Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

bossrules skrev:Roligt bygge :thumbright:

Du kan ju söka dispens så du kan ha 20kw/100kg så kanske du inte behöver vikta på i onödan. Gjorde det på mitt bygge och det gick bra.Hade stor hjälp av min lokale SFRO man.
Jag hade faktiskt inte en susning om att man kunde göra det!
Vet att det byggts liknande byggen med G60 bromsar som Sfro reggats dock vet jag inte om Mk3ans bromsar är större men jag utgår ifrån det då den har avsevärt mycket högre totalvikt!
Hade du några speciella krav i det stora hela för att få igenom din dispens?
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av bossrules »

24416vR skrev:
bossrules skrev:Roligt bygge :thumbright:

Du kan ju söka dispens så du kan ha 20kw/100kg så kanske du inte behöver vikta på i onödan. Gjorde det på mitt bygge och det gick bra.Hade stor hjälp av min lokale SFRO man.
Jag hade faktiskt inte en susning om att man kunde göra det!
Vet att det byggts liknande byggen med G60 bromsar som Sfro reggats dock vet jag inte om Mk3ans bromsar är större men jag utgår ifrån det då den har avsevärt mycket högre totalvikt!
Hade du några speciella krav i det stora hela för att få igenom din dispens?
SFRO försöker väl få genom 20kw/100kg som som ny maxgräns för ombyggt fordon men det går väl lite trögt. Så än så länge får man söka dispens.

Hade väl inga speciella krav. Överdimensionerade bromsar och förstärkt chassi. Sen får man pluspoäng ifall man gjort miljöförbättrande åtgärder såsom; byte från förgasare till insprutning, monterat katalysatorer osv. Vid byggbesiktningen så kollade han på bilen och tyckte att den var byggd så att man kunde söka dispens. Hade inga kattar på min men det gick bra ändå.

Men hör med din lokala SFRO kille å hör vad han säger
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

bossrules skrev:
SFRO försöker väl få genom 20kw/100kg som som ny maxgräns för ombyggt fordon men det går väl lite trögt. Så än så länge får man söka dispens.

Hade väl inga speciella krav. Överdimensionerade bromsar och förstärkt chassi. Sen får man pluspoäng ifall man gjort miljöförbättrande åtgärder såsom; byte från förgasare till insprutning, monterat katalysatorer osv. Vid byggbesiktningen så kollade han på bilen och tyckte att den var byggd så att man kunde söka dispens. Hade inga kattar på min men det gick bra ändå.

Men hör med din lokala SFRO kille å hör vad han säger
Ja vi får se lite hur det blir! Räknade ut förut idag att för det ska vara godkänt på orginal vikten då för att förtydliga det hela, får jag ha 168hk så jag är nära!
Men vikten borde klara sig med tanke på större bromsar (vikt respektive kapacitet) plus motorns egna mervikt.
Det jag själv är orolig över är att jag tror den kommer bli kraftigt understyrd iom det höga trycket på framaxlen så jag får försöka flytta bak så mycket som möjligt för att uppnå så jämnt axeltryck som möjligt!

Hoppas du förstår hur jag menar för det blev lite luddigt nu
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av Filaren »

Har du räknat på 15kW / 100kg?
168hk innebär att bilen väger drygt 800kg.
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Filaren skrev:Har du räknat på 15kW / 100kg?
168hk innebär att bilen väger drygt 800kg.
Andreas, jag räknade på 830kg för jag hade blandat ihop vikterna. 930kg är orginal tjänstevikt!
Detta möjliggör teoretiskt sett 189hk som Max, detta gör ju även att jag klarar mig med viss marginal effektmässigt.
Dock finns det ju andra dilemman att lösa först då jag inte är riktigt nöjd med hur motorn ligger i dagsläget. Kan möjligtvis hänga i ihop med dom provisoriska motorkuddarna
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Ikväll kommer jag uppdatera lite med det sista 5 motor fästet som jag blev tvungen att göra bla. Kollade på epytechs weld in kit som förövrigt är rätt prisvärt så här i efterhand men ingen minns en fegis Motorn dippar mot passagerarsidan i framkant och där har dom ett fäste så får bli ett där Har även lärt mig att skära lite rakare med plasma skäraren (betrakta ironin i det)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Nu så är vi här, motorn urriven igen och en och annan fundering snurrar i huvudet på mig.
Dom flesta fästena är inte 100% som synes på bilderna, bla fästet under generatorn får jag försöka göra lite annorlunda så i dagsläget får ni betrakta det som en prototyp, gick nämligen inte ha dom liksidiga bitarna.
Helsvetsar karross skarvarna längs rambenet och hjulhuset då det som sagt flexar rätt otrevligt där men det borde jag råda bot på nu iaf Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
BildBild
Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Så här slutade jag kvällen iaf, bakre motorfästena är jävligt stabila iaf Bild6mm plåt förstärkt med 3mm 40x40 vinkeljärn BildBildBildBildBild




Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Kan bli intressant det här Bild
Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Nu mera innehar jag mig en färdigklippt och snart i skarvad vr6 härva, för imorgon är det kortfredag och då kanske man har turen att hinna svetsa det sista så man kan lägga syra primer i motorutrymmet imorgon kväll BildBild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Hann med lite ikväll, börjat på att laga den lilla rosten som finns och laga rost. Bla rivit bort kopplingscylindern och bromsservon Bild
BildBildBildBildBild
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Så här långt kom jag i söndags dock återstår en hel del
Fick för mig att skruva Ford igår och gjorde en ganska otrevlig upptäckt Bild
BildBildBildBildBildBild
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Sakta men säkert så tar det sig, syns rätt väl dock vart materialet inte var så rent men vafan den ska inte stå på elmia BildBild
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Ena tröskeln fick sig lite kärlek med, likaså golvet innanför en bit. Satans asfaltsmattor i bilen till och brinna men mu jävla sitter det där!
Bild
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Nu banan har jag fått färg på en 1/3 del av bilen med. Bild
Bild
Dennis Traneskog
Skriv svar