Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Man är så van att alla evenemang är söderut men det ska jag verkligen fara på!

Var ute och mixtrade lite igår, skulle till att mappa men jag får inte LC-1:an att lira med MS:et, visar ca 15 i AFR direkt efter start, sen efter 10sek. så dippar den ner och lägger sig på 2.5-3.5. Förstår inte vad som är fel riktigt, ms:et är ju ställt på WB-lambda med 2.5v i switch point...
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av turbodart »

funderar på hur man bäst sammanfogar den med remhjulet i stål, några tips?
silverlöd funkar kanon
Daniel Krüger
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

du som ska köra me kompressor kanske e intresserad av ett enem fullflödes avgassystem? ;)
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

turbodart skrev:
funderar på hur man bäst sammanfogar den med remhjulet i stål, några tips?
silverlöd funkar kanon

Det var bara färgen som lurade mig kring materialet, stål på båda sidor så vanlig mig-svets fungerade kanon.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

noech skrev:du som ska köra me kompressor kanske e intresserad av ett enem fullflödes avgassystem? ;)
Systemet som jag byggde i vinter är 2,5" från grenröret med slutdämpare som delar i 2st. 2" ändrör så det är redan rätt fullflödes :)

Hade nästan velat köra 2" så här i efterhand för att få ner ljudet och få mer markfrigång, men det är iaf skönt att ha lite mer marginal på avgassidan.
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

ok få försöka lura på nån anna de då :P

har hämtat stolarna å de nu iaf men förarstolen va tyget där man kliver in på ryggstödet trasigt
"En snöboll i skrevet"
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

kommer du köra me ms på besiktningen eller kör du me orginalsprutet?

talade me en sfro gubbe idag å om ja sak besikta med min motor å ms så skulle ja va tvungen å köra på e85... men inte om ja hade orginalsprutet.
behövde samt inte byta nå bromsar eller dyrligt då b230fkn har bara 135hk orginal
"En snöboll i skrevet"
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Jag kommer köra in med ms, får se om de underkänner mig på det. Har besiktat tre bilar med ms nu utan anmärkning, det ska till en väldigt insatt besiktningsman för att inse att man inte har originalsprutet. Särskilt när man ligger så långt under effektgränsen som jag gör.

Det verkar som att alla manta-stolarna har slitet tyg på förarstolen men för mig gör det ingenting, jag får laga det så gott det går isåfall. Så länge man slipper kadettstolarna är jag nöjd ;)
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

ok låter ju bra de då ska ja slänga på mitt ms med :) fick tag i ett ms2 v3 för en bra peng :)
"En snöboll i skrevet"
RobertAndersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån mar 22, 2010 11:48 am

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av RobertAndersson »

En fråga, måste du reg besikta den med b230fk ? och om det krävs byte av bromsar?
Gillar ditt projekt skarpt annars :thumbright:
Mr Andersson ;)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

noech: Kanon, ms2 är riktigt bra att mixtra med.

RobertA: Jag har skiftat bromsar fram till ventilerade från rekorden men det behövs egentligen inte då det bara sitter en b230f i den nu. Ska reg.besiktas med den så fort jag får tid på bilprovningen, hade egentligen tänkt köra med en b230fk men då jag inte tänkt köra turbo kändes det meningslöst.
BeeMeR
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: mån okt 18, 2004 12:05 am
Ort: Luleå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av BeeMeR »

De ser bra ut Torsten!
Se till å fixa nå balla filmer nu!

///Jocke
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Hehe de ska ordnas, har tyvärr fått fokusera på supran senaste tiden. Den är dock besiktad och ska säljas nu så asconan kommer få mkt mer tid framöver!

På dagordningen står:
Nya framskivor
Mappning
Täta avgasläckage vid grenröret
Regbesiktning
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Helt underbart! Var ute igår med en kompis och mappade in Asconan, hann bara med fem vändor innan datorn fick nått mystiskt fel och vägrade starta Megatune men vi hann en del ändå! Vred på ordentligt med tändning och mappade för att ligga på ca 13 i AFR under acc, ca 14 under jämn körning. Vilken skillnad det blev, nu går Asconan riktigt fint och svarar grymt bra redan från tomgång. Jag måste dock fokusera mer på den nedre delen av mappen, särskilt 3-7000 varv och VE under 50, där går det alldeles för fett.

Dock har jag problem med att motorn ligger mot framvagnsbalken, efter provmonteringen har den "satt" sig lite mer på kuddarna så jag måste fixa några karossbrickor och lägga mellan, det blir ordentliga vibrationer i hela karossen vid vissa varv.

Bromsarna är även en historia i sig, ordentligt med vibrationer, rent otrevligt att bromsa i högre farter, men nya skivor är beställda från Laitis och kommer till veckan.

Det här kommer bli en riktigt rolig bil så fort jag fått ordning på bromsar och motorfästen, den ligger som ett strykjärn mot vägen och känns kraftfull även utan kompressor. Dock kunde man önska lite mer varvvillighet men det är trots allt originalkam i den, har nån förslag på billig ersättare? Snart dags att boka registreringsbesiktning!
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av noech »

hur gå de för dej?
"En snöboll i skrevet"
Skriv svar