ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)
Postat: lör feb 05, 2011 9:03 pm
ESP-teamet består av teflonhjarna, egut, piraten och storerik
Vi har dragit lite på det här med bygg-tråd. Men nu är det dags!
I höstas så lät det som en bra idé med dragracing (= personlig konkurs?). Och när ett intressant chassie dök upp på annons på nitroz fanns ingen återvändo Vi kuskade ner till Lindesberg i snöstorm i början av december och hämtade den här skönheten:
Det enda som saknades var en CSB+PG låda för att köra.
Riktig åka-fort-framvagn
Ford 9"
Ja, vi skruvade isär och konstaderade att det vi behövde ändra på ganska mycket för att få det som vi ville
Och sen fanns det ju en mycket fränare kaross på lager också...
Så vi bestämde oss för att bygga ett nytt chassie enligt SFI 25.4 / ET 7.50 reglemente.
Ja, karossen då... Det är ett riktigt blocket fynd. Till högstbjudande... (= gratis vid avhämtning)
Som sagt, karossen fanns på lager sen ett bra tag tillbaka, och insatser hade gjorts tidigare att göra nåt riktigt sportigt av den. Så nya b-stolpar i frisk gran var tillverkade.
Ford Eiffel 1937 (?)
Nån som missförstått bur-ritningen?
Den gamla forden behövde lite omsorg för att vara race-ready.
Till att börja med så gissade vi att B-stolpar i gran inte var riktigt okej, så första insatsen blev att fixa till ett par i plåt för att ha nåt att fästa gångjärnen i.
Provning av dörren...
Eftersom man på 30-talet inte fokuserade på viktbesparing så behövde dörrarna lite lättning och gångjärnen behövde lite omsorg och ombyggnad...
Gångjärnens bultar skruvade vi ut (!)
Svetsade om gånghjärnen för att få passning till den släta B-stolpen
Wohoo... Dörr på plats!
Dom hade förstått det här med hjulhus på 30-talet
Stilstudie i att borra det näst sista hålet. Det som inte gick att komma åt i pelarborren.
Borrflugan offrade livet i denna insats. Och då var det ju ett oborrat hål kvar...
Lite mer frisk ESP reservdelsplåt och lite luftigare baklucka...
Summits egna DZUZ
Jahapp. Bygga nytt chassie... Då får man börja med att bygga chassiejigg.
Matrialet...
Behövs hål för maskinfötterna...
Sådär ja, justerbara maskinfötter, enklare att justera jiggen i våg.
Ta-da... En chassi-jigg!
Sen så körde vi tumstock, talmeter, vinkeljärn en hel del och bläddrade friskt i SFI 25.4 reglementet. Efter en del och konstaterande att jänkarnas "du ska göra så här med detta rör, eller om du gör så här kan du göra så här och om du gör såhär kan du sätta röret sådär" lämnade ganska mycket öppet för egna initativ i rördragningen så tog vi lite modernt datorstöd till hjälp...
Ett par mått som förklarar hur liten den här busiga bilen är...
cc mellan de längsgående rören, "ramsnokarna" är 548 mm
cc längst ner på huvudbågen 1200 mm
Just det, höll på att glömma motorn...
storeriks flerahundrahästars M20, jag hoppas nån av mina team-medlemmar kan ge lite mer info ang drivlinan.
I går var kameran på vift, men vi var i garaget och punktade ihop de första delarna på chassiet.
Men jag lovar att fler bilder kommer!
Jag vill passa på att tacka Hydroscand i Piteå som hjälpt oss med rören till chassiet!
Vi har dragit lite på det här med bygg-tråd. Men nu är det dags!
I höstas så lät det som en bra idé med dragracing (= personlig konkurs?). Och när ett intressant chassie dök upp på annons på nitroz fanns ingen återvändo Vi kuskade ner till Lindesberg i snöstorm i början av december och hämtade den här skönheten:
Det enda som saknades var en CSB+PG låda för att köra.
Riktig åka-fort-framvagn
Ford 9"
Ja, vi skruvade isär och konstaderade att det vi behövde ändra på ganska mycket för att få det som vi ville
Och sen fanns det ju en mycket fränare kaross på lager också...
Så vi bestämde oss för att bygga ett nytt chassie enligt SFI 25.4 / ET 7.50 reglemente.
Ja, karossen då... Det är ett riktigt blocket fynd. Till högstbjudande... (= gratis vid avhämtning)
Som sagt, karossen fanns på lager sen ett bra tag tillbaka, och insatser hade gjorts tidigare att göra nåt riktigt sportigt av den. Så nya b-stolpar i frisk gran var tillverkade.
Ford Eiffel 1937 (?)
Nån som missförstått bur-ritningen?
Den gamla forden behövde lite omsorg för att vara race-ready.
Till att börja med så gissade vi att B-stolpar i gran inte var riktigt okej, så första insatsen blev att fixa till ett par i plåt för att ha nåt att fästa gångjärnen i.
Provning av dörren...
Eftersom man på 30-talet inte fokuserade på viktbesparing så behövde dörrarna lite lättning och gångjärnen behövde lite omsorg och ombyggnad...
Gångjärnens bultar skruvade vi ut (!)
Svetsade om gånghjärnen för att få passning till den släta B-stolpen
Wohoo... Dörr på plats!
Dom hade förstått det här med hjulhus på 30-talet
Stilstudie i att borra det näst sista hålet. Det som inte gick att komma åt i pelarborren.
Borrflugan offrade livet i denna insats. Och då var det ju ett oborrat hål kvar...
Lite mer frisk ESP reservdelsplåt och lite luftigare baklucka...
Summits egna DZUZ
Jahapp. Bygga nytt chassie... Då får man börja med att bygga chassiejigg.
Matrialet...
Behövs hål för maskinfötterna...
Sådär ja, justerbara maskinfötter, enklare att justera jiggen i våg.
Ta-da... En chassi-jigg!
Sen så körde vi tumstock, talmeter, vinkeljärn en hel del och bläddrade friskt i SFI 25.4 reglementet. Efter en del och konstaterande att jänkarnas "du ska göra så här med detta rör, eller om du gör så här kan du göra så här och om du gör såhär kan du sätta röret sådär" lämnade ganska mycket öppet för egna initativ i rördragningen så tog vi lite modernt datorstöd till hjälp...
Ett par mått som förklarar hur liten den här busiga bilen är...
cc mellan de längsgående rören, "ramsnokarna" är 548 mm
cc längst ner på huvudbågen 1200 mm
Just det, höll på att glömma motorn...
storeriks flerahundrahästars M20, jag hoppas nån av mina team-medlemmar kan ge lite mer info ang drivlinan.
I går var kameran på vift, men vi var i garaget och punktade ihop de första delarna på chassiet.
Men jag lovar att fler bilder kommer!
Jag vill passa på att tacka Hydroscand i Piteå som hjälpt oss med rören till chassiet!