på en bromsvåg.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Lillen »

Filma eller be nån trampa medans du tittar på vågen.
Se så inte bromsvågen bottnar i leden , då kan man få skumma tendenser.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Pro-Mille »

Kör du med Tilton bromsredusering till bakbromsarna?
Körde med sådant på min Cheva tidigare, kändes mjukt och svampigt, luftade om flera gånger vart inte bättre.
Tog bort reducerventilen och vips så vart det kanonbra bromsar.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Lillen skrev:Filma eller be nån trampa medans du tittar på vågen.
Se så inte bromsvågen bottnar i leden , då kan man få skumma tendenser.
Har kollat rörelsen på bromsvågen och jag ser inte att den bottnar någonstans. Jag har även gjort mer rum runt rörelsen för balanspinnen just för att det ska gå fritt. Men värt att kolla en gång till.
Pro-Mille skrev:Kör du med Tilton bromsredusering till bakbromsarna?
Körde med sådant på min Cheva tidigare, kändes mjukt och svampigt, luftade om flera gånger vart inte bättre.
Tog bort reducerventilen och vips så vart det kanonbra bromsar.
Kör inte med någon bromsreducering, så tyvärr kan det inte vara det som spökar.

Mina bromskretsar ser ut som följande:
Tilton hängande pedalställ -> Wilwood huvudcylindrar (0.75" bak, 0.625" fram) -> stålomspunna bromsslangar som delar sig till var sitt bromsok.

Jag vet att torpedväggen flexar något (1-2mm), men inte i den storleken som svampigheten uppträder i pedalen. Ska dock prova att styva upp den ytterligare.
Vart brukar flex i bromssystemet uppträda? Är det ett problem att köra med stålomspunna slangar hela vägen?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet efter att ha jagat "mjuk pedal" i ett antal bromssystem, ofta vid SFRO-besiktningar, är att man får kolla "allt". Börja med pedalstället och dess infästningar (rör sig pedalstället ett par millimeter blir det ofta 10-15 mm på pedalen), kolla att oken inte flexar/gäspar, att oken är centrerade mot skivorna och sitter parallellt med skivorna. Kolla att oken har luftnipplarna överst... Balansstången har redan nämnts.

Det kan också vara värt att kolla så att inte något bromsbelägg separerat och blivit mjukt.

Min erfarenhet är också att slang hela vägen kan ge en viss svampighet. Det beror dock en hel del på slangarnas kvalitet men i en relativt stor bil så skulle jag inte utesluta att problemet ligger där (många meter slang).

Ytterligare en risk är om man har många banjokopplingar i systemet - de kan "fånga" luftbubblor som är svåra att bli av med.

Hittar man ändå inte problemet kan man få börja med att blockera bort delar av systemet för att isolera problemet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tack Gustaf för inputen. Det var i princip vad Ludde också sa vid slutbesiktningen. Ja det får bli så att jag går över hela systemet, båda fram och bak. Minimera flexet om man hittar något.

När du skriver att kolla om oken flexar/gäspar, vad menar du mer exakt?

Har bara kollat en sida fram än så länge men där ser det ut att linjera fint mellan skiva och ok, skivan slog ca 2 tiondelar när man roterade den.

Fram är inte slangarna jättelånga, ca 1,5m så tycker inte det borde flexa jättemycket där. Bak är det betydligt längre och jag upplever att jag har bättre bromsverkan bak än fram.
Vad gäller belägg och bromsok så ska det tilläggas att allt är nytt för i år.

Intressant med banjokopplingarna, på framkretsen har jag tre stycken. En vid huvudcylindern och varsin vid oket. Tips på att lufta en banjokoppling på bästa sätt?

Om någon har något mer tips på vad man bör kolla så är det bara att skriva!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av therealpinto »

En del ok (Wilwood av vissa modeller bland annat) är lite klena i stommen så om man bromsar hårt kan de "öppna sig". Inte helt enkelt att se men man brukar känna det om man håller en hand över/runt oket när någon trycker hårt på pedalen.

Även om stålspunnen slang är hård så blir det ganska mycket area som kan röra sig. Jag har haft några byggare med Sevenbilar som bytt slang mot rör och hävdar att de märkt skillnad.

