Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Det kan jag göra, inte direkt en avancerad installation då jag endast kör med stum fördelare (hallgivare) som trigger och enkel spole som tänder genom fördelaren. Resten av kablarna är ju bara direkt till givare och spridare egentligen.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Nu börjar det likna någonting, tog ett ordentligt pass i lördags och bilen är mer komplett än någonsin förr :)

Började med att kapa bakre stötdämparna då jag lyckats montera framfjädrarna bak, måste ha varit på fyllan den helgen, så nu går de kapade Jamexfjädrarna dit utan risk att hoppa ur, blev ca 12cm kapning!

Bild

Fjädringsvägen blir bara 10cm men det ska ju inte bli en rallycrossare, hoppas bara det räcker till isbanorna, får köra när det är bra plogat helt enkelt. Mina första hemmgjorda sänkningsdämpare för övrigt, riktigt kul att prova nått nytt!

Jag var orolig att bilen skulle se tokig ut med kapade fjädrar men efter att ha klippt till nya övre och nedre fjädersäten i tjockt gummi ser den ut så här, nere på backen och redo för första provturen:

Bild

Svårt att se framifrån men stancen blev previs som jag vill ha den, helt plan mot underredet och lagomt låg, ska mäta hur mycket markfrigång jag har till helgen men det är minst 10cm. Snacka om att jag längtar efter sommaren så MIM-fälgarna får pryda henne istället för de rostiga 13"arna...

Bytte även ut ratten, det tog runt 20 slag med släggan innan originalratten släppte men nu är förarplatsen riktigt trevlig:

Bild

Har börjat dra dit plasten under instrumentpanelen och hittade även en kassettstereo i en peugeot 605 ute på gården som ska i, perfekt med lite retro-look även på stereofronten, skulle bara ha bytt ut originalhögtalaren mot en ny dock. Någon som vet vilken storlek det är?

Pegan fick även offra sina fräscha originalstolar då de matchar baksäte och inredning bättre än kadettstolarna jag tänkt använda, bilder kommer till helgen när fästen är tillverkade för stolarna.

Sen blev det förstås en hel del ms-dragning, kabelhärvan är i princip klar, det saknas dock IAT- och TPS-givare innan starten:

Bild

Som avslutning satte jag fast kylaren och började dra slangar, bytte även batteri till ett lite lägre så det inte tar i huven, original elsystem är nu helt inkopplat och fullt fungerande, det ser även ut att finnas gott om plats för kompressor:

Bild

Jag saknar bara några småsaker innan starten, hoppas på att få fram allting och starta någon kväll i veckan så man får höra henne vråla.
Användarvisningsbild
Elvis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån nov 08, 2010 11:39 am
Ort: Hallstavik

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Elvis »

Har du startat än?
Lite nyfiken då 8)
Elvis Schyberg (Häggblom)
Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51408
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Nu har det varit dåligt med uppdateringar på slutet, får skylla på att vi rev ut köket och det har blivit väldigt få timmar i garaget. Dock är köket nästan färdigt nu så asconan ska få mer kärlek!

Kompressor är inhandlad, en Eaton M62 med defekt magnetkoppling, spelar dock ingen roll då jag inte kommer använda original remskiva:

Bild

Jag började med att ta bort den yttre skivan som håller i axeln, kapade lös den inre medbringaren som ska användas till min nya remskiva:

Bild

Jag mätte lite snabbt och gjorde några uträkningar, det visade sig att den dubbla remskivan från min reservgenerator har perfekt utväxling för ca 0,8 i laddtryck. Vevens remskiva: 155mm i diameter, generator 75mm = 2,07 i utväxling.

M62an levererar 1,016 liter luft/varv, med 2,07 i utv. ger detta: 6500 x 2,07 x 1,016 = 13 648 l.

Motorn på 2,3 liter och 13 648 l ger: 13 648/(2,3/2 x 6500) = 1,83.

Dock får man ju räkna med lite förluster så jag lär hamna runt 0,7-0,8 i slutändan beroende på hur tätt jag får trycksystemet.

Så här är tanken, jag ska svarva ur hålet i remskivan och även "kuggarna" på medbringaren lite för att kunna trä ihop de båda och foga samman. Sen köra med dubbla generatorremmar och tillverka ett fäste som låter mig spänna remmarna genom att förskjuta kompressorn.

Bild

Medbringaren ser ut att vara i mässing, funderar på hur man bäst sammanfogar den med remhjulet i stål, några tips?

Jag har även haft triggerproblem, hallgivaren i fördelaren dog och jag blev tvungen att spåra upp en ny. Detta är nu löst och min nya begagnade fördelare är installerad, motorn är uppstartad och går riktigt fint. Jag var orolig för skicket på motorn men den verkar frisk, inga lagerknack och riktigt lättstartad efter lite pillrande med Crankinginställningar och Req_fuel i ms:et.

Det dök tyvärr upp ett annat problem, vattenpumpen läcker lite så jag har tagit isär den och skurit till en ny packning som limmats på plats, hoppas på att det ska hålla tätt den här gången.

Igår åkte jag ut och hade tänkt ta första provturen med asconan, dock möttes jag av det här:

Bild

Skylten på dörren är ungefär i huvudhöjd så jag fick skotta fram en liten gång och öppna portarna, tog ca 45min. Hoppas att han vi hyr av drar ut med traktorn och röjer under dagen så man får köra asconan i veckan!
Mrturd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre apr 18, 2008 7:02 am

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Mrturd »

Hej!

Häftigt bygge! :thumbright:

En fråga dock, har du gjort några överslagsberäkningar på hur mycket effekt remtransmissionen till kompressorn klarar att överföra? Det är nog viktigt att ha koll på detta innan du kommit för långt med dina nya konstruktion.

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Jag har tyvärr inte gjort det, har ingen uppfattning hur man räknar på remtransmission, får kanske ta och googla lite :)

Tanken har slagit mig men jag kommer inte göra någonting som är oåterkalleligt, visar det sig att jag inte får driv på kompressorn så blir jag helt enkelt tvungen att fästa medbringaren i original kompressorhjul och skaffa fram en lämplig remskiva för vevaxeln. Det kändes bara som en kul grej att testa, lyckas det har man ju kommit på ett snabbt sätt att kompressorkonvertera en B230 iaf.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Körde ett litet pass igår igen, blev inte alltför mycket gjort men nu har jag iaf sammanställt en lista över allt som är kvar inför besktning så man vet vad som ska göras i helgen.

Så här såg spaden ut efter det enorma snöraset från taket och traktorskottningen därefter:

Bild

Dessutom har portarna tryckts in och gångjärnen har böjts så jag blir nog tvungen att koppla bogserlina på vänstra porten för att få upp den i helgen när asconan ska ut.

Jaja in tog jag mig iaf, kofångarna hade dykt upp på Bussgods så det blev montering direkt:

Bild

Bakre var i kanonskick, dock ska jag skjuta den närmare bilen senare, ligger nu ca 2,5cm utanför karossen.

Bild

Främre var sämre överlag men det visste jag ju innan, blev tvungen att svetsa om fästena pga rost och då passade jag på att skjuta in den mot karossen, blev grymt bra tycker jag själv. Börjar se ut som en hel bil nu!

Det blev även lite småmek, kapade till ett ordentligt batterifäste med dubbla hål så jag kan byta mellan mina två batterier:

Bild

Drog även dit kylfläkten och testade den, ett enormt flöde ur saab-fläktarna, den kommer att få jobba till sommaren! Tog tyvärr ingen bild på det men jag får ta en ordentlig bildserie med systemkameran när bilen är ute i det fria. Hoppas även på att kunna ta den till stan och tvätta hela bilen, som ni ser på bilderna är den täckt med ingrodd smuts.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Tråkig bilduppdatering men bättre kommer imorgon, nu är bilen indragen till stan, dock hade jag i min enfald lyckats ställa dwellen helt åt skogen så jag kunde inte varva över 2500. Idag ska tändstift bytas och mappningen påbörjas, ska även in till ok och ge asconan en välförtjänt tvätt med en stadig laddning avfettning!

Lite bilder kan man ju lägga in, inredningen är ihopsatt:

Bild

Bild

Framstolarna är grymt sköna men stämmer så dåligt överens med resten av inredningen att de måste bytas omgående, har någon en uppsättning billiga sportstolar i svart så hör av er!

Monterade även expansionskärlet och fyllde på, nu är kylsystemet helt tätt:

Bild

Fixade två läckra slutrör:

Bild

Färdigställt remhjulet till kompressorn:

Bild

Och monterade kylfläkt + tuta från Biltema:

Bild
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Nu så har äntligen Adam Opel sett ljuset igen! Lite bilder som förklarar varför det har varit stillestånd på slutet.

Efter att bakaxeln skar letade jag en ersättare till bakaxeln i tre veckor, sen gav jag upp och rev isär den svetsade axeln, efter någon timme med ett hemmgjort bräckjärn sprack svetsarna vid drivaxlarna och det här upptäcktes:

Bild

Resterna av pinjonglagret, inte konstigt att bakaxeln gick tungt ;)

Efter många timmars skruvande sitter dock Asconan äntligen ihop igen, igår tog jag en tur med den och allting känns fint, dock behövs en bromsluftning efter bytet till Rekordbromsarna.

Bild

Här står skönheten och väntar på kärlek, nya huvlås står högst på listan, har även mekat dit stereo och tätat avgassystemet ordentligt, till helgen kommer en större bildserie med film från finmappningen!
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Ekstam »

Fasen vad fin den har blivit!! :D
MVH Ekstam
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Tackar tackar, jo den börjar bli rätt elak nu. Körde in den från stugan i helgen, bromsarna funkar fint, inga problem med värmen eller läckage. Dock hann jag inte med mappning, sambon ville inte köra in den och att mappa från förarsätet är lite klurigt :)

Registreringsbesiktning är bokad imorgon så ikväll är det sista rycket, så får man se vad besiktningsmannen säger om bilen, har trots allt stått i 12 år så jag räknar väl inte med blankt papper även om den ligger riktigt fint på vägen och känns solid.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Nicke Nyman »

http://www.sommertreff.no" onclick="window.open(this.href);return false; är snart!!! ÅK DIT!!
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

hej ja ha skicka ett pm till dej :)
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Nicke Nyman skrev:http://www.sommertreff.no är snart!!! ÅK DIT!!
Hehe det hade varit grymt häftigt att åka ner dit, tror dock man får satsa på nästa sommar. Har en del småstrul att reda ut med Asconan innan den duger till att köras hårt.

Men man kan ju alltid dra ner och dregla över de potenta bilarna!
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Nicke Nyman »

Dra upp! ;) Mo I Rana!!! Arctic Raceway! Men åk dit, de är ett fränt evenemang!

// N.
Skriv svar