Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Nu har jag hängt på detta forum ett bra tag och funderade nyss på varför jag inte har någon garagetråd här. Ja, jag vetefan. Så nu startar jag en! Fordonet är ingen bil, men den är iallafall överladdad. Bilder på hojen finns längst ner. Sista bilden är min favorit
Vinterns projekt är att byta ut den gamla KKK K24-turbon (S60R/V70R) mot en Schwitzer S200 med allt vad det innebär. Turbon hänger mellan motor och framhjul så platsbristen är ett stort problem. Dessutom ska en extern wastegate dit också.
Så här såg grenrör, adapter med utgång till wastegate och turbo ut igår. Pulssplittat hela vägen, men inte på "rätt" sätt utan 1-2 och 3-4 pga. platsbrist. Men det blir nog bra ändå! Adaptern blev till pga. att jag inte har tid att bygga nytt grenrör + att turbon ändå var tvungen att hänga 50 mm längre ner än innan.
Bild som egentligen inte visar hur det ska se ut eftersom adaptern inte är med, men platsbristen syns iallafall:
Angående adaptern: Fräs fanns på jobbet så flänsplattor och grejor gjordes där. Sen smattrades det ihop med rörtrådssvetsen (därav lopporna ) men huvudsaken är att det är fint invändigt, och det är det. Slipat läääänge med Biltema fräs i borrmaskinen och ett skruvstycke som inte satt fast ordentligt... Grenröret ser värre ut än vad det är. 1:an och 4:an går nästan rakt mot varandra, men det är helt separerat inuti med fina radier så böjarna ner i kollektorn ser ut ungefär som insidan på två vanliga 42,4 mm svetsböjar och ungefär samma radier också. Inga krockande pulser så långt ögat når.
Får till och med plats! Jävligt trångt mot oljefilter och jag måste gjuta om kåporna lite (som om jag inte gjort det förr... ), men ändå. Wastegaten kommer att sticka ut några centimeter genom kåpan, men det är rejsing!
En liten spec på hojen:
Egentillverkat grenrör 37,2 mm inner
-Schwitzer S200 turboaggregat
-KL-Racing 50 mm wastegate
-Modifierad GIK-intercooler
-Plenumkammare i aluminium (Mc-Xpress kopia byggd av en polare)
-Malpassi bränsletrycksregulator
-Wahlbro bränslepump
-Biltema returoljepump
-Suzuki Bandit cylinderrad uppborrad till 81 mm
-Hayabusa smidda kolvar (ger 1195 kubik)
-MPR prostreetportad topp
-Original kammar tajmade till 114/114 lobecenter
-APE dragstänger och muttrar
-Dyna2000 tändsystem med retardfunktion. Backar tändningen 8 grader över 0,7 bar.
-Apexi AVC-R laddtrycksstyrning
-Mikuni cv34:or modifierade för turbobruk
-Bosch avlastningsventil
-3-tums avgasrör
-Ombyggt JR-luftfilter
-Original koppling försedd med kraftigare fjädrar från Motospeed. Dessa är även shimsade med 2 mm brickor för att hålla ihop
-Laddtryck 1,9 bar med gamla K24:an
-Fälgar från GSX-R 1100 -91
-MV Agusta F4 kraschkåpor i glasfiber som är mycket ombyggda
-Honda RS250RR bakdel i glasfiber
-Digitala instrument från Acewell
-Långsving med + 5 cm längst fram, +15 cm längst bak, byggd av en polare efter mina ritningar
-Bakstötdämpare från GSX-R 1000 -02
-Utväxling 16/42 (förra säsongen) istället för originalets 14/47. Numera bytt till 16/38
-Egenbyggd bakram
Med 1052 cc och td04-16t bänkade jag ut 266 hk på hjulet vid 1,1 bar och 301 hk på hjulet vid 1,45 bar. Med nuvarande volym, 1195 cc, och KKK K24 blev laddet högre och högre, till slut 1,9 bar. Ej bänkat, men den gick hyfsat
Nu med S200:an så får vi se var jag hamnar.
Bilder:
Vinterns projekt är att byta ut den gamla KKK K24-turbon (S60R/V70R) mot en Schwitzer S200 med allt vad det innebär. Turbon hänger mellan motor och framhjul så platsbristen är ett stort problem. Dessutom ska en extern wastegate dit också.
Så här såg grenrör, adapter med utgång till wastegate och turbo ut igår. Pulssplittat hela vägen, men inte på "rätt" sätt utan 1-2 och 3-4 pga. platsbrist. Men det blir nog bra ändå! Adaptern blev till pga. att jag inte har tid att bygga nytt grenrör + att turbon ändå var tvungen att hänga 50 mm längre ner än innan.
