Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Inlägg av 24416vR »

Ändrar lite i tråden här nu, kommer smälla ihop allt ihop till vad jag pysslar med 8)
Hänt rätt mycket intressant under sommaren som jag inte orkar starta nya trådar för :wink:




Jaha då var det väl dags för en annan och få tummen ur röven och skaffa sig en projekt tråd :hihi:
Bilen dvs en styck 244 från 81 som är väl omhändertagen. Min farfars bil, han dog 14 Maj 2004 så göra i ordning hans bil är det minsta jag kan göra för att hedra hans minne.
Fick bilen när jag var 15 utav min farbror som ägt bilen sen 97. B21:an satt fast som helvete, konstaterade senare att topplockspackningen var gången vilket min farbror inte sagt därför bilen stått i garage sen senhösten 97.
Sprang över en D24 av en ren slump i Juni -10 som jag la beslag på samma dag för 3000spänn (Komplett bil) vilket jag tyckte var billigt. Så i dagsläget så håller jag på och ska flytta över bakvagn, framvagn, låda och massa småpill :thumbright:
Framvagnsbalken ska blästras ganska omgående då det fanns lite rost på den, så blir spännande och se om det blir något kvar utav den :hihi:

Dagen har spenderats med att tvätta bort tectyl i motorutrymmet och polera där.
Har en deadline på 3 maj (Fyller 18 den 29 april) och väntar bara på riskettan sen är det klart

Bjuder på lite skitbilder! En vacker dag ska man nog skaffa sig en riktig kamera...

Bild från långtids förvarandet
Bild

Passade på och göra lite smågrejer innan jag fick hem donator bilen
Bild

Plocka ner bilar är skoj
Bild

Den stackars donator bilen får även stå för mycket plåtdelar till min 75:a
Bild

Elsystem är rätt mysigt
Bild

Trillade hem en Garrett T04E för en billig slant. in:56 ut:63 a/r.50 på kompressorn och a/r.82 på avgashuset
Bild

En mysig hemmakväll ute i snön
Bild

Passade på och löda till lite skadade sladdar, på köksbordet vilket gjorde mor väldigt glad
Bild

Blankt gillar vi, bra utveckling från att ha varit kolsvart
Bild

Lite utav grejerna som ligger på fin hyllan :thumbright:
Bild

Bonusbild på 75:an som numera står i en djup skog och skäms lite..
Bild

Allt jag hade och bjuda på ikväll, en bra början åtminstone :thumbright:
Senast redigerad av 24416vR den lör nov 26, 2011 8:05 pm, redigerad totalt 4 gång.
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Kul projekt! Fläkten behövs till dieseln :) Det är nog den slöaste motorn jag kört utan turbo.

Jag stoppade ner en d24:a i en 75:as 240. I de tidiga årmodellerna var fördelningsblocket för bromsrören ivägen för tråget, jag tror att det är flyttat på senare karossen. Men kolla det, för det var lite meckigt att böka med det precis när man skulle i med motorn.

Ser ut att vara en tidig D24:a 79-83? från vad jag kan se på bilderna. De senare, jag tror det var 83 som var brytpunkten, har bättre topp än de tidiga.
volvoraggarn245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: lör okt 23, 2010 12:46 pm

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av volvoraggarn245 »

detta kan bli trevligt! alltid mys med diesel, kommer följas :)
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

piraten skrev:Kul projekt! Fläkten behövs till dieseln :) Det är nog den slöaste motorn jag kört utan turbo.

Jag stoppade ner en d24:a i en 75:as 240. I de tidiga årmodellerna var fördelningsblocket för bromsrören ivägen för tråget, jag tror att det är flyttat på senare karossen. Men kolla det, för det var lite meckigt att böka med det precis när man skulle i med motorn.

Ser ut att vara en tidig D24:a 79-83? från vad jag kan se på bilderna. De senare, jag tror det var 83 som var brytpunkten, har bättre topp än de tidiga.

Jo jag är medveten om den dumma placeringen på fördelningsblocket, men den är samma på både dieslen och bensinen så det är redan bättre placering orginal. :thumbright:

Och det stämmer bra med att det är en tidig D24:a från 81. Har också hört det men jag har raggat tag på en nyare topp som ligger som reserv då den befintliga ska få sig lite finputsning :hihi:
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

volvoraggarn245 skrev:detta kan bli trevligt! alltid mys med diesel, kommer följas :)
Trevligt! 8) Är man blivande yrkeschaufför så måste man ju åka diesel på fritiden med! :thumbright:
Dennis Traneskog
volvoraggarn245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: lör okt 23, 2010 12:46 pm

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av volvoraggarn245 »

då är det ju en självklarhet att åka knackare :) ställ upp han som fan också så de sotar j*vlar om han :)
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

Jo han lär sota rätt fint innan jag får ladd :hihi: Turbon kommer från en hjulastar-sexa så han borde väl ge en rejäl knuff :wink:

Idag har det väl annars inte hänt så mycket...
Kom hem och bilen var begravd i snö efter snöras från garage taket. 110kvm snö är tungt, men allt verkar klarat sig vad jag kunde i se i mörkret..
Dennis Traneskog
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av K_Nilsson »

24416vR skrev:
piraten skrev:Kul projekt! Fläkten behövs till dieseln :) Det är nog den slöaste motorn jag kört utan turbo.

Jag stoppade ner en d24:a i en 75:as 240. I de tidiga årmodellerna var fördelningsblocket för bromsrören ivägen för tråget, jag tror att det är flyttat på senare karossen. Men kolla det, för det var lite meckigt att böka med det precis när man skulle i med motorn.

Ser ut att vara en tidig D24:a 79-83? från vad jag kan se på bilderna. De senare, jag tror det var 83 som var brytpunkten, har bättre topp än de tidiga.

Jo jag är medveten om den dumma placeringen på fördelningsblocket, men den är samma på både dieslen och bensinen så det är redan bättre placering orginal. :thumbright:

Och det stämmer bra med att det är en tidig D24:a från 81. Har också hört det men jag har raggat tag på en nyare topp som ligger som reserv då den befintliga ska få sig lite finputsning :hihi:
Topparna var det minsta problemet med 11 motorerna... blocken sprack mellan olje/vattenkanalerna.. inte alla men alldeles för många.. Den äldre har även m11 toppbultar till skillnad från m12 på r12 blocket..
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

K_Nilsson skrev:
Topparna var det minsta problemet med 11 motorerna... blocken sprack mellan olje/vattenkanalerna.. inte alla men alldeles för många.. Den äldre har även m11 toppbultar till skillnad från m12 på r12 blocket..
Det lät ju dock mindre trevligt.. Vi får väl se hur det går 8) Motorn har gått 44k mil enligt mätaren men den går för bra för att möjligtvis gått så långt utan någon renovering och den läcker inte olja heller :thumbright:
Dennis Traneskog
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av Amazon221 »

Fint med skattesmitare :)

D24an blev ju ännu bättre ´93 då dom fick bla oljekylda kolvar och jag tror dom vidareutvecklade toppen ytterligare, dock kan jag ju inte påstå att D24 är en pålitlig och långlivad diesel, men ljudet är allt trevligt då de sitter stressfläkt och raka rör på den
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån maj 04, 2009 7:10 pm
Ort: Ledsjö

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av Brag-Jr »

ser bra ut, har själv satt d24a med större turbo(hx35) i min 242, funkar bra, laddet kommer aningen sent men de får man ta :thumbright:
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

OpelMannenRacing skrev:Fint med skattesmitare :)

D24an blev ju ännu bättre ´93 då dom fick bla oljekylda kolvar och jag tror dom vidareutvecklade toppen ytterligare, dock kan jag ju inte påstå att D24 är en pålitlig och långlivad diesel, men ljudet är allt trevligt då de sitter stressfläkt och raka rör på den
Jo det är fint det :hihi: Rullar och har byggts ex antal inom familjen tidigare :thumbright:
Men när pengar och garaget tillåter så ska jag plocka hem en 940 diesel från tyskland, fina priser där nere :lol:
Brag-Jr skrev:ser bra ut, har själv satt d24a med större turbo(hx35) i min 242, funkar bra, laddet kommer aningen sent men de får man ta :thumbright:
Jo det är sant det :wink: Har kikat på ditt busprojekt ett par gånger, ser fränt ut :twisted:
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

Som sagt det är helg.... Händer inte allt för mycket mer än att det kom 1dm snö inatt, skitskoj och vara ute då :thumbdown:
Ikväll ska det iaf drickas öl och åka vintercrusing i kalmar :wink: Fint ska det va!
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

Slipat och tectylat om lite grejer idag, bara för att jag kan :thumbright: Hoppas på en lite större uppdatering till slutet utav helgen. Förhoppningsvis så ska det börjas och plockas ihop lite :roll:
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: mån jan 04, 2010 3:58 pm
Ort: Emmaboda

Re: 244- 81:a Dieseltröska

Inlägg av 24416vR »

Lite uppdate då, framvagnsbalken har fått sig en liten översyn med svetsen, blev helt okej :thumbright:
Blev mestadels plocka isär ist för och plocka ihop, väntar på lite nya 3mm plåtar så jag kan boxa bärarmarna och lacka om framvagnen sen plockas det på plats :wink:
Har även lånat lillasyster kamera så blev lite trevligare bilder och titta på 8)

Till slut så blev svetsen och jag vänner efter en jävla massa krabb med handtaget
Bild

Blev helt okej tycker jag, hittade en skvätt zinkprimer jag drog på med
Bild

Topplagringen är ju alltid kul och få isär.. nån som vet vad det är för storlek på muttern så man kan tillverka nytt spec.verktyg?
Bild

Monterade till ic:n lite provisoriskt, det är tajt..
Bild

Finns lite kvar och snygga till
Bild

Rätt fräscht inuti med
Bild

Skulle inte skada med r-sport överdrag
Bild

Lite spis med :thumbright:
Bild
Dennis Traneskog
Skriv svar