Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Jag håller med dig, större cylinder känns fel väg att gå i och med att flexet fortfarande finns kvar och man vill inte ha alltför högt pedaltryck. Egentligen skulle den lilla cylindern räcka till om det teoretiskt varit noll-flex.
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den mån okt 31, 2016 4:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av therealpinto »

Samtidigt så landar man kanske någonstans i en form av kompromiss också.

Om man kommer fram till att det är oken som flexar och att allt annat är OK, så går det ju att leva med. Så länge man får den bromseffekt man ska ha så är det ju inte ett akut säkerhetsproblem. Man kanske sliter beläggen lite snett men så mycket mer händer inte - man lär knappast utmatta oken.

Då blir det mer av ett skönhetsfel som man kanske kan åtgärda senare med styvare ok.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF

Inlägg av klasb »

Daniel Ireståhl skrev:
Adler skrev:Har kollat igenom hela projekttråden och är mäktiga imponerad av ditt arbete, allting blir verkligen pedantiskt och seriöst gjort! :)
Tack, kul att höra. Vill inte kalla mig pedantisk men om jag inte har tid att göra det seriöst nu, när ska jag då ha tid att göra det. Det tar mycket längre tid men känns skönare att veta att man har gjort det ordentligt.

Då är bakaxeln klar och nu sitter den på plats tillsammans med de nya bärarmarna, momentstagen, panhardstag och dämparna :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Blev lite skillnad på utseendet efter skönhetsbehandlingen :D Har också fått i drivaxlarna med de långa hjulbultarna. Man kan skymta ett bromsok på andra sidan, var tvungen att provmontera.

Bild




Bild

På plats...

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är några smådetaljer kvar såsom att fylla på olja och sätta på skyddshuvar till några ledlager. Ska måtta in bromsslangarna så dem kan beställas snarast.

Kanske blir körning i sommar ändå :P
va e de gula stagen för något? och va fyller dom för funktion? aldrig sett innan :shock:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Slutbesiktning klar! Problem med bromsv

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Det är knivar till krängaren bak. Sitter likadana fram. :thumbright:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Då är bilen äntligen gatlegal i sitt nuvarande utförande! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

För att klargöra bromsproblemet efter bytet till den större cylindern så försvann en del av svampigheten i pedalen även om en viss karaktär av den fortfarande finns kvar. Bromsverkan blev också bra även om man behövde ta i lite mer, man behöver dock inte ta i något fruktansvärt för att låsa hjulen.

En kompis hade ett par bättre begagnade bromsklossar av Brembos HP2000 passande min ok, monterade dessa och man kände skillnad direkt på bettet samt att bromsbalansen blev ännu bättre. Så efter dessa ändringar kände jag mig ganska nöjd.

I torsdags förra veckan åkte jag på bullerprov, riktigt nojig innan att den skulle låta förmycket men samtidigt trodde Ludde inte det var något problem. Så jag åkte dit utan att ha preppat med någon extra ljuddämpning. Slutresultatet blev 81 dB, god marginal till 84 dB. :thumbright:
I samband med bullerprovet gick Ludde igenom de punkter som kvarstod från slutbesiktningen, han godkände bromsarna men tyckte fortfarande att pedalkänslan borde vara bättre med tanke på det materialet jag har på bilen. Retardationsproverna var inga problem och de visade över 1G.

Så efter godkänt bullerprov och slutförd slutbesiktning bokades regbesiktning i veckan, inga som helst bekymmer med bilen och fick beröm för ett seriöst och fint bygge.

Nu kan man äntligen använda bilen lite mer till vardags och inte bara bankörning! 8) :hihi: :thumbright:
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!

Inlägg av Karl Buchka »

Grattis! Grymt jobbat Danne!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 242 T6 -82 Äntligen Gatlegal!!!

Inlägg av Elias_ »

Fan va gött ! [WHITE SMILING FACE]

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Street legal

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Här kommer en liten mindre uppdatering,

Förutom oljebyte i motor och bakaxel har jag kört dryga 100mil med bilen utan några större problem, returen från turbon började fukta lite men det gick att fixa temporärt med lite vulktejp. En sak som jag kunde konstatera väldigt snabbt är att bilen är alldeles för lågt utväxlat, när man kör 120km/h på motorväg så ligger motorvarvet på ca 3600rpm. Detta gör att man blir väldigt snabbt less på att köra längre sträckor.
Alternativen är att hitta en annan slutväxel typ 3.15 eller en 6-växlad låda, det sista alternativt är inte särskilt lockande då det kräver en hel del ombyggnation men man ska väl ha något att göra i vinter också.

Sen för en vecka sedan var jag på Knutstorp och körde med LMS, mycket bra arrangemang och mycket köra för pengarna även om det blir väldigt intensiv körning. Vädret höll sig väldigt fint tills 45min på slutet så det blev lite tidigare avslut för min del än planerat. Allt höll ihop och bilen kördes även till och från banan. Väldigt kul att prova en ny bana också för den delen :thumbright:

Nu blir det lite översyn av bilen innan det är dags att köra på Anderstorp med SVKG om 2,5 vecka.

Bild

Bild
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den tis aug 09, 2016 6:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Karl Buchka »

Vad har du för slutväxel nu?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av mekluuba »

Du har fått riktigt schysst stuk på bilen. Snyggt bygge rakt igenom! Kul att den går att använda också :) Lycka till på Anderstorp!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Karl Buchka skrev:Vad har du för slutväxel nu?
Nu kör jag 3.54, så en ändring till 3.15 skulle innebära en sänkning med ca 400rpm vid 120km/h. Det hade dock varit skönt om man kunde komma ner under 3000.
mekluuba skrev:Du har fått riktigt schysst stuk på bilen. Snyggt bygge rakt igenom! Kul att den går att använda också :) Lycka till på Anderstorp!
Tack! Ja varje gång jag har kört i sommar har jag kommit på mig själv att jag sitter och ler och njuter väldigt mycket av att köra bilen. Jag är fruktansvärt nöjd att den funkar så pass bra som den gör. :lol:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Hittade en bild från Knutstorp i eftersnackstråden på rejsa -> http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105475

Bild
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Micke K »

Grym bil o grymt reg nr aHa
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Erikwdt »

Tycker att du har fått till ett helt enastående resultat gällande utseendet. Helt i min smak.
Clean men ändå rå!! :hey: :thumbright:
NU KÖR VI!!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Volvo 242 T6 -82 Street Legal

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Micke K skrev:Grym bil o grymt reg nr aHa
Tack, ja jag gillar regnumret :D
Erikwdt skrev:Tycker att du har fått till ett helt enastående resultat gällande utseendet. Helt i min smak.
Clean men ändå rå!! :hey: :thumbright:
Tack, jag har försökt att hålla ett relativt cleant stuk.

Var och köpte en 1031 bakaxel av Aliwin här på forumet

Bild

Den ser dock inte så mycket ut för världen men det viktiga är insidan :lol:

Bild

Detta kommer göra att jag får lite längre växlar, högre toppfart men framför allt lägre varv vid motorvägsfart. Utväxlingen kommer förmodligen inte hitta in i bilen förrän i vinter men då den dök upp snabbt och smidigt var det inget att fundera på utan bara att slå till. :thumbright:
Skriv svar