Bild som egentligen inte visar hur det ska se ut eftersom adaptern inte är med, men platsbristen syns iallafall:
Angående adaptern: Fräs fanns på jobbet så flänsplattor och grejor gjordes där. Sen smattrades det ihop med rörtrådssvetsen (därav lopporna ) men huvudsaken är att det är fint invändigt, och det är det. Slipat läääänge med Biltema fräs i borrmaskinen och ett skruvstycke som inte satt fast ordentligt... Grenröret ser värre ut än vad det är. 1:an och 4:an går nästan rakt mot varandra, men det är helt separerat inuti med fina radier så böjarna ner i kollektorn ser ut ungefär som insidan på två vanliga 42,4 mm svetsböjar och ungefär samma radier också. Inga krockande pulser så långt ögat når.
Får till och med plats! Jävligt trångt mot oljefilter och jag måste gjuta om kåporna lite (som om jag inte gjort det förr... ), men ändå. Wastegaten kommer att sticka ut några centimeter genom kåpan, men det är rejsing!
En liten spec på hojen:
Egentillverkat grenrör 37,2 mm inner
-Schwitzer S200 turboaggregat
-KL-Racing 50 mm wastegate
-Modifierad GIK-intercooler
-Plenumkammare i aluminium (Mc-Xpress kopia byggd av en polare)
-Malpassi bränsletrycksregulator
-Wahlbro bränslepump
-Biltema returoljepump
-Suzuki Bandit cylinderrad uppborrad till 81 mm
-Hayabusa smidda kolvar (ger 1195 kubik)
-MPR prostreetportad topp
-Original kammar tajmade till 114/114 lobecenter
-APE dragstänger och muttrar
-Dyna2000 tändsystem med retardfunktion. Backar tändningen 8 grader över 0,7 bar.
-Apexi AVC-R laddtrycksstyrning
-Mikuni cv34:or modifierade för turbobruk
-Bosch avlastningsventil
-3-tums avgasrör
-Ombyggt JR-luftfilter
-Original koppling försedd med kraftigare fjädrar från Motospeed. Dessa är även shimsade med 2 mm brickor för att hålla ihop
-Laddtryck 1,9 bar med gamla K24:an
-Fälgar från GSX-R 1100 -91
-MV Agusta F4 kraschkåpor i glasfiber som är mycket ombyggda
-Honda RS250RR bakdel i glasfiber
-Digitala instrument från Acewell
-Långsving med + 5 cm längst fram, +15 cm längst bak, byggd av en polare efter mina ritningar
-Bakstötdämpare från GSX-R 1000 -02
-Utväxling 16/42 (förra säsongen) istället för originalets 14/47. Numera bytt till 16/38
-Egenbyggd bakram
Med 1052 cc och td04-16t bänkade jag ut 266 hk på hjulet vid 1,1 bar och 301 hk på hjulet vid 1,45 bar. Med nuvarande volym, 1195 cc, och KKK K24 blev laddet högre och högre, till slut 1,9 bar. Ej bänkat, men den gick hyfsat
Nu med S200:an så får vi se var jag hamnar.
Bilder:
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Kul hoj hur upplevde du skillnaden i spool 16t vs kkk?
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Schysst bakdel på sista fotot!;)
har inga roliga bilar!;)
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
När jag bytte från 16t till k24 så gick jag upp i volym från 1052 cc till 1195 cc, så skillnaden är kanske helt rättvisande. Dessutom bytte jag wastegate och hade olika grundtryck innan jag pös upp trycket ytterligare, och olika grundtryck innan pys kan ju ge olika laddtrycksuppbyggnad.stecka skrev:Kul hoj hur upplevde du skillnaden i spool 16t vs kkk?
MEN, med 16t hade jag positivt tryck från 3800 varv, och med k24:an fick jag positivt tryck från 2800 varv. Vet inte hur mycket volymökningen hade med det att göra. 16t kom igång mer "explosionsartat" om man nu kan säga så och slängde upp framhjulet, och k24:an byggde tryck lite snällare.
Film från 2005 med gamla 16t:n, 1052 cc och runt 1,3 bar i ladd. 31 grader varmt ute...
http://www.youtube.com/watch?v=aLHXjeU85Sg
Ja, den är riktigt najsPalle/Kubbe!. skrev:Schysst bakdel på sista fotot!;)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Jag hade ju gärna sett mer utav den sista bilden
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Riktigt nice hoj kul med en hojtråd bland alla biltrådar här på STS
kommer garanterat följas
kommer garanterat följas
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Tackar för infon har en 16t på skotern nu 270hk vid 1.1bar skulle vilja kliva upp lite men måste ha snabb laddtrycks uppbyggnad så man får väl testa å se.
