Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Jag har fått mina nya bromsskivor, ska monteras imorgon tillsammans med en 82 graders termostat, har kört utan termostat hittills och jag vill gärna ha lite stadigare temp i motorn :)

Jag har tyvärr fått lägga energi på att sälja min supra så asconan har fått lida lite, det blir skönt när man blir av med den så asconan får plats i garaget här hemma, nu står den i stugan ochd et är en bit att köra för att meka.

Får dra en uppdatering med bilder på måndag efter att man fått ordning på småfixen, idag blir det dock wheels!
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Lite småpyssel i garaget, all tid har gått åt till annat. Det här blir det sista som görs på ett tag, vi åker nämligen till tyskland imorgon, handlar en husbil och kör roadtrip genom europa.

Det lilla man har hunnit ser ut så här:

Bild

Nya och fina frambromsar från Rekord 2,2, underbart att sätta dit nya delar.

Bild

Sen bytte jag de blå, trasiga och rostiga huvlåsen mot nya i silver, högt på önskelistan står dock ett par såna här:

Bild

Hade helst haft kvar original huvlås men de var borta sen länge tillbaka.
BeeMeR
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: mån okt 18, 2004 12:05 am
Ort: Luleå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av BeeMeR »

Finns bilen kvar? isf vad har hänt?

///zemrén
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Jodå bilen är kvar, var faktiskt ute två svängar i helgen och lekte av mig lite, fantastiskt lätt att göra ringar med men den "långa" styrväxeln (4 varv mellan fulla rattutslag) gör den något knepig att ta returer med, de helt slutkörda styrlederna hjälper inte särskilt mycket heller så två nya ska beställas omgående.

Har även något strul med trigger eller liknande, den rycker/hackar vid jämn belastning. Går klockrent när jag drar på eller motorbromsar men när man ligger och finkör så är det precis som att spridarna eller spolen släcks ner nu och då (var 5:e sekund ungefär). Klurar lite på vad det kan vara, jag kör ju med 5v matningen från TPS:en till volvons hallgivare, de ska väl egentligen ha 9v så det kanske bidrar. Har även lite funderingar på om jag laddar spolen för hårt/löst, minns knappt vad jag kör för dwell och discharge, ska koppla in datorn ikväll och gå över inställningarna.

I övrigt så tuffar den på bra, lättstartad och stark men svag på toppen pga originalkammen (tips på lämplig ersättare mottages tacksamt), dock så kliar det i fingrarna efter kompressormatningen då den får fäste alldeles för tidigt på tvåan!
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Nu är det fart i asconan, lade dwell på 4.0 och drog upp discharge till 0.8 (efter en bra stunds finjustering och provkörning), det blev ett helt annat klipp på höga varv och 99% av missarna är borta! Nu ska det fixas med framvagnen och köras tills vintern kommer. Vill ju gärna få lite ordning på mappningen innan de är dags för kompressorn!
BeeMeR
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: mån okt 18, 2004 12:05 am
Ort: Luleå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av BeeMeR »

Nu få du ju skynda på med kompressorn ;) inte går de väl å åka omkring med en sugis!

Härligt att allt verkar fungera för dej!

///Zemrén
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Hehe nä de är lite deprimerande, problemet är bara att jag har en del kvar på huset innan vintern, ska bygga taket på verandan, sätta kantstöd runt garageuppfart och entre, fylla upp marken framför huset och garaget så jag tar mig in, osv osv osv!

Så tyvärr får det nog bli vinterns projekt att bygga kompressor, misstänker att man skulle ha ordnat en stadigare koppling när man ändå är på gång, undrar om en standard 740 Tic koppling duger? Finns ju till rätt kurs och är trevlig att använda, så man slipper sinter....
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Lite småpul sen sist, dragit om/bytt ut vaccumslangar och bytt lite dåliga pluggar inför kompressormatningen. Har monterat styrservofästet, måttat in placering av kompressorn och skaffat lämpliga remmar.

Jag har även kört en del, har märkt två saker:
1. Asfalten är väldigt halkig på 1an och 2an men det greppar på 3an
2. Bakdäcken är banne mig omöjliga att slita ut
Dessa två punkter leder mig till slutsatsen att tvångsmatning måste ske omgående!

Bild

Ursäkta den katastrofala bildkvaliten, tänkte göra ett seriöst försök att filma och fota i helgen.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Oj så länge sen man uppdaterade här, har hänt en hel del, bland annat är regbesiktning bokad till 28/5!

