Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Manfred »

Vad var det för dump du använde?
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör nov 16, 2013 11:16 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av AnkanindaVolvo »

Du skulle haft mina stolar jag har i 242:an
Bild

Synd att du inte fick kompressorn o lira,hade ju vart bra fränt o fått till de med den istället för o köra turbo :)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Hehe ja de hade varit perfekta! Nu är Asconan såld till en kille i Skellefteå. Fick den att gå riktigt fint med turbo, körde en rätt bra bit med den och svarvade en hel del bakdäck. Tokrolig bil med turbo, karaktären blev helt underbar men som vanligt blir jag less och vill ha nått annat. Hoppas den mår bra och körs mycket där uppe, saknar den faktiskt ibland.

Det man lärde sig av kompressorbygget var att det är svårt att få till en bra installation om man är den typen av person som vill slänga ihop saker för skojs skull och har handverktyg att arbeta med, det är otroligt viktigt med remspänning och linjering av hjulen.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Jag körde med en HKS SSQV dump.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Cassius »

Ang karaktären på kompressormotorn, efter att ha läst massor och åter massor om olika projekt och kikat på diverse bromskurvor så är i vart fall jag av uppfattningen att om man inte är ute efter det brutala bottenvridet utan vill ha kraften fördelad över ett större register och orka längre upp i varv så ska man gå på en hellre för stor kompressor istället, i detta fall kanske en M90.

Får jag bara tummen ur ska jag själv sätta ihop en 2 liters motor med M90 kompressor, då får jag se om jag får rätt eller fel :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Norgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: tis apr 07, 2009 9:47 pm
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Norgren »

Ville bara meddela att Bilen (eller snarare karossen) är tillbaka i umeå.
Var och räddade den från skellefteå 2016-10-05.
Jens Norgren

Tack Till Alfred Büchi..
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Jimmie-E »

Vad synd att jag inte visste att denna bilen var så spännande när den fanns i skellefteå. Den stod och skämdes i kvarteret där jag brukade gå med hundarna på kvällspromenaden. Mycket nyttigt att läsa, vi är tacksam för allt du lagt upp! (Jag har en M62 som ligger "till" på en hylla)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Ja den verkar tyvärr ha blivit rätt slaktad och misshandlad efter min tid med den. Det var ju aldrig någon bil i toppskick men grymt rolig leksak och jag tror att den var på rätt bra nivå när jag hade den, inget vansinnigt men bra med pulver och lagom med väghållning för vad som var under huven. Man hoppas ju att den kan återupplivas av någon ägare framöver.
Skriv svar