Det beror alldeles på vad ni har för ambitioner.
Har ni som mål att lära er hur man tävlar i Dragracing och kanske vinna nå'n tävling.
Då är en "liten" motor med stor turbo och mycket effekt absolut rena självmordet.
En driftsäker, lättkörd och framför allt hållbar motor, gärna skapligt med effekt, som repeterar runda efter runda är det bästa, billigaste och snabbaste sättet att lära sig från grunden.
Bygg drivlinan bakifrån och framåt, se till att bakaxel, kardan och låda med koppling eller turbin klarar betydligt mer effekt än vad motorn levererar. Driftsäkerhet är "viktigare" än prestandan, tar man sig inte i mål då vinner man aldrig.
En annan viktig grej med driftsäkerhet och repeterbarhet är att förare och team kan skaffa sig en väl fungerande rutin på startplattan. Något som snabbt betalar sig när det blir allvar, struligt och stressigt.
Några misstag som många gör:
Lägger precis alla pengar på racebilen, men ordnar inte till allt som behövs runt om kring. T.ex. vettig utrustning för transport av racebilen. Boende på banan, bra utrustning i Depån m.m.
Kommer till banan med en bil som inte är riktigt klar. Har stressmekat in i det sista och hafsat ihop nödlösningar. Det resulterar alltid i mer meckande än körande och kostar alltid onödiga pengar.
Det går att skriva en hel avhandling i det här ämnet, efter att ha hållit på med Dragracing på ena eller andra viset i snart 30 år, så har jag hunnit med en hel del misstag och skaffat en och annan erfarenhet.
Är ni bara ute efter ett fränt tidkort att vifta med...då är det bara att ladda på med så mycket effekt ni kan, redan från början. För till slut så lyckas man med den där speciella rekordrepan, då är dom andra inte fullt så lyckade reporna ganska betydelselösa. Inte spelar det någon större roll om man är först i mål eller inte heller.
Förresten...riktigt ballt bygge. Kämpa på