Liten kort statusrapport:
Körde en kort sväng med kompressorn innan vintern, insåg fort att min geniala remlösning var värdelös, som att man inte kunde lista ut det :) Gick dock ca 20min med 0,65 i ladd innan remmarna brann upp och jäklar vilket bottenvrid man fick, riktigt trevligt! Ställdes bort under vintern men för tre veckor sedan började mekningen:

1. Byggt om motorfästen, motorn tog i karossen vid låg last tidigare, detta är ordnat
2. Byggt om avgassystemet, det tog tidigare i bilen vid större gupp i vägen, så är inte fallet längre, har även satt dit ett flexrör som gav ca 15mm mer markfrigång.
3. Bytt topp, fick tag i en 531a till rätt kurs i vinter, den sitter där nu och jag har mappat tomgång + förhöjd tomgång så den börjar bli besiktningsklar, mappning blir till helgen
4. Bytt stolarna till en Recaro på förarplats och något noname på passagerarsida, svarta så de matchar resten av inredningen bättre
5. Bytt dörrhandtag bak, nu sitter det fyra mantahandtag på bilen
6. Bytt kylare, köpte en från lokala skroten till Mitsubishi Lancer, stor rackare med dubbla kylfläktar, tog även med exp-kärlet från samma bil.
7. Bokat tid för att byta till nya sommardäcken, torrpuckarna som sitter där går aldrig igenom en besiktning
8. Byggt om mittkonsolen med brytare för andra kylfläkten, den första styrs av motortempen
9. Skaffat en låda till luftfiltret som ska monteras under fronten

Sen har jag en att-göra-lista till efter besiktningen:
1. Skaffat fram kamdrivning från en b21a som ska driva kompressorn, ska svarva en distans så man kan börja montera kompressorn med riktig drivning
2. Skaffat 4-pucks sinter med saab tryckplatta, kopplingen slirar redan när man är ute och leker så efter besiktning blir det kopplingsbyte
3. Dra om spjället till före kompressorn
4. Montera ställbar BTR
5. Mappa ordentligt!

Bilder kommer till helgen men nu börjar Asconan bli riktigt trevlig att köra, bara hålla tummarna att registreringen går vägen!
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Regbesiktning idag, fick en anmärkning jag inte väntat:

"Intyg avgasrenande utrustning från auktoriserad verkstad, uppfyller ej krav enligt VVFS 2003:22 Kap 5§15"

Jag diskuterade detta med Gustaf Ulander på SFRO som påstår att inget krav på detta intyg finns i förordningen som nämns ovan så jag har börjat prata med Bilprovningen kring detta. Den har all avgasrening som behövs för registreringen och värdena såg bra ut.

Problemet är att Volvo har slutat utföra så kallade "komponentkontroller" då det tar en vansinning massa tid. Detta utgör ett stort problem för mig då Bilprovningen vill se ett sånt intyg, dock verkar det som att Bilprovningen inte har rätt att kräva detta så vi får se hur det slutar. Försöker få tag i någon som kan skriva ett intyg att Motor samt all avgasrening finns i Asconan men jag ve tinte hur det kommer gå, verkar vara svårt.

Någon som varit med om detta? Hör gärna av er!
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Nu har snart hela säsongen gått så man får väl göära en uppdatering helt enkelt!

Som jag skrev ovan hälsade jag och Asconan på hos Bilprovningen, första gången sedan 1999 som bilen såg denna anläggning:
Bild
Ser ändå rätt ok ut för att vara en fyrdörrars, har spenderat en del tid på slutet med att bättra på lack, kommer att ge mig på en ordentlig polering i vinter och se vad man kan åstadkomma:
Bild
Motorutrymmet vid besiktningstillfället:
Bild
Fick som sagt anmärkning på komponentkontroll men efter lite övertalning och hjälp från SFRO, tack Gustaf, så var bilen reggad och besiktad lagom för att härja på gatorna under 2013!

Så fort bläcket torkat på besiktningspapperna började kompressorkonstruktionerna på nytt, nu hade man ju ny kraft! Eftersom min förra remlösning visade sig vara katastrof tänkte jag prova med kamremsdrivning, sagt och gjort, en b21a härjades på delar och resultatet blev:
Bild
Viktigt att hålla vätskenivån i styr när man bygger kompressor med vinkelslip och pinnsvets
Bild
Tyvärr visade det sig att remmen var för lång, försökte med fler remhjul men det blev bara pannkaka av allt så jag pensionerade planerna 2 veckor och ägnade mig åt att finjustera N/A-mappen, börjar gå riktigt fint sug nu!

Passade på att byta främre stötdämparna, köpte ett par Excel-g gasdämpare från ebay. Riktigt trevliga, lagom hårda men lite väl långa, ligger man på ställ över ett gupp har fronten en tendens att "häva" sig uppåt. Kommer noog bli tvungen att göra en kortning av samma modell som på bakre dämparna.

Drog även om luftfiltret, sitter nu framför framhjulet, utanför motorutrymmet, har byggt ett "stänkskydd" framför men det har jag ingen bild på, sänkte insugstempen med några grader, här kan man även se hur långt hjulet kan färdas uppåt innan dämparen stoppar:
Bild

Nu fick jag helt plötsligt ett kompressorryck igen, satte mig vid skruvat.se och gick igenom kamremmarna som finns tillgängliga, hittade till slut denna:
http://www.skruvat.se/Kuggrem-P39930.aspx
Kamrem från Bluebird, beställdes kvickt och installerades, har tyvärr ingen bild på installationen, kommer inom kort!
Märkte då att den dumpventil jag använde för att avlasta på tomgång var långt ifrån tillräckligt, fick ett avskyvärt tjutande ljud och den belastade kompressorn ordentligt på tomgångsvarv, helt onödigt att bygga värme där. Surfade runt och hittade Mickes Escort, beställde en likadan avlastningsventil som han kör med, byggde om tryckröret:
Bild
Vilken skillnad, fantastiskt trevlig lösning som verkar ha otrolig kapacitet!