Banjokopplingarna är svåra, det kan hjälpa att knacka på dem eller lufta med högre flöde på vätskan.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av MattiasH »

Vad har du för cylindrar? Är det dom "vanliga" billiga av girling typ? Jag har såna även på min bil, har provat olika storleken, märken, fått bort det flex som går osv men jag får inte till dendär fina känslan som man får på originalbilar...
Har lagt märke till att "riktiga" racebilar aldrig har den typen av cylindrar yran dom kör med AP, Tilton eller liknande som inte har stängningsventilen i framkant i cylindern, även willwood har den modellen av cylindrar som bygger på samma princip som standardcylindrar i många bilar har. Jag har pratat med många som haft mkt problem med känslan som försvunnit när dom bytt riktiga cylindrar.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

therealpinto skrev:En del ok (Wilwood av vissa modeller bland annat) är lite klena i stommen så om man bromsar hårt kan de "öppna sig". Inte helt enkelt att se men man brukar känna det om man håller en hand över/runt oket när någon trycker hårt på pedalen.

Även om stålspunnen slang är hård så blir det ganska mycket area som kan röra sig. Jag har haft några byggare med Sevenbilar som bytt slang mot rör och hävdar att de märkt skillnad.

Banjokopplingarna är svåra, det kan hjälpa att knacka på dem eller lufta med högre flöde på vätskan.

Gustaf
Okej då förstår jag vad du menar. Kan prova att sätta en indikatorklocka och se hur mycket de utvidgar sig.

Får försöka isolera problemen och om inget fungerar får jag prova att byta till koppar-rör.

Bra tips på banjokopplingarna, dock svårt att veta om luften verkligen släpper.
MattiasH skrev:Vad har du för cylindrar? Är det dom "vanliga" billiga av girling typ? Jag har såna även på min bil, har provat olika storleken, märken, fått bort det flex som går osv men jag får inte till dendär fina känslan som man får på originalbilar...
Har lagt märke till att "riktiga" racebilar aldrig har den typen av cylindrar yran dom kör med AP, Tilton eller liknande som inte har stängningsventilen i framkant i cylindern, även willwood har den modellen av cylindrar som bygger på samma princip som standardcylindrar i många bilar har. Jag har pratat med många som haft mkt problem med känslan som försvunnit när dom bytt riktiga cylindrar.
Jag kör med Wilwood cylindrar av Girling typ. Jag har också fått den rekommendation från andra att byta till bättre cylindrar. Jag hade lite finare Wilwod-cylindrar förr men då deras lösning på reservoiren inte funkade bra med torpeden så fick jag sälja dessa, och jag har för mig att de kändes bättre. Jag har en liten dålig magkänsla på de befintliga cylindrarna men jag kan inte riktigt motivera att köpa cylindrar för typ 1500kr styck, iallafall inte när jag ännu inte sett att det är dem som är problemet.
Inser jag att det är cylindrarna som är problemet blir det förmodligen AP cylindrar istället.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av MattiasH »

Du får gärna uppdatera med hur det går, mat intressant :thumbright:
Jag har iaf inte än provat någon bil med cylindrar av girling-typ som har fin pedalkänsla.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Här kommer en summering av två dagars felsökande och kladdande med bromsolja.

Började med att plugga utgången på framcylindern, då blev pedalen verkligen som en tegelsten. Minimal rörelse och minimalt med flex. Monterade tillbaka slangen på cylindern och luftade och svampigheten var tillbaka. Första slutsatsen tyder på att huvudcylindrarna är okej och flexet som observerats i torpeden är minimal i sammanhanget. För att utesluta torpedflexet helt så gjorde jag ett extra stag ut från torpeden till fjäderbensstaget och nu är även torpedflexet minimalt.

Bild

Pluggade slangarna ute vid oken för att känna om de stålomspunna slangarna flexade något men pedalen blev tvärstum även där, så det lämnar egentligen bara bromsoken kvar som felkälla.

Sist provade jag att montera en större cylinder (3/4") på framkretsen också, mycket av svampigheten försvann men karaktären av en svampig pedal finns fortfarande där. Osäker på hur bromsverkan blir nu när jag har så pass stor cylinder även fram, får ta en provtur när vädret tillåter. Ska man byta till en ännu större?

Någon som har idéer eller tips på vad man bör göra som nästa steg. Väldigt osugen på att köpa nya bromsok...
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den mån okt 31, 2016 4:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av therealpinto »

Större cylinder tror jag inte på, då får du bara högre pedaltryck (flexet finns ju kvar). Men testa med den du satt dit, det är en avvägning mellan pedaltryck och känsla.

En sak man kan testa är en gördel eller liknande som håller ihop oken. Vill du bara kolla om det är okens flex som ger svampigheten, så kan man ju svetsa ihop något som inte ryms under fälgarna som test.

Jag har nånstans sett folk som fräst stålbyglar för att hålla ihop ok som vill flexa men det beror ju på hur mycket utrymme man har och hur långt man vill gå. Har man ok med sprintar som håller beläggen på plats, så kan man ju prova att ersätta sprintarna med skruvar som går att dra åt för att ta lite last.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar