Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Händer inte mycket här, är lite stiltje i projektet för tillfället. Hoppas kunna komma igång snart igen.
Kände att jag var tvungen att göra nåt i projektet iallafall så jag knåpade ihop en ny växelspak med justerbar shortshift, fick inspiration från en annan tråd här på forumet men valde att sätta ett länklager som pivotpunkt istället. Såhär blev det:

Bild

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Karl Buchka »

Stiligt!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån maj 04, 2009 7:10 pm
Ort: Ledsjö

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Brag-Jr »

blev ju sjuukt bra måste jag säga, smart tänkt :thumbright:
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Nicklas Eriksson »

:thumbright:
Roligt projekt!

Själv beställde jag packningsats av parner till min sexa, fick till en femma. Tog ett år innan jag upptäckte det :doh:

Btw, smart tänkt med handbromsen!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tack för kommentarerna!!!
piraten skrev::thumbright:
Roligt projekt!

Själv beställde jag packningsats av parner till min sexa, fick till en femma. Tog ett år innan jag upptäckte det :doh:

Btw, smart tänkt med handbromsen!
Haha, jag hoppas du inte körde med femma packningen i ett år innan du upptäckte det :hihi:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten Update 10/5

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Haha, nä det hade varit en major fail. Men en grenrörspackning är begagnad, gav bort resten till en som ägde rätt antal cylindrar.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Update 24/5

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Hade ytterliggare en uppsättning svep och ZF låda liggandes så bestämde mig för att bygga en reservlåda till vitmotorn i helgen.
Provade att lägga i växlarna med den nya växelspaken, kändes bra dock kändes det som växlarna låg tätare i sidled mellan 1-2 och 3-4 än mellan 1 och 2.
Noterade hur lång tid det tog att göra också, landade på 14 timmar totalt. Då är det inräknat någon rast och lunch på det. Det som tog absolut längst tid var svetsandet, tog mellan 3-4 timmar att få till helt bra då det gärna spricker och materialet beter sig allmänt illa. Känns som man legat i ett solarie med massvis med kläder efter den svetssessionen :)
Ihopmonteringen gick helt smärtfritt denna gången jämfört med förra lådan!

Vilket fall som helst så blev lådan såhär:

Bild

Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Update 24/5

Inlägg av Daniel Ireståhl »

En liten update är nog på sin plats,

Har sålt 242an :( Tyckte det var för mycket jobb på själva karossen för att få den i det skicket jag ville därför har jag nu sålt den. Men projektet är långt ifrån nerlagt, letar för fullt efter en ny 242 som passar mina krav bättre. :D

Gjorde klart adaptrarna till bromsoken fram, blev ganska nöjd med dem förutom att man inte är något vidare på svetsen. Men fick ihop dem iallafall. Tog cirka 5 timmar totalt att göra dem, vägde in dem på ca 400 g styck.

Såhär blev dem:

Bild

Bild

Tack till Alex och Kalle för ritningen!!! Bäst för er att det passar nu ;)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Update 17/6

Inlägg av Stener »

Är det du som tillverkat delarna till adaptrarna? Och till vilka ok är det?
Chevelle SS -65
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Update 17/6

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Stener skrev:Är det du som tillverkat delarna till adaptrarna? Och till vilka ok är det?
Jepp, det är jag som har gjort dessa. De är till S60R framoken för att passa på 240.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Update!!

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Verkligen dags för en uppdatering!

Ny bil har hittats. Givetvis en 242:a ;)

En orörd orginalare, röd 1982 årsmodell med 17300 mil på mätaren. Jag har alltid tyckt att 240 serien ser bra ut i röd, så därför har jag letat lite extra efter just en röd. Det här exemplaret är mycket mycket mycket fräschare än den föregående och med tanke på den lilla prisskillnaden så var det inget att ens fundera på.

Så här såg den ut vid inköpet. Jag hann att plocka av dem fula dörr-reflexerna som satt på bilen vid köpet ;)

Bild

Bild

Även om den här bilen är ett mycket bättre utgångsobjekt finns det en del som inte är helt bra heller. Rost har börjat komma i båda baljor och behöver åtgärdas. Förardörren är ganska knölig så letar efter en ny, dock är den till snudd på rostfri. Sen är det saker som inte är riktigt lika farliga såsom mindre bucklor i huv, tak och bagage. Det den ljusa inredningen, hade gärna sett att det var den svarta. Smala krom/svarta midjelister, vill ha dem breda helsvarta.
Ja det finns en del små detaljer som jag inte är helt nöjd med men man måste ju ha något att pilla med också. ;)

Har polerat upp bilen och det blev en enorm skillnad.

Bild

Bild

Bild

Bild

Har gjort lite små andra saker såsom monterat en sparco ratt med snap off fäste.
Då både snap off fästet och ratten bygger en del fick jag göra en special lösning för att kunna få det på plats.
Fick ett Luisi rattnav av farsan, spände upp detta i svarven och körde av det vanliga fästet. Sen spände jag upp navet i fräsen för att kunna borra och gänga en ny bultcirkel.

Bild

Bild

Bild

Anordningen fastsatt i bilen. Blev riktigt bra, bra höjd och lagom avstånd för mina armar.

Bild

Bild

Har gjort lite andra små grejer såsom Monterat en nyare frontläpp samt svart grill, svart rutlist och snowcap.

Bild

Så projektet är i full gång även om det inte blir så många uppdateringar just nu. Så håll till godo.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 242 -82 Update!!

Inlägg av Karl Buchka »

Ser ju skitsnygg ut!

Om du värmer lite på kofångarna med en värmepistol så blir de snabbt lika svarta och blanka som nya.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 -82 Update!!

Inlägg av Elias_ »

eller smörj in med svart sko puts ! det fungerar klockrent då plasten suger åt sig det, behöver repeteras ett par gånger men det är det värt !
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån maj 04, 2009 7:10 pm
Ort: Ledsjö

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF -Update!!

Inlägg av Brag-Jr »

ser riktigt fin ut! grymt reg nr även :wink:
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF -Update!!

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Brag-Jr skrev:ser riktigt fin ut! grymt reg nr även :wink:
Tack! Ja reg numret var lite komiskt, tjejen döpte bilen direkt... så enligt henne heter den nu James! :)


Märkte att kupefläkten gick dåligt och det luktade skumt när den var igång, bestämde jag mig för att byta den. Så efter ett par timmar såg det ut så här i bilen.

Bild

Rengjorde värmepaketet, mycket skit som samlats här

Bild

blev som ny, rengjord och ny fläkt monterad.

Bild

Sen upptäckte jag hur smutsigt det var innanför instrumentbrädan så bestämde mig även för att rengöra lite här när jag ändå var igång. Så efter ytterliggare ett tag såg det ut så här...

Bild

och alla plastdetaljer har blivit diskade :)

Bild

Satt och funderade på om jag skulle få ihop allt igen, kom ihåg var det mesta ska sitta förutom den här jordpunkten. Den som går in i kontakten till stereon. Någon som vet vart den ska sitta?

Bild

Imorgon blir det till att sätta ihop instrumentbrädan igen då jag väntar på en ny slang från Volvo som jag beställt till värmepaketet.
Skriv svar