När allt detta var ordnat for jag ut på en mappningssväng inför driftingträningen i Pengfors, när jag helt plötsligt får ett läckage i trycksystemet som låter som en visselpipa. Jaja tänkte jag, tappade 0,15 i ladd men vafan lite sladdning ska väl gå vägen, lastade några 13" sladdardäck och verktyg i skuffen och drog iväg:
Bild

Bilen presterade fint nästan hela kvällen, bra med ork trots alldeles för fet mapp under ladd. Dock såg jag på näst sista omgången att jag bara hade 0,29 i ladd, tänkte bara att tryckläckaget hade förvärrats och drog ut på sista svängen. Nu blev det lite skillnad dock, kom runt första kurvan, försökte fånga returen men det fanns ingen ork kvar i maskinen, tog om och försökte ta långkurvan, samma sak där, för lite effekt och det började istället understyra, rakt över två koner.

Körde in i depån och öppnade huven, remmen var helt rensad från kuggarna så det var inte konstigt att man saknade laddtryck. Kanske rentav är så att man inte kan belasta en kamrem till den här nivån? Körde dock utan remspännare så jag har beställt efter en ny rem, snickrat ett fäste för spännare och förstärkt kompressorfästet (misstänker att det viker sig lite under full belastning) så får man testa igen innan säsongen är slut.

Tanken som fanns kvar efter driftingen var hur mycket man lärde sig om bilen, jag har fått en helt ny förståelse för hur jag måste köra bilen för att klara returerna. Fick även en lång att-göra-lista både på chassisidan och kring förarmiljön.

Avståndet mellan gas och broms i Asconan är alldeles för litet, jag lyckas lite nu och då med att antingen haka fast bakom bromspedalen eller komma åt den med foten när jag ska gasa, kommer därför bygga om bromspedalens läge och minska storleken på själva pedalen. Jag har ett ordentligt glapp i styrväxeln så en ny har inhandlat och kommer monteras, fortfarande med 4 varv mellan rattutslag men jag är inne på att bygga om styrningen något så jag får men styrvinkel med samma antal varv på växeln, blir dock ett vinterprojekt. Jag måste även korta ner framdämparna, bilen blir väldigt svårkontrollerad när den börjar häva sig i returerna.

Slutligen går jag i tankarna att köra turbo istället för kompressor, ljudet är fränt ur kompressorn och jag gillar responsen men med ett litet agg bör jag kunna få nästan samma respons och slippa effektförlusten som kommer med kompressorn...
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Nu är kompressorfästet förstärkt, remspännare monterad och ny rem på plats. Allting verkar lira fint men jag måste leta reda på läckaget i trycksystemet så man inte slösar laddtryck i onödan.

Har dock kommit fram till att kompressorn avvecklas till förmån för turbo, saknar kicken och möjligheten att öka laddtryck över 0.6, blir att demontera kompressorgrejerna och lägga ut på säljes.

Har någon en tb03, td04, t28 eller liknande liggandes så hör av er, måste vara intern wg och i vettigt skick men annars är jag inte så kräsen.
storken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån aug 04, 2008 10:18 pm
Ort: Sävsjö, Örsby

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av storken »

Häftig bil du har.
Synd att det inte funkar så bra med kompressorn dock, är ju som sagt ett trevligt ljud som kommer från dom.
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Modlendingen »

Hvorfor ikkje ha begge deler???? Kompressor for starttrykk, og ein litt større turbo for toppeffekt? :)
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Kul att folk läser och kommenterar! Det fungerar faktiskt riktigt bra med kompressorn efter sista ombyggnationen, men jag var nog inte förberedd på hur bilen skulle kännas med kompressorn. Laddet kommer direkt och den låter läckert men 0.6 i ladd känns mer som 0.4-0.5, inte så konstigt med tanke på att kompressorn drar 15-20hk när man börjar varva.

Det blir helt enkelt lite tråkig karaktär på motorn, en större kompressor hade nog varit trevligare men det orkar jag inte ge mig på.

Anledningen till att det inte blir både kompressor och turbo är att jag inte har så höga krav på effekt, mina spridare räcker till 260-280hk och mer än det vill jag ändå inte belasta motorn med då jag har rätt hög komp och original bottendel.

Kommer troligen att köra med ett td04 med litet avgashus så jag misstänker att jag kommer få tidigt ladd hursomhelst och det räcker till den effekt jag vill ha.

Sen har man ju inte direkt väghållning eller bromsar som matchar effekten så innan det blir mer måste chassit ses över :)
Skriv svar