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Men för tusan! Räcker det inte med ca 350Hk på bakhjulet? Verkar livsfarligt! =)
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Bakdelen är från lidköping. Mycket trevlig tjej fröken S.
man ser mycket arga turbobilar här. men en turbohoj är fan helt vansinnigt. galet projekt.
man ser mycket arga turbobilar här. men en turbohoj är fan helt vansinnigt. galet projekt.
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Här är en till då :Tegheim skrev:Jag hade ju gärna sett mer utav den sista bilden
Najs!
Kan bjuda på en liten börnisfilm också. Smattrar en del men den går ganska fett för kylningens skull och vid höga varv och jättelåg last, men det händer endast när man börnar så det är egentligen inget problem.
http://www.youtube.com/watch?v=gLeHG1wS7bA
Tackar Ja, det kan väl vara gött med någonting lite annorlunda än alla bilarsabaton91 skrev:Riktigt nice hoj kul med en hojtråd bland alla biltrådar här på STS
kommer garanterat följas
Ja, testa! K24:an är i hojkretsar känd som växellådsdödare så den kommer igång tidigt.stecka skrev:Tackar för infon har en 16t på skotern nu 270hk vid 1.1bar skulle vilja kliva upp lite men måste ha snabb laddtrycks uppbyggnad så man får väl testa å se.
Hehe, nä, man vänjer sig ohälsosamt fort Men plånboken vänjer sig aldrig...-TLM- skrev:Men för tusan! Räcker det inte med ca 350Hk på bakhjulet? Verkar livsfarligt! =)
Så du kände igen henne! Japp, det är S. Hon stod ut med att sitta på sadeln som består av ett 10 mm tjockt sittunderlag. Gött för rumpan. (Köptes på Micro och jag gav 4 kronor för det när de kursade och sålde ut allt till 75% rea Kostade egentligen 15 kronor)Grefven skrev:Bakdelen är från lidköping. Mycket trevlig tjej fröken S.
man ser mycket arga turbobilar här. men en turbohoj är fan helt vansinnigt. galet projekt.
Fotograf är Johan Söderström som har firman JS Foto. http://www.jsfoto.com/ Mycket duktig herre.
Han gjorde ett reportage om hojen så den har publicerats i:
-Bike i Sverige
-Streetfighters i England
-Fighters Magazin i Tyskland
-Street Monsters i Frankrike
och så tror jag den skulle komma i tidningen 0-300 från Grekland också.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Som sagt, riktigt nice Ass vid hojjen.
Man undrar ju om du har tröttnat på livet när du frivilligt sätter dig på en sån farkost. Satan vad det går.
Man undrar ju om du har tröttnat på livet när du frivilligt sätter dig på en sån farkost. Satan vad det går.
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Sjukt grym hoj !!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Grym hoj! Bygger en gs1000 med turbo undrar om man får fråga massor av dumma frågor till dej? mvh Bulten
Mikael Bengtsson
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Nja, nä, det har jag inte Har en dotter på 1,5 år och en till är på väg, så trött på livet är jag inte. Men det ska nog inte vara en 20-åring med färskt körkort som sätter sig på den Gäller att köra med mycket vett och framförhållning. Jag gasar bara där jag vet att det löser sig, dvs. inte som en gaskåt 20-åring på hans/hennes R1:a. Finns ju folk som brukar krascha varenda år och tar ut en ny hoj på försäkringen till nästa år för att på hösten krascha den också. Hade en sådan satt sig på denna hojen hade de nog inte kommit långt innan de ligger i diket 15 år med hoj hoppas jag sätter sina spår i vettigheten Men fan vad roligt det är att känna när det suger iväg och den slänger upp framhjulet i luften i 200+bmw02touring skrev:Som sagt, riktigt nice Ass vid hojjen.
Man undrar ju om du har tröttnat på livet när du frivilligt sätter dig på en sån farkost. Satan vad det går.
TackarMoparboy440 skrev:Sjukt grym hoj !!
Tackartackar! Ooo, fler turbobyggen på hoj! Fråga på! Inga frågor är för dumma som man brukar säga. Är det någonting jag inte vet om något så frågar jag. Man kan inte veta allt. Så bara fråga på så ska jag se om jag kan svarabulten skrev:Grym hoj! Bygger en gs1000 med turbo undrar om man får fråga massor av dumma frågor till dej? mvh Bulten
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Suzuki GSX-R 1200 Turbo. Uppgradering pågår!
Förresten, någon som vet om strypning till oljan in i en Schwitzer S200 behövs? Oljetryck runt 5 bar.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna